راهنمای بازدید از موزه صندوق الماس مسکو

2 سال پیش 0 دیدگاه

در این مقاله سعی کردیم به اختصار راهنمای بازدید از موزه صندوق الماس مسکو را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم که در سفر با تور روسیه می‌توانید از آن دیدن کنید. موزه صندوق الماس مسکو مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از شاهکارهای جواهرات کمیاب، مدال‌ها، زیورآلات طلایی و پلاتینی است که در کاخ کِرِملین مسکو و در ساختمان اتاق اسلحه‌خانه قرار دارد و تحت کنترل مخزن دولتی فلزات گران‌بها و جواهرات روسیه است. یکی از دلایل مورد توجه بودن این مجموعه این است که این موزه یکی از معدود خزانه‌های جهان است که کلکسیونی از تاج‌های سلطنتی را در خود جای داده است.

موزه صندوق الماس مسکو

فرمان تأسیس موزه صندوق الماس را پیتر کبیر در سال 1719 صادر کرد. این موزه در ابتدا در یک کاخ زمستانی در سنت‌پترزبورگ قرار داشت. با اینکه پیتر کبیر فرمان ساخت موزه صندوق الماس را صادر کرده بود، بیشترین کمک‌ها و باارزش‌ترین جواهرات از سمت کاترین کبیر به این مجموعه اهدا شده‌اند.

گشایش موزه صندوق الماس در مسکو

موزه صندوق الماس مسکو برای اولین بار در سال 1967 و حدود 250 سال پس از تأسیس قابلیت بازدید عمومی را به ‌دست آورد. فعالیت این موزه در ابتدا به‌عنوان یک نمایشگاه کوتاه‌مدت آغاز شد، اما مدیران این مجموعه پس از مشاهده موفقیت آن تصمیم گرفتند که این مکان را به یک موزه دائمی تبدیل کنند و درنهایت در سال 1968 این تصمیم را عملی کردند.

بیشتر بخوانید: معرفی شهر یکاترینبورگ روسیه + حقایق جالب و جاذبه‌ها

راهنمای بازدید از موزه صندوق الماس مسکو

در مدت بازدید خود از موزه صندوق الماس مسکو، که از بهترین جاذبه‌های مسکو به‌شمار می‌رود، می‌توانید از جواهرات خاص و کمیابی مانند الماس اورلوف و الماس شاه دیدن کنید. همچنین می‌توانید تاج باشکوه امپراتوری روسیه را که برای کاترین کبیر ساخته شده بود، از نزدیک ببینید. جالب است بدانید در تمام طول بازدید اطلاعات توسط یک راهنمای ‌تور صوتی در اختیار شما گذاشته می‌شود؛ زیرا براساس قوانین موزه حضور راهنمای تور زنده برای راهنمایی گردشگران عملاً ممنوع است. جالب است بدانید تاج‌ها در یک اتاق محافظت‌شده به نام اتاق‌های اعلی‌حضرت یا اتاق‌های الماس نگهداری می‌شوند.

نکاتی که قبل از رفتن به موزه صندوق الماس در مسکو باید بدانید

بسیاری از بازدیدکنندگان هم‌زمان از موزه اسلحه‌خانه و صندوق الماس بازدید می‌کنند. فراموش نکنید برای بازدید از صندوق الماس باید بلیت مخصوص ورودی آن را خریداری کنید، باجه فروش بلیت صندوق الماس در موزه اسلحه‌خانه قرار دارد و لازم است بدانید که برای ورود به اسلحه‌خانه نیاز به خرید بلیت ندارید. به‌دلیل اینکه جواهراتی که در موزه صندوق الماس مسکو از آن‌ها نگهداری می‌شود، بسیار قیمتی و ارزشمند هستند، پس باید خود را برای نشان‌دادن پاسپورت و عبور از انواع چک‌های امنیتی آماده کنید. به یاد داشته باشید این موزه برای افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند نیز مناسب‌سازی شده است. بهتر است بدانید کاخ کرملین محل اقامت رئیس‌جمهور وقت روسیه است.

چگونه به موزه صندوق الماس مسکو برویم؟

موزه صندوق الماس درون کاخ کرملین قرار دارد، برای رسیدن به موزه باید از ورودی جنوبی کاخ، واقع در برج «بروویتسکایا» وارد کاخ کرملین شوید. هنگامی که وارد کاخ شدید، موزه اسلحه‌خانه درست در سمت چپ شما قرار دارد و صندوق الماس نیز درون محوطه اسلحه‌خانه است.

چه موقع می‌توان از موزه صندوق الماس مسکو دیدن کرد؟

موزه صندوق الماس در تمامی روزهای هفته جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی، از ساعت 10 صبح تا 5 بعدازظهر میزبان بازدیدکنندگان است. برای اینکه درگیر شلوغی و ازدحام درون موزه نشوید و بتوانید با آرامش از این تجربه لذت ببرید، بهتر است در ساعات ابتدایی روز به این موزه بروید. این موزه هرروزه بین ساعات 13 تا 14 بعدازظهر به‌منظور صرف نهار کارکنان بسته می‌شود. فراموش نکنید که برای فرار از ازدحام داخل موزه می‌توانید بعدازظهر هم برای خرید بلیت به موزه مراجعه کنید.

بازدید از موزه اسلحه‌خانه

بازدید از موزه صندوق الماس و اسلحه‌خانه معمولاً با هم انجام می‌شوند. موزه اسلحه‌خانه شامل بیش از 4000 قطعه جواهرات، زیورآلات طلا، سلاح‌ها جنگی، زره‌های پادشاهان و سایر گنجینه‌های مربوط به تزارهاست؛ برای نمونه از این جواهرات مجلل و بسیار قیمتی می‌توان به تاج ایوان، لباس تاج‌گذاری کاترین کبیر و مجموعه‌ای از تخم‌مرغ‌های طلایی فابرژ به‌ویژه تخم‌مرغ راه‌آهن سیبری اشاره کرد.

جواهراتی که در موزه صندوق الماس در مسکو از آن‌ها نگهداری می‌شود!

در ادامه برخی از معروف‌ترین جواهراتی که در این موزه نگهداری می‌شوند را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. تاجی به شکل خوشه انگور

در موزه صندوق الماس مسکوتاجی به نام خوشه انگور وجود دارد که متعلق به ملکه کاترین دوم بوده و توسط شاه گوستاو سوم در سال 1777 به ملکه کاترین اهدا شده است.

  1. اسپینل قرمز

یکی از چشم‌گیرترین جواهرات موجود در این موزه یک الماس اسپینل قرمزرنگ است که وزنی حدود 399 قیراط دارد. هنگامی که جرمی پائوزی مسئول ساخت تاج برای ملکه کاترین کبیر بود، این الماس چشم‌نواز را در بالاترین قسمت تاج ملکه قرار داد.

  1. الماس اورلو

الماس اورلو درواقع اصلی‌ترین زینت عصای طلایی امپراتور است و درواقع وجود همین الماس سبب شده است این عصا ارزشی باورنکردنی داشته باشد. این الماس حدود 190 قیراط وزن دارد و یکی از سنگ‌های بسیار مهم مجموعه جواهرات موزه صندوق الماس مسکو است. بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که این سنگ در اواخر قرن 16 یا اوایل قرن 17 در هند پیدا شده و احتمالاً بخش کوچکی از یک کریستال بسیار بزرگ‌تر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از دریاچه بایکال روسیه

  1. الماس شاه

الماس شاه یکی از الماس‌های تراش‌نخورده این مجموعه است که شکل اولیه خود را حفظ کرده و به اندازه الماس اورلو چشم‌گیر نیست؛ با این حال وزن آن به حدود 89 قیراط می‌رسد. این الماس رنگی زرد و مایل به قهوه‌ای روشن دارد و کاملاً خالص است.

  1. تافلشتاین

یکی دیگر از سنگ‌های مهم این مجموعه الماس پرتره رومیزی یا الماس تافلشتاین است که نمونه بزرگ‌ترین الماس رومیزی جهان است.

  1. یاقوت کبود سیلانی

یاقوت کبود سیلونی با رنگ آبی تیره و وزنی حدود 260 قیراط گل سرسبد مجموعه صندوق الماس است. در قرن نوزدهم مردم شال‌های بزرگ خود را با سنجاق‌هایی بزرگ تزیین می‌کردند و همین امر سبب شده بود اعضای خانواده سلطنتی تصمیم بگیرند این الماس زیبا و قیمتی را به سنجاق سینه‌ای مجلل تبدیل کنند.

  1. زمرد کلمبیایی

زمرد کلمبیایی که وزن آن حدوداً به 137 قیراط می‌رسد، سنگ زندگی و بهار و خرد نیز نامیده می‌شود. زمرد کلمبیایی موجود در صندوق الماس از نظر خلوص و زیبایی کاملاً بی‌نظیر و غنی است.

  1. کریزولیت بیضی‌شکل

این سنگ سبزرنگ و بیضی‌شکل متعلق به دریای سرخ است و نام آن از یک کلمه یونانی به معنای سنگ طلا گرفته شده ‌است. وزن آن حدوداً 193 قیراط بوده و کاملاً خالص و شفاف است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات