جاذبه‌های شهر وان | بازدید از این مکان‌ها را از دست ندهید!

2 سال پیش 0 دیدگاه

وان که در منطقه آناتولی شرقی قرار دارد، نوزدهمین شهر پرجمعیت و ششمین شهر بزرگ ترکیه از نظر مساحت است. این شهر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که قدمت تاریخی آن به 5 هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. به این ترتیب، تمدن‌های مختلف و خرابه‌های باستانی زیادی را در خود جای داده ‌است. برای آشنایی با این شهر که توانسته با زیبایی‌های طبیعی و تاریخی خود نامی برای خود دست و پا کند، باید لیست جاذبه‌های شهر وان را در این مقاله مطالعه کنید. چنانچه به شهر وان سفر کنید، می‌توانید از جاذبه‌های رنگارنگ و متنوع این شهر دیدن فرمایید و نهایت لذت را ببرید. 

کلیسای آکدامار از جاذبه‌های شهر وان ترکیه

کلیسای آکدامار که در صدر فهرست جاذبه‌های شهر وان قرار دارد، در جزیره‌ای به همین نام تاسیس شده ‌است. این کلیسا توسط شاه گاکیک اول که در راس سلسله واسپوراکان بود، ساخته شد تا از قطعه صلیب واقعی که از اورشلیم به ایران قاچاق شده بود، محافظت کند. تاریخ کلیسا که مربوط به سال‌های 915-921 پس از میلاد است، آثار معماری قرون وسطایی را در خود دارد.

این کلیسا که با نقوش غنی تزئین شده‌، از سنگ آندزیت قرمز ساخته شده ‌که یکی از مهم‌ترین آثار معماری ارمنی و شامل صحنه‌ها و توصیفاتی است که یادآور کتب مقدس است. این کلیسا که نماد مهم آثار تاریخی وان است، با پلان صلیب و گنبدی بزرگ در مرکز ساخته شده ‌است. بر اساس تحقیقات منابع، معماران زیادی از تمدن‌های اطراف برای ساختن این کلیسا آورده شده‌اند. این ساختمان که به نام کلیسای صلیب مقدس نیز شناخته می‌شود، تا سال 1895 مرکز ایلخانی ارامنه بود.

جاذبه‌های وان ترکیه: قلعه هوساپ

قلعه هوساپ که ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد، توسط دیوارهای بلند محافظت می‌شود. اين قلعه که بر روی صخره‌های شیب‌دار ساخته شده‌، از جاذبه‌های شهر وان است که در زمین‌های ناهموار ساخته و قسمت‌هایی از آن نیز تخریب شده است. قلعه با شکوه خود مردم را مجذوب می‌کند. بنابراین، دیدن آن ضروری است.

جاذبه‌های شهر وان ترکیه

موزه وان از مهم‌ترين جاذبه‌های دیدنی شهر وان ترکیه

وان که قدمت آن به 5000 سال قبل از میلاد می‌رسد، طبیعتا به یک موزه بزرگ نیاز دارد. در سال 1932، پایه‌های اولین موزه با یک ساختمان انبار افتتاح شد. بسیاری از سنگ‌قبرها به این بنا در منطقه منتقل شده‌است. موزه وان که شامل یک بخش آثار سنگی، یک بخش آثار باستانی و یک حیاط داخلی و گواه دوره‌های آکویونلو، کاراکویونلو و سلجوقی است.

بیشتر بخوانید: جزیره جوندا | بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین جزیره در کشور ترکیه

باغ موزه که از جاذبه‌های شهر وان است، با آثار تاریخی تزئین شده است. آثار تاریخی وان به‌‌صورت زمانی در موزه فهرست شده ‌است و این‌کار را برای بازدیدکنندگان آسان می‌کند. موزه، ظروف آشپزخانه، اسلحه‌ها و ستون‌های سنگی که گردشگران داخلی و خارجی در بدو ورود به این شهر از آن‌ها دیدن می‌کنند، از جمله موارد برجسته است. در تالار دوم، لباس، جواهرات، دست نوشته‌ها و گوشه‌ای شرقی از فرهنگ وان وجود دارد.

جاذبه‌های وان ترکیه

مسجد کایا سلبی از جاذبه‌های دیدنی شهر وان

مسجد کایا چلبی که ساخت آن توسط کوچی بیگ در سال 1660 آغاز شد، پس از اعدام وی در سال 1663 تکمیل شد. مسجد طرح‌ریزی شده مربع با گنبد مرکزی بزرگ از جمله جاذبه‌های شهر وان است. سنگ‌های مسجد در دو رنگ انتخاب شده و از منظر زیبایی‌شناسی تجسم می‌شوند. این مسجد که یکی از اولین مکان‌هایی است که گردشگران از آن دیدن می‌کنند، با معماری خود تاریخ دوستداران را مجذوب خود می‌کند.

در نمای شمالی با نقوش مختلفی تزئین شده‌ است که درک هنر را به ما نشان می‌دهد. محراب را که به‌صورت متقارن با سنگ‌های آهکی ساخته شده بود بر دیوار قبله می‌گذاشتند. از آن‌جایی‌که این مسجد در طول جنگ جهانی اول ویران شده بود، در سال 1993 مورد تعمیرات گسترده قرار گرفت. به شما توصیه می‌کنیم در کنار مسجد که از جاذبه‌های گردشگری وان است، توقف کنید و با مشاهده آن، اطلاعات گسترده‌ای به‌دست آورید.

جاذبه‌های وان در ترکیه

دودکش‌های جن و پری

دودکش‌های پری وانادوکیا که شبیه کاپادوکیه هستند را حتما باید جزو جاذبه‌های گردشگری شهر وان قرار داد. این مکان در روستای یاووزلار واقع شده و در اثر فرسایش مواد آتش‌فشانی شکل گرفته ‌است. دسترسی به این منطقه که در مساحتی حدودا 20 کیلومتری قرار دارد، آسان است. این منطقه که در مجموع 17 هزار دودکش پری را در خود جای داده، به ویژه در ماه‌های تابستان به مکانی محبوب تبدیل می‌شود. دودکش‌های جن و پری که از نظر بصری عالی هستند، در بین مقاصد تعطیلات وان جزو اولین مکان‌ها هستند.

جاذبه‌های گردشگری شهر وان

قلعه وان از جاذبه‌های وان در ترکیه

قلعه وان که با قدمت 2700 ساله خود در زمره مکان‌های تاریخی شهر وان قرار دارد، آثار گذشته را به رخ می‌کشد. این قلعه که تاریخچه‌ای از اورارتوی‌ها تا امروز را روشن می‌کند، در فهرست موقت میراث جهانی یونسکو گنجانده شده‌ است. این قلعه که قدمت آن به 840-825 قبل از میلاد می‌رسد، توسط پادشاه اورارتویی ساردور اول ساخته شده‌ که گویی با خاک روی صخره‌های مرتفع به طول 1345 متر و ارتفاع 100 متر ساخته شده ‌است.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه که باید امتحان کنید.

مسیرهای پیاده‌روی به قلعه که یکی از جاذبه‌های شهر وان است، بازدید بازدیدکنندگان را تسهیل می‌کند. 8 مقبره صخره‌ای در نمای جنوبی از باشکوه‌ترین مکان‌های قلعه هستند. در ورودی، کتیبه‌هایی به زبان آشوری و تابلوی سردوری وجود دارد. خانه‌ای نیز در قلعه وجود دارد که احیای خانه‌های تاریخی وان است.

جاذبه‌های گردشگری وان

مجسمه گربه ون از جاذبه‌های وان در ترکیه

مهم‌ترین نماد وان بدون شک گربه وان است. به همین دلیل مجسمه گربه ون در ورودی شهر ساخته شد. می‌توان گفت این تندیس که توسط کافر نسیبی مجسمه‌ساز ایرانی در ارتفاع 5.5 متری ساخته شده بود، مورد استقبال ویژه عموم قرار گرفت. گربه ون یک چشم آبی و یک چشم زرد و یک مهره چشم بند روی گردنش و یک بچه گربه جلوی خود دارد.

جاذبه‌های دیدنی شهر وان

خانه گربه وان

گربه‌های وان را که نماد این شهر هستند را باید به لیست جاذبه‌های وان ترکیه اضافه کنید. برای این‌کار، باید از مرکز تحقیقات گربه وان دانشگاه Yüzüncü Yıl بازدید و از این گربه‌های بامزه که در خطر انقراض هستند، دیدن کنید. خانه گربه ون که برای محافظت از گربه‌های ون افتتاح شده، گربه‌های ماده و نر را در اتاق‌های جداگانه نگهداری می‌کند و دارای اتاق مراقبت ویژه برای گربه‌های تازه متولد شده ‌است. علاوه‌براین، گربه‌های بیمار نیز در این خانه درمان می‌شوند.

جاذبه‌های دیدنی شهر وان ترکیه

ساحل ادرمیت از جاذبه‌های شهر وان ترکیه

ساحل ادرمیت بسیار نزدیک به مرکز وان واقع شده‌ است. در این اسکله از منظره لذت خواهید برد. باید یکی از رستوران‌های اطراف ساحل را انتخاب کنید و کفال مرواریدی که در دریاچه وان پرورش داده می‌شود را بچشید.

معرفی جاذبه‌های شهر وان ترکیه

دریاچه وان از جاذبه‌های وان ترکیه

دریاچه وان که بین استان‌های وان و بیتلیس واقع شده‌، بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه و درعین‌حال تنها دریاچه‌ای است که حمل‌و‌نقل روی آن امکان‌پذیر است. به همین دلیل، خدمات کشتیرانی متقابل از منطقه تاتونان بیتلیس به وان وجود دارد. این دریاچه که در اثر انفجار کوه نمرود به وجود آمده، یک دریاچه آتش‌فشانی است. دریاچه وان که شور و سودا است، 120 کیلومتر طول دارد و سطح آب دریاچه متناسب با فصل بالا و پایین می‌آید و در بین مردم به دریای وان نیز معروف است و مانند گربه وان به نماد شهر تبدیل شده ‌است.

راهنمای سفر به ترکیه و بازدید از جاذبه‌های وان ترکیه

دریاچه ارچک از جاذبه‌های شهر وان

دریاچه ارچک، بهشت ​​پرندگان در 30 کیلومتری شرق دریاچه وان قرار دارد که دومین دریاچه بزرگ بعد از دریاچه وان است. آب این دریاچه که از زیبایی‌های باشکوه منطقه آناتولی شرقی است، سودا و شور و مساحت آن 114 کیلومترمربع است. جدا از همه این‌ها، تقریبا نیمی از 450 گونه پرنده در ترکیه در این دریاچه زندگی می‌کنند. دریاچه ارچک خانه بسیاری از گونه‌های پرنده مانند فلامینگو، خرچنگ  و اردک است.

تور ترکیه، جاذبه‌های وان در ترکیه

همچنین به دلیل این‌که محل تکثیر و اسکان پرندگان مهاجر است، از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است. به این ترتیب، دریاچه ارچک به مقصدی مکرر برای تماشاگران پرنده تبدیل شده‌ است.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات