خاص‌ترین جاهای دیدنی کوردوبا اسپانیا

2 سال پیش 0 دیدگاه

آیا می‌دانید کوردوبا کجاست؟ جاذبه‌های کوردوبا واقع در شهر اندلس بسیار‌ پر شکوه است. این شهر در قرن 10 به‌عنوان پرجمعیت‌ترین شهر جهان و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اسپانیا شناخته شد. کوردوبا به مرکزی برای آموزش‌وپرورش توسط (مورها) تبدیل شده بود که در قرن 8 آن را فتح کردند. نمونه‌های برجسته از معماری اسلامی را می‌توان از جاذبه‌های کوردوبا دانست. مسجد معروف Mezquita یک مسجد-کلیسای جامع نیز در این شهر است. شهر کوردوبا به علت داشتن گل‌های قشنگ و حیاط محوطه‌سازی شده‌اش معروف است که هر سال در ماه (می) با جشنواره پاسیو جشن گرفته می‌شود. چنانچه با تور اسپانیا به شهر کوردوبا سفر کنید، می‌توانید از جاذبه‌های متنوع این شهر دیدن فرمایید و نهایت لذت را ببرید. 

جاهای دیدنی کوردوبا اسپانیا

کوردوبا شهری است که در نگاه اول عاشق آن می‌شوید. به همین دلیل این شهر هر سال پذیرای نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده است. جاذبه‌های کوردوبا برای تعطیلات آخر هفته انتخاب خوبی است.

مسجد قرطبه؛ حیرت‌انگیزترین جای دیدنی کوردوبا

مشهورترین جای دیدنی کوردوبا، مسجد قرطبه است. این مسجد حیرت‌انگیز یادگاری از دوران اسلام در اسپانیاست. مورخان معتقدند مسجد قرطبه ابتدا معبدی برای خدای رومی، یانوس، بوده است. این مسجد مناره­ای به ارتفاع 20 متر دارد که آن نیز از سنگ مرمر پوشیده شده است و روی آن‌ها را با طراحی‌­های اسلامی نقاشی کرده‌­اند. 

مسجد قرطبه مشهورترین جاهای دیدنی کوردوبا اسپانیا است

پل رومی؛ لوکیشن سریال  Game of Thrones

پل رومی، از جاذبه‌های کوردوبا یکی از زیباترین پل‌های اسپانیاست که برای قرن‌ها تنها ورودی شهر از سمت جنوب بوده است، بنابراین تاریخ شهر در این بازدید، دیده خواهد شد. علاوه‌براین، این پل محل ساخت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها مانند Game of Thrones بوده است.

پل کوردوبا اسپانیا

برج کالاهورا کوردوبا برای محافظت از پل رومی

یکی دیگر از جاذبه‌های کوردوبا اسپانیا، برج کالاهورا بوده که نمایانگر معماری اسلامی است. برج نعل اسبی که در انتهای جنوبی پل رومی قرار دارد، قدیمی‌ترین مکان دفاعی در کوردوباست که توسط مورها برای محافظت از شهر در برابر مهاجمان ساخته شد. برج سوم توسط هنری پادشاه کاستیل در قرن چهاردهم اضافه شد که امروزه، موزه‌ای است که تاریخ قرطبه، از جمله همزیستی مسالمت‌آمیز مسیحیان، یهودیان و مسلمانان را به نمایش می‌گذارد. همچنین فرهنگ، علم و شاهکارهای مهندسی اولیه را که اندلس قرن‌ها پیش مشهور بود، در این موزه به چشم می‌خورد.

کوردوبا کجاست، جاذبه‌های کوردوبا

مدینه آزهرا (مدینه الزهرا)، قصر خیره‌کننده کوردوبا

یک قصر خیره‌کننده قرن دهم که برای خلیفه در حدود سی کیلومتری کوردوبا اسپانیا ساخته شد، از دیگر جاذبه‌های کورودبا است. افسانه‌ها حاکی از آن است که خلیفه آن را به‌خاطر همسر مورد علاقه خود، مدینه الزهرا اسپانیا  نام‌گذاری کرده است، اگرچه نشانه‌هایی وجود دارد که وی آن را ساخته است تا نشان دهد که خلافت او قدرتمندترین حکومت در اروپای قرون وسطی بوده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از موزه دل پرادوی اسپانیا

این مجموعه از سه تراس تشکیل شده که در دو سطح بالای آن قلعه ساخته شده است. دور تا دور تراس‌ها با دیواری احاطه شده و بیرون آن، مسجدی ساخته شده بود. این کاخ همچنین از مصالح رنگارنگ مجلل از جمله جواهرات گرانبها ساخته شده است. این کاخ شیک 70 سال بعد ویران شد و در اوایل قرن نوزدهم دوباره کشف گردید و امروزه درحال بازسازی است.

قصر مدینه الزهرا در کوردوبا اسپانیا

کنیسه باستانی؛ از بیمارستان تا موزه

یکی دیگر از جاذبه‌های کوردوبا در محله یهودیان امروز، کنیسه باستانی در Calle de los Judios است. این کنیسه یکی از تنها سه کنیسه اصلی باقی مانده در اسپانیاست. این کنیسه که در قرن چهاردهم ساخته شد، پس از اخراج یهودیان از اسپانیا در سال 1492 به بیمارستان تبدیل و در سال 1588 به کلیسای کاتولیک تبدیل شد و امروزه یک موزه است.

فضای داخلی آن هنوز حاوی کتیبه‌هایی از مزامیر عبری است. تالار اصلی به شکل مستطیل و با نقوش گیاهی به سبک مدجار تزئین شده است. دیوار پشتیبان تریبون زنان دارای سه طاق با گچ بری‌های تزئینی نفیس است.

سفر به اسپانیا، کوردوبا کجاست

جشنواره پاسیو؛ وقتی‌ خانه‌ها سرشار از گل می‌شوند

جشنواره لس پاسیو در نیمه ماه مه برگزار می‌شود، زمانی که بهار در بهترین حالت خود است. این جشنواره شامل مسابقه‌ای است که در آن، شرکت‌کنندگان حیاط خود را به روی بازدیدکنندگان باز می‌کنند تا نگاهی به اطراف بیندازند، در زمانی که گل‌های شکوفه‌دار پاسیوها را به باغ‌های خانگی زیبا تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر طلایی سالامانکا اسپانیا | شهری تاریخی و دیدنی

خانه‌ها در کوردوبا به دلیل آب‌وهوای گرم و خشک، حتی در دوران رومیان با پاسیو مرکزی ساخته شده بودند. این سنت توسط مورها ادامه یافت و حتی امروزه نیز در بسیاری از خانه‌ها ادامه دارد. پر کردن پاسیوی مرکزی با گیاهان و آب‌نماها همیشه راهی برای خنک نگه داشتن خانه‌های محلی بوده است. دکوراسیون پاسیو در نهایت زندگی خود را به خود گرفت. به مدت 13 روز در ماه می، درها باز می‌شوند و همه برای دیدن شگفتی‌های پاسیوهای کوردوبا دعوت می‌شوند.

زیباترین و منحصربه‌فردترین جاذبه‌های کوردوبا در معماری آن است. در ماه‌های تابستان دمای این‌جا اغلب از 40 درجه سانتی‌گراد (104 درجه فارنهایت) تجاوز می‌کند، بنابراین همیشه برای ساکنان آن داشتن یک خلوت خنک برای وسط روز ضروری بوده است. در دوران اشغال رومیان کوردوبا، خانه‌ها با یک دهلیز داخلی و روباز ساخته می‌شدند که از هر طرف با دیوارهای سنگی ضخیم در برابر نور خورشید، محافظت می‌شدند. در طول قرن‌ها، این پناهگاه‌های خنک با گل‌ها، گیاهان و فواره‌ها تزئین می‌شدند، عملی که در زمان اشغال مورها در کوردوبا اصلاح شد.

جشنواره کوردوبا اسپانیا

بنای یادبود گاوبازهای شهر

محله سانتا مارینا از دیگر جاذبه‌های کورودبا است که ارزش وقت گذاشتن را دارد، زیرا این خانه جزو یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی شهر است و یکی از بناهای تاریخی اصلی آن مجسمه‌ای برنزی از معروف‌ترین گاوباز شهر، Manolete (1917-1947) است.

مانوئولت که گفته می‌شود یکی از بهترین ماتادورهای تمام دوران بود که زمانی که تنها 30 سال داشت، در جریان گاوبازی به‌طور مرگبار مورد ضرب و شتم قرار گرفت. عظمت مجسمه او به شما یادآوری می‌کند که گاوبازی می‌تواند بحث‌برانگیز باشد. گاوبازان بزرگ هنوز بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ بسیاری از شهرهای جنوبی اسپانیا هستند.

اطلاعاتی در مورد کوردوبا، کوردوبا کجاست

بیشتر بخوانید: جزیره مایورکا جزیره ای زیبا در اسپانیا با جاذبه‌های شگفت‌انگیز

کلیسا سانتا مارینا در کوردوبا اسپانیا

درست روبروی میدان، کلیسای ایگلسیا سانتا مارینا متعلق به نیمه دوم قرن سیزدهم قرار دارد. دستور ساخت آن توسط پادشاه فردیناند سوم صادر شد، زمانی که کوردوبا را در سال 1236 از دست ساکنان موری آن تصرف کرد. در آن زمان این شهر یکی از پیچیده‌ترین و جهان‌وطن‌ترین شهرها در جهان غرب بود. در طول قرن‌های هفدهم، هجدهم و نوزدهم، این کلیسای زیبا و پیر از دو زلزله و آتش‌سوزی جان سالم به در برد که در نتیجه به بازسازی گسترده‌ای نیاز داشت. این مکان یکی از زیباترین کلیساهای موسوم به "کلیساهای فردیناند" است، کلیساهایی که فردیناند دوم برای جشن پیروزی او بر مورها ساخته است.

کلیسا سانتا ماریا یکی از دیدنی های کوردوبا اسپانیا

 در کوردوبا چه بخوریم؟

تعطیلات آخر هفته در کوردوبا را می‌توانید در یکی از رستوران‌های شلوغ شهر مانند Casa Pepe de la Judería که روی یک تراس است، آغاز کنید. یکی از محبوب‌ترین غذاهای منوی هر رستورانی در شهر کوردوبا، «سالمورخو» (salmorejo) است، یک سوپ سرد پوره که ترکیبی از گوجه‌فرنگی، سیر، نان و روغن زیتون است که روی آن مقداری نوشیدنی الکلی مخصوص اسپانیایی ریخته می‌شود. این سوپ، همراه با «آجوبلانکو» (ajoblanco) که سوپ سردی دیگر با ترکیب بادام، سیر و روغن زیتون است، مملو از روغن زیتون است. روغن زیتون، ترکیبی مهم و همیشگی در فرهنگ غذایی شهر کوردوبا بوده زیرا اغلب در مناطق روستای این شهر کاشته می‌شود.

«Puerta Sevilla» یکی دیگر از رستوران‌هایی است که محبوب مردم محلی بوده و به‌خاطر منطقه غذاخوری بزرگ در فضای باز و مدرن و غذاهای خوشمزه‌اش در آماده‌سازی غذاهای سنتی مشهور است. اما به خاطر داشته باشید در شهر کوردوبا نباید برای شام خوردن قبل از ساعت 9 شب برنامه‌ریزی کنید زیرا به گفته گونزالز، مانند دیگر نقاط کشور اسپانیا «ما دیر غذا می‌خوریم و تا دیروقت بیرون از خانه می‌مانیم».

از دیگر غذاهای خوشمزه در منوی کوردوبایی می‌توان به «rabo de toro»، اشاره کرد؛ یک غذای آبکی که با گوشت دم گوساله و «برنجاناس» تکه‌های سرخ شده بادمجان درست می‌شود که روی آن عسل ریخته شده است.

با توجه به این که کوردوبا از گرم‌ترین شهرهای اروپاست، گشت‌وگذار در این‌جا در بهار و تابستان می‌تواند به‌طور جدی  سخت باشد. خوشبختانه، بخش قدیمی شهر کاملا مملو از بارهایی است که ممکن است از بیرون ظاهر چندانی نداشته باشند، اما برخی از بهترین تاپاس‌های شهر را سرو می‌کنند. این مکان‌های قدیمی معمولا مملو از افراد محلی هستند. یکی از مواردی که باید در چنین مکان‌هایی سفارش دهید، salmorejo است. این غذا شبیه گازپاچو بوده که از کوردوبا منشا گرفته است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات