جاهای دیدنی پاریس به جز برج ایفل!

6 سال پیش 0 دیدگاه

شهر پاریس شهری جادویی است که با رنگ، شعر، موسیقی، غذاهای متنوع، موزه‌ها و کاخ‌های حیرت‌آور و باغ‌ها و محله‌های شگفت‌انگیز و... هر فردی را طلسم خواهد کرد. نور درخشان خورشید در تراس کافه‌های بلوار سن ژرمن، مه رازآلود رودخانه سن، شکوه معماری کلیسای نوتردام پاریس تا قدم زدن در خیابان‌های پر از درخت و باغ‌های سرسبز و مجلل موجب شده است قیمت تور فرانسه و بازدید از جاهای دیدنی پاریس به یکی از پرجست‌وجوترین نتایج موتورهای جست‌وجوگر بدل شود، اما بی‌شک از شنیدن نام برج ایفل به‌عنوان جاذبه توریستی این شهر خسته شده‌اید!

در ادامه از مهم‌ترین جاهای دیدنی پاریس خواهیم گفت؛ از کاخ‌های مشهور، کلیساهای نوستالژیک، موزه‌های شگفت‌آور و باغ‌های مجلل می‌گوییم، شما را به محله‌ها و خیابان‌های بی‌نظیر پاریس خواهیم برد، از مکان‌های تفریحی گذر کرده و حتی به گورستانی عجیب و رازآلود در این شهر سَری خواهیم زد؛ پس حتماً در این کاوش هیجان‌انگیز همراه ما باشید.

معروف‌ترین کاخ‌های پاریس

کاخ‌های سلطنتی که روزگاری میزبان پادشاهانی بزرگ و نام‌آور بوده، همواره یکی از جاهای دیدنی پاریس به شمار می‌روند که بازدید از آن‌ها می‌تواند برای تمامی گردشگران لذت‌بخش باشد؛ کاخ‌هایی از جمله:

  • کاخ ورسای Palace of Versailles

کاخ ورسای که به‌عنوان یک میراث جهانی به ثبت رسیده و یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای هنر فرانسه است، در ابتدا اقامتگاه سلطنتی پادشاهان بوده و پس از آن به موزه تاریخ کشور فرانسه تغییر کاربری داده است. این کاخ مشهور داری 2300 اتاق مجلل با معماری شگفت‌انگیز دارد که در طول صدها سال افراد مختلف آن‌ها را توسعه داده‌اند.

غرفه شکار قدیمی لوئی سیزدهم، مجموعه‌هایی از نقاشی‌ها و مجسمه‌های معروف در هزاران اتاق مختلف، مجاورت با جنگل و کشاورزی و طبیعت در انتهای باغ و ده‌ها عامل دیگر موجب شده است حتی تنها برای دیدن این کاخ هم که شده، قیمت تور پاریس را جویا شوید و در 9 کیلومتری غرب پاریس سفری به دل تاریخ داشته باشید!

 آدرس: Palace d’Armes, 78000 Versailles, France

 

کاخ ورسای

  • کاخ فونتن بلو Fontainebleau of Palace

غیرممکن است که در میان مکان‌های دیدنی پاریس و کاخ‌های مشهور آن، نامی از کاخ فونتن بلو به میان نیاید؛ کاخی در 55 کیلومتری جنوب شرقی مرکز پاریس که یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های سلطنتی فرانسه است.

این کاخ سلطنتی که قدمت آن به قرون وسطا برمی‌گردد، دورانی را به‌عنوان اقامتگاه پادشاهان فرانسوی از لویی هفتم گرفته تا ناپلئون سوم پشت سر گذاشته و امروزه هزاران گردشگر از سراسر دنیا را میزبانی کرده و سرگذشت شاهان و افرادی مشهور را برایشان روایت می‌کند.

آدرس: 77300 Fontainebleau، فرانسه

	کاخ فونتن بلو

کلیساهای دیدنی پاریس

نمی‌توان معماری شگفت‌انگیز کشورهای اروپایی را بدون بازدید از کلیساهای آن کامل درک کرد و یکی از مهم‌ترین موارد در یک سفر توریستی به کشوری مانند فرانسه، آشنایی با معماری فوق‌العاده آن است. در ادامه برخی از این مکان‌ها بیان شده‌اند.

  • کلیسای سنت شاپل Sainte-Chapelle

عبادتگاه‌های قرون وسطایی بسیار زیاد هستند، اما کلیسای سنت شاپل جواهری کمیاب در میان تمامی آن‌هاست که به‌عنوان یک شاهکار معماری گوتیک Rayonnant می‌تواند توجه هر فردی را به خود معطوف کند.

ساخت این بنا در سال 1248 پس از 6 سال پایان یافته و محلی برای نگهداری آثار گران‌بهای پادشاه لوئیس نهم به شمار می‌رفته که گستره‌ای از هزاران شیشه رنگی و برپایی کنسرت‌ها و موزه و... آن را به مکانی جذاب برای گردشگران بدل کرده است. یکی از موارد مؤثر بر قیمت تور فرانسه، بازدید از اماکن گوناگون است، اما مطمئناً پس از تماشای هنر به کار رفته در ساخت این کلیسا خواهید گفت که ارزشش را داشت!

آدرس: Saint-Chapelle، 8 Boulevard du Palais، 75001 Paris (مترو: Cité، Saint-Michel Notre-Dame یا ایستگاه شاتل)

 

کلیسای سنت شاپل

 

  • کلیسای نوتردام پاریس Cathédrale Notre-Dame

کلیسای نوتردام پاریس یکی از مشهورترین جاهای دیدنی پاریس است که حتی پس از آتش‌سوزی مهیب سال 2019 و آسیب‌های به‌جامانده، بازدید از آن شما را میخکوب خواهد کرد؛ بنایی قرون وسطایی در قلب پاریس که پادشاه سنت لوئیس آن را ساخته و به‌واسطه سبک خاص معماری گوتیک، الهام‌بخش بسیاری از سازه‌های پس از خود شده است.

اکنون فضای داخلی کلیسای جامع شامل برج‌ها و فضای روبه‌روی کلیسا به روی بازدیدکنندگان بسته است، اما بخشی برای نمایش موضوعات آموزشی درباره کلیسای جامع اختصاص یافته است. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها از بازگشایی مجدد کلیسا در سال 2024 و طراحی مجدد محوطه اطراف آن در سال 2027 حکایت دارد.

آدرس: Cathédrale Notre-Dame de Paris, 6 Parvis Notre-Dame - Place Jean-Paul II, 75004 Paris (مترو: سیته یا ایستگاه سنت میشل نوتردام)

کلیسای نوتردام

موزه‌های پاریس

به‌جرئت می‌توان گفت بیشتر گردشگرانی که در جست‌وجوی قیمت تور فرانسه و رزرو آن باشند، برنامه ویژه‌ای هم برای بازدید از موزه‌های پرتعداد و مشهور این کشور دارند؛ موزه‌هایی بسیار که تنها به نمونه‌هایی از آن‌ها در شهر پاریس اشاره‌ای داریم:

  • موزه لوور Musée du Louvre

بازدید از معتبرترین موزه پاریس که هزاران شاهکار هنری مانند نقاشی‌های اروپایی قرن‌های 15 تا 19 و همچنین صدها آثار باستانی ارزشمند متعلق به زمان‌های دور و نزدیک را در خود جای داده، قطعاً می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد.

موزه لوور که پیش‌تر اقامتگاه برخی پادشاهان فرانسه بوده، تلفیقی از سنت و مدرنیته را به نمایش گذاشته و می‌تواند حتی فراتر از بحث ملیت، فرهنگ و تمدن بشری را در معرض چشمان شما قرار دهد؛ از تابلو نقاشی مونالیزا، شاهکار لئوناردو داوینچی که بین سال‌های 1503 تا 1505 خلق شده گرفته تا مجسمه باستانی ونوس د میلو و هزاران اثر دیگر!

آدرس: Musée du Louvre, Rue de Rivoli, 75001 Paris (مترو: Palais-Royal Musée du Louvre یا ایستگاه Pyramides)

 

موزه لوور فرانسه

  • موزه انولید Musée des Invalides

موزه انولید نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر پاریس است که زیر سایه موزه‌های مشهورتری همچون لوور قرار گرفته و بسیاری از افرادی که به دنبال قیمت تور فرانسه و رزرو آن هستند، حتی نام آن را نشنیده‌اند! این موزه به مقبره ناپلئون معروف است.

سازه‌ای با گنبد طلایی منطقه 7 پاریس که میزبان نمایشگاه‌های موقت و آثار تاریخی زیبا با راهنمای دیجیتال است. مکانی بسیار جذاب برای شیفتگان فرهنگ و تاریخ فرانسه که در زمان لویی چهاردهم با هدف نگهداری از سربازان کهنه‌کار و معلول ارتش ساخته شد. به‌واسطه هدفی که از ساختن این بنا وجود داشته به آن موزه ارتش یا Musée de l'Armée نیز گفته می‌شود.

آدرس: 126 rue de Grenelle, 75007 Paris France

موزه انولید

باغ‌ها و پارک‌های پاریس

همواره تماشای طبیعت سرسبز و باغ‌ها و درختان حس خوبی به انسان‌ها می‌دهد. حال تصور کنید قرار است از مجلل‌ترین و باشکوه‌ترین باغ‌ها و پارک‌های پاریس دیدن کنید؛ پس از آگاهی از قیمت تور فرانسه و رزرو آن، لحظه‌ای چشمانتان را ببندید و خود را در باغ‌های زیر با نسیمی دل‌انگیز تصور کنید:

  • باغ تویلری Jardin des Tuileries

پس از تماشای جاهای دیدنی پاریس از موزه‌ها و کاخ‌ها تا کلیساها و خیابان‌های مختلف، کمی استراحت و گردش در Jardin des Tuileries تجربه‌ای بی‌نظیر خواهد بود. این باغ رسمی به دست آندره لو نوتر، معمار معروف قرن هفدهم میلادی، طراحی شده که کاخ تویلری، مکانی که لویی شانزدهم و ماری آنتوانت در طول انقلاب فرانسه در اسارت بودند در خود جای داده بود که در قرن نوزدهم به‌واسطه یک آتش‌سوزی مهیب ویران شد.

اما این باغ باشکوه که از آن واقعه باقی مانده، مکانی آرام و دوست‌داشتنی برای گریز از شلوغی داخل شهر است. زمین‌های سرسبز با درختان پرتعداد، مجسمه‌ها و مسیرهایی فوق‌العاده با نیمکت‌های چوبی و صندلی‌های سبز انفرادی که امکان استراحت پس از یک پیاده‌روی طولانی را فراهم خواهد کرد؛ ناهار خوردن به همراه صدای جیرجیر پرندگان در طبیعت زیبا و دراز کشیدن و کتاب خواندن زیر نور آفتاب تجربه‌ای بسیار فرح‌بخش خواهد بود.

تور فرانسه معمولاً بدون مراجعه به رستوران‌ها و کافه‌های مختلف در نظر گرفته خواهد شد، اما بی‌شک کیوسک‌های متعدد برای صرف میان‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی سریع و بستنی دست‌ساز و... در اطراف باغ تویلری و کافه و رستوران پارک برای صرف غذایی لذیذ در محیطی آرام و زیر درختان شاه‌بلوط برگی، ارزش امتحان کردن را خواهد داشت!

آدرس: Pl. de la Concorde, 75001 Paris, France

باغ تویلری

  • باغ لوکزامبورگ Jardin du Luxembourg

باغ لوکزامبورگ را پس از تویلری می‌توان معروف‌ترین پارک پاریس برشمرد؛ پارکی با مساحت 25 هکتار که دارای باغی رسمی فرانسوی درست مانند همتای مشهورتر خود و همچنین باغ انگلیسی با بیشه‌های سایه‌دار از درختان است.

یک روز هیجان‌انگیز را در این باغ تصور کنید که با گرفتن یک ساندویچ باگت در نانوایی اطراف آغاز شده و با پیدا کردن یک صندلی در مقابل حوضچه اردک ادامه پیدا می‌کند و درست در آن هنگام که هوا مطبوع است به ساحل می‌روید. آفتاب گرفتن در این پارک نزد ساکنان محلی و دانش‌آموزان محله لاتین امری بسیار محبوب است.

پس از آنکه از قیمت تور فرانسه باخبر شدید و قصد رزرو آن را داشتید، مهم است بازدید از Jardin du Luxembourg را در برنامه تور خود قرار دهید؛ چراکه در این مکان می‌توانید از نارنجستان، باغ گل رز، گلخانه‌های پر از ارکیده‌های جادویی، زنبورستان و همچنین باغی با انواع سیب‌ها از نزدیک مشاهده کنید.

علاوه ‌بر این بازدید از آثار بسیار ارزشمندی همچون فونتین مدیسیس به‌جامانده از قرن هفدهم یا حوض آب‌نمایی را که در سمت شرقی کاخ لوکزامبورگ واقع شده و اکنون توسط دولت فرانسه به‌عنوان مقر مجلس سنا معرفی شده به لیست خود اضافه کنید.

جاذبه‌های باغ لوکزامبورگ برای گردشگران تمامی ندارد؛ یک کافه رستوران کوچک در محیطی بی‌نظیر با منوی بسیار متنوع شامل قهوه و کروسانت، کروک مسیو، ماهی کبابی، استیک و غذای خامه‌ای و سالاد در کنار دسرهای سنتی فرانسوی را یک طرف بگذارید و تفریحات مختلف از تاب‌بازی، سرسره بازی، نمایش‌های عروسکی، گودال شنی، منطقه بازی مخصوص کودکان گرفته تا هدایت قایق‌های بادبانی مینیاتوری، اسب‌سواری را در سمتی دیگر!

آدرس: Jardin du Luxembourg، Rue de Vaugirard/Rue de Médicis، 75006 Paris (مترو: لوکزامبورگ یا ایستگاه Odéon)

باغ لوکزامبرگ

پارک د بوتس-شومون  Parc des Buttes-Chaumont

(Park des Buttes-Chaumont) در مرکز شمال شرقی محله Belleville قرار دارد و نسبت به دیگر فضاهای سبز پاریس کمی رسمی‌تر است. این جاذبه دیدنی پاریس توسط آدولف آلفند برای هاوسمان در یک منطقه قرن نوزدهمی طراحی شد که افراد بسیاری را برای قدم زدن به سمت خود می‌کشاند. یکی از جادویی‌ترین نقاط شهر که با مسیرهای پر پیچ‌و‌خم، آبشارها، معابد و صخره‌هایش به عنوان بخشی از جشن‌های نمایشگاه جهانی در سال 1867 در نظر گرفته شد.

آدرس: 1 Rue Botzaris, 75019 Paris, France

آشنایی با جاذبه‌های دیدنی پاریس

گورستان‌ها و قبرستان‌های عجیب و دیدنی پاریس

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قبرستان هم می‌تواند جزء جاذبه‌های گردشگری یک مکان به حساب آید؛ البته نه یک گورستان عادی، بلکه محلی که بسیاری از مشاهیر و افراد سرشناس در آن به خاک سپرده شده‌اند؛ همچون:

  • گورستان پر لاشز Cimetière du Père Lachaise

گورستان مشهور پاریس، پر لاشز نام دارد. برای بازدید از گورستان پر لاشز، معروف‌ترین و پربازدیدترین گورستان شهر، باید از مرکز پاریس فاصله گرفته و به منطقه 20 بروید تا با فضایی 44 هکتاری مواجه شوید که مردان و زنان نام آشنایی چون فردریک شوپن، آنوره دو بالزاک، اسکار وایلد، ادیت پیاف و جیم موریسون در آن دفن شده‌اند.

برخی از مقبره‌ها که شخصیت‌های ویژه‌ای را در خود جای داده‌اند با گل‌ها و ادای احترامی روزانه مراجعان بیش از بقیه جلب توجه کرده و می‌توانند تجربه‌ای کاملاً منحصربه‌فرد برای شما در یک سفر تفریحی باشند.

آدرس: Cimetière du Père Lachaise، 21 Boulevard de Ménilmontant، 75020 Paris (مترو: Père Lachaise یا Philippe Auguste)

گورستان پر لاشز

  • دخمه مردگان پاریس (catacombes)

یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز و عجیب پاریس دخمه مردگان است و تا زمانی که واقعا به آن‌جا نرفته باشید، تقریبا غیرممکن است باور کنید همچین جایی وجود دارد. این شبکه 3000 کیلومتری (1864 مایلی) از زیر قسمت اعظم شهر و تونل‌ها می‌گذرد که استخوان‌های حدود شش میلیون نفر را در خود جای داده است. این جمجمه‌ها متعلق به بسیاری از افرادی است که در جریان ترور انقلاب کشته شدند. در این راهروهای ترسناک، استخوان‌های مارات، روبسپیر و دوستانشان را خواهید دید که روی دیوار قرار دارند. یک منظره قابل‌توجه و عمیقا وحشتناک که بسیار حیرت‌انگیز است. 

جاذبه‌های دیدنی پاریس

آدرس: 1 Av. du Colonel Henri Rol-Tanguy, 75014 Paris, France

 

خیابان‌ها و محله‌های پاریس؛ در فیلم‌های فرانسوی زندگی کنید

راه رفتن در خیابان‌ها و محله‌های پاریس، حس قدم گذاشتن در فرهنگی اصیل و حتی وارد شدن به دنیای موسیقی و رنگ و شعر و سینما را به شما خواهد داد و یکی از بهترین گزینه‌های جاهای دیدنی پاریس در شب است. درواقع مکان‌های دیدنی پاریس لزوماً به موزه‌ها و کاخ‌ها و باغ‌ها خلاصه نشده و همه جا می‌توان تجربه‌ای لذت‌بخش به دست آورد؛ حتی با راه رفتن در خیابان‌های زیر:

  • خیابان شانزه لیزه Avenue des Champs-Élysées

لازم نیست درباره تور فرانسه و جاذبه‌های گردشگری پایتخت این کشور جست‌وجو کرده باشید تا نام یکی از مشهورترین خیابان‌های دنیا به گوش‌تان خورده باشد؛ شانزلیزه با بوتیک‌های بی‌نظیر، تراس‌های ناهار خوری جذاب، کافه‌های فوق‌العاده و حس‌وحال بسیار مثبت، مظهر و نمادی از یک شهر شیک است.

اگر در خیابان شانزه لیزه پاریس قدم زده باشید، محال است باور کنید این منظره بی‌نظیر روزگاری تا پیش از قرن هفدهم باتلاقی متروکه بوده است. آندره لو نوتر، طراح مشهور فرانسوی با یک طرح خلاقانه این مرداب را به یکی از مشهورترین خیابان‌های دنیا تبدیل کرد؛ البته نباید تلاش‌های بارون ژرژ اوژن هاوسمان، شهرساز شهیر فرانسوی در قرن 19 را در طراحی ظاهر کلاسیک و شیک بلوار نادیده گرفت.

شانزلیزه دو قسمت دارد که قسمت پایین شامل یک پارک بزرگ در مرز میدان کنکورد و موزه هنرهای زیبا بیشتر فضایی هنری و فرهنگی را پدید آورده، اما قسمت بالایی شانزلیزه که تا طاق پیروزی هم ادامه دارد، مملو از مغازه‌های لوکس، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و سینماهای مختلف است که ترکیب این دو بخش، تلفیقی از هنر و شهرسازی به شمار می‌رود.

آدرس: خیابان شانزلیزه، 75008 پاریس (مترو: ایستگاه شانزلیزه کلمانسو برای بازدید از محوطه‌های شانزه لیزه و پتی کاخ، ایستگاه فرانکلین روزولت برای لادوره، ایستگاه جورج پنجم برای منطقه خرید اصلی).

خیابان شانزه لیزه

 

  • میدان کنکورد Place de la concorde

چه در دنیای واقعی و چه در داستان‌ها و قصه‌های مختلف، میدان کنکورد قلب پایتخت فرانسه و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی پاریس به شمار می‌رود. میدانی که در سال 1772 به دستور لویی پانزدهم ساخته و به یکی از نمادهای انقلاب کبیر فرانسه هم تبدیل شد. میدان کنکورد چشم‌اندازی پر شور از طاق پیروزی و موزه لوور گرفته تا برج ایفل، نماد شهر را در خود جای داده و می‌تواند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پایتخت این کشور است.

این میدان که از شلوغ‌ترین تقاطع‌های پاریس است در فصل تابستان فضایی نمایشگاهی دارد و از ماه ژوئن تا آگوست میزبان چرخ و فلکی بسیار زیباست. برای رسیدن به میدان کنکورد می‌توانید با پیاده‌روی از لوور از طریق Jardin des Tuileries یا Rue de Rivoli عبور کنید یا Quai des Tuileries را در امتداد رودخانه سن دنبال کرده یا به‌واسطه مترو به ایستگاه کنکورد بروید.

میدان کنکورد پاریس

مکان‌های تفریحی پاریس (شهربازی و کلوپ و...)

یکی از موارد مهمی که کودکان، نوجوانان و جوانان در طول یک سفر به آن اهمیت می‌دهند، مکان‌های تفریحی از قبیل شهربازی‌ها و کلوپ‌ها و... است که طبیعتاً گنجاندن آن در برنامه سفر به پاریس، می‌تواند بر قیمت تور فرانسه که قصد رزروش را دارید اثر گذار باشد؛ مکان‌هایی چون:

  • دیزنی لند پاریس Disneyland Paris

سرزمینی جادویی که انواع و اقسام تفریحات و سرگرمی‌های مختلف آن شما را ساعت‌ها از دنیای واقعی و مشغله‌های ذهنی دور کرده و گویی دروازه‌ای به دنیای رؤیاهاست؛ دیزنی لند جایی است که می‌توانید با قهرمانان کلاسیک دیزنی وقت بگذرانید، افسانه‌ها و رویاهایتان را در واقعیت ببینید و لحظات بسیار خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

برای اینکه قانع شوید به دیزنی لند پاریس، یکی از هفت مکان این چنینی در دنیا بروید کافی است تصور کنید کودک شما چه لحظاتی را در چنین مکانی خواهد گذراند و همین سفر تفریحی می‌تواند تأثیرات بسیاری بر روند زندگی او در آینده بگذارد؛ همچنین خودتان می‌توانید با افسانه‌های دوران کودکی‌تان مواجه شوید، عالی نیست؟! دیزلی لند فقط یکی از جاهای دیدنی پاریس برای کودکان محسوب نمی‌شود.

آدرس: Bd de Parc, 77700 Coupvray, France

دیزنی لند پاریس

  • کلوپ شبانه Moulin Rouge

مولن روژ مشهورترین کلوپ شبانه روی کره زمین محسوب می‌شود که میزبان ستارگان، نوازندگان، هنرپیشه‌ها و نام‌های باشکوه بی‌شماری بوده است. این کلوپ برای اولین بار در سال 1889 افتتاح شد و در سال 1915 بر اثر یک آتش سوزی به مدت شش سال فعالیت نکرد. علاوه‌بر گردشگران، این مکان میزبان پاریسی‌های بسیاری است که بیشتر به صحنه باشگاه در The Machine و Bar à Bulles روی پشت‌بام می‌روند. شناخته‌شده‌ترین رقص‌های قرن بیستم برای اولین بار در این کاباره اجرا شده و ۶۰ رقصنده با هماهنگی بی‌نظیر به مدت دو ساعت در نمایش «Féerie» روی صحنه اجرا کرده‌اند. در این کلوپ یک شب فرانسوی فراموش نشدنی را تجربه خواهید کرد.

آدرس: 82 Bd de Clichy, 75018 Paris, France

معرفی جاذبه‌های دیدنی پاریس

سفر به پاریس؛ زندگی در رؤیاها با سفر به پاریس و انتخاب بهترین آژانس گردشگری

جاهای دیدنی پاریس تمامی ندارد! شهری توریستی که سفر به آن می‌تواند بهترین خاطرات زندگی‌تان را بسازد؛ البته انتخاب یک آژانس گردشگری معتبر و باسابقه که خیال شما را از چالش‌های مختلف از تهیه ویزا و حمل‌ونقل و رزرو هتل و برنامه‌های تفریحی و گشت‌وگذار و... راحت کند، شرط لازم برای تجربه زندگی در رؤیاهاست.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات