بهترین غذاهای اردن که نباید از دست بدهید

2 سال پیش 0 دیدگاه

در این مقاله، 25 نوع از بهترین غذاهای کشور اردن را به شما معرفی کرده‌ایم؛ درواقع غذا، یک خرده‌فرهنگ بسیار قوی است که می‌تواند پیشینه تاریخی و هویت فرهنگی ملت‌های مختلف را در خود منعکس کند. یک نقل‌قول اردنی وجود دارد که می‌گوید: «حتی زمانی که سیر هستید، می‌توانید 40 لقمه دیگر غذا بخورید»، اما مسئله غذا آن‌قدر سطحی نیست که تنها سبب سیرشدن شود. غذا در اردن نمادی از دست‌ودل بازی و مهمان‌نوازی اردنی‌هاست که البته نمونه آن را می‌توانید در بیشتر کشورهای آسیایی به‌ویژه خاورمیانه مشاهده کنید.

معرفی غذاهای کشور اردن

در ادامه با بهترین غذاهای کشور اردن آشنا شوید:

  1. فلافل

فلافل که در میان ما ایرانیان نیز بسیار محبوبیت دارد، یکی از غذاهای عربی و متعلق به کشور اردن است. بی‌شک بهترین فلافل‌های خاورمیانه در اردن طبخ می‌شوند. این غذا ترکیبی از نخود آسیاب‌شده به همراه ترکیبی تند و دوست‌داشتنی از ادویه‌هایی است که طعم و عطری فوق‌العاده به آن می‌دهند. پس از ترکیب مواد این غذا را به شکل دایره‌های کوچک درآورده و سرخ کرده و به همراه انواع مخلفات و ترشیجات سرو می‌کنند. فلافل همواره یکی از پرطرفدارترین غذاهای اردن است که آن را هم می‌توان به همراه نان و به شکل ساندویچ خورد و هم به‌صورت ناگت سبزی‌ها. اگر قصد سفر به اردن را دارید، حتماً فلافل‌های شگفت‌انگیز این کشور را نیز امتحان کنید.

  1. مُتبِل

 متبل غذایی بسیار لذیذ و ساده است که بیشتر به‌عنوان یک شام سبک یا پیش‌غذا سرو می‌شود.

شما می‌توانید در مهمانی‌های خود از آن استفاده کنید؛ زیرا با همه ذائقه‌ها سازگار است. برای پخت این غذا ابتدا بادنجان را کبابی می‌کنیم و سپس با سیر له‌شده، ماست چکیده، روغن‌زیتون، ارده کنجد و گردوی آسیاب‌شده ترکیب می‌کنیم و در آخر نمک و فلفل سیاه نیز به آن اضافه می‌کنیم. در کنار این غذا می‌توانید از سبزی‌هایی مانند ریحان و نعنا استفاده کنید. متبل از جمله غذاهایی است که حتی اگر قصد سفر به اردن را نداشته باشید، باید برای یک‌بار هم که شده آن را در خانه تهیه و امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اردن + نکات ضروری و جاذبه‌ها

  1. حُمُص

حمص نیز یکی از غذاهای معروف اردن است که گفته می‌شود اصالتی لبنانی دارد. روند آماده‌شدن این غذا تا حدودی شبیه متبل است. برای تهیه آن ابتدا باید نخود را خیس کنید، بپزید و پوست آن را بگیرید. سپس آن را به همراه اَرده و مقداری نمک و فلفل له کنید و بعد چند تکه یخ اضافه کنید که مواد بریده نشوند.

سپس کمی از آب پخت نخود به آن اضافه کنید تا سفت نباشد و درنهایت آن را با روغن‌زیتون و سبزی‌های معطر تزیین و طعم‌دار کرده و سرو کنید. درست است که اصالت این غذا به لبنان برگردد، امتحان‌کردن حمص‌های لذیذ اردن نیز خالی از لطف نیست.

  1. لبنه

لبنه درواقع نوعی ماست چکیده است که پیشینه‌ای لبنانی دارد و با آن تصوری که ما ایرانیان از ماست چکیده داریم، اندکی متفاوت است و حالتی مانند پیش‌غذا دارد. برای تهیه این غذا باید ماست را یک نصف روز در کیسه بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد یک جسم سنگین روی کیسه قرار دهید و آن را به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال بگذارید.

 پس از گذشت زمان مورد نظر ماست کاملاً خشک شده و می‌توان آن را به توپک‌های کوچک تقسیم کرد. درنهایت نیز می‌توانید آن را با روغن‌زیتون و سبزی‌هایی که دوست دارید تزیین کنید؛ البته این ماست را می‌توان به‌صورت ساده هم سرو کرد و حتماً لازم نیست آن را گرد کنید.

  1. سالاد تُبوله

این سالاد که مانند برخی غذاهای بالا اصالتی لبنانی دارد، بسیار خوشمزه است و کالری مصرفی پایینی نیز دارد؛ به همین دلیل برای کسانی که از رژیم غذایی استفاده می‌کنند، بسیار مفید است. این سالاد شامل خیار، بلغور آب‌پز، جعفری، پیاز، گوجه‌فرنگی، روغن‌زیتون، نمک، فلفل سیاه و آب‌لیموست. برای تهیه آن نیز کافی است مواد را در اندازه بسیار ریز خرد کرده و با یکدیگر مخلوط کنید و به یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین ترکیبات غذایی دست یابید.

  1. مجادرا

این غذا درست شبیه عدس‌پلوی ایرانی است؛ با این تفاوت که مقداری سبزی‌های خام و پیاز دارد که به شکل کاراملی سرخ شده‌اند. سبزی‌هایی که روی این غذا استفاده می‌شوند، شامل پیازچه، جعفری و گشنیز هستند. این غذا یکی از غذاهای معروف اردن است و در خاورمیانه نیز طرفداران بسیاری دارد.

  1. ساندویچ شاورما

این ساندویچ بسیار لذیذ و پرطرفدار یکی از غذاهای معروف عربی است که نه‌تنها در اردن، بلکه در تمامی کشورهای عربی طبخ می‌شود و در میان همه افراد طرفداران مخصوص خود را دارد. آنچه شاورما را از دیگر ساندویچ‌ها متمایز می‌کند، این است که شما باید مرغ‌ها را در مخلوط ماست، آب‌لیمو و پوست پرتقال رنده‌شده و ادویه‌های مخصوص استراحت داده و اجازه دهید 24 ساعت مرغ‌ها در این مخلوط بمانند. شاورما به همراه انواع ترشی‌ها و مخلفات مخصوص ساندویچ سرو می‌شود. اگر قصد دارید به اردن یا هرکدام از کشورهای عربی سفر کنید، حتماً شاورمای بومی آن‌ها را امتحان کنید و فراموش نکنید در بعضی از مناطق به‌جای مرغ از گوشت یا دیگر فرآورده‌های پروتئینی استفاده می‌کنند.

  1. شیش طاووق یا شیش کباب

یکی از محبوب‌ترین غذاهای اردن شیش کباب است که شباهت‌هایی با جوجه‌کباب دارد، اما در شیش کباب از سس سویا، سس کچاپ، عسل، ماست و روغن‌زیتون استفاده می‌شود. این غذا نیز مانند بسیاری از غذاهای عربی پیشینه‌ای لبنانی دارد؛ البته دارای انواع متفاوتی است و در ایران و ترکیه نیز با رسپی‌های متفاوت پخته می‌شود.

فراموش نکنید که درصورت سفر به اردن حتماً در یکی از رستوران‌های سنتی شهر اقامت خود این غذای بسیار لذیذ را امتحان کنید.

  1. کوفته با سس تاهینی

یکی از غذاهای کشور اردن کوفته با سس تاهینی است که می‌توان از آن به‌عنوان یک شام سبک و مقوی یاد کرد که کربوهیدرات کمی دارد. این غذا پر از طعم و عطر سبزی‌های تازه است و نه‌تنها بسیار ساده آماده می‌شود، بلکه بسیار لذیذ است. در سس این کوفته نیز از موادی مانند سیر، آب‌لیمو، روغن‌زیتون، گشنیز، جعفری، نعناع و فلفل سبز استفاده می‌شود که سبب شده است این سس به یک سس گیاهی تبدیل شود که البته طعم فوق‌العاده‌ای نیز دارد.

بیشتر بخوانید: گشت‌و‌گذار در باغ معجزه دبی بزرگ‌ترین باغ گل طبیعی دنیا

  1. مرغ مسخن

این نوع مرغ که در فلسطین هم یکی از غذاهای پرطرفدار است، از مرغ با چاشنی پیاز و سماق تهیه شده و در آن از روغن‌زیتون نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید تقریباً 90 درصد غذاها در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین و اردن دارای مقداری روغن‌زیتون هستند. به‌طورکلی زیتون و روغن‌زیتون یکی از مشخصه‌های این کشورهاست. مرسوم است که مرغ مسخن را با دست و به همراه نان پیتا (به شکل سنتی) مصرف می‌کنند. این غذا نیز مانند بسیاری از غذاهایی که در ابتدای مقاله ذکر شدند، یکی از پیشنهادهای ویژه ما به شما درصورت سفر به اردن هستند.

تگ ها غذا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات