جاذبه‌های شهر پمپئی شهر باستانی سوخته در ایتالیا

2 سال پیش 0 دیدگاه

 اگر در حال برنامه‌ریزی برای بازدید از پمپئی هستید، اما نمی‌دانید جاذبه‌های این شهر چیست، این مطلب برایتان مفید است. چیزهای زیادی برای دیدن در پمپئی وجود دارد. این شهر قدیمی در اثر فوران کوه وزوویوس تقریباً بدون هیچ هشداری منجمد شده و از آن به بعد به یکی از بهترین مکان‌های باستان‌شناسی زمین تبدیل شد. در ادامه دیدنی‌های پمپئی در تور ایتالیا را بیان کرده‌ایم.

جاذبه‌های دیدنی شهر پمپئی

 شهر پمپئی یک شهر بندری پررونق در امپراتوری روم باستان بود که بیش از 20000 نفر جمعیت داشت. در 24 آگوست 79 پس از میلاد، اتفاق وحشتناکی برای این شهر رخ داد. با فوران آتش‌فشان کوه وزوو و پرتاب یک ابرقارچی 10 مایلی از خاکستر و سنگ‌پا به استراتوسفر، این شهر باستانی و پرشکوه نابود شد؛ درنتیجه کسانی که در اثر فرودآمدن موشک‌های پامیس یا گدازه‌ها کشته نشدند، با گازهای سمی که منطقه را اشغال کرده بودند، از بین رفتند و درواقع همه مردم خفه شدند.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از قصر وکیو | کاخی تاریخی در فلورانس

خاکستر آتش‌فشانی و گل و لای ناشی از فوران، مصنوعات شهر را در برابر تخریب محافظت و حجم عظیمی از تاریخ را در خود حفظ کرد تا امروزه بتوانیم برخی از اجساد، لباس‌ها و حتی مکان‌های تجاری و در کل جاذبه‌های شهر پمپئی را که در اثر فوران حفظ شده‌اند، مشاهده کنیم. درواقع این فاجعه وحشتناک سبب شد تا ما نگاهی نزدیک به چگونگی زندگی در شهر روم باستان داشته باشیم. این مکان را می‌توان یکی از ترسناک‌ترین و عجیب‌ترین جاهای دیدنی اروپا دانست. 

جاذبه‌های گردشگری شهر پمپئی

تعداد زیادی از جاذبه‌های پمپئی وجود دارد که ارزش دیدن دارند. اگر به آشنایی با این دیدنی‌های پمپئی علاقه‌مند هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

  • آمفی‌تئاتر

درواقع می‌توان گفت این آمفی‌تئاتر از جاذبه‌های شهر پمپئی و قدیمی‌ترین آمفی‌تئاتر شناخته‌شده در روم باستان است که آن را به یکی از دیدنی‌های پمپئی تبدیل کرده است. در یونان باستان، تئاترها معمولاً در کنار کوه یا تپه دایر می‌شدند؛ بنابراین همیشه شکل آن به‌صورت نیم‌دایره بود.

مردم آن دوره متوجه شدند اگر دو سالن از این سالن‌های نیم‌دایره در کنار هم باشند، منظره‌ای 360 درجه به وجود می‌آید. این آمفی‌تئاتر که در سال 70 قبل از میلاد توسط قاضیان کایوس کوئینکتیوس والگوس و مارکوس پورسیوس تأسیس شد، گنجایش 20000 نفر را داشت.

این آمفی‌تئاتر با هوشمندی تمام در حاشیه شهر ساخته شد؛ زیرا این امر جابه‌جایی جمعیت زیادی از مردم را آسان‌تر می‌کرد. دقیقاً این آمفی‌تئاتر مانند سالن کولوسئوم در رم، میزبان بازی‌های گلادیاتورها و نمایش‌های بزرگ بود. ساختار سنگی نمونه‌ای عالی از جامعه بزرگ در شهر باستانی است.

همان‌طور که می‌توانید تصور کنید، این رویدادها می‌توانند بسیار جنجالی و شلوغ شوند. مردم از همه طبقات جامعه، عاشق مسابقات گلادیاتور بودند و از شهرهای همسایه برای شرکت در این مسابقات می‌آمدند. در تاریخ ذکر شده است، در یکی از این رویدادها در سال 59 پس از میلاد، جمعیت به‌حدی زیاد بود که مشاجره بزرگی بین تماشاگران درگرفت. از آن به بعد قضات آمفی‌تئاتر را به مدت 10 سال تعطیل کردند و درنهایت، بعد از سه سال انتظار، آن را زودتر در سال 62 پس از میلاد افتتاح کردند.

  • انجمن پمپئی

انجمن واقعی که امروزه مشاهده می‌کنید، بین قرن‌های 3 و 2 قبل از میلاد ساخته شده است. وقتی به مکان‌های باستانی نگاه می‌کنید، همیشه باید از تخیل خود استفاده کنید، اما پمپئی بیشتر از سایر مکان‌ها قوه تخیل شما را تحریک می‌کند. کل این تالار با یک رواق تزئین‌شده به زیبایی محصور شده است و کل مرکز تالار با سنگ تراورتن سنگ‌فرش شده است. کاوش‌های ماریا کارولینا بناپارت نشان داد تزئیناتی که این منطقه را زینت می‌داد، در دوران باستان از بین رفته است.

  • حمامهای فروم پمپئی

یکی از تصورات غلط رایج در میان ما این است که فکر می‌کنیم همه مردم باستان کثیف بودند و به‌ندرت حمام می‌رفته‌اند. در بسیاری از موارد، شاید این نظریه درست باشد، اما درباره رومیان باستان این طرز فکر صادق نیست شاید شگفت‌زده شوید، اما شهروندان رومی هر روز حمام می‌کردند و مردان هر روز صورت خود می‌تراشیدند.

البته تنها افراد بسیار ثروتمند می‌توانستند حمام خصوصی داشته باشند و حمام‌های عمومی برای همه افراد از همه طبقات اجتماعی بود. این منطقه به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم می‌شده است. حمام‌های پمپئی، از جاذبه‌های شهر پمپئی هستند که بلافاصله پس از استعمار این منطقه توسط ژنرال سیلا (80 قبل از میلاد) ساخته شدند. متأسفانه این حمام‌ها نیز مانند بیشتر ساختمان‌ها در زلزله سال 62 پس از میلاد به‌شدت آسیب دیدند.

تزئینات زیبا در طول بازسازی‌های بعدی حمام به آن اضافه شد. از جمله طاق با گچ‌بری استادانه در نقش برجسته و مجسمه‌های مردانه سفالی معروف به Telemones در آن معروف است. یک منقل بزرگ برنزی نیز وجود دارد که برای گرم‌کردن حمام استفاده می‌شد.

  • تئاتر

شاید جالب باشد بدانید آمفی‌تئاتر تنها مرکز سرگرمی در پمپئی نبود. تئاتر بزرگ حدود 5000 نفر را در خود جای می‌داد و نمایش‌های تئاتری که در اینجا میزبانی می‌شد، معمولاً تراژدی یونانی بود. این بنا مانند بیشتر تئاترهای یونان در شیب تپه ساخته شده بود و به‌صورت نیم‌دایره بود.

این بنا در قرن دوم قبل از میلاد ساخته و بعدها به سبک رومی آن زمان بازسازی شد. این بدان معناست که صندلی‌ها شماره‌گذاری شده‌اند و همچنین یک ولاریوم در بالا نصب شده است. ولاریوم در اصل یک گنبد بود که نوعی برزنت محسوب می‌شد. این برای محافظت از تماشاگران در برابر نور خورشید کاربرد داشت.

این تئاتر میزبان رویدادهای مختلفی بود و بیشتر کمدی‌ها و تراژدی‌ها مطابق با سنت‌های یونانی و رومی در آن برگزار می‌شد. خود این رویدادها تقریباً همیشه همراه با جشن یا تعطیلات برای خدا برگزار می‌شد؛ به‌ویژه لودی آپولیناری که خدای اصلی پمپئی، آپولو را جشن می‌گرفت.

  • پادگان گلادیاتور

 نام و آوازه گلادیاتورها امروزه برای ما جاودانه شده است و گذشتگان به‌خاطر فضیلت مردانه و نگرش شجاعانه آن‌ها به مرگ آنان را پرستش می‌کردند؛ با این حال جنبه تحقیرآمیز این وضعیت این بود که همه گلادیاتورها برده بودند؛ بنابراین آن‌ها هم‌زمان به‌عنوان موجودی مادون انسانی تحقیر می‌شدند.

در آن دوره دو نوع گلادیاتور برده وجود داشت؛ کسانی که به‌دلیل بدهی زیاد خود را به بردگی فروخته بودند و کسانی که از سرزمین‌های دور اسیر شدند و مجبور به برده‌شدن گلادیاتورها شدند. اگر مردی آزاد با بدهی زیاد بودید، می‌توانستید خود را به بردگی بفروشید یا قراردادی برای چند جنگ بنویسید و اگر زنده ماندید، آزادی خود را پس بگیرید؛ با این حال اگر رومیان شما را اسیر می‌‌کردند و برده می‌شدید، می‌توانستید برای مدت طولانی بجنگید. یا مانند اسپارتاکوس می‌توانستید یک شورش بردگان را شروع کنید که تقریباً رومی‌ها را به زانو درآورد.

 

همان‌طور که از نام آن پیداست، پادگان گلادیاتورها محل زندگی و تمرین گلادیاتورها برای مسابقات مرگ و زندگی خود در آمفی‌تئاتر بود. به یک اتاق خوابگاه غول‌پیکر یا زندانی فکر کنید که در آن شب‌ها حبس می‌شوید. یک مربع بزرگ با 24 ستون اطراف آن که با دیوارهای کوچکی با تصاویر صحنه‌های شکار محصور شده است.

  • ویلا دی می‌ستری

یکی از دیدنی‌های پمپئی، ویلا دی می‌ستری است. این نام که ویلای اسرار ترجمه شده، از یک نقاشی دیواری گرفته شده است که سرانجام یک دختر جوان را به یک فرقه مرموز نشان می‌دهد. برای روشن‌شدن این موضوع، در مناسک اسرارآمیز فرقه‌های بت‌پرستی خاص مراسماتی بود طالاعاتی از آن به‌صورت عمومی در دسترس نیست، جایی که هیچ‌کس خارج از فرقه هیچ تصوری از آنچه در جریان است، نداشت. به نظر می‌رسد بسیاری از آنچه درباره این فرقه‌ها به ما رسیده، مربوط به خدای دیونیزوس بوده است.

برای مثال می‌دانیم طی مراسم باکانی (باخوس نسخه رومی دیونوسوس بود) مبتدیان مقادیر زیادی شراب مصرف می‌کردند تا حدی که خود را به جنون می‌رساندند که به معنای واقعی کلمه یک حیوان زنده مانند گوسفند را پاره می‌کردند و آن را خام می‌خوردند. این ویلا کمی از سایر مکان‌ها فاصله دارد و درواقع خارج از دیوارهای باستانی پمپئی است؛ با این حال اگر فرصتی برای بازدید داشته باشید، شاهد برخی از بهترین نقاشی‌های دیواری رم باستان خواهید بود. نقاشی دیواری ذکرشده در بالا در طول مراسم رازآلود، سه دیوار کامل یک خانه را می‌پوشاند.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های مانارولا | شهری رنگین کمانی در ایتالیا

مجسمه‌های شهر پمپئی

شهر باستانی پمپئی به ما نشان می‌دهد زندگی روزمره رومیان باستان در قرن اول بعد از میلاد چگونه بوده است. همچنین جاذبه‌های شهر پمپئی به این دلیل است که یکی از بهترین مکان‌ها برای کشف هنر دوران روم به‌ شمار می‌آید. شهر گمشده پمپئی جایی بود که تاجران ثروتمند، ناخداهای کشتی و بانکداران در آن زندگی می‌کردند. درست خارج از دیوارهای پمپئی و اطراف هرکولانیوم، جایی بود که رومی‌های نخبه، خانه‌های مجلل ساحلی خود را با الگوبرداری از جولیوس سزار و امپراتوران نرون، کلودیوس و کالیگولا ساختند که صاحب خانه‌هایی در بایای مجاور بودند. دو هزار سال پیش، پمپئی چیزی شبیه همپتون‌های امروزی برای نیویورکی‌ها بود. بسیاری از اتاق‌های خانه پمپئی، باغ‌های پراستایل، دهلیزها و فواره‌ها با مجسمه‌ها تزئین شده بودند.

مجسمه‌هایی از پمپئی که از نابودی پمپئی جان سالم به در بردند، به ما نشان می‌دهند مجسمه‌های کوچک در پمپئی بیشتر رواج داشت. مجسمه‌های بزرگ، از نوع یادبود، پمپئی را تزیین کرده‌اند. هنگامی که مردم پمپئی در میدان اصلی خود قدم می‌زدند، در هر دو طرف می‌توانستند مجسمه‌های امپراتورها و خانواده امپراتوری و همچنین شهروندان شایسته پمپئی را از گذشته و زمان خود ببینند. مجسمه‌های یادبودی نیز در فروم مثلثی، در رواق ماسلوم، رواق ایوماکیا و همچنین محراب شهر لارس قرار داده شده بود.

بسیاری از خانه‌های پمپئی با پرتره‌های مجسمه‌سازی‌شده صاحبان و اعضای خانواده‌شان و همچنین سر و نیم‌تنه مردان مشهور گذشته شاعران، فیلسوفان و دولتمردان تزئین شده بودند.

برخی از جاذبه‌های شهر پمپئی، مجسمه‌های این شهر است که امروزه می‌توانید در موزه باستان‌شناسی ناپل از آن‌ها بازدید کنید. این مجسمه‌ها عبارت‌اند از:

  • مجسمه برنزی آپولو: آپولو کماندار که در اصل در معبد آپولو در پمپئی قرار دارد.
  • مجسمه برنزی آرتمیس: در اصل در معبد آپولو قرار دارد. تنها قسمت بالایی مجسمه باقی مانده است. این مجسمه با ژست آپولو مطابقت دارد. آن‌ها باید به‌صورت جفت ساخته شده باشند.
  • مجسمه رقصنده: این مجسمه از جاذبه‌های شهر پمپئی است. یک مجسمه برنزی که در خانه فاون یافت شده است که در اصل در impluvium یا حوضچه آب باران قرار دارد.

درمورد مجسمه‌های خانه‌های پمپئی باید گفت این مجسمه‌ها در اتاق‌ها، باغ‌ها و فواره‌ها نمایش داده می‌شدند. اگرچه همه مجسمه‌ها باقی نمانده‌اند، مشخص است مردم پمپئی مجسمه‌های کوچک‌تر را برای استفاده در خانه‌هایشان ترجیح می‌دادند؛ در حالی که مجسمه‌های بزرگ‌تر برای تزئین ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شدند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات