قصر مافرا لیسبون نمایی باشکوه از معماری پرتغالی

2 سال پیش 0 دیدگاه

آیا چیزی درباره قصر مافرا لیسبون شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید قصر مافرا کجاست؟ در حومه لیسبون بزرگ‌ترین کاخ پرتغال به ‌نام قصر مافرا قرار دارد. این بنا در آغاز قرن هجدهم به مناسبت تولد اولین فرزند زوج سلطنتی ژائو پنجم و همسرش آنا اتریشی ساخته شد. علاوه بر مکان‌های سنتی یک صومعه، یک بازیلیکا، دو برج‌ ناقوس و یک کتابخانه بسیار باشکوه نیز در آن قرار دارد. درمجموع قصر مافرا لیسبون 1200 اتاق دارد و مساحت کل آن برابر با مساحت تقریباً ده زمین فوتبال است که در سفر با تور پرتغال می‌توانید از آن دیدن کنید.

اگر خوش‌شانس باشید، در حین گشت‌وگذار در کاخ مافرا می‌توانید صدای زنگی را بشنوید که تقریباً صد ناقوس نصب‌شده روی برج‌های ساختمان منتشر می‌کنند. در ادامه با تاریخچه و دیدنی‌های این قصر فوق‌العاده بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه قصر مافرا لیسبون

تاریخچه قصر مافرا لیسبون بسیار جالب و شنیدنی است. پادشاه پرتغال به نام یوهان پنجم، پس از 3 سال ازدواج هنوز بدون فرزند بود. او به‌دلیل علاقه شدید به فرزند، به خدا و راهبان قول داد که اگر بتواند صاحب فرزند شود، صومعه‌ای را تشکیل دهد. سرانجام، دخترش در سال 1711 به دنیا آمد و در همان سال، سنگ‌بنای کاخ با شکوه گذاشته شد. هزینه ساخت آن 200000 کروزادو، یعنی 400000 فرانک طلا تخمین زده شد. در ابتدا، روزانه حدود 20000 نفر از همه حرفه‌ها در محل ساخت‌وساز کار می‌کردند، اما زمانی که در سال 1729 این طرح گسترش یافت و پادشاه قول داد کلیسا را در سال 1730 تقدیس کند، تعداد کارگران ذکرشده به 52000 نفر افزایش یافت و حدود 7000 سرباز در آن شرکت داشتند.

قصز مافرا در لیسبون

حفاظت از محل ساخت ‌و ساز تقدیس کلیسا در 22 اکتبر 1730 در چهل و یکمین سالگرد پادشاهی انجام شد و با ضیافتی بیش از هشت روز همراه بود که با شکوه عظیم و دیدنی برپا شد. تزئینات مجلل قصر هم‌زمان با ساخت آن ادامه داشت. سفارش‌های اشیاء مربوط به عبادت و تزئینات دیگر اغلب توسط بهترین کارگاه‌های رم دریافت می‌شدند. این بزرگ‌ترین و گران‌ترین پروژه ساخت‌ و ساز تا آن زمان بود. این کار را معمار آلمانی یوهان فردریک لودوویک نظارت می‌کرد. در سال 1910، پس از سقوط قدرت سلطنتی، مجموعه کاخ موزه ملی اعلام شد که امروزه هم فعال است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین رستوران‌های شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال

دیدنیهای قصر مافرا لیسبون

 مجموعه قصر مافرا در لیسبون، متشکل از خود کاخ، محوطه صومعه و کلیسای جامع، تقریباً 4 هکتار را اشغال می‌کند که یک پارک مجلل آن را احاطه کرده است. قصر مافرا لیسبون، به سبک باروک ساخته شده و نما و تزئینات داخلی (پنجره، پله، ستون و...) از سنگ مرمر صورتی محلی ساخته شده است. طول نمای آن 220 متر است. در گوشه‌های آن برج‌های مربع‌شکل و در مرکز آن کلیسایی با دو برج به ارتفاع 68 متر قرار دارد. درمجموع، 880 سالن در قصر مافرا لیسبون و در طراحی متفاوت، 4700 در و پنجره، 160 پله وجود دارد. در ادامه با چند مورد از جاذبه‌های قصر مافرا لیسبون آشنا خواهید شد.

کاخ مافرا

  • اتاق موزیک یا اتاق زرد

زیباترین و هماهنگ‌ترین اتاق در میان تمام اتاق‌های قصر، اتاق موسیقی است که به‌خاطر پیانوی ساخته‌شده توسط جوزف کرکمن لندنی در قرن نوزدهم به این نام نام‌گذاری شده است.

  • بازیلیکا

بازیلیکای باشکوه، گنبدی که در سال 1730 تقدیس شد، نقطه مرکزی نمای اصلی است. این گنبد را معمار آلمانی یوهان فردریش لودویگ که از کلیسای سنت‌پیتر در واتیکان و کلیسای عیسی در رم الهام گرفته، طراحی کرده است. این اولین گنبد کلیسایی است که تا به ‌حال در پرتغال ساخته شده و بعداً به‌عنوان الگویی برای آن ساخته شده است.

  • اتاق خواب ملکه

 از تاریخی‌ترین اتاق‌های کاخ همین اتاق خواب ملکه است. علت اهمیت این سالن به‌خاطر این است که آخرین پادشاه پرتغالی، مانوئل دوم، شب قبل از تبعیدش در انگلیس در روز چهارشنبه در آنجا خوابید. تختخواب قرن نوزدهمی اتاق به سبک رمانتیک طراحی شده است و با میز آرایش قرن هجدهم جلوه زیبایی به اتاق ملکه بخشیده است. پادشاه تبعیدی، بقیه روزهای خود را در لندن گذراند و در سال 1932 درگذشت.

  • اتاق جام

خانواده سلطنتی میزبان مهمانی‌های تیراندازی در شکارگاه‌های بزرگ بود. اتاق تروفی یا سالادا کاچا برای نمایش‌گذاشتن غنایم چنین مناسبتی ساخته شده است و مجموعه‌ای عجیب از نزدیک به صد مجموعه شاخ گوزن سوار شده و چندین سر گراز را به نمایش می‌گذارد.

  • تالار سرنوشت

بهترین راه برای تحسین نقاشی سقف زیبا در تالار سرنوشت این است که به پشت در راهرویی که مستقیم زیر آن قرار دارد دراز بکشید. این اثر هنری به‌طور حیرت‌انگیز، تمثیلی دیگر از لوزیتانیا (پرتغال) است، کشوری که تا پایان قرن هجدهم توسط پادشاهان پرتغال احاطه شده است. در این طرح، آفونسو هنریکس (1109-1185)، اولین پادشاه کشور، درحالی‌که کتاب سرنوشت را در دست گرفته، توسط هوگ کاپت، پادشاه فرانسه و هنری بورگوندی، پدر آفونسو هنریکس احاطه شده است.

  • برج جنوبی

پس از رسیدن به برج جنوبی، حدود 200 متر در امتداد یکی از بلندترین راهروهای در پرتغال قدم زده‌اید. برج جنوبی آپارتمان‌های خصوصی را در خود جای داده بود و شامل آشپزخانه در زمین، کره و انباری زیر ملک همکف و اتاق‌هایی برای خانم‌های منتظر در طبقه اول بود. این آپارتمان‌ها در سال 1910 پس از پایان سلطنت در پرتغال برداشته شدند و فضای خالی عظیم آن را با نقاشی‌های مذهبی تزئین کردند.

  • شکارگاه سلطنتی

در شش کیلومتری شمال‌ شرقی مافرا در جاده Gradil، شکارگاه‌های سلطنتی بزرگ سابق قرار دارد؛ جایی که پادشاه João پنجم و جانشینانش گوزن قرمز و گراز وحشی را تعقیب کردند. اکنون این پارک فوق‌العاده برای گردشگری روستایی و ماجراجویی در فضای باز طراحی شده است. این ملک 819 هکتاری محصور در دیوارهای اصلی قرن نوزدهمی، با چندین مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کوهستانی با هزینه ورودی گل‌کاری شده است که شما را از میان جنگل‌های سرسبز و پر از پرندگان عبور می‌دهد؛ جایی که گوزن‌های وحشی و گراز هنوز در آن پرسه می‌زنند.

همچنین می‌توانید تعدادی از فعالیت‌های دیگر مانند اسب‌سواری و تیراندازی با کمان را از قبل رزرو کنید. در این مکان نمایشگاه‌های شاهین و واگن‌سواری برای بچه‌ها وجود دارد. در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی می‌توانید با قطار جاده‌ای Enchanted Circuit از پارک بازدید کنید (توصیه می‌شود از قبل رزرو کنید).

قصر مافرا کجاست

  • اتاق خواب پادشاه

تخت گوندولا از چوب ماهون به سبک امپراتوری، بزرگ، ساخت فرانسه، با میزهای کناری همسان، مرکز این اتاقک بوده که از نظر بصری خاموش است. پرتره‌ای از پادشاه ژوائو ششم که به ‌نظر می‌رسد گرد و نسبتاً خودآگاه است و توسط خوزه ایناسیو دسامپایو در سال 1824 کشیده شده است، به پایین‌تر از یک صندوق عقب و یک آینه لباسی که همچنین با چوب ماهون ساخته شده است، نگاه می‌کند. ظروف نقره که از پادشاهان پرتغالی قرن نوزدهمی به ‌جا مانده و شامل یک کاسه و ظرف عطر هستند، در اینجا نگهداری می‌شوند. در غیر این صورت نمی‌توان گفت این مکان زمانی محل خواب یک پادشاه بوده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر دیدنی پورتو + معرفی ۱۱ جاذبه پورتو برای سفر به پرتغال

  • شهدای مقدس مراکش و مجموعه هنرهای مذهبی

یک تور راهنما از صومعه در اتاقی که به شهدای مقدس مراکش اختصاص داده شده است، آغاز می‌شود. گروهی از راهبان فرانسیسکن که در سال 1219 توسط سنت‌ فرانسیس آسیزی برای ترویج مسیحیت از ایتالیا اعزام شدند، هنگام ورود به سویا در اسپانیا، زمانی که هنوز تحت حاکمیت مسلمانان بود، مبلغان مذهبی به رهبری برارد کاربیو و همراهی دو کشیش دیگر، تلاش بیهوده‌ای برای موعظه انجیل کردند. میسیونرها بدون هیچ دلسردی به مراکش سفر کردند؛ جایی که فرمانروای مورهای پادشاهی سرانجام کشیشان بدبخت را اعدام و آن‌ها را به ‌اولین شهدای فرمان فرانسیسکن تبدیل کرد.

شهدا به‌صورت مجسمه‌های سفالی چندرنگی در وسط اتاق ظاهر می‌شوند که در قرن هجدهم به دست فردی ناشناس مجسمه‌سازی شده‌اند. در سالن مجاور، نمایشی چشمگیر از هنر مذهبی قرن هجدهم و سایر آثار کلیسایی از جمله صلیب بلوط را خواهید دید که در مراسم تقدیس کلیسای مافرا در سال 1730 استفاده شده است.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات