معرفی غارهای مجارستان | محل زندگی انسان‌های ماقبل تاریخ

2 سال پیش 0 دیدگاه

غارهای مجارستان، گردشگران بسیاری را از تمام دنیا به خود جذب می‌کند. علاوه‌براین، مجارستان پر از شگفتی‌های طبیعی است که از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و جنگل‌ها گرفته تا کوه‌های کوچک‌تر یا بلندتر، پارک‌های ملی، دره‌ها و دشت‌ها و... را شامل می‌شوند. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که گنج‌ها معمولاً در زمین دفن می‌شوند و در مجارستان، این سیستم‌های غار کوچک و بزرگی هستند که نباید از دست بروند.

مجارستان یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های غار در اروپا را دارد که از زیر مرز اسلواکی عبور می‌کند. در جای دیگر در بوداپست، یک سیستم غار گسترده در زیر شهر وجود دارد. بوداپست اغلب به‌عنوان شهر اسپاها، شهر غارهای مجارستان، شناخته می‌شود. شاید بتوان آن را شهر غارها نیز نامید، زیرا تقریباً 200 غار کوچک‌تر و بزرگ‌تر در زیر پایتخت یافت می‌شود. غارهای مجارستان از همان چشمه‌هایی تشکیل شده‌اند که امروزه تامین‌کننده حمام‌های آب گرم هستند. اکثر غارها در آغاز قرن بیستم کشف شدند، زمانی که ساختمان‌های خانه و کارهای ساخت و ساز زهکشی انجام شد. بوداپست دارای 9 غار کاملاً محافظت‌شده است و 3 غار آن نیز برای بازدید عموم آزاد است. در ادامه این مقاله با غارهای معروف مجارستان آشنا خواهید شد. شما می‌توانید برای سفر به مجارستان و دیدن این جاذبه‌ها تور مجارستان را با قیمتی بسیار مناسب از ما خریداری نماید.

معرفی غارهای کشور مجارستان

یکی از غارهای معروف مجارستان با نام غار دره پال در حومه بوداپست قرار دارد. غار Pál-valley که بلندترین غار در مجارستان است در سال 1904 کشف شد و از سال 1919 نیز می‌توان به‌طور منظم از آن در قسمت 500 متری با چیزهای هیجان‌انگیز دیدن کرد. دمای این غار، حتی در فصل تابستان به 11 درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد.

معرفی غارهای کشور مجارستان

بیشتر بخوانید: دریاچه هویز مجارستان | با زیباترین دریاچه آب‌گرم دنیا آشنا شوید

غار آبالیجت

آبالیجت یکی از بزرگ‌ترین و بلندترین غارهای مجارستان است که در جنوب مجارستان، شهرستان بارانیا (منطقه پچ) قرار دارد. این غار از سال 1982 یک منطقه طبیعی کاملاً محافظت‌شده است. هر سال تقریباً 80000 نفر از منطقه شگفت‌انگیز بازدید می‌کنند و در آن گردش بی‌نظیر می‌توانند معجزات سیستم غار را تحسین نمایند. از سال 2000 این غار به‌عنوان "غار شفا" نیز فعالیت می‌کند، زیرا هوای آن برای کسانی که بیماری‌های خاصی دارند مناسب است و در بهبود بیماری آن‌ها تاثیر خواهد داشت.

غار tapolca

این مورد نیز یکی‌دیگر از غارهای مجارستان است که حدوداً 14 میلیون سال دارد. در سال 1903 به طور تصادفی کشف شد، غار tapolca  است. برای کاوش و گردش نیازی به پیاده‌روی ندارید، بلکه باید با قدرت بازوان خود پارو بزنید. مسیری که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن قایقرانی کنند، 300 متر و دمای غار نیز 20 درجه سانتی‌گراد است. 

آشنایی با غارهای معروف مجارستان

غار قلعه، بوداپست

غار قلعه، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های بوداپست به‌شمار می‌رود. این غار حدود 40 هکتاری تپه قلعه با دیوارهای ضخیم ساخته شده و یکی از غارهای مجارستان است که آلمانی‌ها از آن به‌‌عنوان ایستگاه جنگی و انباری در جنگ جهانی دوم استفاده کردند. قسمت اصلی تپه از مارل بودا ساخته شده است. این لایه سخت سنگی بعدها از هوازدگی تپه قلعه جلوگیری کرد. طلوع چشمه‌ها برای ده‌ها هزار سال و پس از ضخیم شدن لایه سنگ آهک ادامه یافت. آب همچنین بر رشد حفره‌های جانبی در تماس مارن و سنگ آهک تأثیر گذاشت. چنین حفره‌هایی که در سنگ آهک آب شیرین ایجاد شده‌اند در سراسر جهان نادر هستند.

سفر به غارهای لیلافورد مجارستان

بیشتر بخوانید: دریاچه بالاتون | دریاچه‌ای دیدنی در شهر بوداپست مجارستان

غار کلیسای گلرت هیل

از این غار با عنوان «غار سنت ایوان» نیز یاد می‌شود و مردم در گذشته برای گوشه‌نشینی در آن زندگی می‌‌کردند. گفته می‌شود که از آب حرارتی طبیعی کنار غار برای شفای بیماران استفاده می‌شده است. به احتمال زیاد همین آب، استخرهای حمام گلرت را تغذیه می‌کرد. در قرن نوزدهم، خانواده‌ای فقیر در غار زندگی می‌کردند که خانه‌ای کوچک در دهانه بزرگ ساختند. دهانه غار با تخته‌ای بسته شده و از آن به‌عنوان حیاط دهقانان استفاده می‌شده است. امروزه به‌عنوان یک کلیسا عمل می‌کند.

در سال 1945 ارتش سرخ شوروی بوداپست را تصرف کرد. به مدت شش سال، غار به فعالیت‌های مذهبی خود ادامه داد، اما در سال 1951 سازمان حفاظت ایالتی به عنوان بخشی از اقدامات فزاینده علیه کلیسای کاتولیک به کلیسای کوچک حمله کرد. درنتیجه این حمله، غار مهر و موم شد، مافوق صومعه، Ferenc Vezér، به مرگ محکوم شد و برادران باقی مانده بیش از ده سال زندانی شدند.

با از هم پاشیدگی پرده‌آهنین، نمازخانه در 27 اوت 1989 با تخریب دیوار بتنی ضخیم که غار را مهر و موم کرده بود، دوباره باز شد. در سال 1992 کلیسای کوچک ترمیم شد و گروه پولین به غار بازگشت. امروزه راهبان به انجام اعمال مذهبی در داخل ادامه می‌دهند.

بازدید از غارهای کشور مجارستان

این کلیسا دارای اتاق‌های زیادی است، همچون اتاقی که در آن تمام زیورآلات توسط یکی از پیروان وفادار نظم پولین در چوب سخت حک شده است. تراس مقابل در ورودی با افتخار توسط مجسمه سنت استفان که در کنار اسبش ایستاده محافظت می‌شود.

بیشتر بخوانید: پارک ملی آگتلک | پارکی با غارهای شگفت‌انگیز در مجارستان

غار بارادلا، یکی از غارهای معروف مجارستان

این غار بیش از 25 کیلومتر در زیر سطح مجارستان و اسلواکی گسترش یافته است. تورهای معمولی غار در امتداد مسیرهای پیاده‌روی از سه ورودی متفاوت غار در سمت مجارستان حرکت می‌کنند، در حالی که عاشقان ماجراجویی، می‌توانند در تورهای مجهز غار با هدایت غارنوردان متخصص، جواهرات پنهان بیش‌تری را در تورهای مجهز کشف کنند.

غارهای معروف مجارستان

این غار، یکی از غارهای کشور مجارستان است که حدود 230 میلیون سال پیش در دوره تریاس، زمانی که این منطقه را آب پوشانده بود، شکل گرفت. فسیل‌های جانورانی که در آب زندگی می‌کردند روی هم انباشته شدند و سنگ آهک تشکیل دادند. چنین فسیل‌هایی هنوز با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. پس از آن در اثر حرکات زمین ساختی، سنگ‌های آهکی به صورت عمودی شکسته شدند و تا حدی بالا آمده و کوه‌ها را تشکیل دادند. حفره‌ها و غارهای زیر سطح توسط آب جریان یافته از شکاف‌ها حک می‌شد و حتی در برخی مکان‌ها تا راهروهای وسیع و تالارهای بزرگ امتداد می‌یافت.

سنگ‌های قطره‌ای که هم از نظر شکل و هم از نظر رنگ متفاوت هستند، دیدنی‌ترین عناصر غارها به‌شمار می‌آیند که طی فرآیندی طولانی و پیچیده شکل گرفته‌اند. آب باران که از شکاف‌های سنگ نشت می‌کند، دی اکسید کربن را از ناحیه ریشه جذب می‌کند. این مایع گازدار سنگ آهک را در خود حل می‌کند و سوراخ‌های بزرگ‌تر و بزرگ‌تری از آن شکل می‌گیرد. قطرات آب کربنات کلسیم محلول را منتقل می‌کند، در غارها رسوب می‌کند و به مرور زمان ساختارهای مختلفی را تشکیل می‌دهد. استالاکتیت‌ها از سقف آویزان می‌شوند، در حالی که استالاگمیت‌ها از روی زمین رشد می‌کنند و هنگامی که به‌هم می‌رسند، ستون‌های قطره ای ایجاد می‌شوند. در غار میانگین دما 10 درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی 95-100 درصد است.

غارهای لیلافورد مجارستان

غارهای لیلا فورد مجارستان

لیلافورد (Lillafüred) شهر کوچکی است که در شمال مجارستان واقع شده است، آن هم مملو از غارهای دیدنی و فوق‌العاده که گردشگران بسیاری را از تمام دنیا جذب می‌کند. سه غار فوق‌العاده در این منطقه وجود دارد که از بهترین غارهای کشور مجارستان به‌حساب می‌آیند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات