معرفی هاید پارک لندن و جاذبه‌های آن

2 سال پیش 0 دیدگاه

هاید پارک لندن بزرگ‌ترین پارک از چهار پارک سلطنتی انگلستان است و از کنزینگتون تا کاخ باکینگهام امتداد دارد. درباره تاریخچه این مکان چیزهای زیادی گفته شده است. هاید پارک لندن یکی از معروف‌ترین فضاهای سبز عمومی در لندن است. آغاز هاید پارک لندن، به هنری هشتم برمی‌گردد که این منطقه را در اوایل دهه 1536 به شکارگاه خود تبدیل کرده بود و در آنجا به تفریحات شخصی خود می‌پرداخت. حدود صد سال بعد از به وجود آمدن این مکان، درهای او رو به انظار عموم گشوده شد و به‌سرعت، به یکی از مکان‌های محبوب برای قدم‌زدن و گشت و گذار تبدیل شد. البته این مکان در اوایل قرن هجدهم، یک‌بار دیگر توسط ملکه کارولین، طراحی شد و تغییراتی در آن به وجود آمد، اما سرانجام در سال 1851، هاید پارک لندن به نمایشگاه گسترده‌ای تبدیل شد که مراسم‌های بزرگی در آنجا صورت گرفت که سبب شد جوزف پکستون قصر معروف کریستال را در آنجا بسازد. بعدها تظاهرات مهمی در آنجا برگزار شد و به‌کمک سخنوران، هاید پارک لندن به محل آزادی بیان تبدیل شد. در اواخر قرن بیستم نیز این پارک میزبان کنسرت‌های بزرگ و افسانه‌ای از گروه‌هایی چون پینک فلوید، رولینگ استونز و کوئین بود.

 

هاید پارک لندن و مناطق اطراف آن

گرین پارک، پارک سنت جیمز و باغ‌های کاخ باکینگهام در جنوب شرقی به هاید پارک لندن می‌پیوندند، اما در غرب، هاید پارک با باغ کنزینگتون ادغام می‌شود. مرزبندی و جداسازی این دو فضای سبز رسماً توسط ملکه کارولین انجام شد؛ با این حال در طول روز، تشخیص مرز بین این دو بسیار دشوار است، اما در شب تفاوت‌های این دو منطقه آشکار می‌شود و بازدیدکنندگان قادر به تشخیص آن‌ها هستند. باغ کنزینگتون هنگام غروب بسته می‌شود؛ درحالی‌که هاید پارک از ساعت پنج صبح تا نیمه شب باز است. این دو فضای سبز درمجموع، 253 هکتار را در قلب لندن پوشش می‌دهند که 142 هکتار آن متعلق به هاید پارک لندن است که در سفر با تور لندن می‌توانید از آن دیدن کنید.

 

هاید پارک در لندن

طراحی هاید پارک لندن

زمانی که این پارک دیگر تنها یک شکارگاه خصوصی نبود و به مکانی عمومی تبدیل شد، در ابتدا فقط به روی طبقه ثروتمند شهر گشوده شد، اما چارلز اول بود که در سال 1637 این فضای سبز بسیار زیبا را به روی عموم باز کرد. کم‌کم با گذشت زمان، این پارک از جنبه‌های مختلفی استفاده شد؛ از اردوگاه نظامی گرفته تا انبار استحکامات و غیره اولین دستور مبنی بر محوطه‌سازی به منطقه توسط پادشاه جورج اول در سال 1726 و بعدها توسط دخترش کارولین صادر شد.

دریاچه سرپانتین علاوه بر جداسازی دو منطقه هاید پارک و باغ کنزینگتون، با سدسازی بر بستر رودخانه وست‌بورن ایجاد شد. این دریاچه همچنین مکانی وسوسه‌انگیز برای شناکردن است که از آن می‌توان به یکی از تفریحات هاید پارک اشاره کرد. در جنوب شرقی پارک، باغ گل رز با فواره‌های بسیار زیبا، بناهای یادبود و طاق بی‌نظیر ولینگتون وجود دارند. یکی از جدیدترین سازه‌های پارک، فواره یادبود پرنسس دایاناست که مساحت آن به یک زمین فوتبال می‌رسد! در گوشه شمال شرقی پارک هنوز می‌توانید مکان سخنرانان را مشاهده کنید که هنوز هم محل آزادی بیان است.

بیشتر بخوانید: 14 مورد از بهترین دهکده‌های انگلستان که دیدن آن‌ها را نباید از دست بدهید

جشن‌ها

یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در هاید پارک، نمایشگاه بزرگ سال 1851 بود. کاخ کریستال برای این منظور ساخته شده بود و در ضلع جنوبی پارک قرار دارد. از آنجا که مردم علاقه زیادی به کاخ داشتند و در آن مکان رفت و آمد زیاد بود، معمار کاخ آن را ایمن کرده و در جنوب هاید پارک بازسازی‌اش کرد. این پارک همواره محل بسیاری از جشن‌ها و جشن‌های سلطنتی بوده است؛ برای مثال، جشن الماس ملکه، در سال 2012 در آنجا برگزار شد. از سال 2007، فستیوال سرزمین عجایب زمستانی هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به هاید پارک جذب می‌کند. همچنین هاید پارک لندن با جذب بیش از 14 میلیون بازدیدکننده در سال 2016، به بزرگ‌ترین جاذبه کریسمس در اروپا تبدیل شد.

هاید پارک

 

کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی

استیج کنسرت هاید پارک همواره میزبان بسیاری از هنرمندان پرآوازه و مشهور بوده است. از سال 1890، سه بار در هفته در آنجا کنسرت برگزار شده است. از اوایل دهه 1970، نوازندگان راک مانند پینک فلوید، روی هارپر و جترو تول در آنجا اجرا داشته‌اند. رولینگ استونز نیز کنسرتی در آنجا برگزار کرد که یکی از معروف‌ترین کنسرت‌های دهه 1960 است و اما در سال 2005، پینک فلوید با برگزاری آخرین کنسرت حرفه‌ای خود در هاید پارک لندن تاریخ‌ساز شد.

از ویژگی‌های خوب هاید پارک می‌توان به مناسب‌بودن آن، هم برای پیاده‌روی و هم برای ورزش اشاره کرد و این موضوع آن را به یکی از بهترین پارک‌های لندن تبدیل کرده است. همچنین بازدیدکنندگان دوست دارند از فضای سبز پارک استفاده کنند. هاید پارک نه‌تنها مانند ریه برای لندن عمل می‌کند، بلکه مکانی عالی برای دویدن، پیاده‌روی و ورزش است. امکانات ورزشی مختلف، از زمین‌های فوتبال گرفته تا زمین‌های تنیس، مسیرهای دوچرخه‌سواری و مسیرهای اسب‌سواری، نه‌تنها لندنی‌ها را بلکه افراد را از سراسر جهان دعوت می‌کند. در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲، مسابقات سه‌گانه و شنای آب‌های آزاد در هاید پارک برگزار شده است.

پوشش گیاهی هاید پارک لندن

گیاهان و تنوع زیستی در هاید پارک

اولین سری گل‌ها در سال 1860 به این مکان آورده شدند. باغ آبی ایتالیایی با فواره‌ها و یک کلبه تابستانی، بعدها در آنجا ساخته شدند. در سال 1994، باغ گل رز توسط معمارانی چون کالوین و موگریچ به هاید پارک اضافه شد، ولی در اواخر قرن بیستم اتفاقی شوک‌آور به وقوع پیوست؛ اینکه بیش از 9000 درخت نارونی که در زمان زندگی ملکه کارولین کاشته شده بودند، بر اثر بیماری از بین رفتند. تیم مدیریت برای جایگزین‌کردن آن‌ها از درختان آهک و افرا استفاده کرد. همچنین بعدها درگاهی برای حمایت مالی، برای حفاظت و نگهداری از درختان شکل گرفت. هاید پارک لندن، چهار هکتار گلخانه دارد که گیاهان پارک‌های سلطنتی در آنجا رشد می‌کنند. حفاظت از طبیعت و حفاظت از گونه‌های گیاهی نیز نقش مهمی در هاید پارک ایفا می‌کند. هر دوی آن‌ها به‌عنوان یک تعهد در قبال نسل‌های آینده دیده می‌شود. شرکا و داوطلبان مختلف نیز در این امر مشارکت دارند؛ مانند تمام کلان‌شهرها.

 

جاذبه‌های هاید پارک لندن

از جاذبه‌های زیبای هاید پارک لندن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریاچه سرپانتین

دریاچه‌ای تفریحی که به‌طور هدفمند ساخته شده و به‌عنوان شکافی بین هاید پارک و باغ کنزینگتون عمل می‌کند (در انتهای غربی آن کاخ کنزینگتون قرار دارد). سرپانتین به دستور ملکه کارولین و در سال 1730 به پارک اضافه شد.

 بیشتر بخوانید: گشت‌وگذار در پارک ملی لیک دیستریکت جاذبه‌ای طبیعی در انگلیس

  • فضاهای سبز برای مناظره

به نظر می‌رسد سال 1872 سال مهمی برای هاید پارک بود؛ زیرا در روزهای یکشنبه منطقه کوچکی در نزدیکی دروازه آپسلی برای گفتمان عمومی تعیین شد که به‌سرعت به‌عنوان گوشه سخنرانان شناخته شد. خاستگاه آن نیز به زمانی برمی‌گردد که تظاهرات معمولاً در پارک برگزار می‌شد.

 

هاید پارک کجاست

  • گورستانی برای حیوانات

کمی عجیب به نظر می‌رسد، اما واقعیت دارد، هاید پارک حاوی قبرستان حیوانات خانگی است. درست است که این مکان دورافتاده است، اگر در کنار ویکتوریا گیت لج در خیابان بیسواتر به دنبال این مکان بگردید، باید بتوانید آن و گورهای مینیاتوری آن را پیدا کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات