پارک ملی آگتلک | پارکی با غارهای شگفت‌انگیز در مجارستان

2 سال پیش 0 دیدگاه

پارک ملی آگتلک واقع در شمال‌شرقی کشور مجارستان، فضای منحصربه‌فردی است که از یک سیستم غار گسترده و شگفت‌انگیز، مرکز سوارکاری و کیلومترها مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برخوردار است.یکی از شگفتی‌های این پارک، شکل‌های عجیب و غریب غارها سنگ‌هایش است، به‌طوری‌که حتی بزرگ‌ترین غار استالاگ اروپا را هم در خود جای داده است. جاذبه‌های دیدنی پارک ملی آگتلک باعث شده همه ساله افراد زیادی خواهان سفر به مجارستان و بازدید از این پارک زیبا باشند. در ادامه می‌خواهیم درباره پارک ملی آگتلک بیش‌تر برایتان توضیح دهیم.

درباره پارک ملی آگتلک

اهمیت پارک ملی آگتلک به قدری زیاد است که حتی زمانی که هنوز به پارک ملی تبدیل نشده بود از جاذبه‌هایش محافظت می‌شد. این پارک در سال 1985 تأسیس شد تا از جاذبه‌های فرهنگی منحصربه‌فرد و میراث فرهنگی منطقه به خصوص سنگ‌های کارست محافظت شود.

پارک ملی آگتلک مجارستان

روستاها‌‌، تپه‌ها و جنگل‌های پارک ملی آگتلک به‌قدری است که می‌توانید به مسیرهای طبیعت‌گردی بروید و در آن‌ها گشت‌و‌گذار کنید. پارک ملی آگتلک از 280 غار در اندازه‌های مختلف تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند.

سال 1995 نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ این پارک است، چراکه توانست در لیست میراث جهانی یونسکو قرار بگیرد، بااین‌حال این منطقه با پیچیدگی شرایط و تنوع بکر و غارها و سنگ‌هایش شایسته محافظت بیشتر یونسکو است.

پارک ملی آگتلک وسعتی به مساحت 198.92 دارد که تقریباً 39.22 کیلومتر از آن تحت محافظت شدید قرار گرفته است. تنوع غارهای این پارک بسیار زیاد است و هر کدام از آن‌ها هم خصوصیات مخصوص خودشان را دارند، مثلاً غار پیس یک سالن مخصوص دارد که حال بیماران مبتلا به آسم را بهتر می‌کند، این پارک در سال 2015، سی‌امین سالروز تولدش را جشن گرفت.

جاذبه‌های پارک ملی آگتلک مجارستان

 

بیشتر بخوانید: دریاچه بالاتون | دریاچه‌ای دیدنی در شهر بوداپست مجارستان

تفریحات پارک ملی آگتلک  

  • غار بارادلا

طول غار بارادلا 5.3 کیلومتر است و در سمت اسلواکی قرار دارد. این غار به دلیل فعالیت و غنای سازنده‌های خود نه فقط در کشور مجارستان، بلکه در کل منطقه اروپا به عنوان برجسته‌ترین غار شناخته می‌شود. بارادلا دومین غار طولانی دنیا است، اما رتبه آن در قرن‌های بعد کاهش یافته، بااین‌حال همچنان بدون شک در بین غارهای برتر جهان باقی مانده است.

پارک ملی آگتلک در مجارستان

  • اسب‌سواری

پارک ملی آگتلک مرکز ملی پرورش اسب هوکول در مجارستان است. این نژاد خاص اسب شبیه اسب‌های وحشی قدیمی و باستانی است و از زمان فتح مجارستان در اواسط تا اواخر قرن دهم از اسب‌های مهم این کشور به حساب می‌آمد.

مرکز سوارکاری هوکول طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهد که از میان آن‌ها می‌توان به کلاس‌های آموزش اسب‌سواری برای کودکان، پیاده‌روی، تورهای اسب و کالسکه و... اشاره کرد. دیدن گروهی از اسب‌ها درحالی‌که در چراگاه‌های اطراف هستند از مناظر چشم‌نواز این پارک به‌حساب می‌آید. مسابقات سالانه بین‌المللی اسب‌سواری هوکول و مسابقه بین‌المللی کشتی‌رانی را نباید از دست داد.

تفریحات پارک ملی آگتلک در مجارستان

  • دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری

در پارک آگتلک می‌توانید دوچرخه خود را به همراه بیاورید، از ناوگان دوچرخه‌سواری کوهستانی یک دوچرخه کرایه کنید، در مسیرهای دوچرخه‌سواری در پارک ملی آگتلک مجارستان بچرخید یا در تور دوچرخه‌سواری سالانه 75 کیلومتری شرکت نمایید. یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات این پارک زمانی است که در حال دوچرخه‌سواری در مسیرهای مخصوص هستید و غرق تماشای مناظر اطراف می‌شوید.

علاوه‌بر دوچرخه‌سواری می‌توانید قایق‌سواری کنید. کافی است به محل برخورد دو رودخانه تیزا و بودروگ بروید. چشم‌انداز این منطقه در مجارستان منحصربه‌فرد است، زیرا منطقه‌ای است که هنوز سیل‌های منظم را تجربه می‌کند و در روزهای مشخصی از سال آب طغیان می‌نماید.

پارک ملی آگتلک کشور مجارستان

  • تماشای پرندگان

اگر دوست‌دار پرندگان و پرواز آن‌ها هستید در پارک ملی آگتلک کشور مجارستان می‌توانید به تماشای پرندگان شکاری مانند عقاب خال‌دار کوچک، عقاب شاهی و یکی از بزرگ‌ترین انواع شاهین‌ها یعنی بالابان بپردازید.

جاذبه‌های پارک ملی آگتلک کشور مجارستان

یکی از جالب‌ترین گونه‌های پرندگان شکاری سارگپه جنگلی است. این پرنده‌ها با وجود این‌که جمعیتشان زیاد نمی‌شود، اما تعدادشان ‌ثابت مانده است.

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های مجارستان

  • سمندر آتشی

سمندر آتشی نماد پارک ملی آگتلک در مجارستان است. این پارک همچنین زیستگاه گوشت‌خواران بزرگ است. راه‌روهای زیست‌محیطی که اجازه عبور بدون مانع به داخل کشور را می‌دهند به‌معنای بازگشت تعدادی از گونه‌های منقرض‌شده مانند گرگ و سیاه‌گوش هستند. جانداران بی‌مهره و وجود گونه‌های مختلف خفاش، گونه‌هایی که به‌ندرت در مجارستان یا حتی اروپا یافت می‌شوند زیستگاه خود را در این پارک ملی ایجاد کردند.

انواع حشرات محافظت‌شده در میان جانوران پارک ملی آگتلک وجود دارد، چیزهایی مانند سوسک‌ها و 2000 نوع پروانه که در لیست مرز خطر قرار گرفته‌اند.

جانوران موجود در پارک ملی آگتلک کشور مجارستان

  • طبیعت‌گردی و دیدنی‌های پارک ملی آگتلک

پارک ملی آگتلک در کشور مجارستان با انواع کاخ‌ها، قلعه‌ها، خانه‌های عمارت، موزه‌های روستایی، انبار هنرهای مگت آرت، صومعه‌ها و کلیساهای قرون‌وسطایی و سایر گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی پر شده است. صومعه پائولین در مارتونی مهم‌ترین بنای قرون‌وسطایی و یک بنای تاریخی با اهمیت ملی است. جدیدترین قلعه‌های بازسازی‌شده هم شامل کاخ Coburg در ادلینی یکی از بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین کاخ‌های باروک مجارستان و قلعه Boldog با منظره پانورامای خیره‌کننده از بالای کوه می‌شود.

بازدید از پارک ملی آگتلک در کشور مجارستان

در کنار تمامی این موارد باید بگوییم که کتاب رکوردهای جهانی گینس برگزاری بزرگ‌ترین کتاب جهان و همچنین نمایشگاه جالب کوتنبرگ در روستای Szinpetri قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم در مجارستان

  • غار ایمره واس

غار ایمره واس، تنها غاری در این منطقه است که در آن‌جا دریاچه وجود دارد. دو دریاچه موجود در این منطقه، جذابیت غار را دو چندان کرده است. روزانه تورهای گردشگری ماجراجویان را به داخل این غار می‌برند تا با تماشای آن غرق حیرت شوند.

پارک ملی آگتلک در کشور مجارستان

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات