پارک بوئین رتریو در مادرید؛ بوستانی شاهانه و تاریخی

2 سال پیش 0 دیدگاه

پارک بوئن رتیرو یا «پارک دل بوئین رتیرو» یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های مادرید اسپانیا و به معنای پارک خلوت است و می‌توان گفت محبوب‌ترین پارک در پایتخت اسپانیا محسوب می‌شود. این پارک سلطنتی که تنها برای خانواده سلطنتی در دسترس بود، اکنون یک منطقه عمومی باشکوه است که رویدادها و جاذبه‌های بسیاری را در خود جای داده است؛ به‌ویژه این پارک در آخر هفته‌ها مملو از مردم محلی و گردشگران است و درمجموع باید گفت این پارک برخلاف نامش جای بسیار پرجنب و جوشی است. در ادامه به معرفی بیشتر جاذبه پارک بوئن رتیرو برای آشنایی شما با این جاذبه در سفر با تور مادرید می‌پردازیم.

پارک بوئن رتیرو مادرید کجاست؟

این پناهگاه واقعی آرامش که در قلب شهر قرار دارد، از فواره‌های متعدد، باغ‌ها، مجسمه‌ها و حتی یک دریاچه بزرگ تشکیل شده است که می‌توانید در آن قایقرانی کنید. این مکان همچنین مکانی فرهنگی است؛ زیرا میزبان موزه‌های بسیاری مانند کاخ بزرگ velázquez و قصر کریستالی است. اگر می‌خواهید از مادرید دیدن کنید، بازدید از پارک رتریو بخشی از لیست کارهای شما خواهد بود!

 پارک بوئن رتیرو مادرید با 350 هکتار در حاشیه مرکز شهر قرار دارد. علاوه بر سرگرمی‌های خیابانی، پارک بوئن رتیرو به‌دلیل داشتن سوله بزرگ قایق‌رانی، مجموعه‌ای از مجسمه‌ها، بناهای تاریخی، کاخ‌ها و گالری‌ها نیز شهرت دارد. در تابستان، نمایشگاه کتاب سالانه و کنسرت‌های رایگان نیز در پارک بوئن رتیرو برگزار می‌شود که آن را مقصدی جذاب در تور اسپانیا تبدیل می‌‌کند. در ادامه تاریخچه پارک رتریو را بررسی می‌کنیم و جاذبه‌های آن را توضیح می‌دهیم.

تاریخچه پارک بوئن رتیرو مادرید

ساخت کاخ Real Sitio del Buen Retiro را پادشاه فیلیپ چهارم در سال 1632 به‌عنوان یک خلوتگاه سلطنتی آغاز کرد. این پارک بین سال‌های 1630 تا 1640 ساخته شد. این مکان بیش از 125 هکتار وسعت دارد و دارای بیش از 15000 درخت و همچنین فواره‌ها، مجسمه‌ها و باغ‌های متعدد است.

پارک رتیرو در اسپانیا در ابتدا یک پارک معمولی بود، اما در دهه 1630 گسترش بسیاری یافت. چندین ساختمان در آن ساخته شد که دو ساختمان از آن‌ها هنوز وجود دارد. همچنین یک دریاچه در پارک وجود دارد که مربوط به آن زمان است و برای برگزاری نبردهای دریایی ساختگی و دیگر نمایش‌های آبی استفاده می‌شد. همان‌طور که اشاره شد، این مکان قبلاً برای پادشاه و دربارش محفوظ بود، اما در سال 1868 برای همیشه به روی عموم باز شد.

بیشتر بخوانید: بهترین مراکز خرید مادرید

دیدنی‌های پارک تاریخی بوئن رتیرو مادرید

پارک رتیرو مادرید که از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی مادرید است، شامل مناطق مختلفی از جمله دریاچه، بناهای تاریخی متعدد، کاخ‌ها، باغ‌های رسمی، فضاهای طبیعی، چمن‌زارها و فواره‌هاست. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر پارک بوئن رتیرو می‌پردازیم.

برکه رتریو؛ حوضی برای پادشاهان

حوض رتریو یا Estanque Del Retiro در اسپانیا، دریاچه‌ای بزرگ و مصنوعی است که در نزدیک ورودی شمالی پارک قرار دارد. پادشاه و دربارش از قدم‌زدن در آب یا نمایش‌های موسیقی و موسیقی لذت می‌بردند؛ زیرا جزیره کوچکی در مرکز آن وجود داشت که امروز زیر آب رفته است. در سال 1964، این حوض به‌عنوان دکور برای فیلم «دنیای افسانه‌ای سیرک» که جان وین در آن بازی می‌کرد، استفاده شد.

این دریاچه مصنوعی به گردشگران و افراد محلی این امکان را می‌دهد تا با اجاره یک قایق یا قایق پارویی با انرژی خورشیدی از نور خورشید با یک پیاده‌روی کوتاه روی آب لذت ببرند. این دریاچه همچنین به فعالیت‌های قایق‌رانی و کایاک‌سواری اختصاص داده شده است که یکی از جاذبه‌های واقعی پارک رتیرو محسوب می‌شود. بهتر است بدانید در این مکان امکان اجاره قایق‌های پارویی وجود دارد که در تعطیلات آخر هفته، فعالیت بسیار محبوبی است. در کنار دریاچه، یادبود چشمگیر آلفونسو دوازدهم قرار دارد که از یک ستون نیم‌دایره‌ای و یک پایه بزرگ با مجسمه سوارکاری پادشاه در بالای آن تشکیل شده است.

دریاچه پارک بوئن رتیرو مادرید

کاخ شیشه‌ای

کاخ کریستالی بوئن رتیرو اثر معمار ریکاردو ولاسکوئز است. این کاخ در ابتدا برای برگزاری نمایشگاهی از جزایر فیلیپین ساخته شد؛ از این‌رو از آن به‌عنوان گلخانه استفاده شد. کاخ ساختار بلند و گنبدی دارد که به ارتفاع 22 متر می‌رسد و قصر کریستالی مشرف به دریاچه‌ای کوچک است. درواقع به‌طور کامل از پنجره‌های بزرگ و سازه‌ای آهنی تشکیل شده است و در بیشتر موارد با قصری به همین نام واقع در هاید پارک لندن مقایسه می‌شود.

هر دو کاخ ساخت یکسانی دارند و هر دو در ابتدا برای برگزاری نمایشگاه ساخته شده بودند. امروزه این مکان به‌طور منظم میزبان نمایشگاه‌هایی از موزه هنرهای معاصر رینا سوفیاست. ورود به نمایشگاه‌ها رایگان است؛ با این حال توجه داشته باشید که ساعت کاری کاخ کریستال پالاس با پارک بوئن رتیرو یکسان نیست. درواقع در فصل اوج، از آوریل تا سپتامبر، ساعت 10 صبح باز می‌شود و در ساعت 10 شب بسته می‌شود. در بقیه اوقات سال در ساعت 6 بعدازظهر بسته می‌شود.

کاخ شیشه ای پارک بوئن رتیرو مادرید

باغ روزالدا و فواره فرشته افتاده

باغ روزالدا و باغ رز پارک یکی از جاذبه‌های اصلی پارک بوئن رتیرو مادرید هستند. این باغ از چندین منطقه پر از بوته‌های رز تشکیل شده است، اما چشمگیرترین جاذبه فواره فرشته افتاده است. مجسمه اصلی فواره El Angel Caido لوسیفر را در حال سقوط از بهشت به تصویر می‌کشد. گفته می‌شود که این تنها مجسمه عمومی شیطان است.

مجسمه پارک بوئن رتیرو مادرید

پاسئو دلا آرژانتین

پاسئو دلا آرژانتین معروف به «پیاده‌روی مجسمه»، با مجسمه‌های پادشاهان اسپانیایی متعلق به قرن هجدهم است. پارک در تمام روزهای سال باز بوده و پذیرش آن رایگان است. پارک رتریو، در فصل زمستان، از 7 صبح تا 10 شب باز است. در تابستان نیز بین ساعت 7 صبح تا نیمه‌شب می‌توان از آن بازدید کرد. این مکان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مادرید است که واقعاً ارزش بازدید را دارد؛ به‌ویژه در تابستان، پارک فوق‌العاده پرجنب و جوش است. جایی که مردم برای استراحت، اجاره قایق در دریاچه، بازدید از موزه‌های هنری، یا به‌سادگی برای قدم‌زدن یا درازکشیدن روی چمن‌ها به آنجا می‌روند. زمین‌های ورزشی متعدد، مناطق ورزشی در فضای باز و زمین‌های بازی کودکان وجود دارد. رویدادهایی که در پارک رتیرو برگزار می‌شوند، شامل نمایشگاه سالانه کتاب و کنسرت‌های تابستانی رایگان است.

پاسئو دلا آرژانتین

موزه پارک

پارک رتیرو نه‌تنها یک فضای سبز است بلکه دارای خانه موزه‌های متعدد، بقایای سابق کاخ دل بوئین رتیرو و دومین اقامتگاه پادشاه است که در اصل برای سرگرمی پادشاهان ساخته شده بود. امروزه کاخ ویران شده است، اما برخی از بقایای آن مانند Salón de los Reyes (تالار پادشاهی‌ها) یا Cason del Buen Retiro باقی مانده است.

کازون بوئن رتیرو

این ساختمان سالن رقص سابق دادگاه فیلیپ چهارم و یکی از معدود بقایای کاخ دل بوئین رتیرو است. این ساختمان برای بزرگ‌تر کردن سالن و بازسازی نقاشی‌های دیواری که طاق‌کاری را توسط جوردانو تزیین می‌کنند، تحت بازسازی‌های اساسی قرار گرفته است. در گذشته این سالن دارای آثار بسیاری از موزه پرادو بود؛ از جمله اثر معروف پابلو پیکاسو، گرنیکا که پیش از انتقال به موزه رینا سوفیا در آنجا نمایش داده شد.

امروزه این ساختمان به مرکز مطالعات موزه پرادو برای تحقیق و آموزش کارشناسان هنری اختصاص یافته است. همچنین بخش‌های مختلف وابسته به موزه پرادو مانند آرشیو موزه، مرکز اسناد و حفاظت و کتابخانه آن را در خود جای داده است. از آنجا که این ساختمان اکنون یک مرکز آموزشی و کتاب‌های ارزشمند دارد، دیگر برای عموم باز نیست، اما همچنان می‌توانید از نمای زیبای باروک لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: قبل از سفر به اسپانیا بدانید! نکات سفر به اسپانیا

مجسمه‌ها و فواره‌های پارک بوئن رتیرو مادرید

پارک رتریو پر از انواع آثار هنری است. شما می‌توانید مجسمه‌های زیبای سبک یونانی و همچنین بناهای باشکوه و نمادینی مانند مجسمه‌ای را که به افتخار پادشاه آلفونسو دوازدهم ساخته شده است ببینید و لذت ببرید. همچنین فواره‌های زیادی پیدا خواهید کرد که هرکدام داستانی دارند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات