راهنمای کامل بازدید از کاخ فونتن بلو در فرانسه

2 سال پیش 0 دیدگاه

شهر فونتن بلو شهری تاریخی در پاریس بوده که به دو دلیل معروف است: کاخ فونتن بلو و جنگل فونتن بلو که اطراف این قلعه را احاطه کرده است. کاخ فونتن بلو فرانسه واقع در 55 کیلومتری جنوب شرقی پاریس، بزرگ‌ترین قلعه سلطنتی فرانسه مربوط به قرون وسطاست. این کاخ اقامتگاه پادشاهان فرانسوی از لویی هفتم تا ناپلئون سوم بوده است. فرانسیس اول و ناپلئون بیشترین تأثیر را بر کاخ امروزی داشتند. فونتن بلو در سال 1927 به موزه ملی تبدیل شد و در سال 1981 به‌دلیل داشتن معماری خاص و اهمیت تاریخی، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد که در سفر با تور پاریس می‌توانید از آن دیدن کنید. در این مقاله با این کاخ زیبا به طور کامل آشنا خواهیم شد. 

تاریخچه کامل قصر فونتن بلو فرانسه از آغاز تا امروز

قدیمی‌ترین سابقه ساخت قلعه در فونتن بلو به سال 1137 برمی‌گردد. در آن زمان، فونتن بلو به‌دلیل داشتن چشمه‌های فراوان در جنگل‌های اطراف و شکار، به اقامتگاه مورد علاقه شاهان فرانسه، تبدیل شد. نام فونتن بلو را از یکی از چشمه‌ها به نام the fountain de Bliaud گرفته‌اند که اکنون در باغ انگلیسی، در کنار بال لوئیس یازدهم قرار دارد.

کاخ فونتن بلو در زمان فرانسیس اول جان تازه می‌گیرد!

 در قرن پانزدهم تزئینات و تغییراتی توسط همسر شاه چارلز ششم، ایزابوی باواریا انجام شد. البته تا زمان سلطنت فرانسیس اول معماری قرون وسطایی کاخ همچنان پابرجا بود. فرانسیس اول در قرن شانزدهم به‌کمک هنرمندان برجسته قلعه را به کل بازسازی کرد. او عناصری از معماری رومی و سبک رنسانس ایتالیایی را ترکیب کرد و کاخ فونتن بلو را به کل تغییر داد. هم اکنون معماری کاخ فونتن بلو فرانسه به سبک رنسانس فرانسوی شهرت دارد. شاه فرانسیس در دوران سلطنت خود قسمت‌های متعددی را به کاخ اضافه کرد.

گسترش کاخ در زمان هنری دوم و کاترین دو مدیچی

پس از مرگ شاه فرانسیس اول، شاه هنری دوم و همسرش تصمیم گرفتند کاخ فونتن بلو را گسترش بدهند. آن‌ها معماران، فیلیبر دول اورم و ژان بولانت را مسئول این کار قرار دادند. چند نمونه از اقدامات شاه هنری دوم و کاترین مدیچی عبارت است از: ساخت خندق در اطراف قلعه، باغ ملکه، ساخت سالن رقص، ساختمان‌هایی به‌عنوان آپارتمان‌های جدید پادشاه، تزئین گالری اولیس.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره باغ تویلری فرانسه بدانید | راهنمای بازدید از باغ تاریخی تویلری

هنری چهارم و ساخت بزرگ‌ترین زمین تنیس جهان در کاخ

 شاه هنری چهارم بیشتر از هر شاه دیگری از زمان فرانسیس اول کاخ فونتن بلو را گسترش داد. او با ساخت دو غرفه با نام‌های تیبر و لوگزامبورک، دربار بیضی‌شکل را به سمت غرب گسترش داد. همچنین نمای مکان‌های مختلفی را از جمله ملیسای سنت زاتورن بازسازی کرد تا به معماری هماهنگی بیشتری بدهد. از دیگر اقدامات چشمگیر او، ساخت بزرگ‌ترین زمین تنیس سرپوشیده جهان بود.

کاخ فونتن بلو از لویی سیزدهم تا لویی چهاردهم

پادشاه لوئی سیزدهم در قصر به دنیا آمد. او نیز راه پدرش را در پیش گرفت و کاخ را گسترش داد، اما پادشاه لوئی چهاردهم بیشتر از شاه دیگری وقت خود را در کاخ فونتن بلو گذراند. او دوست داشت هر سال اواخر تابستان و اوایل پاییز آنجا باشد و به شکار برود. او تغییراتی را در نمای بیرونی قلعه ایجاد کرد، یک آپارتمان جدید برای همراهش مادام دومینتنون ساخت و آن را با برخی از آثار مهم آندره شارل بول تجهیز کرد. همچنین تغییرات عمده‌ای در باغ‌ها و پارک‌ها به وجود آورد.

شاه لوئی از مهمانان خارجی بسیاری در کاخ فونتن بلو استقبال کرد، ازجمله کریستینا ملکه سابق سوئد که به‌تازگی تاج و تخت خود را کنار گذاشته بود. در دوران سلطنت پس از مرگ لوئی چهاردهم، تزار روسیه پیتر کبیر مهمان فونتن بلو بود. برای او ضیافتی ترتیب داده شد تا به شکار گوزن‌ها برود، اما به نظر می‌رسید همه‌چیز باب میل پیتر نبود؛ زیرا از نظر او فونتن بلو برخلاف سایر اقامتگاه‌های فرانسه کوچک بود و روال کاخ فونتن بلو نیز با او سازگار نبود.

سرگذشت کاخ در دوران انقلاب فرانسه و ناپلئون

کاخ فونتن بلو، که از مشهورترین کاخ‌های فرانسه است، در طول انقلاب فرانسه، آسیب بسیاری دید و تمام مبلمان آن در یک حراجی به فروش رفت. زمانی که ناپلئون برای امپراتوری آماده می‌شد، می‌خواست تا جای ممکن کاخ‌ها و بناهای نظام قدیم را پابرجا نگه دارد؛ پس کاخ فونتن بلو را مکانی برای ملاقاتش با پاپ پیوس هفتم قرار داد. او برای مراسم تاج‌گذاری ناپلئون از رم آمده بود. ناپلئون اتاق خواب پادشاهان را به اتاق تاج و تخت خود تبدیل کرد، باغ‌های دایان و باغ‌های کاج را نیز به طراح منظره، ماکسیمیلیان سپرد تا دوباره کاشته شوند.

فونتن بلو در دوران امپراتوری دوم و خرابی‌های جنگ

امپراتور ناپلئون سوم، تابستان‌ها اقامتی طولانی در فونتن بلو داشت و بازسازی‌هایی نیز انجام داد. بسیاری از اتاق‌های تاریخی، به سلیقه امپراتور بازسازی شدند و بسیاری نیز تخریب شدند. آخرین ساختمان‌هایی را که ساکنان سلطنتی فونتن بلو ساخته بودند، سالن و دفتر مخصوص امپراتور بود تا اینکه در سال 1870، در طول جنگ آلمان و فرانسه، امپراتوری سقوط کرد و قلعه بسته شد.

وضعیت کاخ فونتن بلو فرانسه تا به امروز

کاخ فونتن بلو در سال 1927 به موزه ملی تبدیل شد و طبقات بالایی که در طول جنگ آسیب دیده بودند، با کمک مالی بنیاد راکفلر بازسازی شدند. بازسازی کلی فونتن بلو بین سال‌های 1964 تا 1968 در زمان ریاست جمهوری چارلز دوگل انجام شد. کاخ فونتن بلو فرانسه، در سال 1981 در میراث جهانی یونسکو ثبت و در سال 2006 مرمت اسطبل‌های سلطنتی توسط وزارت فرهنگ آغاز شد. سال 2007 دولت ابوظبی بودجه‌ای تأمین کرد تا تئاتر قلعه که ناپلئون سوم ایجاد کرده بود، بازسازی شود. در ازای آن نام تئاتر به شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان تغییر کرد. کاخ فونتن بلو در فرانسه، 30 آوریل 2014 افتتاح شد و تا به امروز برای گردشگران و بازدیدکنندگان قابل بازدید است.

سرک به داخل کاخ فونتن بلو فرانسه

جاذبه‌های متعددی در قلعه و باغ‌های اطراف این کاخ موجود است که می‌تواند برای شما جالب باشد. در ادامه چند نمونه از آن‌ها را برایتان شرح داده‌ایم.

گالری فرانسیس اول

گالری فرانسیس اول یکی از اولین و بهترین نمونه‌های دکوراسیون رنسانس در فرانسه است. فرانسیس اول آن را به آپارتمان سلطنتی خود تبدیل کرد و هنرمندان و صنعتگران ایتالیایی آن را تزئین کردند.

اتاق خواب ملکه

تمامی ملکه‌ها و شهبانوهای فرانسه در این اتاق می‌خوابیدند. این اتاق طراحی بسیار خاصی دارد و توصیه می‌شود از آن بازدید کنید.

بودوار ماری آنتوانت

بودوار در کنار اتاق خواب ملکه قرار دارد و متعلق به ملکه ماری آنتوانت است. این اتاق در سال 1876 ساخته شد تا نوعی حریم خصوصی برای ملکه تلقی شود. همچنین بهترین نمونه باقی‌مانده از سبک تزئینی قبل از انقلاب فرانسه است. این مکان با الهام از مدل‌های روم باستان، با نقاشی‌های ظریف رنگ‌آمیزی، کامئو، گلدان‌ها، پیکره‌های عتیقه و گلدسته‌هایی از گل در پس‌زمینه‌ای نقره‌ای، قاب‌بندی شده و با کارهای چوبی تذهیب و حجاری‌شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی و نحوه بازدید از کلیسای سنت شاپل

اتاق تاج و تخت ناپلئون (اتاق خواب سابق پادشاه)

این اتاق یکی از معروف‌ترین اتاق‌های کاخ فونتن بلو است. ناپلئون برای نشان‌دادن تداوم امپراتوری خود با سلطنت‌های گذشته، تاج و تخت خود را در اتاق خواب پادشاهان پیشین نصب کرد. گالری دیانا، موزه چینی، آپارتمان پاپ و ملکه مادران، اتاق شورا، باغ‌ها، پارک‌ها و... از دیگر جاذبه‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

شاتو فونتن بلو

این مکان یکی از مکان‌های مورد علاقه پادشاهان فرانسوی در طول هشت قرن سلطنت آن‌ها بوده است. هرکدام از پادشاهان در دوره خود تغییراتی را در آن ایجاد کردند و نشانه‌هایی از خود را به معماری این کاخ افزودند. در این کاخ شاهکارهایی مانند مبلمان، ملیله‌ها و آثار هنری نقش بسته روی دیوار را خواهید دید. به شما پیشنهاد می‌کنیم به همراه تور به این کاخ بروید؛ در این صورت می‌توانید از اتاق‌هایی که به عموم مردم نشان داده نمی‌شود دیدن کنید.

شاتو فونتن بلو

آپارتمان‌های پاپ

آپارتمان پاپ جایی است که پاپ پیوس هفتم دو بار در آنجا اقامت داشته است؛ یک‌بار به‌عنوان مهمان و بار دیگر به‌عنوان زندانی ناپلئون. از این ساختمان برای پذیرایی دیگر مهمان‌ها نیز استفاده شده است.

آپارتمان پاپ فونتن بلو

 

آپارتمان سلطنتی

این آپارتمان‌ها معماری‌های مجلل و باشکوهی دارند. در کاخ فونتن بلو شما آپارتمان‌های پادشاه و ملکه را مشاهده خواهید کرد. سالن رقص، نمازخانه، گالری‌های دایان و گوزن‌ها از چشم‌اندازهای این ساختمان بودند.

آپارتمان سلطنتی کاخ فونتن بلو

آپارتمان‌های کوچک 

این قسمت‌های قصر تاریخی فرانسه مربوط به قرن شانزدهم را می‌توانید با کمک گرفتن از راهنمای تور مشاهده کنید.

 

سالن تئاتر شاهنشاهی

یک سالن بسیار باشکوه که ۴۲۰ صندلی را در خود جای داده است. تا زمانی که این بنا را از نزدیک نبینید، نمی‌توانید زیبایی و شکوه آن را درک کنید.

تئاتر سلطنتی کاخ فونتن بلو

باغ‌های فونتن بلو

فضای سبز این کاخ بیش از ۱۳۰ هکتار است. محوطه این کاخ به سه باغ بزرگ و یک پارک تقسیم شده است. باغ دیانا کوچک‌ترین اما در عین حال زیباترین باغ این کاخ است و زمانی باغ خصوصی ملکه بوده است.

باغ‌های فونتن بلو، کاخ تاریخی فرانسه در قرن شانزدهم، همانند دیگر شاهکارهای عظیم این کاخ در طول قرن‌ها دستخوش تغییر و دگرگونی شده‌اند. می‌توانید مجسمه‌های زیبای ماهی کپور را در برکه مشاهده کنید. در محوطه قطعاً تحت تأثیر پلکان دوتایی نعل اسبی قرار خواهید گرفت. این پلکان را لویی سیزدهم سفارش داد و به محوطه اضافه کرد.

کاخ های فوتن بلو

خانه شکار فونتن بلو

این خانه که در قلب جنگل وسیع ایل دو فرانس در منطقه سن و مارن از قرن دوازدهم مورد استفاده پادشاهان فرانسه قرار گرفت، در قرن شانزدهم دستخوش تغییرات زیادی شد. این قصر تاریخی فرانسه مربوط به قرن شانزدهم به‌کمک هنرمندان برجسته ایتالیایی و ترکیب سنت‌های هنری رنسانس و فرانسه برپا شد. این کاخ همچنان تا قرن نوزدهم تغییراتی کرد و روز به روز به مکانی بزرگ‌تر و آراسته‌تر تبدیل شد.

خانه شکار فونتن بلو

نکات بازدید از کاخ فونتن بلو

مدت‌زمان تقریبی بازدید از کاخ حدود یک ساعت و نیم بوده و بازدید از پارک و باغ‌های فونتن بلو کاملاً رایگان است. در این محیط کالسکه سواری، قطارهای کوچک، بالون‌سواری، قایق‌سواری و اسب‌سواری برای عموم افراد در دسترس است.

زمانی که به فونتن بلو‌می‌روید حتما با خود تنقلات به همراه داشته باشید تا زمانی که گرسنه شدید بخورید. رستوران‌ها در ظهر فقط از ساعت ۱۲ تا ۲ و شب از ساعت ۷ تا ۱۰ باز هستند. بنابراین شما فرصت نسبتا کمی را برای غذا خوردن دارید و ممکن است در ان ساعتی که شما از کاخ بازدید می‌کنید رستوران‌ها باز نباشند پس بهتر است حتما خوراکی به همراه خود ببرید.

از جمله امکاناتی که در اختیار بازدید کنندگان از کاخ فونتن بلو قرار می‌گیرد رختکن، کمد و سرویس بهداشتی است که می‌توانند به صورت رایگان از ان‌ها استفاده کنند. 

نکته دوست داشتنی دیگر این کاخ این است که افراد معلول به راحتی می‌توانند از ان دیدن کنند زیرا ویلچر، بالاروهای مخصوص معلولین و اسانسور برای ورود به اپارتمان‌ها قرار داده شده است و دیگر سختی برای این افراد وجود نخواهد داشت.

محبوب‌ترین زمان برای بازدید از کاخ فونتن بلو فضل تابستان است. در فصل تابستان می‌توانید از فضای سبز محوطه لذت ببرید و به پیک نیک بروید. ممکن است در این فصل کمی شلوغ باشد، بنابراین بهتر است ساعت اول صبح را برای بازدید از این کاخ انتخاب کنید تا بتوانید به نحو احسن از ان لذت ببرید. 

شرایط دریافت بلیت رایگان کاخ تاریخی فرانسه در قرن شانزدهم

بلیت بازدید از کاخ فونتن بلو برای برخی افراد با شرایط خاص رایگان است. این شرایط شامل حال افراد زیر خواهد شد:

  • افراد زیر ۱۸ سال
  • جوانان زیر ۲۶ سال مقیم منطقه اقتصادی اروپا
  • معلولان و جانبازان
  • دارندگان کارت تحصیلی
  • معلمان تاریخ، هنر و باستان‌شناسی
  • راننده اتوبوس‌های همراه تور
  • کارکنان دفاتر توریستی
  • خبرنگاران

 

چگونه به کاخ فونتن بلو برویم؟

اگرچه بهترین روش برای بازدید از کاخ فونتن بلو سفر با ماشین است، شهر فونتن بلو تنها 40 دقیقه با قطار از پاریس فاصله دارد؛ پس تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که یک بلیت قطار تهیه کنید. همچنین می‌توانید با هواپیما به فونتن بلو سفر کنید سفر کنید. قیمت بلیت برای بزرگ‌سالان 8.85 یورو و برای کودکان 4.40 یورو است و در همه ایستگاه‌ها به فروش می‌رسد. در ادامه با ساعات کاری بازدید از زیباترین کاخ تاریخی فرانسه در قرن شانزدهم به صورت کامل آشنا خواهید شد.

ساعت کاری و قیمت بلیت کاخ فونتن بلو

کاخ فونتن بلو همه روز به جز روزهای سه‌شنبه و تعطیلات 1 ژانویه، 1 می و 1 دسامبر باز است. ساعت کاری این کاخ از 9:30 صبح تا 5 عصر در ماه‌های اکتبر تا مارس و 9:30 صبح تا 6 عصر در ماه‌های آوریل تا سپتامبر است. توجه داشته باشید که تنها تا 45 دقیقه قبل از ساعت بسته شدن آن می‌توانید وارد کاخ شوید و از آن دیدن کنید. فضای سبز اطراف و حیاط‌ها و باغ‌ها هر روز سال باز هستند، اما ساعت کاری آن‌ها در فصل‌های گوناگون متفاوت است:

  • از نوامبر تا فوریه: 9:30 صبح تا 5 عصر
  • مارس، آوریل، اکتبر: 9:30 صبح تا 6 عصر
  • مه تا سپتامبر: 9 صبح تا 7 عصر

نکته قبل توجه: باغ دیانا نیم ساعت قبل از زمان ذکرشده بسته خواهد شد.

قیمت بلیت ورودی دو نرخ کامل 12 یورویی و نرخ تخفیف 10 یورویی دارد که این بلیت‌ها را می‌توان از دفتر فروش آنلاین بلیت کاخ فونتن بلو خریداری کرد. این بلیت شامل بازدید از موزه ناپلئون اول، ساختمان پاپ و دیگر ساختمان‌های بزرگ است. ورود برای افراد زیر 18 سال و جوانان زیر 26 سال ساکن در منطقه اقتصادی اروپا رایگان است. درصورت داشتن این شرایط تنها با نشان دادن کارت شناسایی خود می‌توانید به کاخ فونتن بلو وارد شوید.

 

اقامت در فونتن بلو

Demeure de Campagne Château de Fontainebleau هتل چهار ستاره‌ای است که دقیقاً بین کاخ فونتن بلو و جنگل آن قرار گرفته است. با یک پیاده‌روی در مدت کم یا با ماشین و وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس طی ۱۰ دقیقه می‌توانید به مرکز شهر برسید. پس با رزرو این هتل دیگر نیازی به ماشین نخواهید داشت.

این هتل فضایی دلپذیر دارد و برای خانواده و زوج‌ها بسیار مناسب است. لابی کاخ فونتن بلو بزرگ، مکان‌های فراوان برای عکاسی، استخر آب گرم با سقف پوشیده و روباز، زمین تنیس و... از امکانات تفریحی این هتل است.

 

کجا غذا بخورید؟

مجموعه بزرگی از رستوران‌ها در کنار هتل‌ها قرار گرفته‌اند. بیشتر رستوران‌ها فقط از عصر به بعد، یعنی از ساعت ۷ به بعد شروع به کار می‌کنند. شما می‌توانید شام خود را در تراس‌های بزرگ با چشم‌اندازهای زیبا از فونتن بلو میل کنید.

 

آیا محلی برای پارک کردن ماشین وجود دارد؟

اگر با ماشین شخصی خود به کاخ فونتن بلو سفر کرده‌اید، بهتر است بدانید پارکینگ‌هایی در اطراف آن وجود دارد که با پرداخت مبلغ ۱۰ یورو به ازای هر شب می‌توانید ماشین خود را در آنجا پارک کنید.

 

سخن پایانی

کاخ فونتن بلو فرانسه سبک و عظمتی چشمگیر دارد و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی پاریس به شمار می‌رود. در تضاد با قلعه، اطراف آن جنگلی بسیار گسترده است که فرصت‌های تفریحی متعددی را برای شما ایجاد می‌کند. این کاخ قرون وسطایی تاریخچه‌ای طولانی و ارزشمند دارد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم فرصت بازدید از آن را از دست ندهید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات