مکانی برای عاشقان موزیک در وین + موزه‌های موسیقی وین

2 سال پیش 0 دیدگاه

اگر شما از جمله افرادی هستید که به موسیقی، به‌ویژه موسیقی کلاسیک علاقه‌مند هستید، پس بهتر است وین، پایتخت موسیقی جهان را در سفر با تور اتریش بشناسید. وین، پایتخت کشور اتریش است و از 250 سال پیش تاکنون با عنوان شهر موسیقی از آن یاد می‌شود. بسیاری از آهنگسازان بزرگ جهان از جمله موتزارت، بتهوون، شوبرت، هایدن و اشتراوس در وین زندگی می‌کردند و به کار مشغول بودند.

وین و موسیقی

اگر در میدان مرکزی شهر وین و در نزدیکی کلیسای عظیم سنت استفان بایستید، در عرض چند دقیقه دستانتان پر از بروشورهای تبلیغاتی می‌شود که مربوط به کنسرت‌های موسیقی کلاسیک هستند و جوانانی که لباس‌های قرن هجدهم را بر تن دارند، آن‌ها را بین مردم پخش می‌کنند. در هر ساعت از شبانه‌روز که در خیابان‌های اصلی شهر وین قدم بزنید، می‌توانید طنین گوش‌نواز موسیقی کلاسیک را بشنوید و نوازنده‌ها و گروه‌های موسیقی فراوانی را ببینید که در حال نواختن یک قطعه معروف از یکی از موسیقی‌دانان کهن وین هستند.

موزه‌های موسیقی وین

وین شهری پر از موزه‌های موسیقی است؛ به‌طوری‌که می‌توانید دو هفته در این شهر بمانید و هر روز یک موزه جدید و جذاب برای بازدید داشته باشید. در ادامه مقاله شما را با موزه‌های مختلف موسیقی وین آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از شهر سالزبورگ (زالتسبورگ) اتریش و خانه موتزارت

خانه موسیقی

خانه موسیقی یک موزه صدای تعاملی در وین است که بازدیدکنندگان خود را به چالش می‌کشد. این موزه در کاخ تاریخی آرشیدوک کارل در مرکز شهر وین قرار دارد. شما می‌توانید در این موزه مجسمه‌های آهنگ‌سازان بزرگ را مشاهده کنید و همچنین با موسیقی کامپیوتری و آینده موسیقی آشنا شوید. همچنین می‌توانید در این موزه چهار طبقه موسیقی را بشنوید، ببینید و موسیقی خاص خود را بسازید.

با سرگرمی‌هایی که در این موزه برای شما در نظر گرفته شده، بیشتر آشنا شوید

در ادامه با برخی از بخش‌های سرگرم کننده و دیدنی خانه موسیقی آشنا می‌شویم:

  1. ویرتوساژ

ویرتوساژ یک برنامه تعاملی با بازدیدکننده است و به این صورت عمل می‌کند که وقتی شما از جلوی آن رد می‌شوید، بخشی از اپرای 15 دقیقه‌ای «zeitperlen» شنیده می‌شود که اعضای فیلارمونیک موسیقی وین آن را با آوازخوانی ناتالیا اوشاکووا ضبط کرده‌اند.

  1. نامادئوس

در این موزه جالب و دیدنی که یکی از پربازدیدترین موزه‌های موسیقی در وین است، یک برنامه تعاملی با بازدیدکنندگان وجود دارد که به شما کمک می‌کند یکی از پرتره‌های موتزارت را زنده کنید! نحوه کار این برنامه به این صورت است که با نزدیک‌کردن صورت خود به صفحه نمایش این برنامه می‌توانید وارد نقش موتزارت شوید و حالات صورت و حرکات سر او را کنترل کنید.

  1. هدایت ارکستر

در ادامه بازدید خود از این موزه با فضاهای واقعیت مجازی روبه‌رو می‌شوید که به شما این امکان را می‌دهند به‌عنوان رهبر ارکستر، فیلارمونیک وین را هدایت کنید و آن‌ها نیز به هدایت شما پاسخ دهند. جالب است بدانید در این قسمت اگر شما هدایت ناکامل و ضعیفی داشته باشید، نوازندگان نیز با انتقاد به شما واکنش نشان می‌دهند؛ بنابراین باید سعی کنید بهترین عملکرد خود را نشان دهید.

  1. نمایشگاه مجسمه‌های موسیقی‌دانان در خانه موسیقی

یکی از ویژگی‌های موزه‌های موسیقی وین این است که در ساخت و دیزاین آن‌ها به ظرافت توجه زیادی شده است. در این قسمت از موزه شما می‌توانید مجسمه آهنگ‌سازانی مانند بتهوون، موتزارت، هایدن و... را مشاهده کنید که همگی در اندازه‌های واقعی خودشان ساخته شده‌اند و وجود آلات موسیقی در دستان و در نزدیکی این مجسمه‌ها سبب جان‌بخشیدن به آن‌ها شده است.

موزه آلات موسیقی

بدون شک موزه آلات موسیقی وین یکی از بهترین و جامع‌ترین موزه‌های موسیقی وین اتریش است.

این موزه در کاخ هافبورگ قرار دارد و عمر برخی از آلات موسیقی که در آن نگهداری می‌شود، به 500 سال نیز می‌رسد. مجموعه ابزارآلات موسیقی مربوط به دوران رنسانس و باروک چند نمونه از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین مجموعه‌هایی هستند که در این موزه از آن‌ها نگهداری می‌شود. لازم است بدانید در این موزه پیانوهایی وجود دارند که زمانی خود شخص موتزارت، مالر، لیست و کلاراشومان می‌‌نواختند.

در این موزه برخی کپی‌های درجه یک از سازهای کهن و قدیمی وجود دارد که گردشگران می‌توانند درصورت تمایل آن‌ها را بنوازند. این موزه همه‌روزه جز چهارشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 6 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

خانه آهنگ‌سازها

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، بسیاری از آهنگ‌سازان مطرح جهان در وین زندگی می‌کردند و امروزه آپارتمان‌های قدیمی آنان به موزه‌هایی پرطرفدار تبدیل شده‌اند. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به وین بازدید از موزه‌های موسیقی وین، به‌ویژه منازل آهنگسازان فقید و بزرگ اروپاست. شما می‌توانید بلیت‌‌های بازدید از این موزه‌ها را آنلاین خریداری کرده و از خانه آهنگ‌سازانی مانند بتهوون، هایدن، شوبرت و اشتراوس بازدید کنید، اما قبل از هر چیز توجه داشته باشید که بیشتر این موزه‌ها در روزهای دوشنبه تعطیل هستند. در ادامه شما را با تمامی این خانه‌ها آشنا خواهیم کرد.

  1. خانه لودویگ ون بتهوون

گل سرسبد موزه‌های موسیقی در وین خانه‌ای به نام پاسکولاتی است که روزگاری بتهوون در آن زندگی می‌کرده است. این خانه در قرن 18 میلادی ساخته شده و نام خود را از سازنده‌اش وام گرفته است. بتهوون حدود 8 سال در طبقه چهارم این آپارتمان زندگی کرده ‌است.

  1. خانه‌ جوزف هایدن

خانه هایدن که عضوی از موزه موسیقی وین است، از سوی اداره موزه‌های وین اداره می‌شود. این خانه مکانی است که هایدن 12 سال پایانی زندگی خود را در آن به سر برده و درنهایت در 31 مه 1809 در آن خانه از دنیا رفته ‌است. آپارتمان هایدن در این ساختمان به‌تازگی بازسازی شده و آماده بازدید توریست‌ها از سراسر جهان است.

  1. ولفگانگ آمادئوس موتزارت

موتزارت در طول زندگی کوتاه و البته پر فراز و نشیب خود در خانه‌های مختلفی در وین زندگی کرده ‌است، اما بین تمام خانه‌های او، پلاک شماره 5 خیابان دومگاسه به یکی از موزه‌های موسیقی وین تبدیل شده است؛ جایی که موتزارت از سال 1784 تا 1787 در آن زندگی می‌کرده ‌است.

این موزه با عنوان موزارتاوس با مساحتی حدود 1000 متر مربع یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری وین برای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک است. هنگام بازدید از این موزه شما به معنای واقعی در این حجم از هنر و خلاقیت غرق می‌شوید و می‌توانید شاهد نبوغ چشمگیر یک هنرمند در دنیایی پر از جنب‌ و جوش و هیاهو باشید.

  1. آرنولد شونبرگ

آرنولد شونبرگ نه‌تنها یکی از برجسته‌ترین موسیقی‌دانان قرن بیستم، بلکه یک معلم، نقاش و نظریه‌پرداز بود.

شونبرگ در سال 1951 در لس‌آنجلس از دنیا رفته ‌است و فضایی که در منزل او تأسیس شده، یک گالری کامل از نقاشی‌های او و یکی از موزه‌های موسیقی در وین است.

  1. یوهان اشتراوس وونونگ

این منزل درواقع همان مکانی است که اشتراوس موسیقی والس دانوب‌ ابی را در آن ساخته است که بعدها به سرود غیررسمی اتریش تبدیل شد. در این موزه که یکی از سرگرم‌کننده‌ترین موزه‌های موسیقی وین اتریش است، تعدادی از سازهای اشتراوس به همراه لوازم منزل و تعدادی از نقاشی‌های او قرار دارند. این موزه در سال 2015 تأسیس شده ‌است و بازدید از آن برای دوستداران موسیقی کلاسیک مانند یک زیارت مذهبی است.

بیشتر بخوانید: جاذبه دیدنی و عجیب هوندرت واسر هاوس در وین

شرکت در کنسرت‌های وین

امکان ندارد به وین سفر کرده باشید و در هر مکانی و با هر قدم خود با تبلیغات کنسرت‌های موسیقی کلاسیک روبه‌رو نشده ‌باشید.  نجلس

مکان‌هایی که معمولاً کنسرت‌ها در آن‌ها برگزار می‌شوند، عبارت‌اند از:

  1. سالاترنا

سالاترنا یک سالن نسبتاً کوچک و قدیمی در کنار یک صومعه در مرکز وین است. موتزارت زمانی که برای اولین بار به شهر سفر کرد، حدود 2 ماه در این مکان زندگی کرده بود. کنسرت‌هایی که معمولاً در این فضا برگزار می‌شوند، بسیار ساده‌تر و کم‌تجمل‌تر از سایر کنسرت‌هایی هستند که در وین برگزار می‌شوند؛ با این حال فضای معنوی که این منزل برای شما ایجاد می‌کند، سبب می‌شود به اندازه همان کنسرت بزرگ و پرتجمل از آن لذت ببرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات