پارک ملی هورتوباجی مجارستان | بزرگ‌ترین مرتع طبیعی اروپا

2 سال پیش 0 دیدگاه

پارک ملی هورتوباجی در بخش شرقی کشور مجارستان واقع شده است. این پارک ملی وسیع و پهناور 800 کیلومترمربع مساحت دارد و در دهه 70 میلادی به‌عنوان یک پارک ملی برگزیده شد. پارک ملی هورتوباجی کشور مجارستان همچنین در سال 1999 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید تا بر محبوبیت و همین‌طور شهرت آن در جهان افزوده شود.

هورتوباجی بزرگ‌‌ترین پارک ملی و منطقه حفاظت شده در کشور اروپایی مجارستان به شمار می‌رود. علاوه‌برآن، وسیع‌ترین و پهناورترین مرتع نیمه طبیعی در سراسر اروپا نیز به شمار می‌رود. پارک ملی هورتوباجی مجارستان همانند سایر پار‌ک‌های ملی و مراتعی که در جهان معروف‌اند، جاذبه‌های آنچنانی ندارد اما خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد که فقط مختص خود آن بوده و در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شود که این موضوع باعث جذابیتش نزد گردشگران و بازدیدکنندگان شده است.

پارک ملی هورتوباجی بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین مرتع خودرو و طبیعی در اروپاست. منظور از طبیعی و خودرو بودن این جاذبه گردشگری شگفت‌انگیز، این است که یک جنگل انسان‌ساز نبوده و در نتیجه جنگل‌زدایی خلق نشده است. این پارک مناظر و چشم‌انداز‌هایی دارد که از مصادیق سازگاری انسان با طبیعت محسوب می‌شود.

پارک ملی هورتوباجی مجارستان

شاید در اولین بازدید از این منظره طبیعی به این فکر کنید که این‌جا یک مکان خالی بدون چشم‌انداز است. اما نکته ای که باید بدانید این است که ویژگی اصلی آن، عدم وجود پدیده‌های نامربوط مثل خانه و کوه است. اگر از دوست‌داران عرصه گردشگری هستید یا این ‌که اخیرا تصمیم به سفر به این جاذبه خیره‌کننده گرفته‌اید و می‌خواهید قبل از سفر به مجارستان و بازدید از پارک ملی هورتوباجی درمورد آن اطلاعات لازم را به دست آورید، به خواندن این مطلب ادامه دهید.

در این مطلب قصد ما آشنایی شما با پارک ملی هورتوباجی بوده و سعی داریم که از جذابیت‌ها و تاریخچه آن برای شما بگوییم. با ما همراه شوید تا در این سفر آنلاین و لذت‌بخش به پارک ملی هورتوباجی در مجارستان سفر کرده و با این جاذبه گردشگری منحصربه‌فرد آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: پارک ملی آگتلک | پارکی با غارهای شگفت‌انگیز در مجارستان

تاریخچه پارک ملی هورتوباجی

براساس شواهد موجود، این مکان در دوران زمین‌شناسی پلیستون به یک دشت خالی از درختان بدل گردید. پارک ملی هورتوباجی مجارستان دارای علف‌ها و گیاهان خودروست. به همین دلیل انسان‌های دوران باستان به این منطقه کوچ کرده و مزارعی را به وجود آوردند. با وجود این مرتع و گیاهان، آن افراد از آن‌ها برای چرای حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند استفاده می‌کردند.

اطلاعاتی در مورد پارک ملی هورتوباجی در کشور مجارستان

می‌توان گفت که همین امکانات باعث مهاجرت افراد به جلگه پانونی در مجاورت پارک ملی هورتوباجی شد، افرادی که حدود 4000 هزار سال پیش به این ناحیه کوچ کردند. آن‌ها سرانجام توانستند پس از جلگه پانونی، مناطق مجاور رود تیسزا را نیز تصرف کنند. از این مردمان قبرستان‌های بسیار قدیمی مربوط به دوران باستان بر جای مانده که در میان مراتع می‌توان آن‌ها را دید. این اقوام کم‌کم از آن منطقه کوچ کرده و رفتند. بعد از آن‌ها تعدادی از اقوام عشایر در این مکان مانده و به زندگی ادامه دادند. اما همان‌طور که مشهور است، عشایر خانه‌های موقت دارند. یعنی برای خودشان و خانواده و همین‌طور حیواناتی که نگه‌داری می‌کردند، محل‌های اسکان موقت می‌ساختند‌.

برخی نیز در خانه‌های متروکه به جا مانده از سال‌های دورتر استفاده می‌کردند. امروزه خانه‌هایی که از این ایلات عشایر باقی مانده از نی ساخته شده‌ و کاملا ساده هستند. آن‌ها علاوه‌براین خانه‌ها، چاه‌ها و قنات‌هایی حفاری کرده بودند که از آن برای تامین آب دام و خانواده‌شان استفاده می‌کردند. این چا‌ه‌ها امروزه به منزله نماد پارک ملی هورتوباجی به شمار می‌روند.

پارک ملی هورتوباجی در مجارستان

در بخش بعد می‌خواهیم توضیحاتی درباره این جاذبه دیدنی در کشور مجارستان برای شما بیان کنیم تا سبب آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات کافی برای شما شود.

درباره پارک ملی هورتوباجی

منطقه پارک ملی هورتو باجی کشور مجارستان دارای هوای گرم در تابستان است. پس با این وجود کاملا عادی است که شما در آن‌جا سراب مشاهده کنید. طبیعت بکر و خیره‌کننده این منطقه به‌عنوان یک چشم‌انداز شگفت‌انگیز در اختیار شماست تا از تماشای مناظر آن، لذت ببرید و یک سفر دل‌پذیر و فراموش‌نشدنی را رقم بزنید.

پارک ملی هورتوباجی در کشور مجارستان

بیشترین منظره‌ای که شما می‌توانید در این‌جا ببینید، چمن‌زار‌ها و مراتع هستند. در بین این چمن‌زار‌ها باتلاق‌هایی نیز قابل مشاهده است. این باتلاق‌ها به زیستگاهی طبیعی برای پرندگان و حیوانات بومی دیگر بدل گردیده‌‌اند. هریک از گونه‌های این پرندگان در فصول مختلفی به این منطقه مهاجرت می‌کنند. بنابراین شما امکان تماشای پرندگان متنوع زیادی را نیز دارید. با این حساب می‌توان گفت که پارک ملی هورتوباجی به نوعی یک باغ پرندگان نیز هست که بر جذابیت آن می‌افزاید.

پارک ملی هورتوباجی کشور مجارستان

بهترین زمان برای تماشای این تالاب‌های و باتلاق‌ها فصل پاییز است. زیرا در این فصل که برگریزان درختان در آن اتفاق می‌افتد، در پارک ملی هورتوباجی پرندگانی خاصی وجود دارند که به دلیل شرایط محیطی در بخشی از ماه‌های سال به این ناحیه می‌آیند. در واقع شما می‌توانید بسیاری از گونه‌های پرندگان نادر جهان را در این منطقه کوچک ببینید. این جاذبه طبیعی به لحاظ فرهنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که تعامل و سازگاری میان انسان‌های باستان با طبیعت این منطقه را به خوبی به نمایش می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: معرفی غارهای مجارستان | محل زندگی انسان‌های ماقبل تاریخ

قبلا اشاره کردیم که استفاده عمده از این مکان مربوط به چرای دام و طیور بوده است. اما در اوایل قرن بیستم در این مرتع طبیعی، اقداماتی صورت گرفت تا امکانات بیشتری نیز به آن اضافه شود. از جمله این اقدامات ایجاد حوضچه‌های مخصوص پرورش ماهی بود. اقدام دیگر استفاده از ظرفیت‌های رودخانه تیسزا برای ساختن دریاچه‌ای به همین نام است.

بازدید از پارک ملی هورتوباجی در مجارستان

حیوانات موجود در پارک ملی هورتوباجی

در پارک ملی هورتوباجی جمعیت زیادی وجود ندارد. اغلب دهکده‌های آن نیز در اثر حملات بیگانگان مثل اقوام ترک و تاتارها غارت و نابود شده‌اند. همین متروکه بودن این منطقه، سبب ورود برخی حیوانات همچون اسب‌ها و گاو‌های وحشی به مراتع آن شده‌ است. اما هنوز هم به علت حضور ایل‌های کوچ‌نشین و عشایر حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند به نسبت حیوانات اهلی بیشترند. البته این‌گونه نیست که انواع حیوانات کم‌یاب دنیا را در این مکان ببینید. اما مطمئنا می‌توانید گاو خاکستری رنگ که بومی این جاذبه طبیعی هست و همچنین گوسفندان را مشاهده کنید.

درباره پارک ملی هورتوباجی مجارستان

جاذبه‌های تاریخی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مکان‌های تاریخی باقی‌مانده در پارک ملی هورتوباجی، شامل مسافرخانه‌ها و پل‌های تاریخی است. اکثر این مکان‌ها مربوط به قرن‌های 18 و 19 میلادی هستند. پل 9 قوس معروف‌ترین و اصلی‌ترین پل این ناحیه است که از سنگ و آجر ساخته شده و منظره جالبی به پارک می‌دهد. همچنین در این پارک، جاده‌ای دیده می‌شود که در کناره‌های آن مهمان‌سرا‌های قدیمی وجود دارد. این مهمان‌سرا‌ها در هر تقاطع جاده به صورت دو ساختمان روبروی هم ساخته شده‌اند. هریک از این ساختمان‌ها نیز دارای 2 طبقه است.

گشت‌وگذار در پارک ملی هورتوباجی کشور مجارستان

این ساختمان‌های یک مکان عالی برای استراحت گردشگران و بازدیدکنندگان به شمار می‌رود. در قرن 19 میلادی در این پارک اقدامی صورت گرفت که به طبیعت آن، آسیب زیادی وارد کرد. منظور از این اقدام مضر خشکاندن چندین باتلاق و تالاب است. دلیل آن هم پیشگیری از طغیان رود تیسزا و وقوع سیل بوده ‌است. اما در نتیجه این کار اشتباه به خاطر کمبود آب، تعداد زیادی از حیواناتی که در آن‌جا زندگی می‌کردند، از بین رفتند.

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی بوداپست مجارستان

سخن پایانی

در کل اگر بخواهیم در مورد سفر به پارک ملی هورتوباجی و بازدید از این ناحیه خوش آب و هوا به شما حرفی بزنیم، می‌گوییم که تماشای مناظر این مرتع طبیعی برای شما به یادماندنی و جذاب خواهد بود. شما در هر فصلی از سال می‌توانید به آن‌جا سفر کنید. اما طبق گفته‌های قبلی در فصل پاییز علاوه‌بر مناظر و چشم‌اندازهای خارق‌العاده و زیبا می‌توانید گونه‌های کم‌نظیر پرندگان را نیز در این منطقه ببینید.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات