کوه المپوس (کوه المپ) | جاذبه‌ای افسانه‌ای و ناشناخته در یونان

3 سال پیش 0 دیدگاه

کوه المپوس بلندترین نقطه کشور یونان است؛ کشوری با اهمیت فرهنگی و تاریخی غیرقابل تصور. در اساطیر یونان این کوه خانه خدایان بود و قله استفانی «تخت زئوس» در نظر گرفته‌می‌شد. این نام بارها و بارها در سراسر جهان و در طول زمان ظاهر شده است، اما هیچ‌چیز نمی‌تواند کوه‌های المپ یونان را به‌خوبی توصیف کند. کوه المپوس در یونان، در رشته‌کوه المپوس بین تسالی و مقدونیه واقع شده است که 46 قله بیش از 2000 متر دارد.

معرفی کوه المپوس

تخت زئوس (کوه استفانی) که بلندترین قله کوه‌های المپ یونان است، 2917 متر ارتفاع دارد. در افسانه کوه المپ آمده که تاج‌و‌تخت خدایان کوه المپ بوده است. دومین قله مرتفع، اسکولیو (2911 متر)، مکانی عالی برای صخره‌نوردی در امتداد جبهه شمالی آن است. این پارک ملی از سال 1938 مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از حیات‌وحش و حیات گیاهی جذاب بوده است و علاوه‌براین، دره‌های عمیق، کولورهای مرتفع و قله‌های ترسناک و مهیب دارد که ماجراجویان را از دور و نزدیک به پیاده‌روی در مسیرهای صعب‌العبور و تسخیر صخره‌هایش دعوت می‌کند.

در سال 1981، کوه‌های المپوس در یونان، به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره زمین در یونسکو اعلام شد و دلیل خوبی هم داشت. این منطقه میزبان گونه‌های التقاطی است که به این منظره خیره‌کننده منحصر هستند؛ از جمله شاهین، روباه و حتی گونه‌های خرس و شیر که منقرض شده‌اند. کوه المپ بخش نمادین افق یونان است و مناظری از قله روی خشکی و دریا امتداد دارد. تماشای دریای درخشان مدیترانه و همچنین مقصدهای دوردست فراتر از مرزهای شمالی آن بسیار زیباست. تخمین زده می‌شود که تقریباً 10000 کوهنورد در سال از کوه المپوس صعود می‌کنند؛ هرچند همه کوهنوردان قله کوه المپ را فتح نمی‌کنند و برخی مسیرها به مهارت‌های فنی صخره‌نوردی نیاز دارند.

کوه المپوس کشور یونان

داشتن یک راهنما در سفر به یونان و بازدید از کوه المپوس می‌تواند سفر شما را شیرین‌تر کرده و رضایت شما را از سفر دوچندان کند. در طول این مسیر جزئیات زیادی وجود دارد؛ از جمله اسرار محلی و مقاصد فرهنگی ریشه‌دار؛ بنابراین همراهی یک راهنما می‌تواند ضروری باشد.

بیشتر بخوانید: برترین مراکز خرید سانتورینی

جغرافیای کوه المپوس

کوه المپوس یکی از کوه‌های متعددی است که در دوران پیش از مسیحیت یونان و روم قدرت معنوی داشت. نام آن در زبان یونانی به‌معنای «درخشنده» است که شاید اشاره به گرد و غبار معمولی دارد. بلندترین قله آن، میتیکاس 9570 فوت است که کوه المپوس را به بلندترین کوه یونان و بلندترین رشته کوهی که از شمال به بلغارستان و از جنوب به ترکیه کشیده می‌شود، متصل می‌کند. Mytikas شکلی گرد دارد که با قله‌های تیز، دره‌های و رودخانه Enippeas مشخص شده است. آب‌وهوای مدیترانه‌ای در سطح پایینی کوه حاکم است که از صخره‌های سفید، پوشش گیاهی بوته‌ای و درختان لور، کاج و میوه محافظت می‌کند.

کوه‌های المپوس یونان در اساطیر به‌عنوان منطقه‌ای با قدرت بزرگ، محل ملاقات آسمان و زمین مهم بود. یونانیان باستان بر این باور بودند که زئوس، پادشاه خدایان و خانواده خدایان در کوه المپ زندگی می‌کنند، اما آن‌ها را بیشتر به‌عنوان یک فضای مجازی برای این خدایان، الهه‌ها و قهرمانان کوه المپ می‌دانستند تا مکانی واقعی روی زمین باشند.

کوه‌های المپوس یونان

مسیرهای کوهنوردی کوه المپوس

در طول سال‌ها، دسترسی به قله کوه المپوس بهتر شده است و اکنون جاذبه‌ای محبوب برای گردشگران، مسافران و علاقه‌مندان به ورزش است. در طول مسیر صعود به قله کوه المپوس، دو پناهگاه عالی به نام‌های پریونیا و گورتسیا وجود دارد.

مسیر پریونیا

پریونیا (1100 متر) بخشی از مسیر پیاده‌روی بین‌المللی E4 بوده که شامل بخش وسیعی از شهر لیتوچورو تا مسیر پریونیاست. مناظری که در طول این مسیر می‌بینید، بسیار دیدنی است؛ از پل‌های جذاب چوبی تا صومعه آگیوس. تا رسیدن به پریونیا می‌توانید از دریاچه‌ها، دره‌ها و فضای کوهستانی مسیر لذت کافی را ببرید. بعد از رسیدن به پریونیا، سفر سه ساعته شما از پناهگاه آگاپیتوس آغاز می‌شود. این مسیر از یک جنگل سرسبز شروع شده و شش کیلومتر از راه را درختان سرسبز و مقاوم گرفته است.

بعد از رسیدن به پناهگاه آگاپیتوس، باید به سمت قله میتیکاس که بلندترین قله کوه المپوس با ارتفاع 2917 متر است حرکت کنید. از بالای این قله می‌توانید مناظر آلبانی و بلغارستان را هم ببینید. اگر مسیر سخت و چالش‌برانگیزتری در ذهن داشتید، مسیری از طریق لوکی به میتیکاس وجود دارد. این قسمت دارای سنگ‌های شیب‌دار است و باید با احتیاط و دقت به آن نزدیک شد. سنگ‌های سست می‌توانند برای همه کوهنوردان خطراتی ایجاد کنند. تجهیزات ایمنی در طول این مسیر به‌شدت توصیه می‌شود.

مسیر کوه المپوس در یونان

مسیر گورتسیا

مسیر گورتسیا در کوه المپوس کشور یونان، خلوت و آسان است. افزایش مدت آن سبب می‌شود که کوهنوردان مستعد قرارگرفتن در معرض نور خورشید باشند. این مسیر از میان یک جنگل انبوه شروع می‌شود و سپس از طریق دو شاخه، یکی شیب‌دار و دیگری پرپیچ‌و‌خم بالا می‌رود تا در Skourta در ارتفاع 2475 متری به‌هم برسند.

بیشتر بخوانید: مهیج ترین جاذبه های یونان برای کودکان

چگونه به کوه المپ سفر کنیم؟

یک سفر کامل به بالای کوه المپوس حدود دو یا سه روز طول می‌کشد؛ اگرچه حجم مسیرهای ممکن هم به سمت بالا و هم در اطراف دامنه کوه می‌تواند یک کوهنورد حرفه‌ای را برای هفته‌ها مشغول کند. روز اول مسیر، معمولاً برای رسیدن به یکی از پناهگاه‌های کوهستانی محبوب و مناسب است تا برای صعود به قله آمادگی ایجاد شود. همچنین می‌توانید برای پایان روز دوم به مسیر اصلی یا لیتوچورو برگردید.

پیاده‌روی‌های سفر به کوه المپوس می‌توانند از دو ساعت تا هشت ساعت طول بکشند. همراه‌داشتن الزامات فیزیکی و موانع در هر مرحله از مسیر به تعیین میزان کارآمدی شما در بالا و پایین رفتن کوه کمک می‌کند. رسیدن به قله از یکی از پناهگاه‌ها با توجه به شرایط و توانایی‌های کوهنوردان مستلزم پیاده‌روی مداوم تا پنج ساعت است.

کلبه‌های کوهستانی

در صعود به کوه المپوس، شش کلبه کوهستانی مختلف در طول مسیر وجود دارد که در طول تابستان و فصل اوج صعود باز هستند. اگرچه همه آن‌ها به طور نامحدود باز نیستند، بسیاری از آن‌ها خارج از فصل صعود نیز در دسترس هستند. غذا و لوازم ضروری در همه پناهگاه‌ها موجود است و همه به جز پناهگاه Vrysopoules وعده‌های غذایی ارائه می‌دهند.

کوه‌های المپ

پناهگاه اسپیلیوس آگاپیتوس

پناهگاه اسپیلیوس آگاپیتوس (پناهگاه A) در 2060 متری بالکونی قرار دارد و دارای امکانات برق و تلفن بوده و از اواسط ماه مه تا اواخر اکتبر باز است و بیش از 100 تخت با بالش و پتو ارائه می‌دهد؛ البته باید لوازم بهداشتی شخصی، حوله و کیسه خواب یا ملحفه تخت را همراه داشته و از قبل کلبه را رزرو کرده باشید. قیمت‌ها از 13 یورو شروع می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که سفرهای زمستانی با موانع خطرناک و خطر سقوط بهمن روبه‌رو هستند.

پناهگاه losChristos Kakka

پناهگاه losChristos Kakka (پناهگاه C) در ارتفاعات کوه (2650 متر) قرار دارد. اگر خوش‌شانس باشید، کوهنورد باتجربه‌ای که از کلبه نگهداری می‌کند، می‌تواند توصیه‌هایی برای پیاده‌روی شما ارائه دهد. این پناهگاه حدود 18 تخت برای اقامت دارد. قیمت‌ها نیز از 13 یورو شروع می‌شوند. پناهگاه گیوسوس آپوستولیدیس، با ارتفاع 2697 متر، روی خط الراس بلند بین قله‌های تومبا و پروفیتیس ایلیا قرار دارد. همچنین دارای 66 تخت برای پذیرایی از مسافران است و با توجه به اینکه از اوایل ژوئن تا اکتبر باز است، به‌عنوان یک پناهگاه اضطراری در فصل زمستان به‌کار خود ادامه می‌دهد. همچنین این پناهگاه دارای فضای ناهارخوری و آشپزخانه است.

پناهگاه گیوسوس آپوستولیدیس

پناهگاه گیوسوس آپوستولیدیس، با ارتفاع 2697 متر، روی خط الراس بلند بین قله‌های تومبا و پروفیتیس ایلیا قرار دارد و دارای 66 تخت برای پذیرایی از مسافران است. با توجه به اینکه از اوایل ژوئن تا اکتبر باز است، به‌عنوان یک پناهگاه اضطراری در فصل زمستان به‌کار خود ادامه می‌دهد. همچنین دارای فضای ناهارخوری و آشپزخانه است.

کوه المپوس یونان

پناهگاه Vrysopoules

پناهگاه Vrysopoules (پناهگاه B) چون در یک منطقه نظامی قرار دارد نیازمند مجوز است. 25 تخت آن در ارتفاع 1800 متری، حداقل امکانات رفاهی را فراهم می‌کنند و براساس خط مشی BYOB - Bring Your Own Blanket - کار می‌کند. پناهگاه استاوروس (پناهگاه D) مکانی عالی برای گردشگران و بازدیدکنندگانی است که به سمت قله نمی‌روند. همچنین دارای 30 تخت و چشمه آب شیرین است؛ اگرچه اغلب محلی برای قهوه و غذا به‌شمار می‌آید.

  • پناهگاه جدیدی در کرواتیا نیز در 1000 متری وجود دارد. می‌توان با یک پیاده‌روی یک ساعت و نیمه از Agia Triada Vrontous به آن رسید و دارای 30 تخت‌خواب است.
  • علاوه‌براین شش پناهگاه، لیوادکی یک کلبه کوچک داشته و سه پناهگاه اضطراری دیگر در کوه وجود دارد. کوهنوردانی که مایل به صعود به المپ در خارج از فصل هستند، باید با دارندگان کلیدها تماس بگیرند و ترتیبی دهند که آن‌ها را زودتر از موعد به کلبه موردنظر تحویل دهند. برخی کلبه‌ها نیز برای عصر بسته می‌شوند.
  • در بالای خط درخت نیز می‌توان کمپ زد. فلات Muses مکانی فوق‌العاده برای کمپ است و تماشای مناظر زیبای اطراف کوه المپوس مسیر را شیرین می‌کند.

مشکلات فنی صعود کوه‌های المپ یونان

صعود به کوه المپوس چالش‌برانگیز است و یک صعود کلاس III محسوب می‌شود. در بیشتر موارد، شما با تقلا روی سنگ‌های سست روبه‌رو خواهید شد. همچنین مقداری نوردهی وجود دارد؛ بنابراین مراقب محیط اطراف خود باشید و با احتیاط حرکت کنید. برای ادامه صعود باید حالت خوبی داشته باشید. برخی قله‌ها از جمله میتیکاس و استفانی مسیرهایی دارند که دارای صعود فنی هستند. این‌ها شامل موانع اضافی فراتر از در هم ریختن سنگ هستند؛ بنابراین برای تکمیل نیازهای سفر صعود به تجهیزات بیشتری نیاز است.

شرایط آب‌و‌هوایی کوه المپوس

هوای کوه المپوس در طول تابستان خنک و راحت است که با نزدیک‌شدن به پاییز و زمستان، ناپایدارتر می‌شود و احتمال بارش باران سیل‌آسا و تگرگ در اوایل ماه اوت وجود دارد. شرایط بارش برف و زمستان می‌تواند از اکتبر آغاز شود و تا ژوئن سال بعد ادامه یابد. شدت آب‌وهوا بدون توجه به فصل با افزایش ارتفاع افزایش می‌یابد. باید کوهنوردان انتظار شرایط ناپایدار را داشته باشند و برای هر شرایط ممکن از باد و باران گرفته تا تغییرات شدید دما برنامه‌ریزی کنند.

شرایط آب‌وهوایی کوه‌های المپوس

تجهیزات لازم برای صعود

سطح تجربه کوهنورد درباره تجهیزات لازم و همچنین مسیر در کیفیت تأثیر دارد؛ درحالی‌که نیاز به کلاه ایمنی و میله‌های کوهنوردی ضروری نیست، اما همیشه لازم است. در زیر فهرستی از تجهیزات مناسب برای صعود تابستانی آمده است:

  • کلاه ایمنی
  • میله‌های کوه‌نوردی
  • چکمه‌های پیاده‌روی/ کوهنوردی
  • شلوار و ژاکت بادوام
  • کوله‌پشتی
  • کیسه خواب
  • لوازم بهداشتی برای اقامت شبانه شامل اقلام بهداشتی شخصی، حوله، ملحفه (درصورت لزوم)
  • تنقلات انرژی‌زا و آب
  • محافظت در برابر آفتاب

اگر برای صعود چالش‌برانگیزتری در طول فصل خارج از فصل برنامه‌ریزی می‌کنید، ممکن است برای آب‌و‌هوای خطرناک به تبر یخ، کرامپون و تجهیزات کوهنوردی نیاز است.

بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های یونان

قیمت صعود به کوه المپوس

پیاده‌روی با راهنما در کوه المپوس راهی فوق‌العاده برای استفاده حداکثری از تجربه شماست. بسته به طول سفر، تعداد گروه خود می‌توانید بین 150 تا 569 یورو هزینه کنید. برخی از برنامه‌ها دارای اهداف و چالش‌های اضافی در طول مسیر هستند. همراهی کوهنوردان بیشتر در یک برنامه و خلق یک فضای دوستانه سفر به قله را شیرین‌تر می‌کند؛ بنابراین همراه‌کردن دوستان با راهنما می‌تواند لذت را افزایش داده و در عین حال قیمت را کاهش دهد.

سایر فعالیت‌ها در کوه المپوس

پیاده‌روی در کوه المپوس دستاوردی چشم‌گیر است. علاوه‌برآن، فعالیت‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید. صخره‌نوردی نیز در اینجا مسیرهای مناسبی دارد. زمین ناهموار و شیب‌های مختلف به کوهنوردان در هر سطح اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را در چندین دوره آزمایش کنند. مناطق اطراف دور از دامنه کوه نیز مقاصد محبوب برای پیاده‌روی هستند و اغلب تجربه آرامش بیشتری را ارائه می‌دهند. بدون چالش‌های رسیدن به قله المپ، کوهنوردان می‌توانند در تاریخ غنی یونان و مناظر باشکوه آن جست‌وجو کنند. زمستان و بهار، یونان به‌دلیل دسترسی و اقامت در تورهای اسکی مشهور است. برف می‌تواند تا ژوئن در کوه المپ باقی بماند که آن را به مکانی عالی برای اسکی در اواخر فصل تبدیل می‌کند.

قهرمانان کوه المپ

بیشتر بخوانید: 10 مورد از بهترین هتل‌های سانتورینی یونان را بشناسید

محل اقامت لیتوچورو

برای پیاده‌روی‌های 2 یا 3 روزه و همچنین برای سفرهای پیاده‌روی چند روزه (مسیر بزرگ کوه المپوس)، مکان ایده‌آل برای اقامت دهکده لیتوچورو است. برخی هتل‌های پیشنهادی برای اقامت عبارت‌اند از:

  • پانسیون بایری پتیت
  • هتل بوتیک روبولو

آگیوس دیمیتریوس

برای صعودهای یک‌روزه از طریق سمت غربی کوه المپوس، راحت‌ترین روستا برای اقامت در آن آگیوس دیمیتریوس است. برخی هتل‌های پیشنهادی عبارت‌اند از:

  • هتل کتیما بلو
  • مهمان‌سرای دیماتیس

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات