معرفی آفریقای جنوبی

6 سال پیش 0 دیدگاه

معرفی آفریقای جنوبی به خاطر تنوع باورنکردنی، مناظر خیره‌کننده و فرهنگ غنی خود جذابیت زیادی دارد. این کشور، از نقاط فرهنگی بزرگ در قاره آفریقا به شمار می‌رود که سال‌هاست با جدایی نژادی، نادیده گرفته شده است. آفریقای جنوبی با فرهنگ‌های بی‌شمار و اختلاف شدید در ثروت، شهرت دارد و پس از نزدیک به دو دهه دموکراسی غیرنژادی، همچنان در جستجوی هویت خود و تلاش برای التیام زخم‌های گذشته و آشفته خود است. همان‌طور که در فرهنگ آن غوطه‌ور می‌شوید، به سرعت متوجه می‌شوید که آفریقای جنوبی واقعا کشوری با زیبایی چشمگیر، تضادهای شدید و مردمی فوق‌العاده دوستانه و مهربان است.

اگر قصد آشنایی با کشور آفریقای جنوبی را دارید، این مقاله را دنبال کنید.

آشنایی با آفریقای جنوبی

آشنایی با آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی بیست و پنجمین کشور بزرگ جهان به شمار می‌رود و با نامیبیا، بوتسوانا، زیمبابوه، موزامبیک، سوازیلند و لسوتو همسایه است. این کشور خط ساحلی وسیعی دارد که از غرب با اقیانوس اطلس و از جنوب و جنوب شرقی با اقیانوس هند همسایه است. مساحت آفریقای جنوبی تقریبا 1.21 میلیون کیلومتر مربع است که مساحت آن تقریبا دو برابر فرانسه یا سه برابر آلمان است. این کشور از 9 استان تشکیل شده است که همگی از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. فضای داخلی بیشتر از یک فلات مسطح (از ارتفاع حدود 1000 متری تا 2100 متری از سطح دریا) تشکیل شده است و نواحی کنار ساحل از 800 متر تا سطح دریا امتداد دارند.

اطلاعات کلی آفریقای جنوبی

اطلاعات کلی آفریقای جنوبی

استان کیپ غربی که در ساحل جنوب غربی واقع شده، قدیمی‌ترین شهر و پایتخت قانونگذاری کشور، (تاسیس در سال 1652) است. در تور آفریقای جنوبی تاکستان‌ها در آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای شهر رشد می‌کنند و سواحل شنی سفید آن گردشگران را به خود جذب می‌کند.

مجموعه عظیم کازینو Sun City، با موضوع خاطره‌انگیز «شهر گمشده» در این استان قرار دارد. در معرفی آفریقای جنوبی باید بگوییم که کیپ شرقی، مرکزی برای صنعت خودروسازی است که به بنادر پورت الیزابت و شرق لندن دسترسی دارد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های دیدنی پرت الیزابت

بیشتر بخش شمالی در امتداد ساحل، استان کوازولو-ناتال بزرگ قرار دارد و آب و هوای استوایی و بارندگی فراوان باعث می‌شود که چشم‌انداز آن سرسبز باشد. شمالی‌ترین استان لیمپوپوست که نام خود را از رودخانه‌ای که در آن منطقه است، دارد و مرز بین آفریقای جنوبی و همسایگانش را تشکیل می‌دهد. پرتوریا، پایتخت اداری، ژوهانسبورگ دو سکونتگاه بزرگ در استان هستند که بیشترین جمعیت را در بین تمام مناطق آفریقا دارند و در سفر به این کشور می توانید از جاذبه‌های دیدنی پرتوریا دیدن کنید.

اقتصاد آفریقای جنوبی

اقتصاد آفریقای جنوبی

حالا باید در معرفی آفریقای جنوبی، وضعیت اقتصادی آفریقا را بررسی کنیم. آفریقای جنوبی دومین اقتصاد بزرگ (نیجریه دارای بزرگ‌ترین) و چهل و یکمین اقتصاد بزرگ در جهان است. این تنها کشور آفریقایی است که بخشی از G-20 است. برخلاف اکثر اقتصادهای آفریقایی دیگر که هنوز به شدت به معدن و کشاورزی متکی هستند، اقتصاد آفریقای جنوبی نسبتا متنوع است. بخش‌های خدمات، تولید و خرده‌فروشی با هم حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند. معدن و کشاورزی در مجموع کمتر از 8 درصد سهم دارند.

آفریقای جنوبی کشوری نسبتا صنعتی در نظر گرفته می‌شود و بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه به عنوان یک اقتصاد با درآمد متوسط ​​بالا طبقه‌بندی می‌شود. با این‌حال، این بسیار گمراه‌کننده است، زیرا توزیع ثروت در کشور به طور استثنایی ناهنجار بوده و بیکاری و فقر زیاد است. نرخ بیکاری 27 درصد است و 30 میلیون نفر یا از هر دو نفر یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

آفریقای جنوبی نابرابرترین توزیع درآمد را در بین کشورهای دیگر دارد. ثروت توسط گروه‌های نژادی تعریف می‌شود، به‌طوری‌که سفیدپوستان و هندی‌های آفریقای جنوبی بالاترین سطح درآمد را تجربه می‌کنند و رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی بیشترین بار بیکاری و فقر را تحمل می‌کنند. سطوح بالای نابرابری نتیجه سیاست‌های ظالمانه و ناعادلانه دولت دوران آپارتاید است. با این حال، سیستم‌های آموزشی نامرغوب دولت کنونی و برخی سیاست‌های بد اقتصادی، کمک چندانی به کاهش شکاف نابرابری کنونی نکرده است.

قومیت آفریقای جنوبی

قومیت آفریقای جنوبی

نلسون ماندلا از آفریقای جنوبی به دلیل تنوع نژادی آن به عنوان "ملت رنگین کمان" یاد کرد. در معرفی آفریقای جنوبی، جمعیت آن یکی از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین جمعیت‌های جهان به شمار می‌رود. اکثریت قریب به اتفاق مردم آفریقای جنوبی (79 درصد) خود را سیاه‌پوست آفریقایی می‌دانند. با این حال، این گروه جمعیتی از نظر فرهنگی یا زبانی یکسان نیستند.

گروه‌های قومی اصلی عبارتند از زولو، خوسا، باسوتو (سوتو جنوبی)، باپدی (سوتوی  شمالی)،  وندا،  تسوانا،  سونگا،  سوازی، خویخوی، مردم سن و ندبله که همگی عمدتا به زبان‌های بانتو صحبت می‌کنند. جمعیت رنگی 8.8 درصد از کل جمعیت آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهد که عمدتا در منطقه کیپ متمرکز هستند. رنگی، اصطلاحی است که برای افراد با نژاد مخلوط در آفریقای جنوبی استفاده می‌شود. اگرچه بسیاری از بازدیدکنندگان ممکن است این اصطلاح را از نظر سیاسی نادرست بدانند، اما در آفریقای جنوبی، این اصطلاح تحقیرآمیز و توهین‌آمیز نیست. رنگین پوستان در آفریقای جنوبی از ترکیبی از پیشینه‌های قومی یعنی خون اندونزیایی، مالزیایی، هندی، مالاگاسی و آسیایی و همچنین بومیان خویسان (نخستین ساکنان کیپ)، مهاجران سفیدپوست و سیاه‌پوستان آفریقایی‌تبار هستند.

سفیدپوستان آفریقای جنوبی 8.4 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و عمدتا از نوادگان هوگونوت‌های هلندی، آلمانی، فرانسوی، بریتانیایی و دیگر مهاجران اروپایی هستند. از نظر فرهنگی و زبانی، آن‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند، بوئرها که به زبان آفریکانس صحبت می‌کنند و گروه‌های انگلیسی زبان که عمدتا از نژاد بریتانیایی هستند. هند آفریقای جنوبی/آسیایی‌ها 2.5 درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. اکثر جمعیت هندی/آسیایی نوادگان هند هستند، بسیاری از آن‌ها از کارگرانی هستند که در قرن نوزدهم برای کار در مزارع شکر در منطقه ساحلی شرقی که در آن زمان به نام ناتال (که اکنون به عنوان کوازولو ناتال شناخته می‌شود) آورده شده‌اند.

جمعیت آفریقای جنوبی

جمعیت آفریقای جنوبی

در معرفی آفریقای جنوبی، نوبت به جمعیت آفریقای جنوبی می‌رسد. کل جمعیت آفریقای جنوبی حدود 57 میلیون نفر هستند که استان گوتنگ پرجمعیت‌ترین آن است (24٪ از جمعیت در اینجا زندگی می‌کنند). کوا زولو ناتال (Kwa Zulu Natal) پرجمعیت‌ترین استان بعدی (18%) است و سپس کیپ شرقی (13%) و کیپ غربی (11%) قرار دارند. استان‌های گوتنگ (ژوهانسبورگ، پرتوریا) و کیپ‌غربی (کیپ تاون) اغلب به‌عنوان توسعه‌یافته‌ترین استان‌ها برجسته می‌شوند و همچنین از بالاترین سطح متوسط ​​درآمد خانوار برخوردار هستند. استان‌های کیپ شرقی و لیمپوپو فقیرترین استان‌ها هستند که متوسط ​​درآمد خانوارها پایین‌ترین آن‌هاست.

بیشتر بخوانید: جاذبه های‌دیدنی ژوهانسبورگ

حدود 68 درصد از مردم آفریقای جنوبی در مناطق شهری زندگی می‌کنند. این رقم به طور مداوم در حال افزایش است زیرا مردم از مناطق روستایی به شهرها در جستجوی فرصت مهاجرت می‌کنند. هنوز بسیاری از مناطق نسبتا متراکم جمعیت در مناطق روستایی و غیر صنعتی کشور زندگی می‌کنند.

این میراث ماندگار قرن‌ها تبعیض نژادی و جداسازی حکومت دوران آپارتاید است. ذخیره‌گاه‌های بومی و سرزمین‌های بومی/بانتوستان‌ها در نظر گرفته شده بود تا جمعیت سیاه‌پوست آفریقای جنوبی را از مناطق شهری «فقط سفیدپوستان» جدا کند. سرزمین‌های سابق ترانسکی و سیسکی در کیپ شرقی نمونه‌هایی از این امر هستند.

مردم و فرهنگ آفریقای جنوبی

مردم و فرهنگ آفریقای جنوبی

مردمان مختلفی، آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهند که هرکدام زبان و تاریخ خاص خود را دارند. این کشور دارای 11 زبان رسمی و بسیاری از زبان‌های غیررسمی است. این ترکیب رنگارنگ از فرهنگ‌ها به آفریقای جنوبی لقب «ملت رنگین کمانی» را داده است. مردم آفریقای جنوبی علاقه زیادی به موسیقی دارند و بیشتر از آهنگ و رقص برای بیان عقاید اجتماعی و استفاده سیاسی می‌کنند. آن‌ها همچنین در سراسر جهان به دلیل مهارت خود در ورزش از جمله راگبی، کریکت، گلف و فوتبال شناخته شده‌اند. در سال 2010، آفریقای جنوبی اولین کشور آفریقایی و میزبان جام جهانی بود.

حیات‌وحش آفریقای جنوبی

حیات‌وحش آفریقای جنوبی

معرفی آفریقای جنوبی را با حیات‌وحش آن به پایان می‌رسانیم. آفریقای جنوبی پر از حیات‌وحش است، از آردوارک گرفته تا گورخر در این کشور زندگی می‌کنند. این کشور تنها حدود یک درصد از سطح زمین را اشغال می‌کند، اما تقریبا 10 درصد از گونه‌های مختلف، ماهی‌ها و گیاهان شناخته شده جهان و حدود 6 درصد از گونه‌های پستانداران و خزندگان خود را در خود جای داده‌اند.

دریاهای اطراف آفریقای جنوبی نیز مملو از حیات‌وحش است. در طول سال حدود 2000 گونه دریایی از آب‌های آفریقای جنوبی بازدید می‌کنند. همچنین یک ساردین معروف جهانی در سواحل شرقی هر ماه ژوئن وجود دارد که هزاران کوسه، دلفین و پرنده گرسنه را به سوی خود می‌کشاند. آفریقای جنوبی برای حفظ حیات‌وحش خود با ده‌ها منطقه زمینی و حفاظت‌شده از جمله پارک ملی کروگر در شمال و همچنین نزدیک به 9000 ذخیره شده‌گاه خصوصی در سراسر کشور جستجو می‌کند. با این وجود، بسیاری از حیوانات آفریقای جنوبی از شکار غیرقانونی و از دست دادن زیستگاه آسیب می‌بینند و ده‌ها گونه از جمله کرگدن سیاه، یوزپلنگ و سگ وحشی آفریقایی در خطر انقراض هستند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات