موزه انولید پاریس و مقبره ناپلئون

2 سال پیش 0 دیدگاه

موزه انولید پاریس، به فرانسوی les invalides، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها شامل موزه‌ها و بناهای تاریخی می‌شود و یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی پاریس است. این بناها همگی مربوط به تاریخ نظامی فرانسه است که به‌عنوان بیمارستان و خانه بازنشستگان برای جانبازان جنگ ساخته شد. در این ساختمان‌ها موزه نظامی ارتش فرانسه، موزه طرح‌های برجسته و موزه تاریخ معاصر قرار دارد. همچنین شامل کلیسای کوچک بیمارستان سابق، کلیسای جامع ملی ارتش فرانسه در حال حاضر و کلیسای سابق سلطنتی -بلندترین ساختمان کلیسای پاریس با ارتفاع 107 متر- است. انولید در پاریس مکان مقبره‌های چهره‌های برجسته نظامی، از جمله ناپلئون است که در سفر با تور پاریس می‌توانید از آن دیدن کنید.

تاریخچه موزه انولید در پاریس

داستان از سال 1670 آغاز می‌شود؛ یعنی زمانی که لوئی چهاردهم دستور ساخت این پروژه را می‌دهد. هدف اصلی ساخت خانه و بیمارستانی برای سربازان سالخورده و ناتوان بود؛ زیرا تقریباً هیچ پناهگاه امنی برای سربازان پیر یا معلول وجود نداشت. معمار اولیه این بنا، لیبرال بروانت بود که در دشت حومه آن زمان به نام گرنل شروع به ساخت بنا کرد. نام رسمی این مکان Hopital des invalids بود و با گذشت 6 سال در آخر، در سال 1676 این بنا کامل شد. نمایی که روبه‌روی رود سن بود، 196 متر عرض داشت. این مجموعه یک کلیسای کوچک با گنبد طلایی (برای 4000 ساکن کافی بود) و پانزده حیاط دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها، کورت آو آنر، طراحی‌شده برای رژه نظامی بود.

بیشتر بخوانید: 10 گورستان مشهور پاریس که باید از آن‌ها بازدید کنید | مشهورترین گورستان‌های پاریس

مقبره ناپلئون

برجسته‌ترین مقبره در موزه انولید، مقبره ناپلئون بناپارت است که لویی ویسکونتی با مجسمه‌هایی از جیمز پرادیر، پیر-چارلز سیمارت و فرانسیسک جوزف دورت طراحی کرده است. قسمت دیگری از عمارت آنولید را کلیساهای این عمارت تشکیل داده می‌دهند و مقبره ناپلئون نیز در یکی از این کلیساها واقع شده است.

معماری کلیسایی که مقبره ناپلئون در آن قرار گرفته است معماری به سبک باروک است و همین موضوع جدای از زیبایی، بر آوازه این کلیسا افزوده است. مقبره ناپلئون دقیقا در زیر گنبد این کلیسا قرار گرفته است و همین امر سبب شده است که به گنبد این کلیسا بیش از اندازه رسیدگی شود. در قسمت داخلی گنبد این کلسیا، نقاشی‌هایی  بسیار زیبا از شخصیت‌های مسیحی کشیده شده‌اند و برای قسمت‌های خارجی گنبد نیز از ورقه‌های طلا استفاده شده است.

ناپلئون ابتدا در سنت هلنا به خاک سپرده شده بود، اما به دستور پادشاه لویی فیلیپ، بقایای او در سال 1840 به فرانسه بازگردانده شد. بقایای ناپلئون تا سال 1861 برای دو دهه در کلیسای سنت جروم نگهداری شد تا سرانجام ساخت مقبره ابدی او در گنبد انولید به پایان رسید. مقبره او از کوارتز قرمز روی پایه‌ای از گرانیت سبزرنگ ساخته شده است؛ البته ناپلئون در اینجا تنها نیست، در کنار او برادرانش جروم و ژوزف و پسرش ناپلئون دوم نیز دفن شده‌اند. پسرش Franz نیز در 21 سالگی در وین بر اثر آنفولانزا درگذشت. آدولف هیتلر در سال 1940 دستور داد جسد او به پاریس منتقل شود و در انولید دفن شود. همه‌چیز پس داده شد؛ جز قلب و روده او که در اتریش باقی مانده است!

مقبره ناپلئون

البته ناگفته نماند که این کلیسا قبل از اینکه مقبره ناپلئون به آن منتقل شود ساخته شده است و بعد از قرار گرفتن مقبره ناپلئون، کلیسا مجددا بازسازی شده و هدف از این بازسازی نمایان‌تر شدن مقبره ناپلئون بوده است تا جلوه بیشتری پیدا کند.

گردشگران جهت بازدید از مقبره ناپلئون بایستی از راه‌پله کلیسا استفاده کنند تا وارد سرداب شوند. در انتهای راه‌پله‌ها یک درب برنزی سنگین قرار گرفته است که اطراف این درب را دو مجسمه سنگی احاطه کرده‌اند که اقتدار خاصی را به تصویر می‌کشند.

 همچنین در بالای این درب برنزی نیز کتیبه‌ای نصب شده است که جمله‌ای از وصیت‌نامه ناپلئون روی آن نوشته شده است. بر روی این کتیبه نوشته شده است که: "آرزو می‌کنم که خاکستر من در کنار رود سن و در میان مردم فرانسه که من آن‌ها را بسیار دوست داشتم آرام بگیرد."

پس از گذر از این درب برنزی دقیقا در زیر گنبد کلیسا مقبره ناپلئون بنا شده است. ارتفاع مقبره ناپلئون5 متر و عرض آن 4.5 متر است. در ساخت مقبره ناپلئون از سنگی قرمز رنگ که روی پایه‌های سبز گرانیتی قرار گرفته است استفاده شده است و جالب است بدانید که برای ساخت این مقبره از تاج ناپلئون الهام گرفته شده است.

همچنین در اطراف مجسمه ناپلئون 12 فرشته بال‌دار قرار داده‌ شده‌اند که به اعتقاد مردم فرانسه این 12 فرشته راهنمای ناپلئون در جهان دیگر هستند و او را همراهی می‌کنند. این فرشته‌ها نماد پیروزی و اقتدار و موفقیت نیز به حساب می‌آیند.

همچنین جالب است بدانید که در همین کلیسا و در نزدیکی مقبره ناپلئون، مقبره پسر وی نیز ساخته شده است و پدر و پسر هر دو در یک مکان آرام گرفته‌اند.

در دوران اخیر نیز، افراد دیگری همچون «مارشال فوش» نیز در همین کلیسا در کنار ناپلئون دفن شده‌اند.

داخل مقبره ناپلئون

جاذبه‌های موزه انولید پاریس

عمارت آنولید، باشکوه‌ترین عمارت در پاریس است و همه ساله میزبان گردشگران بی‌شماری از کشورهای مختلف دنیا است. عمارت آنولید به دستور لویی چهاردهم در سال 1670 بسیار با شکوه و با عظمت و با معماری کاملا منحصر به‌فردی در پاریس ساخته شد.

این عمارت از چند بخش تشکیل شده است که شامل دروازه اصلی، صحن اصلی، موزه‌ها و دو کلیسا می‌شود. مقبره ناپلئون نیز در یکی از همین کلیسا‌ها قرار گرفته است.

دروازه اصلی موزه؛ باشکوه و دیدنی

دروازه اصلی عمارت در قسمت شمالی عمارت واقع شده است و کتیبه بزرگی بر سر در این دروازه نصب شده که به زبان لاتین متنی روی آن نوشته شده است. بر روی این کتیبه به زبان لاتین نوشته شده است: لوئی بزرگ با سخاوت شاهانه و همیشگی خود، این بنا را در سال 1675 بنا کرده است.

در همین دروازه اصلی در کناره‌های این کتیبه، مجسمه دو فرشته زن قرار گرفته است که نماد عدالت و خرد هستند. همچنین مجسمه لوئی چهاردهم در حالتی که سوار بر اسب در حال تاختن است در قسمت بالای این کتیبه قرار گرفته.

از طرفی دیگر در قسمت بالای مجسمه لویی چهاردهم نیز یک قسمت هلالی شکل ساخته شده است که نقش یک خورشید با صورتی انسان مانند را نشان می‌دهد. دلیل قرار گرفتن این مجسمه خورشید با صورت انسان، تدائی لقب لویی چهاردهم است که با نام شاه خورشید شناخته می‌شد.

دروازه اصلی موزه انولید

موزه ارتش (Mussee de l` Armee)

این موزه بهترین مکان برای افرادی است که علاقه بسیاری به تاریخ جنگ دارند. موزه ارتش دارای اشیائی مربوط به تاریخ نظامی فرانسه، از قرون‌وسطی تا قرن بیستم است. لباس‌های زرهی، لباس‌های تاریخی، نقاشی‌ها، عکس‌ها، شمشیرها و مجسمه‌ها از نمونه‌های موجود دران موزه هستند. موزه ارتش در سال 1905 را‌ه‌اندازی شد و معتبرترین مجموعه‌های تاریخ نظامی و هنری جهان را در خود جای داده است.

حیاط اصلی انولید

در حیاط اصلی، شصت توپ برنزی و جواهرات مجموعه توپخانه فرانسه با افتخار به نمایش گذاشته شده است. با دنبال‌کردن 200 سال تاریخ می‌توانید یاد بگیرید این تجهیزات چگونه ساخته شده‌اند. اولین نمونه از این توپ‌های کلاسیک فرانسوی در سال 1666 توسعه یافت و در طول جنگ لوئی چهاردهم استفاده شد.

کلیسای Dome des invalides (گنبد انولید)

این کلیسای شگفت‌انگیز از سال 1676 طراحی شد و ساخت آن 27 سال طول کشید. همچنین یکی از نمونه‌های برجسته معماری باروک فرانسه است. در ابتدا قرار بود گنبد انولید محل دفن جدیدی برای سلسله بوربون باشد، اما این برنامه بعد از مرگ لوئی چهاردهم به فراموشی سپرده شد.

میراث ناپلئون

دوازده مجسمه‌ای اطراف مقبره ناپلئون، توسط مجسمه‌ساز سوئیسی، ژانژاک پرادیر ساخته شده‌اند، نماد لشکرکشی‌ها نظامی ناپلئون هستند. همچنین هشت پیروزی او در کف مرمری حک شده است و ده نقش برجسته که دستاوردهای غیرنظامی او را نشان می‌دهد.

دستاوردهای غیرنظامی ناپلئون شامل قانون مدنی، لژیون افتخار، آثار بزرگ، کد تجاری، دادگاه حسابرسی، دانشگاه فرانسه، شورای دولتی، آرامش ملت، تمرکز اداری و قرارداد کنکوردات (قراردادی بین واتیکان و دولت سکولار) است. «ناپلئون لایق‌ترین انسانی است که تا به حال زندگی کرده است»؛ به‌ راستی که جای تعجبی برای گفتن این جمله نیست.

مرکز تاریخی شارل دوگل (موزه فرمان آزادی)

در این مرکز با صدها نمایش سمعی و بصری، منبع خبری، عکس‌ها، پوسترها و فیلم و مصاحبه به تاریخ شارل دوگل پی می‌برید. شارل دوگل کشور فرانسه را در جنگ جهانی دوم آزاد کرد. شما می‌توانید دستاوردهای او را از رهبر فرانسه آزاد تا دولت موقت جمهوری فرانسه و تا رئیس‌جمهور فرانسه دنبال کنید.

مقبره‌ها

زیر گنبد انولید اشخاص سرشناس و معروفی دفن شده‌اند. این کلیسا زمانی به یک گورستان نظامی تبدیل شد که ناپلئون آن را برای جابه‌جایی مقبره ژنرال مشهور لویی چهاردهم تعیین کرد.

بیشتر بخوانید: چرا باید از موزه پیکاسو بازدید کنیم

 بازدید از عمارت آنولید و نحوه خرید بلیط

 گردشگران جهت بازدید از مقبره ناپلئون بایستی حتما بلیط تهیه کنند که دو راه برای تهیه بلیط وجود دارد. چنانچه قصد خرید حضوری بلیط مدنظر گردشگران باشد، می‌توانند از دو باجه بلیط فروشی که در وروی‌های شمالی و جنوبی عمارت آنولید قرار گرفته‌اند بلیط ورود به عمارت و بازدید از مقبره ناپلئون را خریداری کنند.

همچنین برای صرفه‌جویی در زمان و رفاه حال گردشگران امکان خرید بلیط به صورت اینترنتی نیز فراهم شده است. البته لازم به ذکر است که صرفا با خرید یک بلیط می‌توان از تمامی بخش‌های مختلف عمارت بازدید کرد و بلیط خریداری شده صرفا برای بازدید از مقبره ناپلئون پاریس نیست.

امکان بازدید برای گردشگران همه روزه از ساعت 10 صبح تا 6 بعداز ظهر فراهم است.

قیمت بلیط مقبره ناپلئون بناپارت

قیمت بلیط کامل جهت ورود به عمارت 15 یورو است اما در برخی از ایام سال این بلیط با تخفیف به بازدید کنندگان فروخته می‌شود. قیمت تخفیف خورده بلیط 12 یورو است.

واجدین دریافت بلیط رایگان

یکی از تدابیر بسیار هوشمندانه‌ای که برای بازدید برخی از گردشگران در عمارت آنولید پاریس اندیشیده شده است، در نظر گرفتن بلیط رایگان برای برخی از افراد با شرایط خاص است. افراد واجد شرایط برای اخذ بلیط رایگان عمارت عبارتند از:

  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افراد زیر ۲۶ سال مقیم منطقه اقتصادی اروپا
  • افراد نظامی فعال و مشغول به کار
  • افراد نظامی بازنشسته
  • معلولان و همراهان آن‌ها
  • روزنامه‌نگاران
  • افراد غیرنظامی اما زیر نظر وزارت نیروهای مسلح
  • بازنشستگان
  • کارکنان دیگر موزه‌های فرانسه
  • رهبران تورهای گردشگری یا تورلیدرها
  • دارندگان مجوز آموزش

سخن پایانی

موزه انولید در پاریس، نوعی شاهکار معماری و بنایی تاریخی است. این موزه شامل قسمت‌های مختلف و متنوعی است که پیشنهاد می‌کنیم برای یک‌بار هم که شده از آن بازدید کنید. با فهمیدن آنچه در انولید گذشته است، به عظمت تاریخ پی خواهید برد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات