راهنمای بازدید از کاخ کرملین مسکو

2 سال پیش 0 دیدگاه

کاخ کرملین مسکوی روسیه یک دستاورد معماری باشکوه است. دیوارها و برج‌های تاریخی آن، کلیساهای گنبدی طلایی، و کاخ‌های باستانی در بلندای تپه بوروویتسکی و بر فراز رودخانه مسکو قرار دارند. این یک شهر کامل در مسکوست. شاهزادگان و تزارهای روسیه مدت‌ها پیش در کاخ کرملین در مسکو زندگی می‌کردند اما امروزه این مکان، اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه است. در مرکز جغرافیایی و تاریخی مسکو، کرملین مسکو قدیمی‌ترین بخش شهر است.

کاخ کرملین در مسکوی روسیه، اولین بار در هیپاتیان کرونیکل در سال 1147 به عنوان استحکاماتی توسط یوری دولگوروکی، شاهزاده سوزدال در ساحل رودخانه مسکو ساخته شد. کاخ کرملین با شهرک‌ها و حومه‌هایی که بیشتر توسط استحکامات جدید احاطه شده است، رشد و نمو کردند. این یک طرح شعاعی و دایره‌ای از مرکز مسکو را مشخص کرد که نمونه‌ای از شهرهای قدیمی روسیه است.

در قرن سیزدهم، کاخ کرملین مسکو محل اقامت رسمی قدرت عالی دولت بود و اوایل قرن شانزدهم، یکی از استحکامات مهم اروپا و مجموعه‌ای از بناهای تاریخی باکیفیت فوق‌العاده به شمار می‌آمد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های دیدنی مسکو

کلمه کرملین به چه معناست؟

کرملین کلمه روسی برای "قلعه" یا "ارگ" است. در واقع، برخی دیگر از شهرهای قدیمی روسیه، کرملین خاص خود را دارند. اما کرملین مسکو در سراسر جهان شناخته شده و نماد دولت روسیه است. کلمه "کرملین" به معنای دیوار بیرونی شهر نیست بلکه معنای درست آن، قلعه‌ای در داخل شهر است. بنابراین، در 200 سال اول تاریخ مسکو، مردم از قلعه مسکو به عنوان "شهر" یاد می‌کردند. بعدها، شهر شروع به رشد کرد و افراد بیشتری در خارج از دیوار شهر ساکن شدند.

اولین ذکر "کرملین" در سالنامه‌ها تنها در سال 1331 بود. در آن زمان، دیوار کرملین هم به عنوان استحکامات و هم مرز بین محل سکونت شاهزاده و ساکنان عادی شهر تلقی می‌شد. در گذشته، ساختن قلعه در وسط یک شهر معمول بود. اسمولنسک، نووگورود، پسکوف، آستاراخان، توبولسک، کازان، کلومنا، زارایسک و بسیاری دیگر از شهرهای روسیه کرملین‌های خود را داشتند.

کاخ کرملین مسکو

 نکات بازدید از کاخ کرملین

 کلیساهای کرملین مسکو در میدان کلیسای جامع واقع شده‌اند. این کلیسا‌ها شامل کلیسای جامع رستاخیز، کلیسای فرشته، کلیسای بشارت و برج ناقوس ایوان ولیکی هستند. تقریبا همه آن‌ها توسط معماران مدعو ایتالیایی طراحی شده‌اند که در سبک معماری آن‌ها به وضوح دیده می‌شود. کلیسای جامع اسامپشن پنج گنبدی (1475-1479) توسط یک معمار ایتالیایی Aristotele Fiorvanti ساخته شد. فضای داخلی آن با نقاشی‌های دیواری و یک نماد پنج طبقه (قرن 15-17) تزئین شده است. کلیسای جامع بعدها تبدیل به کلیسای اصلی ارتدکس روسیه شد که در حال حاضر، محل عروسی و تاج‌گذاری شاهزادگان بزرگ، تزارها و امپراتوران و همچنین زیارتگاه کلان‌شهرها و ایلخانان است.

کاخ کرملین در مسکو

در همان میدان، معمار ایتالیایی دیگری به نام آلویزیو نووی، کلیسای پنج گنبدی فرشته را در 1505-1508 برپا کرد. از قرن هفدهم تا نوزدهم، فضای داخلی آن با نقاشی‌های دیواری شگفت‌انگیز و یک نماد تزیین شده بود. در این کلیسا، شاهزادگان و تزارهای بزرگ مسکو به خاک سپرده شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به ایوان اول کالیتا، دیمیتری دونسکوی، ایوان سوم، ایوان چهارم وحشتناک، میخائیل فدوروویچ و الکسی میخائیلوویچ رومانوف اشاره کرد.

کلیسای جامع Dormition توسط معماران Pskov در 1484-1489 ساخته شد. در داخل کلیسای جامع برخی از نقاشی‌های دیواری قرن 16-19 حفظ شده و نمادهای آندری روبلوف و تئوفان یونانی بخشی از آن است. در 1505-1508 برج ناقوس ایوان ولیکی ساخته شد که با ارتفاع 82 متر، بلندترین ساختمان روسیه بود که به کانون گروه کاخ کرملین تبدیل شده است.

موزه کاخ کرملین مسکو

در میان قدیمی‌ترین ساختمان‌های مدنی کاخ کرملین مسکو، کاخ وجوه (1487-1491) قابل توجه‌ترین است. معماران ایتالیایی مارکو فریازین و پیترو آنتونیو سولاریو آن را به عنوان یک سالن بزرگ برای برگزاری مراسم دولتی، جشن‌ها و پذیرایی از سفرای خارجی ساخته‌اند. قابل‌توجه‌ترین بنای مدنی قرن هفدهم که توسط استادان روسی ساخته شد، کاخ ترمنویی است.

از اوایل قرن 18، زمانی که پایتخت روسیه به سنت پترزبورگ نقل مکان کرد، مجموعه معماری کاخ کرملین روسیه با آرسنال که نقشی تشریفاتی با عملکردهای مذهبی داشت و پس از آتش سوزی 1797 توسط ماتوئی کازاکوف بازسازی شد، گسترش یافت. سنا در 1776-1787 طبق نقشه‌های همان معمار به عنوان محل اقامت بالاترین نمایندگی قدرت دولتی امپراتوری روسیه، سنای حاکم ساخته شد.

از سال 1839 تا 1849 یک معمار روسی KA Thon کاخ کرملین بزرگ را به عنوان اقامتگاه خانواده امپراتوری برپا کرد که ساختمان‌های کرملین باستانی مانند کاخ وجوه، اتاق طلایی تزارینا، اتاق‌های استاد، کاخ ترمنوی و کلیساهای ترمنوی را شامل می‌شود. در اتاق اسلحه‌خانه ساخته شده توسط KA Thon در مجموعه کاخ کرملین بزرگ، یک موزه قرن شانزدهمی وجود دارد که به طور رسمی به دستور الکساندر اول در سال 1806 ساخته شد.

 

کاخ کرملین در مسکو روسیه

 

تاریخچه کاخ کرملین

تاریخچه کاخ کرملین به اولین ساکنان مسکو برمی‌گردد. بنیانگذار مسکو، شاهزاده یوری دولگوروکی، دستور ساخت اولین قلعه چوبی را در سال 1156 در محلی به نام شهر مسکو صادر کرد، اما کلمه "کرملین" تنها اولین بار در قرن چهاردهم ثبت شد. کاخ کرملین که امروزه می‌بینیم، در اواخر قرن پانزدهم ساخته شده است.

شاهزاده مسکو ایوان کبیر، رویای ساختن پایتختی را داشت که از نظر عظمت و اهمیت برابر با قسطنطنیه باشد. او رویای خود را «روم سوم» نامید و معمارانی را از ایتالیا استخدام کرد. بیشتر کارهای آن‌ها همچنان پابرجاست. کاخ که ‌در قرن دوازدهم به عنوان یک قلعه مستحکم با ساختمان‌های چوبی ساخته شد، اکنون به یک مجموعه باشکوه و قلب سیاسی روسیه تبدیل شده است.

کاخ کرملین در روسیه

کلمه کرملین به معنای شهر مستحکم و از ارگ‌های قرون وسطایی است که کلان شهرهای مدرن را در سراسر روسیه تشکیل می‌دهند. کرملین مسکو شناخته‌شده‌ترین کاخ در میراث جهانی یونسکوست. این مجموعه عظیم، مساحتی 66 زمین (27 زمین) دارد که بیش از 1.5 مایل (2.5 کیلومتر) دیوارهای دفاعی آن شامل 20 برج به ارتفاع بیش از 260 فوت (80 متر) است که بلندترین آن‌ها برج اسپاسکایا نام دارد. دیوارهای قرمز با ابهت و برج‌های ستاره‌دار آن، نمادی قابل تشخیص از پایتخت روسیه هستند. تا این که در قرن هجدهم، پایتخت به سنت پترزبورگ منتقل شد و کرملین دیگر اقامتگاه تزارها نبود.

پس از انقلاب، بلشویک‌ها پایتخت را به مسکو منتقل کردند و در محوطه کاخ کرملین مستقر شدند. لنین، استالین و برخی از اعضای دولت شوروی در قلمرو کرملین زندگی می‌کردند. از زمان شوروی، کلمه "کرملین" مترادف با "دولت روسیه" شده است.

کاخ کرملین روسیه

آیا این روزها کسی در کرملین زندگی می‌کند؟

 در واقع هم بله و هم خیر. رئیس‌جمهور نه در کاخ کرملین بلکه در اقامتگاه خود خارج از مسکو زندگی می‌کند. کرملین فقط به عنوان یک محل کار رسمی عمل می‌کند. ساختمان آرسنال، پادگان هنگ ریاست‌جمهوری را در خود جای داده است، جایی که سربازان هنگ ریاست‌جمهوری در آن زندگی می‌کنند. با این حال، این به سختی باعث می‌شود کرملین مسکونی تلقی شود. هیچ "مناطق مسکونی" کلاسیکی وجود ندارد که مثلا مقامات یا فقط شهروندان ثروتمند در قلمروی قلعه زندگی کنند.

تاریخچه کاخ کرملین مسکو


معرفی جاذبه‌های کاخ کرملین 

علاوه بر ساختمان‌های اداری دولتی مانند کاخ بزرگ کرملین و کاخ کرملین دولتی، این ارگ، تعداد زیادی موزه، ساختمان‌های تاریخی و کلیسا دارد. جاذبه‌های برجسته زیر را از دست ندهید:

 ناقوس ایوان بزرگ

برج ناقوس ایوان بزرگ که بر فراز کاخ کرملین با ارتفاع بیش از 260 فوت (80 متر) برافراشته است، بلندترین ساختمان مسکو برای بیش از 400 سال بود. با بالا رفتن از قله (هزینه ورودی در قیمت بلیط کرملین گنجانده نشده است)، از مناظر پانورامای تماشایی بر مسکو لذت ببرید.

تاریخچه کاخ کرملین مسکو

کلیسای جامع اسامپشن

 این کلیسای ارتدوکس روسی که به نام کلیسای جامع نیز نامیده می‌شود، ساختاری از سنگ سفید و تاجی با گنبدهای طلایی دارد. داخل آن به همان اندازه زیباست. این کلیسا با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ و مجسمه‌های چشمگیر مزین شده است.

کلیسای جامع بشارت

کلیسای جامع بشارت که بین قرن‌های 14 و 18 ساخته شد، کلیسای کوچک تزارهایدوک نشین بزرگ مسکو بود. گنبدهای پیازی طلاکاری شده نمادین آن، نمونه‌ای از معماری ارتدکس روسی است.

کلیسای جامع اسامپشن کاخ کرملین

کلیسای جامع فرشته

این کلیسا در اوایل قرن شانزدهم که پیش از انتقال پایتخت توسط پیتر کبیر به سنت پترزبورگ به عنوان گورستانی برای تزارهای روسیه ساخته شده بود، از عناصر معماری رنسانس ایتالیایی برگرفته شده است. فضای داخلی کلیسای جامع فرشته مملو از نقاشی‌های دیواری تاریخی و لوازم مذهبی است.

اتاق اسلحه

یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های مسکو، اسلحه‌خانه کاخ کرملین است که مجموعه‌ای از جواهرات، لباس‌ها، سلاح‌ها و زره‌های زیبا از تاریخ روسیه را به نمایش می‌گذارد. از جمله بهترین جواهرات آن، تخم مرغ فابرژ است.

کلیسای جامع بشارت کاخ کرملین

کیتا گورود

کیتای گورود یک محله تاریخی از مسکو و یک مکان گردشگری مهم است. در انتهای جنوبی میدان سرخ، کلیسای شفاعت قرار دارد که بیشتر شهرت آن به خاطر کلیسای جامع سنت باسیل مقدس است. این ساختمان در سال‌های 1554–1560 برای بزرگداشت شکست تاتارها (مغول‌ها) کازان و آستاراخان توسط ایوان چهارم (هولناک) ساخته شد.

محوطه کاخ کرملین

محوطه کاخ کرملین

  • آیا می‌دانستید کرملین، بزرگ‌ترین قلعه اروپاست؟ با قدم زدن در قلمرو وسیع آن به مساحت 28 هکتار، کلیساهای باستانی، باغ‌ها و بناهای تاریخی غیرعادی را خواهید دید. در طول پیاده‌روی خود در اطراف محوطه کاخ کرملین، خواهید دید:
  • میدان کلیسای جامع با قدیمی‌ترین کلیساهای مسکو
  • برج ناقوس ایوان کبیر (فقط در بیرون)
  • موزه اتاق پاتریارک با فضای داخلی بازسازی شده قرن هفدهمی و مجموعه‌ای عجیب از گنجینه‌های پدرسالار

کلیسای جامع فرشته کاخ کرملین


  • سه کلیسای جامع اصلی اواخر قرن 15 - اوایل قرن 16 و کلیسای رسوب لباس
  • بزرگ‌ترین توپ دنیا که به توپ تزار معروف است
  • بزرگ‌ترین ناقوس جهان که به آن زنگ تزار می‌گویند‌
  • باغ آرام تاینیتسکی که مناظری چشمگیر از میدان کلیسای جامع، رودخانه مسکو و سکوی هلیکوپتری ساخته شده برای استفاده ولادیمیر پوتین را ارائه می‌دهد. در این‌جا می‌توانید درخت بلوط کاشته شده توسط یوری گاگارین را نیز مشاهده کنید.
بیشتر بخوانید: معرفی جاذبه‌های شگفت انگیز شهر کازان
  

سایر  کاخ موزه‌های کرملین مسکو

علاوه بر بازدید از محوطه کاخ کرملین در سفر به روسیه، می‌توانید از مناظر زیر نیز دیدن کنید:

  صندوق الماس که یک موزه جداگانه است و در همان ساختمان اسلحه‌خانه قرار دارد. این مکان دارای الماس‌های منحصر به فرد، سنگ‌های قیمتی کمیاب، شاهکارهای جواهرات قرن 18-20، و قطعات طلا و پلاتین است. این موزه همه روزه به جز پنجشنبه‌ها از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر با استراحت از ظهر تا 1 بعد از ظهر باز است. شانس شما به جریان بازدیدکنندگان در روز بازدید بستگی دارد. گشت و گذار در موزه آسان است، زیرا آن‌ها یک راهنمای صوتی رایگان به زبان انگلیسی به شما می‌دهند.

اتاق اسلحه کاخ کرملین

کاخ بزرگ کرملین محل اقامت رسمی رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه است که برای عموم آزاد نیست. در تاریخ‌های مشخص، تورهای گروهی از کاخ کرملین در مسکو برگزار می‌شود.  فضای داخلی کاخ چشمگیر است: می‌توانید سالن‌های تشریفاتی مجلل سنت جورج، سنت اندرو، سنت ولادیمیر، و همچنین قصر باستانی ترم و اتاق وجهی را کاوش کنید.

کاخ موزه‌های کرملین مسکو

همان‌طور که اشاره شد، برج ناقوس ایوان بزرگ مناظر شگفت‌انگیزی از کرملین را به نمایش می‌گذارد، اما بلیط از قبل در دسترس نیست. شما می‌توانید بلیط را فقط در روز مراجعه خود خریداری کنید. این موزه همه روزه، به جز پنجشنبه، با ساعت‌های 10:15، 11:15، 13:00، 14:00، 15:00، 16:00، 17:00 از 15 تا 30 سپتامبر باز است.

کاخ موزه‌های کرملین

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات