معرفی ژاپن

6 سال پیش 0 دیدگاه

معرفی ژاپن را می‌توان با موقعیت جغرافیایی آن آغاز کرد. ژاپن مجمع الجزایر یا رشته‌ای از جزایر است که در لبه شرقی آسیا قرار دارد. هوکایدو، هونشو، شیکوکو و کیوشو چهار جزیره اصلی و نزدیک به 4000 جزیره کوچک‌تر در اطراف این کشور دیده می‌شود. سرزمین اصلی منطقه سیبری روسیه در شمال و کره و چین در جنوب آن از همسایگان نزدیک ژاپن هستند.

تقریبا چهار پنجم ژاپن توسط کوه احاطه شده و کوه‌های آلپ ژاپن از مرکز بزرگ‌ترین جزیره هونشو می‌گذرد. فوجی، بلندترین قله و کوه آتشفشانی مخروطی شکل که برای بسیاری از ژاپنی‌ها مقدس است، در این کشور قرار دارد. ژاپن همچنین به دلیل نزدیکی سه صفحه تکتونیکی زمین که اغلب در مقابل یکدیگر حرکت می‌کنند، به دلیل ایجاد زلزله می‌تواند خطرناک باشد. سالانه بیش از هزار زلزله در ژاپن رخ می‌دهد. ژاپن همچنین حدود 200 آتشفشان دارد که 60 مورد از آن‌ها فعال هستند. در ادامه با معرفی کامل کشور ژاپن همراه ما باشید.

معرفی کشور ژاپن

معرفی ژاپن و کوه فوجی

در سفر ژاپن می‌بینیم که این کشور چشم‌نواز ناهمواری زیاد دارد. بیش از چهار پنجم سطح زمین از کوه‌ها تشکیل شده است که آتشفشان‌های فعال و خاموش زیادی مانند کوه فوجی (فوجی سان)، 12388 ارتفاع دارد و مرتفع‌ترین کوه ژاپن محسوب می‌شود. نزولات جوی فراوان در اکثر نقاط کشور باعث ایجاد پوشش گیاهی سرسبز شده و کوهستانی بودن ژاپن باعث شده امکان پرورش انواع محصولات فراهم شود. جمعیت بزرگ ژاپن تا حد زیادی از نظر قومی مشابه است که در امتداد سواحل هونشو اقیانوس آرام در مناطق کم ارتفاع متمرکز شده‌اند.

بیشتر بخوانید: کوه‌های آتشفشانی ژاپن

اطلاعات کلی درباره ژاپن

پیچیدگی و تضاد در زندگی ژاپن با سنت فرهنگی پیچیده و باستانی آن از سال 1950 به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین جوامع از نظر اقتصادی و فناوری در جهان شناخته می‌شود. ژاپن یکی از باسوادترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و تاکید زیادی بر آموزش دارد. سبک زندگی قدیم و جدید در تمام مراحل زندگی ژاپنی به روشنی قابل تشخیص است.

اطلاعات کلی درباره ژاپن

مناظر طبیعی و توجه به فرم و تعادل در شهرهایی مانند کیوتو و نارا و همچنین در باغ‌های فراگیر ژاپن بسیار زیبا و دیدنی است. با این حال، سبک زندگی غربی بسیاری از جنبه‌های زندگی ژاپنی را حتی در روستاها، تغییر داده است. در مناطق کشاورزی، تراکم جمعیت کمی زندگی می‌کنند و مزارع برنج و باغ‌های میوه به طور منظم مشخص می‌شوند. در حالی که جمعیت بسیاری در کمربند صنعتی و شهری در امتداد سواحل اقیانوس آرام هونشو متمرکز شده‌اند که موجب آلودگی محیط‌زیستی و صنعتی شدن شدید شده است.

ارتباط با چین و کره در قرون اولیه میلاد، باعث تغییرات عمیقی در سیستم نوشتاری چینی، بودیسم و بسیاری از اشکال هنری شد. در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم میلادی، اولین گام‌ها برای اتحاد سیاسی کشور در دربار یاماتو اتفاق افتاد. سپس در قرن هشتم تمدن بزرگ در نارا و سپس در هیان کیو (کیوتوی فعلی) از اواخر قرن هشتم تا اواخر قرن دوازدهم توسعه یافت. هفت قرن بعد تسلط حاکمان نظامی باعث انزوا از دنیای خارج بود و از اوایل قرن هفدهم تا اواسط قرن نوزدهم به اوج خود رسید.

مردم و فرهنگ ژاپنی

مردم و فرهنگ ژاپنی

ژاپنی‌ها در دنیا به کار زیاد شناخته می‌شوند. احترام به دیگران، به ویژه والدین و رئیسان از کودکی به مردم ژاپن آموزش داده می‌شود، آن‌ها همچنین یاد می‌گیرند که احترام و توجه به نیازهای خانواده یا همکاران از نیازهای خود مهم‌تر هستند.

غذاهای ژاپنی

معرفی غذاهای ژاپنی

غذا در ژاپن در مقایسه با دیگر کشورهای غربی بسیار متفاوت و منحصر به فرد است. برنج، ماهی و سبزیجات در ژاپن زیاد مصرف می‌شود اما مصرف گوشت کم است. رژیم سالم غذایی با چربی کم به ژاپنی‌ها کمک می‌کند در مقایسه با سایر مردم دنیا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

طبیعت ژاپن

معرفی ژاپن و علاقه آن‌ها به طبیعت

مردم ژاپن به طبیعت و زیبایی مناظر علاقه بسیاری دارند. در مذهب شینتو باستان، ویژگی‌های طبیعی مانند کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌ها روحیات خاص خود را دارند. بیشتر مناطق ژاپن در حومه شهر قرار دارند و بیش از 100 میلیون نفر در چنین مکان‌های کوچکی زندگی می‌کنند که تا حدی باعث شدند حیات‌وحش تا حدی آسیب ببینند.

امروزه آلودگی به شدت کنترل شده، هرچند زیستگاه‌های طبیعی با جاده‌سازی و سایر فعالیت‌های انسانی آسیب دیده است. همچنین حدود 136 گونه حیوانی در ژاپن در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. مخلوط شدن آب‌های جریان گرم تسوشیما از جنوب با جریان سردتری از شمال باعث می‌شود دریاهای اطراف ژاپن از نظر ماهی و سایر حیات دریایی بسیار غنی شود.

دولت و اقتصاد ژاپن

دولت و اقتصاد ژاپن

در معرفی کشور ژاپن جالب است بدانید که ژاپن تنها کشوری در جهان به شمار می‌رود که امپراتور سلطنتی دارد. اما قدرت امپراتورها اصلا واقعی نیست، اما همچنان از طرف مردم و به عنوان نمادی از سنت‌ها و وحدت کشور مورد احترام هستند. اقتصاد ژاپن در جنگ جهانی دوم ویران شد، اما سخت‌کوشی و نوآوری هوشمندانه مردم ژاپن را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد. محبوب‌ترین محصولات الکترونیکی در جهان با فناوری پیشرفته ژاپن در سرتاسر دنیا شناخته شده است.

تاریخ ژاپن

 تاریخ کشور ژاپن

حدود 30000 سال پیش مردم برای اولین بار به ژاپن آمدند. جزایر اصلی در آن زمان به وسیله پل‌های خشکی به سیبری و کره متصل بود. بنابراین مردم با پای پیاده عبور می‌کردند. حدود 12000 سال پیش اولین جامعه به نام فرهنگ جومون  به وجود آمد. مردم جومون و آینو تقریبا در همان زمان، با قایق از سیبری وارد ژاپن شدند و هزاران سال از طریق شکار، ماهیگیری و جمع‌آوری گیاهان زندگی کردند. قوم یایویی در 300 سال قبل از میلاد از کره و چین به جزیره هونشو آمدند و به بافندگی، ابزارسازی و کشاورزی مشغول بودند و شروع به کشت برنج در شالیزارهای پر آب کردند.

اولین امپراتور ژاپن، جیمو تنو در سال 660 قبل از میلاد به قدرت رسید و تا قرن دوازدهم امپراطوران ژاپن را تحت کنترل داشتند. در آن زمان، حاکمان نظامی شوگان نامیده می‌شدند و کنترل را به دست گرفتند و با قدرت حکومت کردند. در سال 1543 اروپایی‌ها برای اولین بار با اسلحه و مسیحیت وارد ژاپن شدند. در نهایت شوگان حاکم ژاپن در سال 1635، ورود خارجی‌ها را به ژاپن ممنوع کرد و این قانون تا بیش از 200 سال به طول انجامید. در سال 1868 با نابودی شوگان‌ها امپراطوران بازگشتند و زمان تغییر و نوسازی بزرگ ژاپن آغاز شد.

ژاپن در طول جنگ جهانی اول (1914-1917) در کنار ایالات متحده جنگید، اما در 7 دسامبر 1941 ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده توسط ژاپن در پرل هاربر در هاوایی بمباران شد و ایالات متحده را وارد جنگ جهانی دوم کرد. رهبران نظامی ژاپن در سال 1941 تا 1945 بر علیه ایالات متحده و نیروهای متفقین وارد جنگ شدند. در آگوست 1945، ایالات متحده با بمب اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن را بمباران کرد و حدود 115000 نفر کشته شدند و در نهایت ژاپن تسلیم شد.

ژاپن مدرن

درباره ژاپن مدرن

در سال 2010 به جز 1 درصد از جمعیت، همه نژاد ژاپنی بودند. ژاپن به یک دولت ملت شبیه بوده و مردم با میراث و آرزوهای مشترک از یک دولت واحد پیروی می‌کنند. یک نیروی مرکزگرای قوی که باعث شده مردم  تحت یک فرهنگ و یک زبان متحد شوند. با این حال، وفاداری‌های مذهبی در ژاپن متفاوت است و ایدئولوژی‌های غیر مذهبی نیز  وجود دارند.

سنت‌های اصلی مذهبی شینتوئیسم و ​​بودیسم بوده که شامل احترام به اجداد و نیروهای الهی طبیعت است. برای شینتوئیسم هیچ متن مکتوب واحدی وجود ندارد. دین، مجموعه‌ای از مفاهیم است که بر اساس اخلاق، نگرش، حساسیت و عمل تعریف می‌شود. یک کشیش شینتو می‌تواند مراسم عروسی را برای یک زوج و یک کشیش بودایی ممکن است مراسم تشییع جنازه را برای هر یک از همسران برگزار کند. اعتقادات بودایی در ژاپن بیشتر مراقبه بوده تا مراسم عرفانی.

مدرنیزاسیون در ژاپن

مدرنیزاسیون باعث ایجاد فرصت‌ها و در عین حال مشکلات جدیدی برای مردم ژاپن شده است. درآمد شخصی در جامعه بسیار شهری و صنعتی ژاپن بالا بوده و اندازه خانواده کوچک است. جمعیت در حال پیر شدن بوده و جوانان اندکی برای گرفتن مشاغل سطح پایین وجود دارند. در مرکز سنت ژاپنی خانواده، نقش محوری دارد و افراد مسن مورد احترام و تکریم قرار گرفته‌اند. 

از آنجایی که کشور از نظر اقتصادی توسعه یافته‌تر شده، درآمدهای بالاتر نیز باعث ایجاد مصرف‌گرایی بیشتری شده است. تمام روغن و حدود 60 درصد محصولات غذایی در ژاپن وارداتی هستند. به عنوان مثال، قیمت میوه خارج از فصل، گران است. گوشت گاو قیمت بالایی دارد، بنابراین ماهی مصرف بالایی دارد. سطح درآمد بالا بوده اما هزینه زندگی در مکان‌هایی مانند توکیو بسیار بالاست.

مهاجرت در ژاپن

بسیاری از مشاغل خدماتی سطح پایین با کمبود نیروی کار مواجه است. 99 درصد از مردم ژاپن در کشور جزیره‌ای خود به ژاپنی بودن خود افتخار می‌کنند. طبق آمار جمعیت، ژاپن در آغاز کاهش شدید جمعیت با الگوی رشد جمعیت منفی است؛ در حالی که اروپای غربی و ایالات متحده نیز دارای درصد رو به کاهشی از جوانان هستند. در این کشورها سطح بالای مهاجرت، چه قانونی و چه غیرقانونی، جایگزین گروه رو به کاهش جوانان شده است. اگرچه از نظر فرهنگی، این گزینه برای ژاپنی‌ها جذاب نیست اما آن‌ها مجبور هستند به هر طریقی با کمبود نیروی کار مقابله کنند. اقتصاد آن‌ها به توانایی دستیابی به نیروی کار و منابع ارزان برای رقابت در بازار جهانی بستگی دارد.

ژاپن به عنوان یک قدرت بزرگ اقتصادی در آسیا بر جامعه شرق آسیا (EAC) تأثیر اقتصادی عظیمی گذاشته است. کمبود نیروی کار ارزان، ژاپن را مجبور کرد که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جدید تولیدی در جای دیگری باشد. مردم چین به دلیل جمعیت زیاد و استاندارد پایین زندگی، ژاپن را کشور ایده‌آلی برای زندگی تصور می‌کنند. ژاپن با استفاده از موقعیت جغرافیایی خود، موقعیت تجاری مطلوب‌تری با همسایگان آسیایی خود برقرار کرده است.

اقتصاد ژاپن

پویایی اقتصاد آن به طور منحصر به فردی به اقتصاد ایالات متحده و اروپا شباهت دارد. این سه حوزه اصلی اقتصادی در حال رقابت برای نیروی کار و منابع ارزان قیمت هستند تا به اقتصاد خود کمک کنند. چین به دلیل هزینه کم نیروی کاری بسیاری را با انگیزه‌های مالی جذاب به این کشور می‌کشاند. چین و ژاپن در طول جنگ جهانی دوم، درگیر جنگ تلخی بودند که باعث شد دشمنی‌های سختی علیه یکدیگر به وجود بیاید. 

دو کشور از لحاظ تاریخی روابط دوستانه‌ای با یکدیگر نداشته‌اند. تاریخ ژاپن به عنوان یک استعمارگر باعث شده همسایگان آسیایی نگرش فرهنگی جدی علیه آن داشته باشند. با این وجود، امروزه ژاپن  با چین تجارت می‌کند و همچنان کشور اصلی اقتصادی در اقتصاد جهانی شناخته می‌شود.

منطقه شهری بزرگ ژاپن

شهرهایی مانند مکزیکو سیتی، سائوپائولو و بمبئی که دارای جوامع زاغه‌نشین وسیع هستند، فاقد اطلاعات سرشماری دقیق برای تأیید جمعیت خود بوده و هرکدام ادعا می‌کنند که بزرگ‌ترین شهر جهان هستند، اما توکیو با جمعیت 26.7 میلیون نفر بزرگ‌ترین منطقه شهری در جهان شناخته می‌شود. منطقه شهری توکیو در منطقه کشاورزی وسیعی به نام دشت کانتو واقع شده و شامل شهرک توکیو، یوکوهاما و کاوازاکی است. 

دومین منطقه شهری بزرگ ژاپن در منطقه کانسای شامل شهرهای کوبه ، اوزاکا و کیوتو می‌شود. بیشتر شهرهای بزرگ ژاپن در مناطق کم ارتفاع در امتداد ساحل متراکم شده و نزدیک به بیشتر 67 درصد از جمعیت در مناطق شهری مانند منطقه مرکزی ژاپن، یک منطقه شهری از توکیو تا ناکازاکی زندگی می‌کنند. در سال 2010، جمعیت ژاپن  حدود 126 میلیون نفر تخمین زده شده که کمتر از نصف وسعت ایالات متحده است. در معرفی کشور ژاپن جالب است بدانید، اگرچه ژاپن بزرگ‌ترین منطقه شهری جهان شناخته می‌شود، اما در عین حال بر روی یکی از بدترین مکان‌ها برای احداث یک شهر، ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ژاپن

اطلاعات کلی درباره ژاپن و زلزله آن

صفحه اوراسیا، صفحه فیلیپین و صفحه اقیانوس آرام که سه صفحه تکتونیکی هستند، به هم می‌رسند و کنار هم جابجا می‌شوند. این جابه‌جایی سبب زمین لرزه‌های شدیدی در این کشور شده و احتمالا منجر به آسیب و تخریب گسترده می‌شود. در سال 1923، زمین لرزه‌ای عظیم در توکیو رخ داد و حدود 143000 نفر کشته شدند. در سال 1995 نیز زمین لرزه‌ای در نزدیکی کوبه حدود 5500 کشته و 26000 زخمی برجای گذاشت.

زلزله ژاپن

زمین لرزه‌ای به بزرگی 9 ریشتر که در مارس 2011، رخ داد، 43 مایلی سواحل شرقی شمال ژاپن را لرزاند و خسارات زیادی به جزیره هونشو وارد کرد. پس از زلزله، یک موج شوک سونامی به ارتفاع بیش از 130 فوت سواحل شرقی ژاپن را نابود کرد و خسارات زیادی به زیرساخت‌ها و تلفات جانی وارد شد. صدها پس‌لرزه دیگر که برخی از آن‌ها به قدرت بیش از 7.0 به ثبت رسید، نیز رخ داد. قوی‌ترین زمین لرزه در تاریخ ژاپن همین زلزله بود که باعث مرگ بیش از 15500 نفر و خسارات شدید در سراسر ژاپن به ارزش میلیاردها دلار شد. 

سونامی ژاپن

هزاران نفر دیگر در این زمین لرزه مفقود شدند و نیروگاه‌های هسته‌ای در امتداد ساحل توسط سونامی مورد اصابت قرار گرفت. سیستم‌های خنک‌کننده از کار افتاد و منجر به ذوب شدن حداقل سه راکتور شد. ذوب هسته‌ای سبب بروز انفجار مواد هسته‌ای در جو شد. این زلزله، بدترین حادثه هسته‌ای از زمان ذوب رآکتور سال 1986 در نیروگاه شوروی در چرنوبیل، واقع در شمال کیف در اوکراین کنونی در نظر گرفته می‌شود. زمین لرزه بزرگ بعدی ممکن است در هر زمانی رخ دهد زیرا ژاپن در یک منطقه صفحه تکتونیکی فعال قرار دارد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات