همه چیز راجع‌به فستیوال هولی، جشن رنگ‌ها در هند

3 سال پیش 0 دیدگاه

در هند جشنواره‌های گوناگونی برگزار می‌شود که هرساله بسیاری از گردشگران برای شرکت در آن‌ها از نقاط مختلف جهان خود را به هند می‌رسانند. فستیوال هولی یا جشن رنگ‌ها یکی از این جشنواره‌ها است که می‌توان آن را جزء معروف‌ترین جشنواره‌های هند دانست تا جایی که درصد قابل‌توجهی از گردشگران تنها برای شرکت در این فستیوال به هند سفر می‌کنند. هند با جاذبه‌های گردشگری فوق‌العادۀ خود یکی از بهترین کشورهای جهان برای سفر به شمار می‌رود. جشنواره‌های مختلفی که در این کشور برگزار می‌شود در نوع خود کاملاً منحصربه‌فرد است به‌طوری که مشابه با آن را در کمتر کشوری می‌توان مشاهده کرد. با شرکت در این جشنواره‌ها می‌توان با فرهنگ و رسوم مردم هند بیشتر آشنا شد و ارتباط بیشتری با آن‌ها برقرار کرد.

فستیوال هولی هندوستان جزء معدود جشن‌هایی است که نه تنها درصد قابل‌توجهی از مردم هند در آن شرکت می‌کنند، بلکه بسیاری از گردشگران خارجی نیز در زمان برگزاری آن خود را به هند می‌رسانند. این جشن بسیار مهیج و جذاب است به‌طوری که گردشگرانی که در آن شرکت می‌کنند تا پایان عمر خاطرۀ آن را به یاد خواهند داشت و از مرور آن لذت خواهند برد. اولین چیزی که با شنیدن نام فستیوال هولی می‌توان تصور کرد رنگ‌های جذاب و هیجان‌انگیز است که عدۀ زیادی از مردم در قاب آن حضور دارند. بهتر است بدانید فستیوال هولی فلسفۀ خاص خود را دارد و برای مردم هند بسیار مقدس است به‌طوری که بسیاری از مردم این کشور شرکت در این جشنواره را به‌هیچ‌وجه از دست نمی‌دهند و در هر نقطه‌ای از کشور آن را برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی دهلی

فستیوال هولی چیست؟

فستیوال هولی یا جشن رنگ هند هرساله در پایان فصل زمستان برگزار می‌شود. مدت‌زمان برگزاری این جشن دو روز است که مردم هند در این دو روز مراسم‌های مختلفی را برگزار می‌کنند تا پیروزی خیر بر شر را جشن بگیرند و به شکرانۀ برداشت پربرکت محصول به شادی و شکرگزاری بپردازند. در مورد تاریخچۀ فستیوال هولی داستان‌های مختلفی وجود دارد که در تمامی آن‌ها پیروزی خیر بر شر محوریت اصلی روایت است. یکی از معروف‌ترین روایت‌هایی که دراین‌باره وجود دارد، داستان پادشاهی متکبر است که سلطۀ زیادی بر مردم داشته است. هیرانیاکاشیپو که پادشاه پلیدی بود خود را خدا دانسته و مردم را مجبور کرده بود تا او را بپرستند.

فستیوال هولی هندوستان

هیرانیاکاشیپو زمانی که صاحب فرزند می‌شود این موضوع را درمی‌یابد که پسرش به پدر و مادر خود وفادار نیست, به همین دلیل نقشه‌ای را تدارک می‌بیند و از خواهر خود، هولیکا می‌خواهد تا پسر را به درون آتش بیندازد. زمانی که هولیکا پسر پادشاه، پراهلادا را به درون آتش می‌برد، پراهلادا نام لرد ویشنو را زمزمه می‌کند و ناگهان آتش فرومی‌کشد و پسر از حقۀ پادشاه در امان می‌ماند. به شکرانۀ همین مردم هند هرساله به برگزار مراسم عبادت، دعا و… می‌پردازند و نابودی شیطان را آرزومند می‌شوند. در روز اول فستیوال هولی مراسم به این صورت است که آتشی بزرگ بر پا می‌شود و مردم دورتادور آن حلقه می‌زنند و به تماشای آتش می‌نشینند. در این هنگام مردم به سبک خاصی که ریشه در عقاید هندوها دارد به عبادت می‌پردازند و برای یکدیگر آرزوی خیر و خوشی می‌کنند. مراسم روز اول، در نقاط مختلف کشور هند تا حدی متفاوت است؛ اما به‌طور کلی شباهت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین مراسمی که در تمامی نقاط هند برگزار می‌شود، آتش زدن عروسک هولیکا است. این کار نمادی از پایان بدی‌ها و پلیدی‌هاست. مردم بعد از اینکه عروسک هولیکا سوزانده شد خاکستر آن را به‌صورت خود می‌زنند تا از بدی‌ها دور بمانند.

جشن رنگ هند

بیشتر بخوانید: معروفترین رستوران ها و کافه ها در بمبئی

در روز دوم مردم در نقاط مختلف هند جمع می‌شوند و با استفاده از رنگ‌های مخصوصی که وجود دارد به همدیگر رنگ می‌پاشند و به رقص و پای‌کوبی می‌پردازند. هرکدام از رنگ‌ها معنا و مفهوم خاصی دارند و نمادی از سمبل‌های هندوها است. مثلاً رنگ قرمز نماد عشق و محبت است و رنگ سبز نماد سرزندگی و طبیعت. رنگ‌هایی که در فستیوال هولی مورداستفاده قرار می‌گیرند همگی رنگ‌های طبیعی و گیاهی هستند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها از نه‌تنها مشکل‌ساز نیست؛ بلکه از نظر طبی فایده‌هایی نیز دارد. مردم برای پاشیدن این رنگ‌ها آن‌ها را با آب ترکیب یا گردۀ آن‌ها را با دست پراکنده می‌کنند. بهتر است بدانید فستیوال هولی تنها مختص هند نیست. بلکه در برخی دیگر از کشورهای جهان نیز برگزار می‌شود؛ کشورهایی که عمدتاً بخشی از جمعیت آن‌ها را هندی‌ها تشکیل می‌دهند. در جشن رنگ هند بسیاری از افراد از طبقات مختلف اجتماعی و سیاسی شرکت می‌کنند و بدون در نظر داشتن موقعیت‌ها به روی یکدیگر رنگ می‌پاشند و به شادی می‌پردازند. برای شرکت در فستیوال هولی بسیاری از مردم لباس‌های کاملاً ساده به تن می‌کنند که اکثراً رنگ سفید دارند. پاشیده شدن رنگ‌ها روی مردمی که لباس سفید بر تن دارند جلوه‌ای فوق‌العاده ایجاد می‌کند که در نوع خود کاملاً بی‌نظیر است.

جشن رنگ هند

زمان برگزاری جشن هولی

زمان برگزاری فستیوال هولی یا جشن رنگ‌ها در ماه مارس است یا اواخر اسفند است. همان‌طور که اشاره کردیم مدت‌زمان برگزاری این جشن معمولاً ۲ روز است اما در برخی از نقاط هند جشن هولی تا ۲ هفته هم طول می‌کشد و در طی آن مراسم مختلفی برگزار می‌شود.

نکتۀ جالب در رابطه با زمان برگزاری جشن هولی این است که طی برگزاری این جشن، هند تعطیل رسمی است و همین باعث می‌شود تا همۀ افراد بتوانند در جشن شرکت کنند.

جشن هولی

در صورتی که قصد دارید برای شرکت در جشن هولی قصد سفر به هند را دارید؛ باید حتماً از یک ماه قبل برای درخواست ویزا و خرید تور هند اقدام کنید، در غیر این صورت نمی‌توانید در زمان موردنظر به هند سفر کنید. البته خوشبختانه در حال حاضر مدت‌زمان دریافت ویزای توریستی هند به‌شدت کاهش یافته است و معمولاً در کمتر از ۱۰ روز ویزای توریستی صادر می‌شود.

مکان برگزاری جشن رنگ‌ها

دهلی، بمئی و جیپوره جزء بهترین شهرهای هند برای فستیوال هولی هستند. در صورتی که قصد دارید در این جشن شرکت کنید پیشنهاد می‌کنیم به این شهرها سفر کنید اما همان‌طور که اشاره کردیم جشن رنگ‌ها در اکثر نقاط هند برگزار می‌شود و در صورتی که در زمان برگزاری آن در نقاط دیگر هند هستید باز هم می‌توانید در فستیوال هولی شرکت کنید. پاکستان و نپال هم جزء کشورهایی هستند که جشن رنگ‌ها در آن‌ها برگزار می‌شود. البته برگزاری فستیوال هولی در این کشورها به باشکوهی کشور هند نیست.

فستیوال هولی یا جشن رنگ‌ها

نکات مهم برای شرکت در جشن هولی

یکی از مهم‌ترین نکات برای شرکت در جشن هولی این است که برای خرید رنگ‌های مناسب فستیوال حتماً به فروشگاه‌های هندی مراجعه کنید. بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های هندی از چند روز قبل به فروش رنگ‌های گیاهی مناسب برای جشن هولی می‌پردازند.

لباس‌هایی که در جشن هولی به تن می‌کنید ممکن است بر اثر قرار گرفتن در معرض رنگ‌های مختلف غیرقابل استفاده شوند بنابراین بهتر است حتی‌الامکان لباس‌هایی را انتخاب کنید که گران‌قیمت نیستند.

بیشتر بخوانید: مهیج ترین جاذبه های جیپور برای کودکان

در جشن رنگ‌ها باید انتظار داشته باشید که پوست و موهایتان به‌صورت کامل به رنگ آغشته شود. پاک کردن این رنگ‌ها ممکن است چندان ساده نباشد و همین باعث شود تا چند روز اثر آن‌ها باقی بماند. برای اینکه رنگ‌ها بعد از فستیوال بهتر پاک شوند می‌توانید پوست و موهایتان را با روغن‌های طبیعی چرب کنید.

چشم‌ها نیز ممکن است در جشن هولی در معرض پودرها و مواد رنگی قرار گیرند. برای جلوگیری از این مشکل و محافظت از چشم‌ها می‌توانید از عینک‌های آفتابی استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم عینک‌هایی را استفاده کنید که قیمت بالایی نداشته باشند و در صورت رنگی شدن خسارت زیادی را متحمل نشوید.

فستیوال هولی هندوستان

تقریباً نیمی از رنگ‌هایی که در جشن رنگ‌ها استفاده می‌شود مایع هستند، بنابراین بهتر است از به همراه داشتن وسایلی که در معرض آب دچار آسیب می‌شوند، خودداری کنید. گوشی موبایل و دوربین‌هایی که ضد آب نیستند به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن دچار خرابی می‌شوند.

در جشن رنگ‌ها به دلیل شور و هیجان بالایی که وجود دارد امکان مفقود شدن وسایل بسیار زیاد خواهد بود به همین دلیل بهتر است اشیاء قیمتی مانند طلا و جواهرات را در هتل و اقامتگاه خود بگذارید و از به همراه داشتن آن‌ها در جشن خودداری کنید.

بعد از فستیوال هولی می‌توانید برای پاک ‌کردن رنگ‌ها از روی پوست و موی خود از روغن‌های گیاهی استفاده کنید. استفادۀ مداوم از شوینده‌های قوی نه تنها چندان مؤثر نخواهد بود بلکه باعث ایجاد آسیب‌ها و مشکلات پوستی مختلف نیز خواهد شد به همین دلیل به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود. افرادی که دچار بیماری‌های تنفسی شدید هستند بهتر است قبل از شرکت در فستیوال هولی با پزشک خود مشورت نمایند چون رنگ‌های گیاهی ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی را ایجاد کنند.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات