مکان دیدنی ماردین ترکیه شهری باستانی برای عاشقان تاریخ

3 سال پیش 0 دیدگاه

جاذبه‌های ماردین، این شهر با خانه‌های سنگی قدیمی که در زیر صخره‌ای در میان کوچه‌های پرپیچ و خم گسترده شده‌اند، بی‌شمار است. جاذبه‌های دیدنی ماردین ترکیه، مجموعه‌ای از فضای دنیای قدیم و تفریحات لازم را فراهم می‌کند. با انبوهی از ساختمان‌های تاریخی که برخی از آن‌ها اکنون به هتل‌های بوتیک تبدیل شده‌اند. جاذبه‌های توریستی ماردین، گروه‌های گردشگری مختلفی از بازدیدکنندگان را برای جذب میراث فرهنگی به جای تهاجم و تسخیر به‌خود جذب می‌کند.

این مقاله اطلاعات لازم را درباره جاذبه‌های ماردین در اختیار شما قرار می‌دهد.

معرفی جاذبه‌های دیدنی ماردین

آیا می‌دانید ماردین ترکیه کجاست؟ این شهر بر روی شیب تپه‌ای قرار دارد که به سمت جنوب به سمت دشت‌های بین‌النهرین است. ماردین در مسیرهای اصلی اتصال ترکیه به سوریه و عراق قرار دارد. بر اساس شنیده‌ها، تاریخچه این شهر به دوران سیل برمی‌گردد. این شهر تحت فرمانروایی حوری میتانی‌ها، هیتی‌ها ، سوره‌ها ، بابلی‌ها، ایرانیان، رومی‌ها، اعراب و ترکان سلجوقی قرار داشت. بعدها ماردین از پادشاهی آرتوکلو به نام «Tabaka Ilgaziye» جدا شد و در این زمان رونق گرفت.

جاهای دیدنی ماردین

این شهر در گذشته توسط ایرانی‌ها به نام مرده، بیزانسی‌ها به نام مردیا، اعراب به ماریدین و سریانی‌ها به نام مرده مردی شناخته می‌شود که پس از اشغال منطقه توسط ترک‌ها به ماردین تبدیل شدند. در ادامه مقاله با جاهای دیدنی ماردین ترکیه بیشتر آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پارک ملی کاچکار ترکیه کوهستانی با منظره‌ای رویایی

 Zinciriye Medresesi

این مدرسه قدیمی دانشکده الهیات که در لیست جاذبه‌های ماردین ترکیه است، در سال 1385 توسط عیسی بیگ تأسیس شد. این بنا علاوه‌براین که یکی از بهترین ساختمان‌های ماردین است، به‌خاطر مناظر خیره‌کننده از پشت بام آن که از کل شهر و به دشت‌های بین‌النهرین در زیر می‌رسد، مشهور شده است. این مجموعه از یک مسجد گنبدی، یک مقبره و دو حیاط داخلی آرام تشکیل شده است. نکته برجسته معماری این بنا، درگاه با تزئینات پیچیده و با ابهت آن بوده که نمونه زیبایی از هنر اسلامی به شمار می‌رود. محراب بزرگ مسجد کوچک (طاقچه نماز) را از دست ندهید.

ماردین ترکیه کجاست

کلیسای چهل شهیدان

کلیسای قرن چهارم هنوز هم هر یکشنبه مراسمی را برگزار می‌کند که گردشگران می‌توانند در آن شرکت کنند. نکته قابل توجه این است که کلیسا هر روز برای بازدید باز است (زمان باز بودن فعلی روی دروازه درج شده است). اگرچه این کلیسا کوچک است، اما داخل آن نمادها و نقاشی‌های زیبایی وجود دارد که قطعا ارزش دیدن را دارند. به ویژه، در بالای ورودی، چند حجاری پیچیده به یادبود شهدای مسیحی کاپادوکیه وجود دارد که نام کلیسا به افتخار این شهیدان در قرن پانزدهم تغییر یافت.

جاذبه‌های توریستی ماردین

موزه ماردین

موزه ماردین، یکی دیگر از جاذبه‌های ماردین است که در یکی از باشکوه‌ترین ویلاهای قرن نوزدهمی شهر قرار دارد که زمانی مقر کلیسای کاتولیک سریانی بود. مجموعه‌ای که داخل آن به خوبی طراحی شده و ممکن است کوچک باشد، اما تاریخ وسیع منطقه جنوب شرقی آناتولی را برجسته می‌کند. به ویژه نمایش سفال‌های عصر آشوری و برنز در این موزه بسیار عالی است.

جاهای دیدنی ماردین ترکیه

حتی اگر از طرفداران موزه نیستید، این ساختمان برای قدم زدن در حیاط پرآذین و تراس‌های آن با ستون‌های سلطنتی ارزش دیدن دارد. این بنا با یک استاندارد چشم‌گیر بازسازی شده است که قدم زدن در اتاق‌ها به شما حس خوبی می‌دهد که در آن، بازرگانان محلی و سایر افراد در طبقات جامعه ماردین در آن زمان زندگی می‌کردند.

 Sakıp Sabancı

پادگان سابق ارتش ماردین، اکنون میزبان این موزه بسیار جالب است که تاریخ گیج‌کننده و پیچیده شهر ماردین را بررسی می‌کند. همه نمایشگاه‌ها دارای پانل‌های توضیح آموزنده هستند و از نمایشگرهای چند رسانه‌ای برای زنده کردن تاریخ استفاده می‌کنند. اینجا بهترین مکان در شهر برای به دست آوردن درک عمیق‌تر از نقش ماردین در طول قرن‌ها و ترکیب فرهنگی و مذهبی شهر از مسلمانان، مسیحیان آشوری و کردهاست.

بعد از این که نمایشگاه‌های اصلی را مرور کردید، به گالری هنری پیوست شده بروید که میزبان برنامه‌های در حال تغییر نمایشگاه‌هاست. همچنین، فراموش نکنید که برنامه رویدادهای فرهنگی موزه را بررسی کنید تا ببینید آیا زمانی که در شهر هستید، چیزی در جریان است یا خیر.

جاذبه‌های ماردین ترکیه

اولوکامی

در لبه شرقی محله بازار، Ulu Cami (مسجد بزرگ) قرار دارد که در قرن یازدهم توسط سلسله آرتوقیدی ساخته شده است. مناره با حکاکی‌های سنگی منحصربه‌فرد و حیاط وسیع، نقطه‌ برجسته‌ جاذبه‌های ماردین است. این ساختمان در جریان قیام کردها در سال 1832 به شدت آسیب دید و امروزه نمازخانه داخلی آن که به سه بخش تقسیم شده، نسبتا ساده است.

معرفی جاهای دیدنی ماردین

اگر به معماری مساجد علاقه‌مند هستید، مساجد بیشتری در شهر برای کاوش وجود دارد که بیشتر آن‌ها در امتداد یا در نزدیکی Cumhuriyet Caddesi قرار دارند. مسجد شهیدیه قرن چهاردهمی دارای مناره سوزنی‌مانندی است که حکاکی‌های ظریفی دارد. از اینجا در امتداد جاده به سمت شرق برای حدود 200 متر حرکت کنید، به مسجد حجیم و طلایی ملیک محمود می‌رسید که متعلق به قرن چهاردهم است.

بازار ماردین

منطقه بازار ماردین در خیابان اصلی Cumhuriyet Caddesi سرازیر می‌شود. این محله از کوچه‌های سنگ‌فرش باریک تشکیل شده که با پلکان به هم متصل شده‌اند، و جایی است که می‌توانید قلب شلوغ این شهر باستانی را لمس کنید. از آن‌جایی که بسیاری از خطوط با ماشین‌ها قابل دسترسی نیستند، برخی از تاجران در ماردین هنوز از خرها برای حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. اگرچه برخی از غرفه‌ها برای فروش سوغاتی‌های توریستی در نظر گرفته شده، اما این بازار همچنان یک بازار محلی پررونق با فروشندگان سبزیجات و محصولات تازه است. مغازه‌هایی که همه چیز می‌فروشند، از فریم تخت تا وسایل آشپزخانه؛ و کارگاه‌های صنایع‌دستی سنتی با کارگران چوب، کارگران فلزی و سایر صنعتگران در این بازار به چشم می‌خورد.

ماردین ترکیه کجاست | مکان‌های دیدنی ترکیه

اداره پست ماردین

معماری ویلایی قرن نوزدهمی در اداره پست یکی از جاذبه‌های ماردین است  که تا‌به‌حال ندیده‌اید. این ساختمان برای اولین بار در سال 1890 ساخته شد و تا دهه 1950 به عنوان یک خانه خانوادگی استفاده می‌شد. امروزه، بخش اصلی بنا به زیبایی بازسازی شده و به عنوان یک مکان تاریخی در معرض دید عموم قرار گرفته و اداره پست واقعی تنها فضای کوچکی را در طبقه همکف اشغال کرده است.

سفر به ترکیه، جاهای دیدنی ماردین ترکیه

برای اکثر مردم، راه پله اصلی که از طبقه همکف به تراس‌های طبقه اول منتهی می‌شود و چشم‌اندازهای آن تراس‌ها، دلیل اصلی بازدید هستند. این یک مکان بسیار محبوب برای بازدید به عنوان یک مکان عکاسی است، بنابراین اگر از کنار یک عروس محلی عبور کردید و عکس‌های عروسی خود را روی پله‌های این‌جا گرفتید، تعجب نکنید.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های شهر وان | بازدید از این مکان‌ها را از دست ندهید!

قلعه ماردین

قلعه ماردین بر فراز شهر بر روی یک صخره سنگی قرار گرفته است. شما درحال‌حاضر نمی‌توانید وارد منطقه قلعه شوید، اما می‌توانید با استفاده از مسیر شیب‌دار که از Zinciriye Medresesi به قلعه منتهی می‌شود، به سمت آن صعود کنید. اگر می‌خواهید تا آن‌جا که ممکن است در مسیر بالا بروید، بازدید خود را بعد از بین رفتن بدترین گرمای روز زمان‌بندی کنید، زیرا راه رفتن زیر آفتاب سوزان ظهر بسیار طاقت‌فرسا است.

این قلعه که مربوط به دوران رومیان است، در قرن پانزدهم گسترش یافت، به‌طوری که تمام ساکنان ماردین می‌توانستند در صورت حمله قریب الوقوع به داخل پناه ببرند. نقش برجسته‌ای از دو شیر باشکوه هنوز در دروازه دیده می‌شود.

تور ترکیه | جاذبه‌های توریستی ماردین

دیرالزعفران

این صومعه، یکی از جاذبه‌های ماردین و صومعه‌ای مسیحی سریانی-ارتدوکس است که ارزش یک سفر خارج از شهر را دارد. پاتریارک کلیسای ارتدکس سریانی در سال 1160، زمانی که او و پیروانش از انطاکیه (آنتاکیای امروزی) رانده شدند، اقامتگاه خود را به این‌جا منتقل کرد. این مجموعه صومعه که به انانیاس اختصاص دارد، شامل سه کلیساست که به نمای پشتی حیاط طاقدار مجاورت می‌کنند و همگی توسط دیوارهای بلند قلعه‌مانندی احاطه شده‌اند.

آشنایی با جاذبه‌های ماردین ترکیه

این بنا در اصل متعلق به قرن پنجم است اما دو بار، ابتدا توسط ایرانیان و سپس توسط تامرلن تخریب شده است. بازدید از اتاقک زیرزمینی Sanctuary و اتاق کناری کلیسای کوچک با تخت چوبی 300 ساله و موزاییک‌های کف آن را از دست ندهید. این صومعه یکی از جاذبه‌های ماردین است که فقط با تور راهنما می‌توانید وارد ساختمان آن شوید. این تور زمانی انجام می‌شود که افراد کافی وارد آن شده باشند. مسافران انفرادی ممکن است مجبور باشند در بدو ورود نیم ساعت یا بیشتر منتظر بمانند. این صومعه در حدود هفت کیلومتری شرق ماردین قرار دارد.

میدیات

در 60 کیلومتری شرق ماردین، میدیات دارای یک منطقه شهر قدیمی جوی است که برای گردش و جستجو آماده است. پیچ‌وخم کوچه‌ها با خانه‌های سنگی قدیمی و دوست‌داشتنی مملو از خانه‌های سنگی قدیمی است. برخی از خانه‌ها کاملا در حال فرو ریختن، اما برخی دیگر به خوبی بازسازی شده‌‌اند. پنج کلیسای سریانی-ارتدوکس (آشوری) از جمله مار آزنیو و مار بارساوم در شهر وجود دارد، اگرچه گردشگران نمی‌توانند وارد هیچ یک از آن‌ها شوند.

جمعیت آشوری میدیات که زمانی پر رونق بود، عمدتا در اواسط تا اواخر قرن بیستم به دلیل درگیری‌های محلی، ترس از سرکوب بیشتر و نگرانی‌های اقتصادی به اروپا مهاجرت کردند. میدیات همچنین یک مرکز نقره‌سازی است و کارگاه‌های کوچک جواهرات خانوادگی را می‌توان در سرتاسر شهر یافت.

معروف‌ترین جاهای دیدنی ماردین

صومعه مور گابریل

درست خارج از شهر (16 کیلومتری جنوب) صومعه مور گابریل، یک مجموعه صومعه قرن پنجم قرار دارد که از چندین کلیسا و اتاق‌های یادبود تشکیل شده است. گمان می‌رود که امپراتور تئودورا گنبد مستطیل شکل خود را به صومعه وقف کرده است. تورها، روزانه توسط راهنمایان بسیار مشتاق در این‌جا برگزار می‌شوند.

مکان‌های تاریخی ترکیه، ماردین ترکیه کجاست

دارا

شهر روم باستان دارا در 40 کیلومتری جنوب شرقی ماردین، یکی از جاذبه‌های پنهان جنوب شرقی ترکیه است. درحالی‌که گردشگران به مکان‌های باستان‌شناسی معروف ترکیه یعنی افسوس و پرگاموم هجوم می‌آورند، شهر دارا تنها تعداد انگشت‌شماری از بازدیدکنندگان را دریافت می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که احساس کنید به خرابه‌های مخفی قدیمی برخورد کرده‌اید.

مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی ماردین ترکیه

باستان‌شناسی در این‌جا هنوز ادامه دارد. چندین بخش مختلف از ویرانه‌ها وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بازدید کرد و از مهم‌ترین ویژگی‌های این سایت می‌توان به محوطه وسیع مقبره‌های صخره‌ای و دو آب انبار جداگانه زیرزمینی که بخشی از سیستم گسترده آبیاری و قنات دارا بود، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: سفر به ییلاق آیدر ترکیه | روستای آلپی و سرسبزی که باید از آن دیدن کنید

صومعه تورابدین

تور ابدین (کوه بندگان خدا)، از جاذبه‌های ماردین، منطقه‌ای مرتفع در شرق ماردین است که در آن، چندین کلیسای سریانی-ارتدوکس (آسوری) وجود دارد. در دوران بیزانس، صومعه‌های بی‌شماری در ماردین تأسیس و در دوره قرون وسطی، این منطقه به چهار اسقف با بیش از 80 صومعه تقسیم شد.

زوال جوامع مذهبی تور ابدین با حملات غارتگرانه جنگ‌های صلیبی آغاز شد. پس از جنگ جهانی اول، اکثر اقلیت‌های مسیحی که در این‌جا زندگی می‌کردند، پس از جانبداری از فرانسوی‌ها که سعی می‌کردند خود را به عنوان حامیان معرفی کنند، از ترکیه اخراج شدند. به دلیل آزار و اذیت، مسیحیان بیشتری در دهه 1970 مهاجرت کردند. امروزه این منطقه هنوز یک سرزمین آشوری است و کلیساها و صومعه‌های متعددی در آن وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. دو مورد از جالب‌ترین کلیساها عبارتند از Mor Yakop در روستای Bariştepe و Mor Kyriakos در روستای Bağlarbaşi. توجه داشته باشید که هیچ زمان رسمی برای بازدید وجود ندارد و اگر هنگام در زدن، متولیان کلیسا نباشند، متأسفانه نمی‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. این صومعه‌ها تقریبا در 10 کیلومتری شرق میدی قرار دارند.

جالب‌ترین جاذبه‌های توریستی ماردین

Savur

در حدود 45 کیلومتری جنوب شرقی ماردین، یکی‌ از جاذبه‌های این شهر با خانه‌هایش در اطراف ارگ کوچکی ریخته شده و نماهای جالبی در هر نقطه وجود دارد. به نظر می‌رسد زمان در این‌جا متوقف شده است و احساس راحتی وجود دارد که تقریبا هر کسی را که بازدید می‌کند، مجذوب خود می‌کند.

دیدنی‌ترین جاذبه‌های ماردین ترکیه

در واقع چیزهای زیادی برای انجام دادن وجود ندارد.  پس از هفت کیلومتری شرق به سمت روستای کیلیت بروید، با خانه‌های سنگی متروکش که از شیب تپه بالا می‌روند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات