سوغات هند چیست؟ | صنایع دستی سنتی هند

3 سال پیش 0 دیدگاه

هند یکی از زیباترین کشورهای جنوب آسیاست که به­‌عنوان سرزمین عجایب جهان نیز از آن یاد می‌شود. هند دومین کشور پرجمعیت جهان است و از نظر مساحت نیز رتبۀ هفتم جهانی را به خود اختصاص داده است. این کشور زیبا از نژاد‌های مختلف تشکیل شده است و دین واحدی ندارد. در کشور هندوستان ادیان مسیحی، هندو، اسلام، بودا، یهودی، زرتشتی و ... در بین مردم طرفدار دارند. هند با طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد، سالانه هزاران توریست خارجی را جذب می‌کند. کشور هند یکی از پرطرفدارترین مقاصد توریستی جهان نزد گردشگران خارجی به حساب می‌آید. به همین علت، سالانه متقاضیان زیادی برای دریافت ویزای توریستی این کشور اقدام می‌کنند؛ اما یکی از دلایلی که می‌تواند سفر به این کشور را خاطره‌انگیز­تر نماید، خرید سوغات‌های هند است.

 سوغات هند چیست؟

هند از جمله کشورهایی است که سوغاتی‌های فراوانی دارد و اگر از جمله افرادی هستید که عاشق پاساژگردی و خرید سوغاتی برای نزدیکانتان هستید، هند بهترین مقصد برای سفر شما خواهد بود. حال شاید برایتان سؤال پیش بیاید که معروف‌ترین و بهترین سوغات هند چیست؟ در پاسخ باید بگوییم سوغاتی‌های هند بی‌شمار است و در واقع، به قدری متنوع و پرطرفدار هستند که انتخاب را دشوار می‌نمایند؛ اما از نظر گردشگران، تقریباً معروفترین سوغاتی هند، ادویه‌های خوش­‌طعم این کشور هستند. این ادویه‌ها طعمی فراموش‌­نشدنی دارند و از گیاهان مختلف تهیه می‌شوند. هند به عرضه خوش­‌عطرترین و با­کیفیت‌ترین ادویه‌ها در جهان معروف است. وقتی از ادویه‌های هندی استفاده کنید، ناخودآگاه تصویر غذاهای جنوبی بی‌نظیر کشورمان در ذهنتان نقش خواهد بست.

در سفر به هند به هیچ عنوان خرید ادویه را از قلم نیندازید. قطعاً ادویه‌ها یکی از محبوب­‌ترین سوغات خوراکی هند هستند و علاوه بر قیمت مناسبی که دارند، در تنوع بالایی نیز به فروش می‌رسند. همین موارد باعث شده است که ادویه به معروف­ترین و پرطرفدارترین سوغات هندی تبدیل شود. این نوع سوغاتی کشور هند، معمولاً در بسته­‌بندی­‌های خاص که طرح‌های سنتی دارند، به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به هند

بهترین سوغاتیهای شهر زیبای بمبئی در کشور هندوستان

هند کشوری زیبا و پر از شگفتی در جنوب آسیا بوده، که از آن به عنوان سرزمین عجایب جهان یاد می‌شود و سوغاتی‌های کم‌نظیری دارد. انواع سوغات هند شامل فرش‌های دستبافت ابریشمی، آچار، ساری، چای و ...می‌شوند. بمبئی نامی آشنا برای همۀ ماست و ممکن است با شنیدن آن سکانس‌های مختلف فیلم سینمایی‌های مشهور هندی در ذهنمان تداعی شود.‌ بمبئی شهری پرجمعیت در هندوستان است و یکی از زیباترین‌ مناطق در این کشور به حساب می‌آید. شهر خاطره‌انگیز و زیبای بمبئی، پایتخت تجاری کشور هند است. نام این شهر در سال ۱۹۹۶ به مومبای تغییر یافت. مومبای نام جالب یکی از خدایان هندی زن بوده که برای این شهر انتخاب شده است. اگر به هند سفر کنید، قطعاً برای خرید سوغاتی، بمبئی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود. بمبئی بیشترین‌ مراکز خرید را داشته و‌ به جرأت می‌توان گفت هرچیزی که تصورش را داشته باشید، در پاساژهای این شهر زیبا یافت می‌شود. به همین دلیل، هر ساله گردشگران زیادی برای خرید سوغات هند وارد بمبئی شده و به گشت­‌و­گذار و پاساژگردی در این شهر می‌پردازند. همین مسئله باعث شده است بمبئی همواره بسیار شلوغ و‌ مملو از جمعیت باشد؛ اما بمبئی نیز سوغات‌های منحصر­به‌فرد خود را دارد.

سوغات بمبئی هند

 سوغات بمبئی هند انواع مختلفی دارد و می‌بایست در میان انبوهی از وسایل رنگارنگ و زیبا در پاساژهای این شهر، برای نزدیکانتان سوغاتی انتخاب کنید. آشنایی با بهترین سوغاتی‌های این شهر می‌تواند در این زمینه به شما بسیار کمک‌ کند. در زیر به معرفی بهترین سوغاتی‌های شهر بمبئی هندوستان می­پردازیم:

  • پوشاک و کفش از برندهای مشهور

در شهر بمبئی جدیدترین و ‌پرطرفدارترین کفش‌ها و پوشاک از برندهای معروف یافت می‌شود. قطعاً پوشاک‌های طراحی­‌شده توسط برند‌های مشهور در جهان یا طراحان هندی، می‌توانند یک سوغاتی بی‌نظیر به حساب آیند.

سوغات هندی

  • انواع عود و عطر

اگر بگوییم عطرهای هندی در جهان کم‌نظیر هستند، اغراق نکرده‌ایم. اگر می‌خواهید سوغات هندی با قیمت‌ مناسب و کاربردی خریداری کنید، قطعاً عود و عطرها می‌توانند گزینۀ مناسبی باشند.

سوغات‌های هند

عطرهای خوش‌­رایحه و پرطرفدار شهر بمبئی در بسته‌بندی‌های شیشه‌ای که بسیار زیبا تزیین شده‌اند، به فروش می‌رسند.

عطر یکی از سوغات هند

  • ساری

ساری یکی از لباس‌های سنتی هندی است که در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. شهر بمبئی بهترین‌ مرکز خرید ساری خواهد بود. تنوع لباس ساری در بمبئی به قدری زیاد است که باعث سردرگمی خریداران می‌شود.‌

 سوغاتی کشور هند

این لباس در طرح، رنگ، جنس و تزئینات مختلف در بمبئی به فروش می‌رسد که قطعاً می‌تواند از بهترین سوغاتی­‌های هند برای دختران جوان و خانم‌ها به حساب بیاید.

ساری هندی بهترین سوغات هند

محبوب­ترین سوغات ایالت گجرات هند

گجرات یک‌ ایالت بزرگ در غرب هندوستان است که صنعتی‌ترین‌ منطقه این‌ کشور به حساب می‌آید. گجرات ایالتی بسیار زیباست که مرکز آن شهر گاندی نگر است.‌ این ایالت بزرگ جمعیت زیادی را در خود جای داده است. حال ایالت گجرات نیز سوغات خاص خود را دارد. سوغات گجرات هند به علت طعم بی‌نظیری که دارد، فوق‌العاده پرطرفدار است. در واقع کمتر کسی پیدا می‌شود که سوغات خاص این ایالت را دوست نداشته باشد. بله درست حدس زدید! سوغات گجرات، تمر هندی است. در ایران گاهاً آن را با نام تمبر هندی نیز می‌شناسند. میوه درخت تمر هندی قطعاً از بهترین انواع سوغات هندوستان محسوب می‌شود. درخت تمر هندی بوته‌ای است و میوه‌ای به شکل لوبیا دارد. این میوه در ابتدا سبز است و طعم بسیار ترشی دارد.؛ اما وقتی رسیده‌تر می‌شود، رنگ آن‌ به قهوه‌ای تغییر پیدا می‌کند و بسیار شیرین‌تر می‌شود. این میوه درون‌ یک پوستۀ نازک قرار دارد و بسیار چسبنده و‌ ملس است.

تمر‌هندی سوغات گجرات هند

تمر هندی گجرات سرشار از قند است و قیمت بالایی ندارد. اگر می‌خواهید این نوع سوغاتی را از گجرات خریداری کنید، باید بدانید که‌ تمر هندی می‌تواند یک‌ سوغات عالی برای خانم‌ها باشد. به این علت که خانم‌ها معمولاً از طرفداران لواشک، آلوچه و خوراکی‌های ترش هستند. حال تمر هندی با طعم ترش و دلچسبی که دارد، معمولاً مورد­پسند آن‌ها قرار خواهد گرفت. تمر هندی کاربردهای فراوانی دارد. ایرانیان از این نوع سوغات هند برای آشپزی و طبخ غذا استفاده می‌کنند. تمر هندی طعم خاصی به غذا می‌دهد و برای استفاده در انواع خورشت‌ها گزینه بسیار خوبی است؛ اما کاربرد این میوه خوش‌طعم تنها به پخت غذا خلاصه نمی‌شود. تمر هندی خواص درمانی نیز دارد و برای بدن مفید است.

سوغات گجرات هند

بیشتر بخوانید: معروفترین رستوران ها و کافه ها در گوا

سوغات گوا، یادگاریهایی از کوچکترین ایالت هندوستان

گوا کوچکترین ایالت هند است که معمولاً گردشگران از آن‌ به­‌عنوان‌ بهشت هندوستان یاد می‌کنند. گوا یک‌ ایالت ساحلی کوچک و کم‌­جمعیت بوده که دارای سواحلی رویایی و درخشان، بازارهای رنگارنگ، مراکز خرید فراوان و ... است.

سوغات هندی سواحل گوا

این ایالت در ساحل غربی هند قرار گرفته است و مرکز آن شهر پانچی است. هر ساله گردشگران‌ زیادی از ایالت گوا بازدید می‌کنند. هر یک از شهرها و ایالات هند،‌ سوغات مخصوص خود را دارند. ایالت‌ گوا نیز از این‌ قاعده مستثنی نیست و سوغاتی‌های منحصر­به­‌فرد خود را دارد. معمولاً همۀ گردشگران سوغات گوا را، ادویه‌های خوش­‌عطر و طعم آن تلقی می‌کنند. مرکز تولید ادویه که یکی از بهترین انواع سوغات هند است، شهر گوا است.

سوغات گوا هند

در واقع، ایالت گوا بزرگترین‌ تولیدکنندۀ ادویه در هندوستان است؛ اما سوغات این ایالت کوچک در هندوستان، تنها به ادویه‌های خاص آن‌ خلاصه نمی‌­شود و سوغاتی‌های دیگری نیز دارد.

در زیر، بهترین‌ سوغاتی‌های ایالت گوا را نام می­بریم:

  • بدلیجات صدفی

معمولاً در شهرهای ساحلی آثار هنری زیادی تولید می‌شوند. ایالت گوا نیز در نزدیکی ساحل قرار دارد و یکی از بهترین سوغاتی‌های آن، بدلیجات صدفی هستند. در این ایالت می‌توانید لوستر صدفی، گوشواره، گردنبند، جا‌کلیدی و ... را به­‌عنوان سوغاتی خریداری کنید. هیچ چیز نمی‌تواند مانند یک سوغاتی ساخته­‌شده از صدف، یادآور سفر شما به گوا باشد. همچنین، بدلجیات صدفی که در بازارهای محلی گوا به فروش می‌رسند، قیمت بالایی ندارند. به همین دلیل، اگر قصد دارید تعداد زیادی سوغاتی خریداری کنید، بهترین گزینه هستند.

بدلیجات صدفی سوغات گوا هند

  • کلاه ساحلی

در شهر گوا به علت هوای نسبتاً گرم، استفاده از کلاه‌های ساحلی بسیار رایج است. حال کلاه‌های ساحلی از بهترین انواع سوغات هند نیز هست و در گوا می‌توانید انواع مختلف آن‌ها را خریداری کنید. این کلاه‌ها معمولاً لبه‌دار بوده و از جنس حصیر تولید می‌شوند. کلاه‌های ساحلی گوا بسیار تزئین­ شده و زیبا هستند و می‌توانند یک سوغاتی به­یادماندنی به حساب آیند.

بهترین سوغات گوا هند

  • بادام هندی

اگر بخواهیم محبوب‌ترین سوغات ایالت گوا را نام ببریم، بی‌شک‌ باید بگوییم بادام هندی این جایگاه را به خود اختصاص داده است. بادام هندی که در انواع مختلف شور، خام و ... در گوا به فروش می‌رسد، طرفداران زیادی داشته و اغلب به­‌عنوان‌ محبوب‌­ترین سوغات هند نیز از آن یاد می‌شود. بادام‌های هندی طعم بی‌نظیری دارند و قیمت‌ آن‌ها نسبت به دیگر انواع سوغاتی‌ها کمی بالاتر است. یافتن بادام هندی در گوا، تقریباً آسان‌ترین کار ممکن است. در گوا به هر طرف که‌ نگاه کنید، مغازه‌های فروشندۀ این نوع بادام را خواهید دیدید؛ اما بازارچۀ پاناجی بهترین‌ محل خرید این بادام است. به این علت که در این بازارچه می‌توانید تازه‌­ترین و با­کیفیت‌ترین نوع بادام‌ هندی را با نازل­‌ترین قیمت خریداری کنید.

سوغات خوراکی هند

معروف‌­ترین‌ انواع سوغات دهلی، کلان­شهر باشکوه هندوستان

دهلی پایتخت اصلی هند است و معمولاً با نام هندوستان کوچک نیز شناخته می‌شود. این شهر پر از بازارچه، پاساژ و ... است. به همین علت، دهلی بهترین گزینه برای دوستداران خرید به حساب می‌آید. دهلی شهری پر­جنب‌­و­جوش بوده و اگر در خیابان‌های آن‌‌ قدم بزنید، قطعاً می‌توانید در عرض چند دقیقه، سوغاتی مورد­نظر خود را پیدا کنید. این شهر بزرگ بسیار شلوغ است و از نظر جمعیت، رتبه دوم‌ جهانی را به خود اختصاص داده است. دهلی نیز مانند هر یک از دیگر شهرهای هندوستان، سوغاتی‌های مخصوص خود را دارد. بی‌شک می‌توان گفت خاص‌ترین‌ سوغاتی­‌های هند در دهلی نو به فروش می‌رسند.

در زیر معروف‌ترین انواع سوغات دهلی، کلان­شهر با­شکوه هندوستان را نام می­‌بریم:

  • ظروف نقرهای

شهر دهلی هندوستان در زمینۀ نقره‌سازی در جهان شهرت دارد و یکی از بهترین سوغاتی‌های آن، ظروف نقره‌ای هستند. در این شهر می‌توانید انواع ظروف نقره‌ای مثل شکلات‌­خوری، چای­‌خوری، آجیل­‌خوری و ... را خریداری کنید. این ظروف معمولاً طرح‌های سنتی دارند و به شکل‌های متنوعی تزئین می‌شوند.

بهترین سوغات هند

  • کتاب

اگر دوستان فرهنگی زیادی دارید، انتخاب کتاب به­‌عنوان سوغاتی برای آن‌ها، بهترین انتخاب خواهد بود. در بازارهای دهلی هند انواع کتاب‌های چاپ قدیم و جدید یافت می‌شوند. در شهر دهلی، کتاب به­‌عنوان یکی از ارزشمندترین سوغات هند به شمار می‌رود. به همین دلیل، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌توانید با قیمت ارزان، خاص‌ترین انواع کتاب را از بازارهای دهلی خریداری کنید.

  • آچار

آچار نیز یکی از محبوب­‌ترین سوغاتی‌های شهر دهلی هندوستان است! شاید با شنیدن‌ کلمۀ آچار کمی تعجب کنید؛ اما این کلمه به معنای آچاری که در جعبه‌­ابزار ما ایرانی‌ها وجود دارد، نیست. آچار در واقع همان ترشی است که از خوراکی‌های پرطرفدار در شهر دهلی نو به حساب می‌آید. آچار یا ترشی هندی از ترکیب برخی میوه‌­ها، سبزی‌­ها و روغن‌های تند و تیز تهیه می‌شود. خرید آچار برای افرادی که علاقه زیادی به خوراکی‌های ترش و تند و تیز دارند، بسیار عالی است. آچار نه تنها خوراکی محبوب دهلی است، بلکه یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین انواع سوغات هندوستان نیز به شمار می‌رود‌.

ترشی از سوغاتی‌های هند

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی دهلی

چای، یک‌ سوغاتی همه­‌پسند هندی

وقتی به هند سفر می‌کنید، تنوع سوغاتی‌ها بسیار بالا است. شاید به علت تنوع بالا، به­‌راحتی بتوانید سوغات مورد­نظر خود را خریداری کنید؛ اما به هر حال، هر شخص ذائقه و سلیقۀ خاص خود را دارد. برای مثال، شاید خرید تمر هندی و ‌لباس ساری، به‌­عنوان سوغاتی برای خانم‌ها گزینۀ بسیار مناسبی باشد.‌ همچنین، هدیه­دادن کلاه ساحلی، بادام‌ هندی و‌ ... به آقایان هم انتخاب خوبی است؛ اما آیا سوغاتی در هند وجود دارد که همه­‌پسند باشد و بتوان آن را به همۀ افراد هدیه داد؟ بله. چای سوغات همه­‌پسند هندی است. اگر می‌خواهید در این‌ کشور برای نزدیکانتان سوغاتی خریداری کنید که تقریباً همۀ آن‌ها به آن علاقه داشته باشند، چای بهترین گزینه است. این نوع سوغات هندی در انواع مختلف در شهرهای این کشور موجود است.

هند یکی از بزرگترین مصرف‌­کنندگان چای در جهان است و مردم این کشور علاقۀ زیادی به این نوشیدنی خوش­‌طعم دارند. همچنین، هندوستان‌ از نظر صادرات چای در جهان نیز رتبۀ دوم را به خود اختصاص داده است. چای کانگرا، نیلگری، سفید، سیاه، سبز، دارجیلینگ، آسم و ... ، از پرطرفدارترین انواع چای در کشور هند است که به روش‌های خاصی آماده می‌شوند. این چای‌ها از ترکیب گیاهان دارویی و‌ حتی برخی ادویه‌ها تولید شده و طعم هیجان‌انگیزی دارند. انواع چای هندی به قدری طعم بی‌نظیری دارند که می‌توانند پاسخگوی ذائقه و سلیقۀ هر فردی باشند. به همین علت، چای هندی سوغات همه­‌پسند هندوستان به شمار می‌رود.

مردم هند چای را به روش‌های متفاوتی آماده می‌کنند که شاید برای ما در نگاه اول کمی عجیب‌­و­غریب باشد. در برخی ایالات هند، مردم چای را با شیر و شکر دم می‌کنند. در نتیجه، اگر قصد سفر به این کشور و تهیۀ سوغات هند را دارید، انواع چای هندی را در بسته‌­بندی‌های شیک و زیبا از بازارهای محلی خریداری نمایید و به نزدیکان و عزیزانتان هدیه دهید.

چای از سوغاتی‌های هند

جواهرات سنتی، ارزشمندترین سوغاتی هندوستان

انتخاب سوغاتی در هند برای هر فردی چالش‌­برانگیز خواهد بود. برخی از افراد می‌خواهند با مناسب‌ترین قیمت یک سوغاتی مناسب خریداری کنند. در واقع، برایشان تفاوت زیادی ندارد که کدام یک از سوغاتی‌های هندوستان را تهیه کنند؛ اما دسته دیگری از افراد در انتخاب سوغاتی وسواس زیادی به خرج می‌دهند و دوست دارند بدون در نظرگیری قیمت، ارزشمندترین سوغاتی هندوستان را برای نزدیکانشان خریداری کنند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که می‌خواهید در طول سفر خود به هند یک سوغاتی خاص و ارزشمند را خریداری کنید، جواهرات سنتی هندوستان برایتان بهترین گزینه خواهند بود.

 بی‌شک جواهرات سنتی خاص‌ترین نوع سوغات هند هستند و با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند. زنان هندی از قدیم‌الایام تاکنون، به استفاده از جواهرات ارزشمند معروف بوده و در واقع، این کار انتخاب همیشگی آن‌ها برای زیباتر­نمودن استایلشان است. اگر نگاهی به لباس زنان هندی بیندازید، خواهید دید که خیاط‌ها نیز برای تزئین این نوع لباس از جواهرات طلا و انواع نگین‌های ارزشمند استفاده می‌کنند. جواهرات زنان هندی مانند ما ایرانی‌ها، تنها به دست و صورت محدود نمی‌شود. زنان هندی از جواهرات دیگری نیز استفاده می‌کنند. برای مثال، استفاده از پابند طلا، اکسسوری زمردی و نگین‌دار و مواردی از این قبیل، میان آن‌ها بسیار رایج است. حال رایج‌ترین نوع جواهرات سنتی در هند، النگوهای طلا است. تقریباً می‌توان گفت اکثر زنان هندی از این النگوها استفاده می‌کنند.

اگر در هند در نزدیکی زنان راه بروید، صدای به‌هم­‌خوردن این‌ النگوها را خواهید شنید. زنان هندی در حین خروج از منزل، از جواهرات سنگین مثل گردنبند، سربند و ... استفاده نمی‌کنند؛ اما سعی می‌کنند حتماً النگو‌های خود را همراه داشته باشند. پس به­‌طور کلی، ارزشمندترین سوغات هند که عموماً قیمت بالایی نیز دارد، جواهرات سنتی است. زیبایی این جواهرات به­‌گونه‌ای است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. شما می‌توانید از جواهرسازی‌های هند انواع جواهرات سنتی را به­‌عنوان سوغاتی خریداری نمایید.

سوغاتی‌های هند

صنایع دستی سنتی هند

اگر با خواندن مطالب بالا هنوز هم در انتخاب سوغاتی مردد هستید و نتوانسته‌اید گزینۀ مناسبی در نظر بگیرید، هیچ جای نگرانی نیست! زیرا هنوز از صنایع دستی زیبا و دلربای هند صحبتی به میان نیاورده‌ایم. مردان و زنان هندی از سال‌های گذشته تاکنون، همواره به ساخت صنایع دستی بسیار علاقمند بوده و اگر به بازار شهر‌های مختلف هندوستان سر بزنید، خواهید دید که اکثر کالاهای بازار، در واقع صنایع دست‌ساز مردم هندوستان هستند. معمولاً مردم هند به قدری با ذوق و سلیقه به ساخت صنایع دستی می‌پردازند که تمامی محصولاتشان از زیبایی خیره­‌کننده‌ای برخوردار است. به همین دلیل، صنایع دستی سنتی نیز می‌توانند از زیباترین انواع سوغات هند به حساب بیایند.

در زیر برخی از محبوب‌ترین و زیباترین صنایع دستی مردم‌ هندوستان را ذکر می­کنیم:

  • شال و روسری پشمینه

شال و روسری پشمینه یکی از پرطرفدارترین انواع صنایع دستی سنتی هند هستند که آماده‌­سازی هر یک از آن‌ها حدود ۱۸۰ساعت به طول می‌انجامد. به همین علت، معمولاً شال و روسری‌های پشمینه قیمت بسیار بالایی دارند. این نوع شال و روسری از نوعی پارچه‌ای پشمی که جنس بسیار مرغوبی دارد، تولید می‌شوند. تمامی مراحل تولید شال و روسری‌های پشمینه، از ریسندگی، نخ، پارچه تا طراحی آن‌ها، توسط زنان پرتلاش هندی صورت می‌پذیرد.

شال هندی از سوغاتی‌های هند

  • فرشهای ابریشمی

از دیگر صنایع دستی ارزشمند و گران‌بهای هندی می‌توان به فرش‌های ابریشمی اشاره کرد. قالیبافی و بافت فرش‌های ابریشمی از قدیم تاکنون در هند رواج داشته است. در واقع، فرش‌بافی از هنرهای بارز زنان هندی محسوب می‌شود. فرش‌های ابریشمی هندی می‌توانند از زیباترین و گران‌بهاترین انواع سوغات هند نیز به شمار روند. در حال حاضر نیز استفاده از فرش‌های دستباف ابریشمی در کشور هندوستان بسیار رواج دارد.

فرش از سوغاتی‌های هند

  • سازههای چوبی

سازه‌های چوبی به علت زیبایی منحصر­به­‌فردی که دارند، یکی از پرفروش­ترین صنایع دستی در هند به حساب می‌آیند. مردان و زنان هندی با استفاده از چوب درخت گردو، سازه‌های مختلفی را مثل مجسمه‌های چوبی، قاب عکس، دکوری‌ها، گلدان و ‌... تولید می‌کنند.

بهترین مراکز خرید سوغاتی در هندوستان کدام هستند؟

در اکثر شهرهای این کشور مراکز خرید زیادی وجود دارند که می‌توانید خرید­های خود را در آن‌ها انجام دهید؛ اما برای خرید سوغات هند به علت تنوع بازارها، باید دقت بیشتری داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. حال شناخت بهترین مراکز خرید سوغات در هند، می‌تواند در این زمینه به شما بسیار کمک کند. در زیر برخی از بهترین بازارهای خرید در هندوستان را نام می­‌بریم:

  • بازار کولابا

بازار کولابا قطعاً جزو اولین انتخاب‌های گردشگران برای خرید سوغاتی در هند خواهد بود. این بازار در شهر بمبئی قرار دارد و بدون اغراق، می‌توان گفت هر چیزی که در تصور انسان بگنجد، در این بازار یافت می‌شود. از صنایع دستی گرفته تا انواع خوراکی و لباس‌ها، همگی در این بازار به فروش می‌رسند. کولابا از جمله مراکز خریدی است که اگر وارد آن‌ شوید، امکان ندارد دست خالی بازگردید. البته ممکن است سر­و­کله‌­زدن با فروشنده‌هایی که می‌خواهند با تلاش و اصرار، به شما محصول خود را بفروشند، گشت‌­و­گذار در این بازار را برایتان کمی دشوار سازد؛ اما در هر صورت، خرید در این بازار برای اکثر افراد بسیار راضی‌کننده خواهد بود.

سوغاتی‌های هندوستان

  • بازار پالیکا

بازار پالیکا از قدیمی‌ترین مراکز خرید در هند است که در شهر دهلی قرار دارد.‌ پالیکا از بهترین بازارها برای خرید سوغات هند است. این بازار ۳۸۰ غرفه دارد. پالیکا یک بازار زیرزمینی است که می‌توانید در آن با ارزان‌ترین قیمت یک سوغاتی خاص و منحصر­به­‌فرد خریداری کنید. در این بازار بیشتر لباس‌های مردانه و زنانه، زیور­آلات، وسایل ورزشی و مواردی از این قبیل به فروش می‌رسند. البته باید توجه داشت که در بازار بزرگ پالیکا اجناس تقلبی‌ نیز یافت می‌شوند و باید در حین خرید سوغاتی بیشترین دقت را داشته باشید.

خرید سوغات هندی

  • مرکز خرید پاسیفیک

پاسیفیک‌ یک پاساژ و مرکز خرید عالی در شهر دهلی نو هند است که اجناس مارک و برند به­‌وفور در آن یافت می‌شوند. این مرکز خرید بیش از ۱۳۰ برند خاص بین­المللی را پوشش می‌دهد و‌ می‌توانید در آن لباس‌های مارک، لوازم خانگی و ‌... خریداری کنید.

خرید سوغاتی کشور هند

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران ها و کافه ها در دهلی

هزینه خرید سوغاتی در هند چقدر است؟

قطعاً هزینه خرید سوغات هند برای همه گردشگران بسیار مهم است. به این علت که با بالا­رفتن قیمت ارز، سفر به کشورهای خارجی بسیار بالا رفته و همۀ توریست‌ها باید به­‌گونه‌ای خرید کنند که هزینه‌های سفرشان سر به فلک‌ نکشد. به­‌طور کلی، هزینه‌های خرید لباس، خوراکی، لوازم خانگی، فرش، صنایع دستی و ... در هند، نسبت به ایران حدود سی درصد ارزان‌تر است؛ اما نمی‌توان هیچ هزینۀ دقیقی را برای خرید سوغاتی در هند مد­نظر قرار داد. به این علت که بستگی دارد شما قصد خرید چه نوع سوغاتی را داشته باشید.

برای مثال، خرید یک فرش دستبافت ابریشمی در هند می‌تواند ده‌ها هزار روپیه هزینه‌بر باشد؛ اما اگر بخواهید یک کیلو آچار (ترشی هندی) بخرید، باید حدود ۲۰۰روپیه هزینه پرداخت کنید. پس هزینۀ خرید سوغات هند کاملاً بستگی به انتخاب شما دارد؛ اما به­‌طور کلی، بهتر است یک نوع سوغاتی را انتخاب کنید و از آن‌ به تعداد انبوه برای نزدیکانتان خریداری کنید. این کار باعث می‌شود که بتوانید از جانب فروشنده‌های هندی تخفیف بگیرید.

 برای اطلاع از آخرین‌ قیمت‌ تور دهلی هند ۲۰۲۲ می‌توانید با مراجعه به وب­سایت رز آبی، اطلاعات مورد­نیاز را کسب نموده و‌ مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات