معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه که باید امتحان کنید.

3 سال پیش 0 دیدگاه

غذا­های محلی، نام آشنایی است که بارها به گوش ما خورده‌است. هر شهر یا استان غذا­های خاص خود را دارد؛ مثلاً در ایران در مکان‌­های مختلف شاهد غذا­های متفاوتی هستیم.

یکی از هزاران تفریحاتی که در ایام سفر به امتحان‌­کردنش می‌­ارزد، خوردن خوراکی‌ها و غذا­های شهر­ها و کشور­های مختلف هست. از جملۀ این کشور­ها، کشور ترکیه است که با داشتن غذا­های محلی و نوشیدنی‌­های اصیل، هر ایرانی را به خودش جذب می‌­کند.

دربارۀ نوع طبخ و مزّۀ غذا­های محلی ترکیه حرف­‌های بسیاری وجود دارد. اگر به کشور ترکیه علاقه‌مند و دربارۀ آن کنجکاو هستید، در ادامه با معرفی لیست غذاهای محلی ترکیه با ما همراه باشید.

غذا­های محلی ترکیه

۱-دونر

یکی از غذا­های محلی کشور ترکیه دونر است که از غذا­های ملی کشور آلمان نیز هست. این غذا خواهان بسیاری دارد. این ساندویچ لذیذ معمولاً از گوشت‌­هایی مثل مرغ، گوشت بره و گوساله تهیه می‌­شود و باید به‌­آرامی طبخ شود.

شما می‌­توانید طبق سلیقۀ خود این غذا را به­‌صورت دوروم (کباب پیچیده‌­شده در نان لواش) یا به­‌صورت اسکندر کباب (دونر به همراه نان پیده، سس گوجه­‌فرنگی، ماست و کره) طبخ کنید. این غذا جزو غذا­های محلی وان ترکیه نیز هست.

غذاهای محلی وان ترکیه

۲-ایچلی کوفته (کوفته مغز­دار)

این غذای معروف که جزو یکی از غذا­های محلی کشور ترکیه است و خواهان بسیاری دارد، از بلغور درست می‌شود که در بین بلغور از موادی مانند گوشت چرخ‌­کرده، جعفری، پیاز، آلو و بلوط استفاده می‌شود. این غذا شباهت بسیاری به کوفته­‌تبریزی دارد.

بیشتر بخوانید: محبوب‌ترین خوراکی های هند

۳-لاهماجون

یکی‌دیگر از غذاهای محلی محبوب ترکیه که شباهت زیادی با پیتزای کلاسیک کشور ایتالیا دارد و می‌تواند یک میان­‌وعده یا یکی از وعده‌­های غذایی باشد، لاهماجون است. لاهماجون یک غذای معروف ترکیه است که برای تهیۀ آن باید گوشت چرخ­‌کرده و طعم‌­دار­شده را روی یک لایۀ نازک از خمیر پخش کنیم و قبل از پیچیدن خمیر، مقداری آبلیموی تازه و جعفری خرد­شده را که از قبل آماده کرده‌­ایم، به آن اضافه کنیم. لاهماجون را که یکی از بهترین غذا­های محلی ترکیه است، می‌توان به قیمت پایینی از رستوران­‌ها تهیه کرد. این غذا جزو غذاهای محلی وان ترکیه هم محسوب می­‌شود.

۴-کباب‌­ها

کباب­های تر‌کی‌ه­ای یکی از بهترین غذا­های محلی ترکیه به شمار می‌آیند که طرفدار­های زیادی دارند. تنوع این کباب­‌ها هم بسیار زیاد است.

  • آدانا و اورفا:

یک نوع کباب ترک هست که برای تهیۀ آن از گوشت بره استفاده می­‌شود که به دو حالت طعم­‌دار­شده و معمولی روی سیخ مخصوص گریل می‌­شود. این کباب جزو غذاهای محلی وان ترکیه نیز هست.

  • بیتی بیف:

یه نوع دیگر کباب ترک، بیتی بیف است و طرفداران بسیاری دارد. برای تهیۀ این نوع کباب، گوشت برۀ کباب­‌شده را داخل نان لواش قرار می­‌دهیم و با ترکیب ماست و سس گوجه­‌فرنگی این غذای خوشمزه را سرو می­‌کنیم.

غذاهای محلی ترکیه‌ای

  • شش کباب:

شش کباب که جزو کباب­‌های محلی ترکیه هست، خواهان زیادی دارد. برای تهیۀ این کباب از تکه‌­های مرغ یا گوشت بره استفاده می‌­شود که بعد از طعم‌­دار­شدن، روی سیخ، کباب می‌شوند.

  • اسکندر کباب:

یکی از لذیذ­ترین و بهترین غذا­های محلی ترکیه، اسکندر کباب است که اکثر کباب‌­فروشی­‌ها در ترکیه آن را سرو می‌کنند. این نوع کباب بسیار معروف است. برای تهیۀ این ‌کباب لازم است فیلۀ گوشت بره در سس گوجه­‌فرنگی پخته شده و به همراه برنج یا نان پیتا آن را سرو کنیم.

۵-مانتی

مانتی یک نوع غذای محلی ترکیه‌­ای است که طعم و شکل  بسیار خوبی دارد. مواد لازم برای تهیۀ این غذا خمیر­های بسیار کوچک مکعبی­‌شکل است که با گوشت چرخ­‌کرده پر می­‌شوند و بعد از جوشاندن در آب، به همراه ماست و سسی متشکل از روغن، پاپریکا، سیر و نعنا سرو می‌شود.

۶-بالیک اکمک (ساندویچ ماهی)

اگر بخواهیم یک غذای محلی و سادۀ ترکی‌ه­ای نام ببریم که می‌توان آن را به‌­عنوان یک میان­‌وعده استفاده کرد، می‌توانیم به بالیک اکمک اشاره داشته باشیم. این غذا متشکل از ماهی گریل­‌شده، پیاز و سالاد است و یکی از غذا­های محبوب استانبول است.

۷-هونکار بَیَندی

این غذای محلی کشور ترکیه نیز بسیار معروف است. هونکار بیندی را می‌­توان جزو غذاهای محلی کامل ترکیه قلمداد کرد. نوع طبخ این غذا بدین صورت است که تکه­‌هایی از گوشت بره روی مخلوطی از پورۀ بادمجان قرار می‌گیرد، سپس کره و پنیر کاشار ذوب­‌شده هم به این غذا اضافه می‌­شود و غذا آماده می­‌شود.

۸-پیده

یکی‌دیگر از غذا­های محلی کشور ترکیه که که رنگ و بوی خاصی دارد، پیده است. مواد تشکیل­‌دهندۀ این غذا خمیر­های قایقی‌­شکل است که با مواد مختلف مثل گوشت یا اسفناج، تخم­‌مرغ و سوجوک (سوسیس مخصوص و تند ترکی) یا کوش باشی (تکه­‌های کوچک گوشت گوسالۀ طعم­‌دار­شده) پر شده است.

۹-کوزو تندیر

یک نوع غذای دیگر محلی ترکیه‌­ای که می‌­­توان آن را جزو غذا­های درجه یک ترکیه­‌ای قلمداد کرد، کوزو تندیر است. روش تهیۀ این غذا بدین صورت است که برۀ درسته را درون تنور قرار می‌دهند تا به‌­آرامی پخته شود. این غذا با گوشت بسیار نرمی تهیه می­‌شود و به همراه ایچ پیلای (برنج به همراه تکه­‌های جگر، آجیل و نوعی کشمش) سرو می­‌شود.

۱۰-ایزگارا بالیک (ماهی تنوری)

ایزگارا بالیک هم یکی از غذا­های منحصر­به­‌فرد کشور ترکیه است که رنگ و طعم خاصی دارد و هر کسی را جذب خود می‌­کند. بالیک در زبان ترکی به معنی ماهی است. ایزگارا بالیک به مفهوم کبابی‌­کردن ماهی­‌های فصلی است که با ماهی­‌هایی مانند ماهی هامسی (ماهی کولی)، لورِک (ماهی خاردار)، پالاموت (ماهی ماکرل)، چوپرا (ماهی سیم) و ... تهیه می­‌شود.

یهترین غذاهای محلی در ترکیه

۱۱-کارنی یاریک

کارنی یاریک یکی از غذا­های معروف کشور ترکیه است و رواج بسیاری در بازار و رستوران­‌های استانبول زیبا دارد. برای سرو این غذا بعد از سرخ­‌کردن سیب‌­زمینی­‌ها، داخل آن را با گوشت مزه‌­دار­شده و جعفری پُر می‌کنند و سس گوجه را روی سطح مواد پخش می‌کنند. این غذا را می‌­توان به همراه برنج و گوجه‌­فرنگی نوش جان کرد. جالب است بدانید این غذا شباهت بسیار زیادی به دلمه­‌بادمجان ایرانی دارد.

بیشتر بخوانید: غذا در فرانسه

۱۲-یاپراک سارما (دلمۀ برگ)

این غذا شباهت زیادی به غذای ایرانی دلمۀ برگ مو دارد. برگ­های مختلفی برای سرو این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. برگ درخت انگور، کلم یا برگ چغندر را با گوشت طعم­‌دار­شده، برنج و مغز­های خوراکی و کشمش فراوان پخته­‌شده پیچیده و درون قابلمه قرار می‌دهیم. از فلفل دلمه، بادمجان و کدوی حلوایی نیز استفاده می‌شود.

۱۳-سوبورکی

سوبورکی از لایه­‌های خمیر بسیار نازک تهیه می­‌شود که با موادی همچون اسفناج، سیب­‌زمینی و گوشت پر می­‌شود. لایه‌های خمیر در سوبورکی بعد از سرخ­شدن حالت ترد به خود می‌گیرد. لایه­‌های ابتدایی خمیر جوشانده می‌شود و همین باعث نرم‌­شدن سوبورکی می‌شود. این نوع غذا هم خواهان بسیاری در بین مردم ترکیه دارد و برای گردشگران و توریست­‌ها گزینۀ قابل­‌توجه‌­ای است و جزو غذاهای محلی وان ترکیه نیز محسوب می‌­شود.

۱۴-مِنِمِن

مِنِمِن یک صبحانۀ بسیار مقوی است که برای انرژی‌­گرفتن توصیه می‌شود. این صبحانه جزو غذا­های محلی ترکیه قلمداد می‌شود. این املت خوشمزه را با تخم­‌مرغ و سبزیجات تهیه می‌کنند و به همراه نان سرو می‌شود.

۱۵-باقلوا

باقلوا یک نوع شیرینی یا دسر منحصر­به‌­فرد است که با مغز­های روغنی زیادی مخلوط است و می­‌توان بهترین نوع این دسر خوشمزه را در ترکیه امتحان کرد. تزئین این دسر را بیشتر با پسته انجام می‌دهند.

۱۶-گوللاچ

گوللاچ یک نوع دسر است که بیشتر در ماه رمضان استفاده می‌شود و خواهان بسیاری دارد و جزو غذا­های محلی کشور ترکیه به شمار می‌‎‌­آید. این دسر از خمیر، گلاب، شیر، آجیل و دانه­‌های انار به دست می‌­آید. البته ممکن است در انواع مختلف این دسر، از میوه و انواع حبوبات هم استفاده ‌کنند. گوللاچ به­‌عنوان دسر و میان‌وعده مورد استفادۀ عموم مردم ترکیه قرار می‌گیرد.

۱۷- پیلاو (پلو)

یکی‌دیگر از غذا­های معروف ترکیه، پیلاو یا همان پلو است که مردم ترکیه از این غذا استفادۀ زیادی می­‌کنند‌. برنج­ ترکیه­‌ای که عطر و بوی خوبی دارد، باعث به‌­وجودآمدن این غذا شده است. در تهیۀ این پلو از کره استفاده می‌شود که طعم بسیار خوبی به آن می‌دهد. ماست یک چاشنی بسیار خوب که به مزۀ بهتر این غذا کمک می‌کند نیز در کنارش سرو می‌شود.

غذای محلی ترکیه

۱۸-باکلالی اِنگینار

باکلالی اِنگینار یکی‌دیگر از غذا­های محلی کشور ترکیه است که با مزاج خیلی از افراد سازگار است. برای تهیۀ این غذا به کنگر فرنگی و نوعی سس نیاز است که با روغن و آبلیمو و به همراه جعفری و لوبیای تازه به‌­صورت سرد سرو می‌شود. باکلالی انگینار غذایی خوب، خوشمزه و سبک، به‌­ویژه در فصل تابستان است.

۱۹-مرجیمک کوفتسی (‌کوفته‌­عدسی)

مرجیمک کوفتسی یک نوع پیش­‌غذاست که می‌­توان گفت جزو غذا­های محلی ترکیه است. برای کسانی که گیاه­‌خوار هستند، این غذا پیشنهاد می‌­شود؛ چون از موادی مانند عدس، بلغور و سبزیجات خرد­شده تهیه می‌­شود که غذای بسیار خوشمزه‌­ای است و مورد علاقۀ خیلی از افراد است.

۲۰-ایمام باییلدی

ایمام باییلدی یک غذای کامل به حساب می‌­آید و رنگ و لعاب بسیار خوبی دارد و مطمعناً هر کسی دوست دارد یک بار آن را امتحان کند. این غذا با بادمجان تهیه می­شود و برای طبخ آن نیاز است اول داخل بادمجان را خالی کنیم، سپس با گوشت چرخ­‌کرده، بلغور و برنج یا سبزیجات داخل بادمجان را پر کنیم، بعد سطح بادمجان را با روغن یا کره چرب کنیم و سپس داخل فر یا تنور قرار دهیم.

۲۱-کونَفه

یکی از بهترین غذاهای محلی ترکیه‌­ای کونفه است. از این غذا بیشتر به‌عنوان دسر استفاده می‌­شود. برای تهیۀ این دسر لذیذ، رشته‌­های خمیر به همراه پنیر مخصوص پخته می­‌شود و مقدار فراوانی پودر پسته روی آن پاشیده می­‌شود. از آن‌جایی که تهیۀ این دسر در خانه مشکل و وقت­‌گیر است، بهتر است از فروشگاه­‌ها و مغازه‌­ها به‌­صورت آماده خریداری شود.

غذای محلی کشور ترکیه

۲۲-دوروم

دوروم یک نوع دیگر از غذا­های محلی کشور ترکیه است که می‌­توان گفت جزو بهترین غذا­های این کشور است. این غذا به حالت فست­فود طبخ می‌شود و دارای طعم بسیار لذیذی است. برای تهیۀ این غذای خوشمزه، گوشت‌­هایی نظیر گوشت بره، مرغ یا گوشت ‌گوساله داخل نان پیچیده خواهد می‌شود.

نوشیدنی‌­های محلی ترکیه که خواهان زیادی دارند

۱-قهوۀ ترک

قهوۀ ترک در سراسر دنیا از جمله کشور خودمان، خواهان زیادی دارد. معمولاً این قهوۀ تلخ و کمی تند با باقلوا و موزاییک‌­کیک سرو می‌شود تا مزۀ تلخ و تند آن را کمی ملایم کند.

نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی در ترکیه

۲-شربت لوهوسا

این شربت با جوشاندن میخک و شکر لوهوسا و دارچین در آب تهیه می‌­شود. این دمنوش خوش­رنگ، رنگ و لعابش را مدیون شکر لوهوسا است. در واقع شکر لوهوسا یک نوع قند است که رنگ آن بین صورتی و قرمز است. شربت لوهوسا به معنی شربت بعد از زایمان است. در ترکیه به خانم­‌هایی که تازه زایمان کرده‌­اند، این شربت داده می‌شود و از کسانی که برای عیادت می‌روند، با این شربت پذیرایی می‌شود.

۳-آب شلغم

یکی‌دیگر از نوشیدنی­‌های ترکیه‌­ای، آب شلغم است که از هویج بنفش، مخمر، نمک، بلغور و آب استفاده می­‌شود. آب شلغم سرد در لیوان‌­های شیشه­‌ای بزرگ سرو می‌شود که بعضی از اوقات کمی سس تند قبل از سرو­کردن به آب شلغم اضافه می‌کنند. لازم به‌ذکر است که این نوشیدنی بیشتر کنار آدانا کباب که خود یکی از غذاهای محلی معروف ترکیه و جزو غذا­های محلی وان نیز هست، خواهان بسیار دارد.

۴-بوزا

یکی‌دیگر از نوشیدنی­‌های ترکیه‌­ای که گویی پیشینه‌­ای باستانی دارد و ترک‌­ها معتقد هستند که به هشت هزار سال قبل باز می‌گردد، بوزا است. این نوشیدنی به­‌دلیل وجود الکلی که در گذشته در آن موجود بوده است، توسط سلطان محمد چهارم در قرن هفدهم ممنوع شده بود. سپس در قرن نوزدهم، نوع بدون الکل بوزا به وجود آمد و امروزه در کافه‌­ها و فروشگاه‌­ها با عنوان نوشیدنی کلاسیک بسته­‌بندی شده است.

۵- آیران (دوغ)

آیران نیازی به توضیح ندارد؛ چون ما نیز از این نوشیدنی خواستنی و خوشمزه استفاده می‌کنیم. آیران بیشتر در کنار کباب‌­های ترکی، مخصوصاً اسکندر کباب که جزو غذاهای محلی ترکیه هست، طرفدار بیشتری دارد.

نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی معروف ترکیه

بیشتر بخوانید: آشنایی با لذیذترین غذاهای سوئیسی که نیاید از دست داد!

غذاهای محلی شهر وان ترکیه

شهر وان ترکیه در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد. این شهر غذا­های محلی زیادی دارد که از جملۀ این غذا­ها کباب ادانا، پیده، مرجیمک کوفتسی، لاهما جون، مانتیو و ... است که به گردشگران بسیار توصیه می‌شود. هر ساله افراد زیادی از ایرانی‌­ها به سمت شهر وان واقع در ترکیه سفر می‌­کنند. به­‌دلیل داشتن آب‌­و­هوای خوبی که این شهر دارد و همین‌­طور غذاهای محلی آن که بسیار معروف هستند، به بعضی از این غذا­های محلی و همچنین نوشیدنی‌­های اصیل و محلی اشاره کردیم. جالب است بدانید این شهر برای افرادی که به گربه علاقمند هستند، شهر بسیار خوبی است؛ زیرا این شهر زاد‌گاه گربه­‌های سفید با یک چشم آبی و یک چشم زرد است که در دنیا حیوانات نادری به شمار می‌­آیند. شهر وان شهری با جاذبه‌­های دیدنی بسیار و غذا­های معروف است که هر ساله توریست­‌های زیادی را به خودش جذب می­‌کند و باعث رونق اقتصادی آن می­‌شود.

تگ ها غذا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات