راهنمای بازدید از کلیسای سنت استفان اتریش

2 سال پیش 0 دیدگاه

کلیسای جامع سنت استفان که بر فراز پایتخت اتریش، وین خودنمایی می‌کند، هم نمادی از شهر امروزی و هم دلیلی بر تاریخ چند صد ساله آن است. کلیسا سنت استفان وین با چهار برج زیبا و باشکوه و پشت‌بام‌های کاشی‌کاری‌شده متمایز، منظره‌ای خیره‌کننده است. جای تعجب نیست که به‌طور معمول در کتاب‌های راهنما به‌عنوان یکی از برترین جاذبه‌های دیدنی در وین، به‌خصوص در اولین سفر به اتریش و بازدید از شهر وین ذکر شده است. از آن‌جایی‌که این یکی از بلندترین سازه‌های مذهبی در جهان است، بالا رفتن از بیش از 300 پله برج جنوبی برای رسیدن به بالای آن، مناظر پانورامایی فوق‌العاده‌ای از کل شهر را فراهم می‌کند که در ادامه به معرفی کامل این کلیسا دیدنی می‌پردازیم.

تاریخچه کلیسای سنت استفان

عمارتی که امروز می‌بینیم، اولین بار در قرن دوازدهم و به سفارش لئوپولد چهارم ساخته شد. بنای قرون وسطایی که برای تشخیص اهمیت روزافزون وین به‌عنوان مرکز عبادت مذهبی و همچنین تجارت ساخته شده بود، بر ویرانه‌های دو کلیسای قبلی قرار گرفت که شامل یک کلیسای محلی و کلیسایی حتی قدیمی‌تر بود که اعتقاد بر این است که قدمت آن به قرن پنجم بازمی‌گردد.

شواهد باستان‌شناسی همچنین نشان می‌دهد که گورستان بزرگ دوران رومی در زیر کلیسای جامع قرار دارد. حفاری در این‌جا گورهایی را نشان می‌دهد که ظاهرا در قرن چهارم ایجاد شده‌اند.کلیسای اولیه، عمدتا به سبک رومی، ابتدا در سال 1160 تکمیل شد، اما گسترش و بازسازی آن تا قرن هفدهم ثابت بود. برج‌ها و دیوارهای رومی در اوایل قرن سیزدهم ساخته شدند که بخشی از آن ساخت و ساز تا به امروز باقی مانده است.

کلیسای سنت استفان وین

آتش بزرگ و تقدیس مجدد

آتش‌سوزی عظیمی در اواسط قرن سیزدهم، کلیسای جامع سنت استفان وین را نابود و تا حد زیادی ویران کرد که منجر به تعمیرات اساسی در ساختار موجود شد که شامل برج‌های باقی‌مانده بود. در آوریل 1263 مراسم تقدیس جدیدی برگزار شد که این مناسبت، هر ساله با نواخته شدن زنگ نمادین و عظیم پامرین در مجموع سه دقیقه برگزار می‌شود.

کلیسا سنت استفان وین

تأسیس اسقف نشین وین

سپس کلیسای محلی به کلیسای جامع تبدیل و مقر اسقف جدید وین شد. در ژانویه 1469 به‌طور رسمی تأسیس و کلیسای سنت استفان به‌عنوان کلیسای مادر آن تعیین گردید و در سال 1722، تحت فرمان پاپ اینوسنتی سیزدهم، مقر اسقف اعظم وین شد.

کلیسا سنت استفان اتریش

جنگ جهانی دوم و فراتر از آن

با نزدیک شدن به پایان جنگ جهانی دوم و وین اشغال شده توسط نازی‌ها در محاصره نیروهای متفقین، کلیسای جامع از تخریب در امان ماند زیرا کاپیتان آلمانی گرهارد کلینکیچ ظاهرا از دستورات برای شلیک صد گلوله به آن اطاعت نکرد که آن را کاملا از بین می‌برد؛ با وجود این، آتش‌های شورش‌های مجاور سرانجام به کلیسای جامع رسید و باعث شد سقف آن، آتش بگیرد و فرو ریزد.

بیشتر بخوانید: جاذبه گراتس | شهری با تاریخچه‌ای غنی در اتریش

اندکی پس از پایان جنگ، کلیسای سنت استفان یک بار دیگر بازسازی و در سال 1952 به‌طور کامل بازگشایی شد. ظاهر امروزی آن، از جمله کاشی‌های رنگارنگ روی پشت‌بام امپراتوری که ظاهر متمایز کلیسای جامع و قدمت آن را به سلسله هابسبورگ نشان می‌دهد، تغییر نکرده است.

کلیسای جامع سنت استفان وین

معرفی بخش‌های مختلف کلیسای سنت استفان

چیزهای زیادی برای دیدن در کلیسا سنت استفان اتریش وجود دارد، بنابراین برنامه‌ریزی زمان برای بازدیدتان ضروری است. اگر می‌خواهید فقط بر روی فضای داخلی اصلی کلیسای جامع و همچنین نما تمرکز کنید، برای یک ساعت وقت بگذارید. برای یک تور کامل با راهنما که شامل بازدید از برج‌ها، دخمه‌ها و مقبره‌ها می‌شود، دو ساعت و نیم زمان صرف می‌شود.

معرفی کلیسای سنت استفان وین

نما و چهار برج

ارتفاع چشم‌گیر کلیسای جامع سنت استفان وین، حتی از فاصله نسبتا دور به راحتی چشم را جلب می‌کند. به‌عنوان مقر قرون وسطایی اسقف‌نشین وین، این عظمت هم عمدی و هم از نظر نمادین مهم بود. چهار برج بلند کلیسای جامع پر زرق و برق را از منظرهای مختلف تماشا کنید. سپس، از برج‌ها بالا بروید تا مناظر قابل‌توجهی از کل شهر را ببینید، به‌ویژه از برج جنوبی، زیرا مناره به بالاترین نقطه شهر در ارتفاع 136 متری (446 فوتی) می‌رسد.

به کاشی‌های رنگارنگ و غیرعادی روشنی که پشت‌بام را تزئین می‌کنند، توجه کنید. این کاشی‌ها به 230000 عدد می‌رسد و در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک الگوی موزاییکی به شکل نشان رسمی وین و همچنین عقاب دو سر امپراتوری که نماد سلسله هابسبورگ است را تشکیل دهند. خود پشت بام‌ها به‌طرز چشم‌گیری، شیب‌دار هستند و ظرافت بیشتر و خطوط غیرعادی تیزی به نما می‌دهند.

درباره کلیسا سنت استفان وین

ناقوس‌ها

برج‌ها 23 ناقوس را در خود جای داده‌اند که برخی از آن‌ها زیباترین و استادانه‌ترین ناقوس‌های اروپا هستند. بزرگ‌ترین آن‌ها ناقوس پامرین است که در برج شمالی قرار دارد. این ناقوس با وزن کمی بیش از 44 پوند، دومین ناقوس بزرگ کلیسا در اروپاست.

بیشتر بخوانید: کلیسای سلطنتی وست مینستر | جاذبه‌ای با معماری شگفت‌انگیز گوتیگ

فضای داخلی

فضای داخلی پرآذین تا حد زیادی منعکس‌کننده دوره بازسازی باروک در طول قرن هفدهم است که با عناصر گوتیک پیشین مربوط به دوره قرون وسطی کلیسای سنت استفان ترکیب شده است.

آشنایی با کلیسا سنت استفان اتریش

منبر

مطمئن شوید که برای تماشای منبر سنگی تزئینی که توسط بسیاری از مورخان هنر به‌عنوان شاهکار اواخر دوره گوتیک شناخته می‌شود، وقت بگذارید. هر یک از چهار قدیس روی منبر، نشان‌دهنده خلق و خو و مرحله متفاوتی از زندگی هستند. از دیگر تزئینات منبر می‌توان به کنده‌کاری مارمولک‌ها و وزغ‌هایی اشاره کرد که درگیر نبرد بین خیر و شر هستند.

در زیر پله‌های منبر، یکی از نمادین‌ترین چهره‌های کلیسای سنت استفان را خواهید دید. این مجسمه که به‌عنوان "فنسترگوکر" (پنجره-گوکر) شناخته می‌شود، ظاهرا خودنگاره مجسمه‌سازی بوده که منبر را ساخته است.

اطلاعاتی در مورد کلیسای جامع سنت استفان وین

کلیساها و تکیه‌ها

کلیسای جامع سنت استفان وین دارای بسیاری از کلیساها و تکیه‌های تزیین شده‌ است. از جمله زیباترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کلیسای سنت کاترین، واقع در پایه برج جنوبی اشاره کرد. در این‌جا مجسمه‌های چهار بشارتی در سنگ مرمر و همچنین مجسمه‌هایی که دوازده حواری، عیسی و البته خود سنت استفان را به تصویر می‌کشند را می‌توان تماشا کرد.

درهمین‌حال، کلیسای صلیب، مقبره شاهزاده یوجین ساووی را در خود جای داده است. یک طاق، سه ​​تابوت و یک کوزه حاوی قلب او را در خود جای داده است. در این‌جا بود که مراسم تشییع جنازه آهنگساز ولفگانگ آمادئوس موتزارت در دسامبر 1791 برگزار شد. متأسفانه نمازخانه برای عموم باز نیست. کلیسای کوچک سنت ولنتاین، درست بالای کلیسای صلیب قرار دارد و تکیه‌گاه‌های اصلی کلیسا سنت استفان اتریش یا اشیایی با اهمیت مذهبی مقدس را در خود جای داده است. صدها مورد از این‌ها در این‌جا به چشم می‌خورند. آثار مهم‌تر شامل تکه‌‎ای از سفره‌ای است که تصور می‌شود در شام آخر با مسیح استفاده شده است.

بازدید از کلیسای سنت استفان وین

دخمه‌ها

دخمه‌‌های زیر کلیسای جامع جذاب هستند و می‌‎توان به‌عنوان بخشی از یک تور با راهنما از آن‌ها بازدید کرد. این دخمه‌ها همچنین به دلیل ارتباط‌شان با طاعون بوبونیک 1735 جالب هستند که استخوان‌ها و جمجمه‌های حدود 11000 نفر در آن دفن شده‌اند. اکثر تورهای راهنما به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند تا برخی از این بقایای را که منظره‌ای بیمارگونه اما جذاب هستند، ببینند.

کنسرت و موسیقی در کلیسا سنت استفان وین

وین یک مرکز تاریخی برای موسیقی کلاسیک و کر است و کلیسای سنت استفان، میراث طولانی در این عرصه دارد. آهنگساز هایدن یک بار در این‌جا در گروه کر آواز خواند و موتزارت در کلیسای سنت استفان وین ازدواج کرد. هر کسی که به موسیقی کلاسیک و کرال علاقه دارد، باید از وین بازدید کند.

راهنمای بازدید از کلیسا سنت استفان وین

نحوه بازدید از کلیسای جامع

کلیسای سنت استفان وین در تمام طول سال، از دوشنبه تا شنبه از ساعت 6:00 صبح تا 10:00 شب باز است. و در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی (شامل روز سال نو و روز کریسمس) از ساعت 7:00 صبح تا 10:00 شب. ورود به مناطق اصلی رایگان است، اما برای اطلاع کامل از مناطقی که در غیر این‌صورت برای عموم غیرقابل دسترس هستند، اکیدا توصیه می‌شود که یک تور پولی با راهنما داشته باشید.

این دخمه‌ها که مقبره‌های قابل توجه اسقف‌ها و اعضای سلسله امپراتوری هابسبورگ را در خود جای داده‌اند، برج جنوبی و شمالی و مناطق محدود با اشیاء هنری گرانبها و یادگارها را شامل می‌شوند. مناطق خاصی از کلیسای سنت استفان وین از جمله ورودی اصلی، قابل دسترسی با ویلچر هستند.

تاریخچه کلیسا سنت استفان اتریش

نکات پایانی

کلیسای سنت استفان در نزدیکی مکان‌ها و جاذبه‎‌های مهم متعدد در مرکز وین قرار دارد. این‌ها شامل موزه یهودیان، یک مکان مهم تاریخی و خاطره در شهری است که در آن، حدود 65000 شهروند یهودی محلی در دوران سلطنت آدولف هیتلر به اردوگاه‌های مرگ تبعید شدند.

سفر به اتریش و بازدید از کلیسای جامع سنت استفان وین

خود Stephansplatz نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های وین ارزش بازدید دارد که در مرکز شهر واقع شده است. Karntner Strasse همچنین به‌خاطر بوتیک‌ها و فروشگاه‌های زیبا و متعددش معروف شده است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات