دریاچه بالاتون | دریاچه‌ای دیدنی در شهر بوداپست مجارستان

3 سال پیش 0 دیدگاه

دریاچه بالاتون در میان مناظر طبیعی مختلف دنیا، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است. معمولاً اولین گزینه‌ای که برای عوض‌­شدن حال­‌و­هوا و رفع خستگی به ذهن هر یک از ما می‌رسد، سفر­کردن است. این دریاچه پهناور که برای کشور مجارستان همانند دریا می‌ماند، از یک سو با کوه‌ها احاطه شده و از سوی‌دیگر، سواحل ماسه‌ای زیبا آن را دربر گرفته­‌اند. البته شهرهای تاریخی اطراف این دریاچه را نیز نباید نادیده گرفت. دریاچه بالاتون هم از لحاظ جاذبه‌های تاریخی غنی است و هم امکانات تفریحی بی‌شماری دارد. ازاین‌رو، می‌تواند رضایت تمامی افراد با سلیقه‌های متفاوت را به‌دست آورد.

بوداپست، همان شهری که دریاچه بالاتون در حومۀ آن واقع شده است، در کنار معماری و جاذبه‌های گوناگونی که دارد، از جاذبه‌های طبیعی زیبا نیز بی‌بهره نیست که دریاچه بالاتون یکی از همین شگفتی‌های طبیعی به‌حساب می‌آید.

دریاچه بالاتون یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی بوداپست به‌شمار می‌­رود. این دریاچه در کشور مجارستان واقع شده و به دریای مجارستان معروف است! این دریاچه پهناور می‌تواند برای کسانی که عاشق طبیعت‌­گردی هستند و انتخاب اولشان در تفریح و گردش مناظر طبیعی همچون جنگل و دریاهاست، جالب باشد. در ادامه، به‌معرفی بیش‌تر این دریاچه شگفت­‌انگیز می‌پردازیم.

درباره دریاچه بالاتون

دریاچه بالاتون کشور مجارستان که عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مرکزی اروپا را نیز داراست، در حومۀ پایتخت کشور مجارستان، یعنی بوداپست، قرار دارد. این دریاچه مساحتی بالغ بر 592 کیلو متر مربع دارد و از جاذبه‌های محبوب توریستی در مجارستان به‌شمار می‌رود. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این دریاچه در فاصلۀ 80 کیلومتری از جنوب غربی بوداپست واقع شده و تا 77 کیلومتر در امتداد دامنۀ کوه Bakony ادامه دارد. همچنین، از بزرگترین رودخانه‌ای که به این دریاچه می‌ریزد، می‌توان رودخانۀ زالا را نام برد.

اگر بخواهیم دریاچه بالاتون شهر بوداپست را از لحاظ آب­‌و­هوایی مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که آب­‌و­هوا در این منطقه از اردیبهشت تا مهر، عموماً آفتابی و گرم است؛ اما با شروع فصل سرما، تمامی سطح دریاچه با یک لایۀ ضخیم یخ به ضخامت 20 سانتی­‌متر پوشانده می‌شود. همچنین، در قسمت شمال‌غربی دریاچه، شاهد بادهای زیادی خواهید بود که این بادها سبب ایجاد موج در ساحل بخش جنوب‌شرقی دریاچه بالاتون خواهند شد.

دریاچه بالاتون مجارستان

دریاچه بالاتون مجارستان به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌­بندی می‌شود. قسمت شمالی این دریاچه عظیم منطقه‌ای کوهستانی است که به ویژگی‌های تاریخی‌اش شهرت دارد و قسمت جنوبی آن، منطقه‌ای مسطح است که از مناطق و اماکن تفریحی زیادی برخوردار است. علاوه‌براین، پوشش گیاهی و جانوری نواحی اطراف این دریاچه، بسیار متنوع است. این دریاچه به‌­واسطه جلبک‌هایی که در آن رشد نموده‌­اند، ظاهری سبز­رنگ و جذاب دارد. خاک مرز جنوبی این دریاچه بسیار حاصل‌خیز و مناسب فعالیت‌های کشاورزی است؛ اما با رونق صنعت گردشگری در نیمۀ دوم قرن بیستم، فعالیت‌های زراعی به‌­شدت در این منطقه کاهش پیدا کرده‌اند.

دریاچه بالاتون در بوداپست

بیشتر بخوانید: مهیج ترین جاذبه های بوداپست برای کودکان

تفریحات اطراف دریاچه بالاتون

در اطراف دریاچه بالاتون تفرجگاه‌های زیادی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که در کنار این دریاچه برای توریست‌ها فراهم شده است، خدماتی هم‌چون آب­‌درمانی و ماساژ است که البته آب شیرین دریاچه در پیدایش این خدمات بی‌تأثیر نیست. بااین‌وجود، این تمامی جاذبه‌های گردشگری این دریاچه نیست. تپه‌های شمالی این دریاچه می‌تواند گزینۀ بسیار مناسبی برای قدم‌­زدن باشد تا بتوانید علاوه‌بر استفاده از مناظر دل‌نشین، از آب­‌و­هوای مطبوع آن نیز لذت ببرید. همچنین، ساحل جنوبی دریاچه بالاتون با ماسه‌های بسیار زیبا و خوش‌رنگی پوشیده شده است که برای شنا و ورزش‌های آبی بسیار مناسب است.

دریاچه بالاتون در مجارستان

عموماً گردشگران زیادی از آغاز ماه ژوئن تا پایان ماه اوت به این منطقه سفر می‌کنند و علاوه‌بر لذت‌­بردن از منظرۀ دریاچه، از امکانات و تفریحات بی‌شمار آن استفاده می‌کنند که تعدادی از آن‌­ها عبارتند از:

کوهنوردی

گفتیم که بخش شمالی این دریاچه ناحیه‌ای کوهستانی است. گردشگران می‌توانند از این منطقه برای کوهنوردی خود استفاده کنند؛ وجود کوه‌های آتشفشانی در این منطقه، لذت کوهنوردی را دو­چندان می­کند.

شنا در تابستان و اسکی روی یخ در زمستان

دریاچه بالاتون مجارستان برخلاف وسعت زیادی که دارد، از عمق کمی برخوردار است. همین عمق کم موجب می‌شود تا در فصل تابستان، متوسط دمای آب دریاچه، 25 درجۀ سانتی‌گراد باشد و این دریاچه، محلی مناسب برای شنا­کردن توریست‌ها محسوب شود.

شنا در دریاچه بالاتون کشور مجارستان

همان­‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، در فصل زمستان آب دریاچه به­‌کلی یخ بسته و لایۀ عظیمی یخ روی آن تشکیل می­‌شود. با این اتفاق، دریاچه به بستر مناسبی برای اسکی و سایر ورزش‌های روی یخ تبدیل می‌شود.

آب‌­درمانی

بزرگ‌ترین دریاچه آب گرم دنیا، یعنی دریاچه هویز در این منطقه قرار دارد؛ درست در قسمت شمالی دریاچه و در نزدیکی Keszhely. تنها با دقایقی شنا در این دریاچه آب گرم می‌توانید بیماری‌های استخوانی و مفصلی خود نظیر روماتیسم را بهبود ببخشید.

قایق‌­سواری

قایق‌­سواری یکی دیگر از تفریحات میسر در این ناحیه است؛ برای کسانی که می‌خواهند بدون دغدغه لحظاتی را با دقت به کشف این دریاچه بپردازند. برای این‌کار تنها کافیست تا از ریزورت‌های اطراف دریاچه، قایق‌های پارویی کرایه نمایید.

قایق‌سواری در دریاچه بالاتون مجارستان

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به مجارستان

موج­‌سواری

یکی از مشهورترین جاذبه‌های بالاتون، مسابقات موج­‌سواری است که هر ساله جمعیت زیادی از مسافران برای تماشای آن حاضر می­‌شوند. علاوه‌بر تماشای مسابقات خودتان نیز می‌توانید موج­‌سواری را تجربه کنید.

دوچرخه­‌سواری

تجربۀ دوچرخه‌­سواری در منطقه‌ای خو‌ش‌­آب­‌و­هوا و به دور از هرگونه شلوغی هم می‌­تواند تجربۀ جالبی باشد. شما می‌توانید با کرایۀ دوچرخه در پیست‌هایی که دورتادور دریاچه احداث شده‌­اند، به دوچرخه‌­سواری بپردازید. البته اگر حرفه‌ای نیستید، بهتر است از پیست‌های بخش جنوبی دریاچه که مسیری هموار و مسطح دارند، استفاده کنید.

دوچرخه‌سواری در دریاچه بالاتون بوداپست

لذت امتحان غذاهای محلی

یکی از بخش‌های جذاب برای هر مسافری، امتحان کردن غذاهای محلی شهر مقصد است. برای دستیابی بدین‌منظور، رستوران‌های سنتی زیادی در فضای آزاد کنار این دریاچه تأسیس شده‌­اند که مشهورترین آن­‌ها رستوران Kistücsök است. این رستوران در ساحل جنوبی دریاچه بالاتون قرار دارد و غذاهای خوشمزۀ آن زبان‌زد خاص‌و‌عام است.

غذا خوردن در کنار دریاچه بالاتون شهر بوداپست

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران ها و کافه ها در بوداپست

تماشای جاذبه‌های تاریخی

یکی‌دیگر از مزایای سفر به مجارستان و بازدید از دریاچه بالاتون بوداپست، لذت­‌بردن از جاذبه‌های تاریخی است. این دریاچه نه تنها یک منظرۀ دل‌­انگیز طبیعی محسوب می‌شود، بلکه در اطراف آن نیز شهرهای تاریخی زیادی وجود دارند که برای بازدید کسانی که علاقه‌مند به تاریخ و فرهنگ یک منطقه هستند، بسیار مهیج است. یکی از این جاذبه‌ها شهر شگفت­‌انگیز  Szigliget است که در سواحل شمالی بالاتون واقع شده است. این شهر محکم­‌ترین قلعه‌های مجارستان را در خود جای داده است که در قرن 13 ام میلادی بنا شد و امروزه پس از پشت سر­گذاشتن حملات متعدد تارتار و ترک‌ها، چیزی جز ویرانه از آن باقی نمانده است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات