کاخ شیشه‌ای پارک رتیرو (کریستال پالاس) در مادرید

2 سال پیش 0 دیدگاه

نمایشگاه‌های جهانی در کنار دیگر عناصر، در حال عمومی‌کردن مصالح جدید معماری بودند. کشورهای مختلف این رویدادها را سازمان‌دهی کردند و در آن پیشرفت‌های خود را در علم و فناوری نشان دادند؛ بدین معنا که آن‌ها عموماً عناصری را در خود جای داده بودند که به فضاهای بزرگی برای نمایشگاه خود نیاز داشتند؛ به همین دلیل بسیاری از این ابزارهای فنی پیشرفته جدید برای ساخت آن‌ها استفاده شدند و به‌دنبال حداکثر کارایی خود بودند.

تغییرات اصلی در معماری که پیشرفت‌های انقلاب صنعتی آن‌ها را هدایت می‌کند، عمدتاً براساس مصالح ساختمانی جدید، آهن، فولاد چند لایه، بتن یا شیشه است. با آن‌ها فضاهای کاربردی مورد نیاز جامعه سرمایه‌داری و صنعتی جدید ساخته می‌شود؛ برای مثال انبارهای بزرگ، کارخانه‌ها، پل‌ها، بازارها و غیره. در میان ساختمان‌هایی که برای این نمایشگاه‌های جهانی ساخته شده‌اند، بعضی از آن‌ها به بهترین شکل «معماری آهنی جدید» را به نمایش می‌گذارند که عبارت‌اند از: کاخ کریستال پاکسون، گالری ماشین‌های دورتت و کُنتامین و برج ایفل. در اسپانیا این سازه‌های آهنی در ایستگاه‌های قطار استفاده می‌شوند؛ مانند ایستگاه آتوچا که آلبرتو پالاسیو ساخته است یا به‌دنبال آن، نمونه نمایشگاه‌های بزرگ در پارک رتیرو کاخ شیشه‌ای. با تور اسپانیا، بازدید از این کاخ شیشه‌ای کم‌نظیر را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: هر آن‌چه باید درباره موزه و ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا بدانید

پارک رتیرو

بسیاری از مکان‌های هیجان‌انگیز را می‌توانید در پارک بوئن رتیرو مادرید پیدا کنید. اگر از این پارک دیدن کردید، حتماً از کاخ شیشه‌ای پالاسیو هم بازدید کنید؛ یک کاخ شیشه‌ای باشکوه که از کاخ کریستال لندن الگوبرداری شده است و سبب می‌شود ما بتوانیم اوج خلاقیت و زیبایی یک سازه را در قلب پارک رتیرو مادرید ببینیم. در این مقاله، مشخصات این جاذبه بی‌نظیر مادرید را که شامل برخی حقایق درمورد ویژگی‌ها، تاریخچه و اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان است، به شما بازگو می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

پارک رتیرو

کاخ شیشه‌ای مادرید کجاست؟ (موقعیت مکانی)

کاخ شیشه‌ای مادرید در مادرید، قلب پارک رتیرو در مجاورت یک دریاچه مصنوعی کوچک قرار گرفته که در آن پلکانی وجود دارد که ما را به دنیای زیر آب می‌برد و در آنجا می‌توانیم قسمت‌هایی از تنه و ریشه درخت‌های سرو را ببینیم. این پارک تقریباً 130 هکتار مساحت دارد و دارای تنوع بیش از 15000 درخت است. در نزدیکی این پارک ایستگاه‌های مترویی هستند که رفت و آمد به این مکان را آسان می‌کنند.

مفهوم، الهام‌گیری و هدف از ساخت کاخ شیشه‌ای

ساخت کاخ شیشه‌ای مادرید 5 ماه طول کشید و معمار این بنای زیبا، ریکاردو ولاسکوئز بوسکو، از کاخ کریستال لندن برای ساخت این بنا الهام گرفت. این مکان به‌عنوان یک گلخانه برای نگهداری گیاهان عجیب و غریب به‌منظور نمایشگاه عمومی فیلیپین (که در آن زمان مستعمره اسپانیا بود) و در سال 1887 در مادرید برگزار شد، ساخته شد. پس از پایان نمایشگاه، وزارت فواید عمومی تصمیم گرفت این ساختمان را که متعلق به وزارت فرهنگ بود، حفظ کند و این مکان را به نمایشگاه‌های موقت در موزه ملی سنترو دِ آرته رینا سوفیا اختصاص داد.

نمایشگاه کاخ شیشه‌ای

ساختار کاخ شیشه‌ای مادرید

این سازه تمام فلزی است؛ به‌جز بخش‌هایی از آن که توسط یک ستون یونی بر روی زیرزمینی که توسط یک راه‌پله گرانیتی گسترده قابل دسترسی است، پیکربندی شده است. سازه فلزی فرفورژه آن کامل با صفحات شیشه‌ای پوشانده شده است و فضای معماری شفافی را ایجاد کرده و به نمونه‌ای بارز از آغاز معماری آهنی در اسپانیا و ورود عناصر پیش‌ساخته در فرایند ساخت تبدیل شده است. در شیشه‌هایی که تمام نما را می‌پوشانند، طاق‌های نیم‌دایره‌ای که با سرامیک پوشیده شده با سنگ‌تراشی ایجاد شده است. این بنای منحصربه‌فرد به طول 54 متر و عرض 28 متر بر پایه‌ای آجری استوار است که با دیواره‌ای سرامیکی تزئین شده است. در کمتر از پنج ماه، سازه‌ای زیبا توسط سازنده برناردو آسین، با طراحی و محاسبات مهندس آلبرتو دو پالاسیو ساخته شد. ستون‌های یونی که ساختار شیشه‌ای سقف را نگه می‌دارند، روی سکویی از سنگ و آجر از آهن استوار هستند. این اولین بار در اسپانیا بود که از آهن و شیشه در یک ساختمان غیرصنعتی استفاده می‌شد. کاشی‌هایی که کل محیط کاخ شیشه‌ای مادرید را تزئین می‌کنند، کار هنرمند سرامیک دانیل زولوآگاست که با اژدها، ستاره یا گل تزئین شده است.

ساختار کاخ شیشه‌ای

ترمیم کاخ شیشه‌ای مادرید

  • 1975: در سال 1975 که اولین بازسازی توسط آنجلس هرناندز-روبیو انجام شد، قسمت‌های نامناسب، مانند انبار آجری متصل به پشت کاخ حذف شد، عناصری به آن اضافه شد و ساختار به حالت اولیه خود بازگشت. همچنین امکان استفاده از آن را به‌عنوان یک نمایشگاه به ارمغان آورد.
  • 1994 تا 1998: دومین فرایند بازسازی که خوزه دِ لا دهسا انجام داد، ساختار فلزی کاخ شیشه‌ای مادرید را تثبیت کرد، سیستم‌ها و تأسیسات امنیتی را برقرار و عناصر تزئینی، مانند سرامیک را دوباره بازسازی کرد.

در ادامه به برخی از شگفتی‌ها و جاذبه‌های کاخ شیشه‌ای مادرید می‌پردازیم

 

جاذبه‌های کاخ شیشه‌ای مادرید

 

  1. این مکان دارای اسکلت آهنی و تزئینات زیبا از سرامیک است.

کاخ شیشه‌ای مادرید به شکل یک صلیب سنتی یونانی با شیشه طراحی شده و دارای اسکلت آهنی و تزئینات سرامیکی زیبایی است. در بلندترین نقطه خود، بالای سقف گنبدی باشکوه، 22 متر ارتفاع دارد. در جلوی این کاخ پله‌هایی وجود دارند که به دریاچه مصنوعی پارک منتهی می‌شوند؛ جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک به اردک‌ها، غازها، تراپین‌ها و قوهای سیاهی که در آنجا زندگی می‌کنند، نگاه کنند. آن‌ها حتی می‌توانند یک قایق کوچک یا قایق پارویی اجاره کنند تا دید بهتری از دریاچه و اطراف آن داشته باشند.

اسکت آهنی کاخ شیشه‌ای

  1. این بنا توسط ریکاردو ولاسکوئز بوسکو طراحی شده است

ریکاردو آن را در اواخر قرن نوزدهم طراحی کرد و آن را براساس کاخ کریستال جوزف پکستون که در هاید پارک (لندن) در سال 1851 ساخته شد، بنا نهاد. صفحه‌های شیشه‌ای و سازه چدنی روی پایه آجری قرار دارند که توسط کاشی‌های سرامیکی، توسط دانیل زولوآگا تزئین شده‌اند.

  1. این مکان محل رأی‌گیری پارلمان برای رئیس‌جمهور جمهوری اسپانیا بود

این مکان محل رأی‌گیری پارلمان برای رئیس جمهور جمهوری اسپانیا در ماه مه 1936 بود. مانوئل آزا در کاخ انتخاب شد، اما رقابتی برای رسیدن به این مقام نداشت؛ زیرا تنها نامزد آن دوره بود. این سازه در سال 1975 بازسازی شد و اکنون نمایشگاه‌های موقت هنری را به‌عنوان بخشی از موزه ملی سنترو د آرته رینا صوفیه در خود جای داده است.

زیبایی کاخ شیشه‌ای

  1. پالاسیو منجر به احیای کلیساهای دیگر شد

کاخ شیشه‌ای مادرید از عظمت سلطنتی برخوردار بوده و با شکل صلیب و گنبدش شبیه یک کلیسای جامع بزرگ گوتیک است. ریکاردو بوسکو همچنین در بازسازی کلیساهایی مانند کلیسای جامع معروف لئون و حتی مزکوئیتا کوردوبا که زمانی یکی از مهم‌ترین مساجد اسپانیا بود، کمک کرد. طراحی کاخ ممکن است منعکس‌کننده تأثیر این کلیساهای قدرتمند در افکار طراح باشد.

 

بیشتر بخوانید: کاخ سلطنتی مادرید

  1. کاخ شیشه‌ای مادرید همچنین مجهز به یک قایق است که روی آب‌های دریاچه کوچک پارک فرود می‌آید.

ساخت گلخانه شیشه‌ای و فولادی در پارک رتیرو، که در لبه دریاچه قرار دارد، در سال 1887 به‌عنوان فضایی برای نمایش‌های هنری و شگفتی‌ها در محیطی که هم عاشقانه بود و هم طبیعتاً خیره‌کننده تکمیل شد. از آنجا که دیوارها شیشه‌ای هستند، بازدیدکنندگان می‌توانند علاوه بر هر نمایشگاهی که در داخل آن به نمایش گذاشته می‌شود، از محیط سرسبز پارک لذت ببرند. این کاخ همچنین دارای یک قایق است که روی آب دریاچه کوچک پارک قرار دارد. ورودی پارک نیز با ستون‌های زیبایی تزئین شده است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات