10 گورستان مشهور پاریس که باید از آن‌ها بازدید کنید | مشهورترین گورستان‌های پاریس

2 سال پیش 0 دیدگاه

شاید عجیب به نظر برسد، اما گورستان‌ها را نیز می‌توان یکی از جاهای دیدنی پاریس نام برد. زمانی که صحبت از پاریس، این شهر رویایی و شاعرانه می‌شود، هر جنبه‌ای از زندگی حتی مرگ به زیبایی به تصویر کشیده شده است.

قبرستان‌های پاریس مکان‌هایی تاریخی و شاعرانه هستند که زیبایی طبیعی‌شان هر توریستی را مشتاق به بازدید می‌کند. در این اماکن تاریخی که عمدتا در قرون 18 و 19 ساخته شده‌اند، تاریخ غنی فرانسه به خوبی به تصویر کشیده شده است و می‌توان آرامگاه بسیاری از مشاهیر از جمله نویسندگان، فیلسوفان، نوازندگان و سیاستمداران را مشاهده کرد. در این بلاگ به معرفی 10 تا از زیباترین قبرستان‌های پاریس پرداخته و جاذبه‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد که می توانید در سفرتان به پاریس با تور فرانسه از آن‌ها بازدید کنید.

قبرستان پرلاشز پاریس؛ از شوپن تا صادق هدایت

از مشهورترین گورستان‌های پاریس که به واسطه چهره‌های مشهوری که در آن دفن است، به "خانه‌ی پاریسی‌های ابدی" شهرت دارد. پرلاشز در سال 1804 افتتاح شده و در شرق شهر، در دو کیلومتری جنوب شرقی میدان جمهوری قرار دارد. این قبرستان نه تنها مشاهیر دنیا را درون خود جای داده، بلکه بدنام‌ها، افراد محلی، افراد معمولی و حتی افراد گمنام نیز در آن به خاک سپرده شده‌اند.

گورستان معروف در پاریس

برای بازدید از گورستان پرلاشز باید خود را برای ازدحام زیادی آماده کنید. مقبره ستاره موسیقی راک، جیم موریسون، به قدری شلوغ است که مردم برای بازید آن صف تشکیل می‌دهند. این گورستان 44 هکتاری پر از مجسمه‌های زیبا و گوناگون است و بیش از یک میلیون نفر در آن دفن شده‌اند. در بین این افراد، مشاهیر زیادی دیده می‌شوند از جمله: اسکار وایلد نمایشنامه‌نویس انگلیسی، ادیت پیاف خواننده فرانسوی، فردریک شوپن آهنگساز لهستانی، ژان باپتیست مولیر نمایشنامه‌نویس محبوب فرانسوی و نویسندگانی همچون انوره دو بالزاک، مارسل پروست و گرترود استاین. علاوه‌براین‌ها دو تن از نویسندگان معاصر محبوب ایرانی، غلامحسین ساعدی و صادق هدایت نیز در این آرامگاه دفن شده‌اند.

مهم‌ترین قبرستان‌های پاریس

همچنین گورستان پرلاشز اولین گورستان در جهان است که قوانینی برای بازدید از آن وضع شده است. این اتفاق پس از آن که طرفداران جیم موریسون بالای مزار او به استفاده از مواد مخدر و رابطه جنسی پرداختند، رخ داد. این قوانین وضع شده انجام چنین رفتارهایی را در گورستان پرلاشز منع می‌کند.

نشانی: پاریس، خیابان رپو، پلاک 16

بیشتر بخوانید: چهار مورد از بهترین هتل‌های پاریس برای تکمیل تجربه‌ی سفر رویایی

گورستان مون مارتر؛ گور دسته‌جمعی انقلاب فرانسه

یکی دیگر از قبرستان‌های معروف پاریس که در یکی از محله‌های هنری شهر واقع شده، مون مارتر است. این گورستان که در خیابان راشل پاریس قرار دارد، آرامگاه بسیاری از افراد مشهور فرانسوی است که در این محله می‌زیستند.

در جریانات انقلاب فرانسه و کشته شدن خیل عظیمی از مردم و شورشیان، از معادن متروکه به عنوان گورهای دسته‌جمعی استفاده می‌کردند. قبرستان مون مارتر نیز که در یکی از معادن متروکه گچ واقع شده است، زمانی یکی از این گورهای دسته جمعی به حساب می‌آمد. از جمله مشاهیری که در این گورستان مدفون هستند، می‌توان به دو تن از نویسندگان مشهور فرانسوی یعنی امیل زولا و الکساندر دوما، کارگردان معروف فرانسوی و از پیشروان موج نوی سینمای فرانسه یعنی فرانسوا تروفو و رقصنده معروف فرانسوی واسلاو نیژینسکی اشاره کرد.

قبرستان‌های پاریس

قبرستان مون مارتر در بخش غربی تپه مون مارتر حس‌وحال متفاوتی دارد. این گورستان تنها یک ورودی آن هم از خیابان راشل دارد. برای بازدید از این قبرستان مشهور حتما از نگهبانی جلوی درب گورستان یک نقشه رایگان تهیه کنید تا در این قبرستان عظیم سرگردان نشوید. ضمنا هنگام بازدید از گورستان مون مارتر، رفتار شایسته‌ای داشته باشید، سکوت را رعایت کنید و به اموات احترام بگذارید.

نشانی: پاریس، خیابان راشل، پلاک 20

گورستان مونت پارناس؛ آرامگاه ژان پل ساتر و بکت

مونت پارناس که به گورستان " سمت چپ بانک" نیز مشهور است، در بلوار ادوارد کوئینت پاریس واقع شده است. این بلوار یکی از شلوغ‌ترین مناطق پاریس به حساب می‌آید؛ با‌این‌حال این قبرستان به عنوان یکی از آرام‌ترین پارک و گورستان‌ها در شلوغ‌ترین نقطه پاریس به شمار می‌آید.

گورستان مونت پارناس همانند دیگر گورستان‌های پاریس، وسعت بسیار زیادی دارد و از این رو به چندین قسمت مختلف تقسیم شده است. با تهیه یک نقشه درست از نگهبانی ورودی گورستان می‌توانید به راحتی از این مکان بازدید کرده و به آرامگاه‌های مشاهیری که در این قبرستان دفن شده‌اند، دسترسی داشته باشید. مونت پارناس از آن جهت یک پارک به شمار می‌آید که در آن بیش از 1200 درخت از قبیل افرا، خاکستر، مرکبات و مخروطیان به‌علاوه‌ی شمشیری‌های فراوان کاشته شده است.

معرفی گورستان معروف در پاریس

ژان پل سارتر، فیلسوف مشهور قرن بیستم که کمتر کسی هست که اسم وی را نشنیده باشد، به همراه همسرش سیمون دوبوار، نویسنده کتاب پرطرفدار جنس دوم، در این قبرستان به خاک سپرده شده‌اند. گورستان مونت پارناس همچنین محل زندگی ابدی چهره‌های مشهور دیگری همچون شاعر معروف فرانسوی شارل بودلر، نمایشنامه‌نویس ایرلندی ساموئل بکت، صاحب برند خودروی سیتروئن آندره سیتروئن و خواننده فرانسوی سرژ گینزبرگ است. 

نشانی: پاریس، بلوار ادوارد کینه، پلاک 3

بیشتر بخوانید: ۹ مورد از تفریحات و کارهایی که باید در شانزه لیزه پاریس انجام دهید

گورستان پاسی؛ قبرستانی از دوران ناپلئون

پسی یکی از قبرستان‌های معروف پاریس و در عین حال مجلل‌ترین آن‌هاست که در سال 1820 به دستور ناپلئون ساخته شد. این گورستان در یکی از مناطق مسکونی و تجاری گران‌قیمت واقع شده و از این رو به آرامگاه اشراف و نجیب‌زادگان پاریس تبدیل شده است. گورستان پسی همچون دیگر آرامگاه‌ها وسعت زیادی دارد و برای آن که بازدید از آن به راحتی صورت بگیرد، به چندین بخش مختلف تقسیم شده است.

معرفی قبرستان‌های پاریس

هنگام بازدید از گورستان پاسی توجه داشته باشید که این مکان هیچگونه علامت راهنما و تابلویی ندارد. بنابراین امکان سردرگمی شما وجود دارد و یافتن قبر شخص مشهور مورد نظر شما کمی طول می‌کشد. از آن‌جایی که منطقه این گورستان محله لوکسی به شمار می‌آید، چهره‌هایی همچون ژیوانشی و گرلن، سیاستمداران، دیپلمات‌ها، هنرمندان و نوازندگان در این قبرستان مدفون هستند. از جمله افرادی که نام آن‌ها در میان مردگان این قبرستان به چشم می‌خورد، عبارتند از: بائو دای امپراتور ویتنام، ادوارد مانه نقاش، رنو کارآفرین صنعت خودروسازی، لیلا پهلوی دختر آخرین شاه ایران، گرلن طراح عطر، گابریل فوره آهنگساز و مارسل داسو، پیشگام در صنعت هوانوردی

نشانی: پاریس، خیابان فرمانده شلوزینگ، پلاک 2

گورستان پیکپوس؛ نجیب‌زاده‌های اعدامی

یکی از بزرگ‌ترین گورستان‌های خصوصی پاریس که در خیابان پیکپوس واقع شده و گران‌ترین قبرهای اهالی این شهر در آن قرار دارد. این قبرستان را می‌توان سیاسی‌ترین گورستان پاریس دانست که در محله‌ای خلوت قرار گرفته است. گورستان پیکپوس، آرامگاه نجیب‌زاده‌هایی است که در جریانات انقلاب فرانسه با تیغ گیوتین اعدام شدند. این نجیب‌زاده‌های اعدامی بین سال‌های 1306 تا 1794 در حالی به خاک سپرده شدند که راهبه‌های کارلیتی برای آن‌ها سرودهای مذهبی می‌خوانند.

آشنایی با گورستان معروف در پاریس

گور دسته جمعی آن روزها، یعنی گورستان پیکپوس امروزه یکی از قبرستان‌های معروف پاریس است که هر ساله میزبان توریست‌های بسیاری است که به این شهر رویایی سفر می‌کنند.

نشانی: پاریس، خیابان پیکوس، پلاک 35

 

سردابه‌های پاریس؛ استخوان‌های مخفی

اصلا فکر بازدید از قبرستان‌های معروف پاریس بدون سر زدن به سردابه‌های این شهر را از سرتان بیرون کنید! این سردابه‌ها در واقع تونل‌های زیرزمینی و شبح واری هستند که استخوان میلیون‌ها پاریسی مرده را درون خود جای داده‌اند. محوطه این سردابه‌ها زمانی معادن سنگ آهک و گچ بودند و حتی عملیات حفاری معادن تا اوایل قرن نوزدهم در آن‌جا ادامه داشته است.

سردابه‌های پاریس، گورستان معروف در پاریس

در اواخر قرن هجدهم "قبرستان معصومین" در نزدیکی کلیسای سنت اوستاش و بازار له آل نگرانی‌هایی را از بابت سلامت و بهداشت اهالی این منطقه ایجاد می‌کند؛ از این رو تصمیم گرفته می‌شود تا بعد از گذشت 10 قرن از عمر این گورستان، اجساد دفن شده در آن را به معادن زیرزمینی منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: با بهترین موزه‌های رایگان پاریس آشنا شوید

با تقدیس کردن این معادن زیرزمینی در آوریل 1786 اولین جابجایی جسد صورت می‌گیرد. جابجایی کامل اجساد قبرستان معصومین حدودا 2 سال به طول می‌انجامد؛ چرا که کشیش‌ها این کار را با آداب مخصوص و در قالب مراسمی در طول شب انجام می‌دادند. از جمله چهره‌های سرشناسی که در این سردابه‌ها به خاک سپرده شده‌اند، می‌توان به ژان پل مارات و ماکسیمیلیان اشاره کرد.

بازدید از قبرستان‌های پاریس

بازدید از سردابه‌های پاریس حتی در روزهای گرم سال نیز امکان‌پذیر است؛ چرا که دما در این تونل‌های زیرزمینی حدود ۱۴ درجه‌ سانتی‌گراد است. دیدار شما از سردابه‌های پاریس حدودا ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

نشانی: پاریس، خیابان کلنل آنری رول تانگی، میدان دانفرت روشرو (با یک مجسمه‌ بزرگ شیر در وسط آن)، پلاک ۱

مقبره سرباز گمنام؛ مراسمی آیینی و دیدنی 

طاق پیروزی یا طاق نصرت یکی از جاذبه‌های شهر پاریس است که هر 12 خیابان این شهر را به یکدیگر وصل می‌کند. این بنا توسط ژان فرانسوا ترز شالگرین و به یاد سربازانی ساخته شد که در طول تاریخ و به ویژه در دوران حکومت ناپلئون، جان خود را فدای این کشور کردند.

بازدید از گورستان معروف در پاریس

درست در زیر این بنا مقبره سرباز گمنام جنگ جهانی اول قرار دارد که هر روز ساعت 6 و نیم عصر، به یاد فداکاری‌های آن سرباز، آتشی شعله‌ور می‌کنند و طی مراسمی خاص با گاز طبیعی آتش آن را تجدید می‌کنند. این طاق و مقبره واقع در میدان شارل دوگل و در انتهای غربی خیابان شانزه‌لیزه قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی‌های پاریس و جاذبه‌های فرانسه به شمار می‌رود.

نشانی: پاریس، انتهای خیابان شانزه لیزه، زیر طاق نصرت

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات