آشنایی با قلعه سرخ دهلی (لال قلعه دهلی) کشور هند | هر آن‌چه باید بدانید

3 سال پیش 0 دیدگاه

قلعۀ سرخ با نام­‌های قلعۀ دهلی، لال کیلا یا لال قیلا و قلعۀ مغول نامیده می‌­شود و در شهر دهلی در کشور هند قرار دارد. این قلعه توسط شاه جهان در اواسط قرن هفدهم ساخته شده و یکی از جاذبه‌های گردشگری باقیماندۀ هند است. این قلعه در فهرست یونسکو در سال ۲۰۰۷ قرار گرفت.

دیوارهای ماسه‌سنگ قرمز عظیم قلعه که ۷۵ فوت (۲۳ متر) ارتفاع دارند، مجموعه‌ای از کاخ‌ها و سالن‌های تفریحی، بالکن‌های برجسته، حمام‌ها و کانال‌های سرپوشیده و باغ‌های‌هندسی و همچنین یک مسجد پرآذین را در بر می‌گیرند. از معروف‌ترین سازه‌های این مجموعه می‌توان به تالار مخاطبان عمومی (دیوان عام) اشاره کرد که دارای ۶۰ ستون ماسه‌سنگ قرمز است که سقفی صاف را نگه می‌دارد و تالار تماشاگران خصوصی (دیوان خاص) که کوچک‌تر است و غرفه‌ای از سنگ مرمر سفید دارد.

مجموعۀ قلعۀ سرخ به­‌عنوان قلعۀ کاخ شاه جهان در پایتخت جدید پنجمین امپراتور مغول هند، توسط شاه جهان ساخته شد. این قلعه که به­‌خاطر دیوارهای عظیم محصور از ماسه­‌سنگ قرمز نام‌گذاری شده است، در مجاورت یک قلعۀ قدیمی به نام Salimgarh قرار دارد که توسط اسلام شاه سوری در سال ۱۵۴۶ ساخته شده است و با آن مجموعۀ قلعۀ سرخ را تشکیل می‌دهد.

لال قلعه در دهلی

ساختمان­‍‌های خصوصی شامل یک ردیف آلاچیق است که با یک کانال آب پیوسته به‌هم متصل شده‌اند که به نهر بهشت ​​(جریان بهشت) معروف است. قلعۀ سرخ دهلی نو نشان‌دهندۀ اوج خلاقیت مغول در نظر گرفته می‌شود که در زمان شاه جهان به سطح جدیدی رسید. برنامه‌ریزی کاخ بر­اساس نمونه‌های اولیۀ اسلامی است، اما هر غرفه، عناصر معماری خاص ساختمان مغول را نشان می‌دهد که تلفیقی از سنت‌های ایرانی، تیموری و هندی را منعکس می‌کند.

گشت‌وگذار در قلعه سرخ دهلی نو

جاذبه‌های همیشه سبز که امتحان خود را پس داده و در تمام طول سال مسافران را مجذوب خود می‌کند. این قلعۀ تاریخی که به لال‌کیلا دهلی نیز معروف است، با بیش از ۳۷۰ سال قدمت، عظمت امپراتوری مغول را به شما یادآوری می‌کند و این باعث می‌شود که هنگام برنامه‌ریزی سفر به هند و رزرو هتل‌های خود در دهلی، آن را به برنامۀ سفر خود اضافه کنید.

قلعۀ سرخ توسط امپراتور مغول شاه جهان ساخته شد تا به‌عنوان کاخ برای پایتخت خود شاه جهان‌آباد عمل کند.

قلعه سرخ دهلی نو

 ساخت‌­و­ساز این قلعه که در سال ۱۶۳۸ آغاز شد، بیش از ۸ سال طول کشید تا تکمیل شود. این بنا در ابتدا Qila-i-Mobarak نام داشت که به معنای «قلعۀ مبارک» است. این قلعه در طول تاریخ بیش از سه قرن خود، ساکنان بسیاری از جمله اورنگ زیب، جهان‌دارشاه، محمدشاه و بهادرشاه دوم و دیگران را به‌خود دیده‌است.

قلعۀ سرخ در سال ۱۷۳۹ هنگامی که حاکم ایرانی نادرشاه به شهر حمله کرد و بسیاری از آثار با­ارزش از جمله تخت طاووس قلعه را غارت کرد، ویران شد. بعدها، در جریان شورش ۱۸۵۷ علیه بریتانیا، سازه‌های مرمری قلعه نیز تخریب شد.

بیشتر بخوانید: سوغات هند چیست؟ | صنایع دستی سنتی هند

معماری قلعۀ سرخ

این قلعه که ۲۵۵ هکتار وسعت دارد، ترکیبی از سبک‌های معماری مانند اسلامی، هندی، تیموری و ایرانی را به‌نمایش می‌گذارد. دیوارهای محصور عظیم به‌طول ۲.۵ کیلومتر از ماسه‌­سنگ قرمز ساخته شده‌است و نام این بنا از آن‌جاست. بخش‌هایی از قلعه نیز از سنگ قرمز ساخته شده است. این سازه که به شکل یک هشت­‌ضلعی نامنظم است، عناصر طراحی باغ را در خود جای‌داده و همچنین دارای برجک، سنگر، ​​آلاچیق، دو دروازه و چندین بخش دیگر است.

امروزه قلعۀ سرخ یکی از برترین جاذبه‌های دیدنی دهلی است. هرساله نخست‌­وزیر این کشور در روز استقلال، پرچم ملی را در این بنای تاریخی به اهتزاز در می‌آورد. در سال ۲۰۰۷، این بنای نمادین به‌­دلیل شکوه معماری و اهمیت تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو در دهلی قرار گرفت. این ملک اکنون تحت کنترل سازمان باستان‌شناسی هند است.

معماری قلعه سرخ در دهلی

چیزهایی که در مجموعۀ قلعۀ قرمز باید دید

قلعۀ سرخ در کنار قلعۀ تاریخی سلیم‌گر واقع شده‌است. این دو قلعه با هم مجموعۀ قلعۀ سرخ را تشکیل می‌دهند که دارای جاذبه‌های متعددی در داخل آن است؛ از جمله:

  • دروازۀ لاهوری، ورودی اصلی قلعه
  • دروازۀ دهلی، ورودی عمومی در انتهای جنوبی
  • Chatta Chowk، گذرگاهی طولانی با بازار
  • ممتاز محل، کاخی که موزۀ باستان‌شناسی قلعۀ سرخ را در خود جای داده است
  • رنگ محل، کاخی که در آن زنان و معشوقه‌های امپراتور در آن قرار داشتند
  • خاص محل، آپارتمان امپراطور
  • دیوان عام، تالار عمومی
  • دیوان خاص، سالن خصوصی تماشاگران
  • هیرا محل، کوشک مرمری ساخته­‌شده توسط بهادرشاه دوم
  • محلۀ شاهزاده‌ها، محلۀ امپراتوری که توسط اعضای خانوادۀ سلطنتی مغول استفاده می‌شد
  • چای‌خانه، یکی از محله‌های شاهزاده که درحال‌حاضر یک رستوران فعال است
  • نبات‌خانه، خانۀ طبل که اکنون موزۀ یادبود جنگ هند را در خود جای داده‌است
  • نهر بهشت، کانالی که از میان آلاچیق‌ها می‌گذرد
  • حمام، حمام شاهی
  • بائولی، چاه پله‌ای با طراحی منحصر­به‌­فرد
  • مسجد موتی که مسجد خصوصی اورنگ زیب بود
  • حیات باغ، باغی در داخل قلعه

لال کیلا دهلی

نمایش نور و صدا

یکی از جذابیت‌های کلیدی در این قلعه، نمایش نور و صداست که در عصرها برگزار می‌شود. نمایش نور و صدای قلعۀ قرمز که به­‌عنوان یکی از بهترین نمایش‌های نور و صدا در هند معرفی می‌شود، شما را در تاریخ این بنای تاریخی به‌شیوه‌ای جالب و دیدنی جذاب می‌برد. این نمایش با سخنرانی کوتاه جواهر لعل نهرو به پایان می‌رسد. می‌توانید نمایش را به‌­صورت آنلاین رزرو کنید یا از غرفه‌های قلعه، بلیط تهیه کنید.

لال کیلا در دهلی

بیشتر بخوانید: همه چیز راجع‌به فستیوال هولی، جشن رنگ‌ها در هند

حقایق کمتر شناخته‌­شده در مورد قلعۀ سرخ

این قلعه در رنگ‌های قرمز و سفید طراحی شده بود؛ زیرا رنگ‌های مورد علاقۀ شاه جهان بود.

در سال ۲۰۱۸، سازمان باستان‌شناسی هند ابتکاراتی را برای روشن­‌کردن قلعه برای تماشای شبانه انجام داد.

در سال ۲۰۱۹، نخست‌وزیر هند پنج موزۀ دیگر را در قلعۀ سرخ دهلی افتتاح کرد. موزۀ سابهاش چاندرا بوز، موزه ۱۸۵۷، یااد-جلیان، دریشیاکالا و آزادی از این موزه‌ها هستند.

لال قلعه در دهلی

جاذبه‌های نزدیک قلعۀ قرمز

  • شری دیگامبر جین لال ماندیر (۳۰۰ متر)
  • گوری شانکار ماندیر (۳۰۰ متر)
  • گوردوارا سیس گنج صاحب (۷۵۰ متر)
  • مسجد جامع (۹۰۰ متر)
  • بازار چاندی چوک (۱.۵ کیلومتر)
  • راج گات (۲ کیلومتر)
  • بازار ادویۀ خاری بائولی (۳ کیلومتر)
  • مسجد فاتح پوری (۳ کیلومتر)
  • کلیسای استفان (۳ کیلومتر)
  • دروازۀ هند (۷ کیلومتر)
  • آرامگاه همایون (۹ کیلومتر)

جاذبه‌های قلعه سرخ دهلی نو

 

اهمیت سیاسی لال کیلا دهلی

این قلعه محل تظاهرات، کمپین‌ها و آشفتگی‌های سیاسی است. قلعۀ سرخ جایی است که مردم دفعات زیادی راهپیمایی کردند تا همبستگی خود را برای مملکتی که می‌خواستند آن را خانه بنامند، نشان‌دهند. این قلعه در طول مبارزات آزادی هند شاهد اشک و خون بوده است.

آشنایی با قلعه سرخ در دهلی

روز استقلال هند، نخست‌­وزیر هند از برج قرمز برای مردم سخنرانی می‌کند. دیوارهای قدیمی قلعه، همه چیز را دیده‌است. این قلعه شاهد نغمه‌های طولانی رهبران بوده است؛ در حالی که هر سال صدای تشویق توده‌های پرشور برای آینده‌ای پر از امید، از دیوارهای آن طنین‌انداز می‌شود. تا به امروز، این قلعه در روح هند غوطه‌ور است و نخست­‌وزیر را می‌بیند که سه رنگ را با آسمان‌های پر از رنگ‌های پرچم به اهتزاز در­می‌آورد. این کار تا حد زیادی بخشی از فرهنگ هند است و زمینۀ خاصی در اخلاق تشریفاتی این کشور و مردم آن دارد.

 

معماری لال کیلا دهلی

حقایق جالب در مورد قلعۀ سرخ

برخی می‌گویند از انسان­‌های سر­بریده در میان دیوارهای این قلعه استفاده شده است. یا پلکانی پنهان وجود دارد که قدیمی‌تر از قلعۀ سرخ است که حتی امروز نیز برای بازدیدکنندگان غیرقابل دسترس است.

عده‌­ای عقیده دارند که در همان روزگاری که این قلعه در کرانه‌های غربی یامونا ساخته شده بود، می‌شد از این قلعه ماهی گرفت، اما پس از آن، رودخانه طی سال‌ها مسیر خود را تغییر داد.

در تاریخ آمده است که انگلیسی‌ها مسیر سبز داخل قلعه را نابود کردند تا برای ارتش استعماری پادگان بسازند.

 

بازدید از لال کیلا در دهلی

دسترسی به قلعۀ سرخ

قلعۀ سرخ که در قلب شهر واقع شده‌است، به‌­خوبی به تمام وسایل حمل­‌و­نقل دسترسی دارد. اگر قصد دارید سوار مترو شوید، در ایستگاه مترو Chandni Chowk سوار شوید. ازطرف‌دیگر، می‌توانید از خط میراث که از بناهای دیدنی شهر دیواری یا دهلی قدیم تشکیل شده ‌است، استفاده کنید و در ایستگاه متروی Red Fort سوار شوید.

سفر به لال قلعه در دهلی


هزینه ورودی قلعۀ قرمز

قیمت بلیط لال کیلا برای هندی‌ها 35 روپیه و برای خارجی‌ها 500 روپیه است. بلیط ورودی قلعۀ سرخ برای نمایش نور و صدا برای بزرگسالان 60 روپیه و برای کودکان 20 روپیه است. نرخ بلیط آخر هفته برای بزرگسالان 80 روپیه و برای کودکان 30 روپیه است.

هزینه ورود به قلعه سرخ دهلی نو


بیشتر بخوانید: جالب ترین جشن ها و فستیوال های هند

سؤالات متداول

تاریخچۀ قلعۀ سرخ چیست؟

قلعۀ سرخ یا لال کیلا (به هندی: [laːlqiːlaː]) یک قلعۀ تاریخی در دهلی هند است که به‌­عنوان اقامتگاه اصلی امپراتوران مغول بوده است. امپراتور شاه جهان در ۱۲ مه ۱۶۳۸ زمانی که تصمیم گرفت پایتخت خود را از آگرا به دهلی منتقل کند، ساخت قلعۀ سرخ را سفارش داد.

قلعه سرخ در دهلی

چرا قلعۀ سرخ معروف است؟

قلعۀ سرخ که توسط امپراتور مغول شاه جهان به‌­عنوان کاخ پایتختش ساخته شده است، به­‌خاطر دیوارهای محصور عظیمش مشهور است. ساخت قلعه در طی ده سال، بین سال‌های ۱۶۳۸ و ۱۶۴۸ به پایان رسید.

لال کیلا دهلی

چرا قلعۀ سرخ قرمز رنگ است؟

به گفتۀ معماران حفاظت، نماد قدرت مغول و استقلال هند باید به­‌عنوان «قلعۀ سرخ و سفید» به‌­دلیل ترکیب رنگ‌های مورد علاقۀ خالق آن، شاه جهان، شناخته‌‌شود. این قلعه در سال ۱۶۴۸ تکمیل شد و در ابتدا «قلعۀ مبارک» نام داشت.

بنیان­‌گذار قلعۀ سرخ در دهلی کیست؟

قلعۀ سرخ که لعل قلعه، لعل‌کیلا یا لال‌قیلا و قلعۀ مغول نیز نامیده می­‌شود، توسط شاه جهان در اواسط قرن هفدهم ساخته شد و یکی از جاذبه‌های توریستی مهم است. این قلعه در سال 2007 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

گردش در لال کیلا در دهلی

دسترس به قلعۀ سرخ چگونه است؟

 قلعۀ سرخ که در قلب شهر واقع شده است، به­‌خوبی به تمام وسایل حمل‌­و­نقل دسترسی دارد. اگر قصد دارید سوار مترو شوید، در ایستگاه متروی Chandni Chowk سوار شوید. ازطرف‌دیگر، می‌توانید از خط میراث که از بناهای دیدنی شهر دیواری یا دهلی قدیم تشکیل شده‌است، استفاده کنید و در ایستگاه متروی Red Fort سوار شوید.

لال قلعه در دهلی

هزینۀ ورودی قلعۀ سرخ چقدر است؟

قیمت بلیط لال‌کیلا برای هندی‌ها 35 روپیه و برای خارجی‌ها 500 روپیه است. بلیط ورودی قلعۀ سرخ برای نمایش نور و صدا برای بزرگسالان 60 روپیه و برای کودکان 20 روپیه است. نرخ بلیط آخرهفته برای بزرگسالان 80 روپیه و برای کودکان 30 روپیه است.

بازدید از قلعه سرخ دهلی نو

چه چیزی قلعۀ سرخ را مشهور می‌­کند؟

پس از انتقال پایتخت مغول از آگرا به شاه جهان‌آباد، قلعۀ سرخ به‌­عنوان مقر جدید امپراتوری مغول ساخته شد. ساخت این قلعۀ ساخته‌­شده از ماسه‌­سنگ قرمز تقریباً یک دهه طول کشید. اعتقاد بر این است که در مقایسه با مقر قبلی امپراتوری مغول - قلعۀ آگرا - بهتر برنامه­‌ریزی شده و ساخته شده‌است. آخرین امپراتور مغول که در این قلعه زندگی می­‌کرد، بهادرشاه‌ظفر بود که پس از آن، انگلیسی‌ها کشور را به‌دست گرفتند. پس از استقلال هر سال در 15 اوت، نخست­‌وزیر از قلعه، خطاب به ملت سخنرانی می‌کند. این قلعه به‌علت تاریخچه و موقعیت سیاسی و شکل قرمز رنگش بسیار مشهور است. قلعۀ سرخ در اصل به رنگ­‌های موردعلاقۀ شاه‌جهان، سفید و قرمز بود. بریتانیایی‌­ها پس از اینکه سنگ سفید قلعه به­‌دلیل سهل‌­انگاری شروع به خرد­شدن کرد، این بنا را قرمز رنگ کردند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات