رمز و رازهای گورستان خیابان پارک جنوبی در هند

2 سال پیش 0 دیدگاه

مردگان گورستان خیابان ساوت پارک در کلکته می‌توانند داستان‌هایی را از قبر خود زمزمه کنند. آن‌ها می‌توانند برای شما قصه‌هایی از عشق و اندوه، عذاب‌ها و خلسه‌ها و پایان‌های غم‌انگیز بگویند. گورستان خیابان پارک جنوبی، میراثی است که از سال 1767 پس از میلاد تا 1830 پس از میلاد مورد استفاده قرار می‌گرفت و بقایای 1600 مرد، زن و کودک بریتانیایی را در خود جای داده است.  

در دهه 1700، افراد مرتبط با هند شرقی از اولین محل دفن کلکته در محل کلیسای سنت جان استفاده می‌کردند. اما مرگ اغلب زود به زود فرا می‌رسید و منظره دسته‌های تشییع جنازه که هر روز در میان شهر راه می‌رفتند، مایوس‌کننده بود و بدین ترتیب قبرستان جدیدی دور از شهر در میان مزارع ساخته شد و برای رسیدن به آن، جاده‌ای به نام جاده دفینه ساختند. از قضا، آن جاده امروزه به نام خیابان پارک شناخته می‌شود و یکی از خوش آب‌وهواترین جاده‌های کلکته است که نمایشگاه‌های شیک، میخانه‌ها، بوتیک‌ها و کافه‌ها را در خود جای داده است. قدم زدن در اطراف قبرستان، سرگرم‌کننده نیست، اما برای درک کلکته، باید گذشته آن را درک کنید و گفته شده است که قبرستان خیابان پارک جنوبی مکان خوبی برای شروع است.

پس در اين مقاله از راهنمای سفر به هند، همراه ما باشيد تا با حقایق گورستان خیابان پارک جنوبی، آشنا شده و با ديدی باز به بازديد از اين گورستان رمزآلود برويد.

هنگامی که از دروازه اصلی گورستان خیابان پارک جنوبی در کشور هند عبور می‌کنید، واحه‌ای سرسبز و سایه‌دار از درختان وحشی، نخل‌های متحرک و مقبره‌های عظیم و پوشیده از خزه مقابل چشمان شما باز می‌شود. نسیم ملایمی می‌وزد و آرامشی وهم‌آور با صدای کلاغ‌ها و فاخته‌ها بر فراز محوطه حکم‌فرماست.

قبرستان خیابان پارک جنوبی

دقایقی دیگر را با گذر از کنار طاق‌ها، مقبره‌هایی به شکل اهرام و مقبره‌هایی شبیه معابد رومی سپری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: جاذبه دیدنی شهر ریشی‌کش، شهر یوگا در هند

همان‌طور که تاریخ روی سنگ قبرها را در نظر می‌گیرید، متوجه می‌شوید که در آن زمان به‌طور کلی طول عمر کوتاه و زندگی به ویژه برای اروپایی‌های ساکن کلکته شکننده بود. به این خاطر که آن‌ها درک کمی از بیماری‌های استوایی، بهداشت نامناسب و عدم وجود هرگونه داروی مرسوم داشتند.

گورستان خیابان پارک جنوبی در هند

بتکده‌ها در گورستان خیابان پارک جنوبی با هزینه‌های گزاف ساخته شده‌اند و کل مکان اطرافش را یک مسیر پیاده‌روی پرپیچ‌وخم احاطه کرده است که در باغ‌های کنزینگتون از آن عبور می‌کنید و با ردیفی از درختان معطر تزئین شده‌اند و سایه‌ای موقر و زیبا به آن می‌دهند: در یک کلام، حیاط کلیسای ویندزور با همه سرو و سرخدارش، در کوچک‌ترین درجه قابل مقایسه با آن‌هاست. سپس به یک معبد باستانی هندو در وسط گورستان هدایت می‌شوید و راهنمایتان به شما اطلاع می‌دهد که این قسمت، تنها قبری است که مانند معبد ساخته شده و متعلق به سرلشکر چارلز هندو استوارت، افسر بریتانیایی از هنگ اروپایی بنگال است که نه تنها فرهنگ هندو را پذیرفت، بلکه با یک زن هندو نیز ازدواج کرد. او به خانم‌های بریتانیایی توصیه می‌کرد که لباس ساری بپوشند، زیرا این لباس، زنانه‌تر است.

حقایق گورستان خیابان پارک جنوبی

بنابراین استوارت نامی بود که او به‌خاطر عشقش به فرهنگ هندو به‌دست آورد و در مورد آن چندین مقاله در روزنامه نوشت و در آن از بریتانیایی‌های مستقر در هند خواست آن را بپذیرند. این برخلاف مبلغانی بود که در آن زمان همه چیز را درباره «بومیان» تحقیر می‌کردند. استوارت در بستر مرگ آرزو کرد که قبرش به سبک پانچایتانا ساخته شود و بدین ترتیب، مقبره‌ای شبیه معبد بر روی بقایای فانی او ساخته شد.

بیشتر بخوانید: جاذبه کوچی | مناطق جذابی که در سفر به کوچی هند باید ببینید

همچنین یک قبر برجسته با مجسمه نیم‌تنه هنری دروزیو، شاعر انگلیسی-هندی، و متفکر رادیکال که اولین کسی بود که آموزش و علم غرب را در بنگال منتشر کرد، وجود دارد. دروزیو در سن 22 سالگی به‌طرز غم‌انگیزی بر اثر وبا درگذشت، اما تأثیر او در میان جوانان بنگال که از تحصیلات، شک مذهبی و عقل‌گرایی او الهام گرفته بودند، باقی ماند.

معرفی قبرستان خیابان پارک جنوبی

بلندترین ابلیسک گورستان، یعنی مقبره سر ویلیام جونز از ديگر حقایق گورستان خیابان پارک جنوبی است. جونز که مستشرق و حقوقدان بود، در سال 1178 به عنوان رئیس قاضی وارد هند شد. کلکته در آن زمان جنگلی انبوه با حیوانات وحشی و حشرات بود. اما جونز، زبان‌شناس و دانشمند، نحوه برقراری ارتباط با مردم محلی را آموخت و زبان سانسکریت را مطالعه کرد. او در ادامه به ترجمه Shakuntala و Manusmriti از سانسکریت به انگلیسی پرداخت و مهم‌تر از همه، انجمن آسیایی بنگال را تأسیس کرد. افراد برجسته دیگری مانند پسر عموهای ملکه ویکتوریا، مونسون‌ها و پسر چارلز دیکنز، والتر لندور دیکنز - که یک کادت در ارتش کمپانی هند شرقی بود، در گورستان خیابان پارک جنوبی آرام گرفته‌اند.

تاریخچه گورستان خیابان پارک جنوبی در هند

این گورستان همچنین محل دفن افراد مشهور هندی مثل، ریچموند تاکری، پدر نویسنده ویلیام میکپیس تاکری است که در کلکته به دنیا آمده است. اتفاقا پدر ریچموند در طول یازده سال خدمت خود در بنگال با گرفتن و فروش فیل‌های وحشی در انگلستان، ثروت بسیار زیادی به دست آورد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های اوداپیور شهر دریاچه‌ها + راهنمای سفر

او به اندازه‌ای ثروت جمع کرد که در بیست و هشت سالگی از هند بازنشسته شد و در انگلستان، زندگی راحت و سبکی را ادامه داد.

آشنایی با حقایق گورستان خیابان پارک جنوبی

زمانی که گورستان خیابان پارک جنوبی را ترک كنید، با چشمانی تازه به کلکته نگاه می‌کنید. زيرا همیشه می‌دانستید که این شهری زیبا اما پیر است و وقتی در مسیرهای باریک و خیابان‌های عریض آن رانندگی می‌کنید، نشانه‌های زیادی از پوسیدگی را می‌بینید.

گشت‌وگذار در قبرستان خیابان پارک جنوبی

اما اين گورستان شاهد رنسانس چندجانبه هند بوده و داستان‌های بی‌شماری در مورد وضعیت انسان در خود نگه داشته است كه متوجه آن خواهید شد که فقط تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها را شنیده‌اید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات