کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا تلفیقی از معماری و رنگ

2 سال پیش 0 دیدگاه

کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا، یک کلیسای بزرگ کاتولیک رومی در بارسلون کاتالونیاست و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اروپا به شمار می‌رود. این کلیسا توسط معمار کاتالانی آنتونی گائودی (1852–1926) طراحی شده است. ساخت کلیسای لاساگرادا فامیلیا ناقص است، اما یکی از میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود و در نوامبر 2010 توسط پاپ بندیکت شانزدهم به عنوان یک کلیسای کوچک معرفی شد.

ساخت ساخت ساگرادا فامیلیا در سال 1882 آغاز و گائودی در سال 1883 وارد پروژه شد و آن را با سبک معماری و مهندسی خود - ترکیبی از اشکال گوتیک و منحنی آرت نوو - تغییر داد. گائودی، سال‌های آخر عمر خود را صرف این پروژه کرد و در زمان مرگش در سال 1926، کمتر از یک چهارم پروژه انجام شده بود. ساخت‌وساز کلیسای لاساگرادا فامیلیا به کندی پیش رفت، زیرا به کمک‌های مالی خصوصی متکی بود و با شروع جنگ داخلی اسپانیا کار ساخت کلیسا متوقف شد.

 برای آشنایی بیشتر با تاریخچه و آدرس کلیسای لاساگرادا فامیلیا این مقاله از راهنمای سفر به اسپانیا را تا پایان بخوانید.

تاریخچه کلیسای لاساگرادا فامیلیا

کلیساهای گوتیک زیادی در کشور اسپانیا وجود دارد، اما کلیسای لاساگرادا فامیلیا متفاوت است. دلیل اول این است که به نظر نمی‌رسد یک کلیسای گوتیک باشد بلکه به نظر می‌رسد که از استخوان یا شن ساخته شده است. به نوعی ظاهری ارگانیک دارد. اما چیز دیگری وجود دارد که آن را از کلیسای جامع قدیمی گوتیک متمایز می‌کند: این که در واقع قدیمی نیست.

بازدید از کلیسای لاساگرادا فامیلیا

گائودی قبل از مرگش در سال 1926 نتوانست بخش زیادی از کلیسای معروف خود را بسازد. بیشتر آن در 40 سال گذشته ساخته شده و هنوز به پایان نرسیده است. این بدان معناست که معماران هنوز هم در حال کشف این موضوع هستند که گائودی چگونه می‌خواست این کلیسا ساخته شود. آنتونی گائودی قبل از مرگش، مدل‌های گچی مفصلی از نقشه‌هایش برای اتمام کلیسا به جای گذاشت اما حدود 80 سال پیش، همه آن‌ها اساسا تخریب شدند.

بیشتر بخوانید: معرفی 9 مورد از بهترین جاذبه‌های مورسیا | درباره مورسیا اسپانیا

بازدید از کلیسای لاساگرادا فامیلیا

کلیسای لاساگرادا فامیلیا یک اعجوبه ساختمان‌سازی واقعی است که در تور اسپانیا حتما باید از آن بازدید کنید. معمار فرانچسک دو پائولا ویلار که در ابتدا مامور اجرای پروژه ساگرادا فامیلیا بود، تنها یک سال بعد از گائودی جوان جایگزین شد که تا زمان مرگش در سال 1926 کاملا خود را وقف این کار کرد. گائودی سرداب و نمای عیسی مسیح در کنار آن را تکمیل کرد که به عنوان میراث جهانی اعلام شده است. با ماکت‌ها و نقشه‌های باقی‌مانده، ادامه کار ساختمان را می‌توان ساخت که از طریق کمک‌های خصوصی تامین می‌شود.

گلدسته

طرح اصلی گائودی در مجموع، هجده گلدسته را می‌طلبد که به ارتفاع دوازده حواری، چهار انجیلی، مریم باکره و بلندتر از همه، عیسی مسیح را نشان می‌دهد. تا سال 2010 هشت گلدسته ساخته شده که مربوط به چهار حواری در نمای میلاد مسیح و چهار حواری در نمای Passion است. بر اساس گزارش کار در سال 2005 وب‌سایت رسمی پروژه، نقاشی‌هایی که توسط گائودی امضا و اخیرا در آرشیو شهرداری یافت شده‌اند، نشان می‌دهد که گلدسته ویرجین در واقع توسط گائودی کوتاه‌تر از انجیلیان بوده است.

کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا

نما

کلیسا دارای سه نمای بزرگ خواهد بود: نمای عیسی مسیح در شرق، نمای Passion در غرب و نمای شکوه در جنوب (هنوز تکمیل نشده است). نمای عیسی مسیح قبل از قطع شدن کار در سال 1935 ساخته شد و مستقیم‌ترین تأثیر گائودی را در کلیسای لاساگرادا فامیلیا دارد.

آدرس کلیسای لاساگرادا فامیلیا

«مصائب» به ‌ویژه به‌خاطر شخصیت‌های یدک، لاغر و رنج‌دیده‌اش از جمله چهره‌های نحیف مسیح که بر ستون‌های شلاق زده می‌شود، چشم‌گیر است. مسیح روی صلیب این طرح‌های بحث‌برانگیز کار Josep Maria Subirachs است. نمای گلوری که ساخت آن در سال 2002 آغاز شد، بزرگ‌ترین و به یاد ماندنی‌ترین نمایش از این سه خواهد بود و معراج فرد به سوی خدا را نشان می‌دهد و صحنه‌هایی شبیه جهنم، برزخ را به تصویر می‌کشد و شامل عناصری مانند هفت گناه مرگبار و هفت فضیلت بهشتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین شهرهای جنوب اسپانیا برای گردشگری

نمای شبستان

نمای شبستان که بین سال‌های 1894 و 1930 ساخته شد، اولین نمایشی بود که تکمیل شد. این مکان که به تولد حضرت عیسی (ع) اختصاص دارد، با صحنه‌هایی تزیین شده که حاوی عناصر زندگی است. این مجسمه‌ها که از ویژگی‌های سبک طبیعت‌گرای گائودی است، به زیبایی چیده و با صحنه‌ها و تصاویری از طبیعت تزئین شده‌اند که هرکدام از نمادهای آن به شیوه خاص خود هستند. به عنوان مثال، سه رواق با دو ستون بزرگ از هم جدا شده‌اند و در پایه هر کدام یک لاک‌پشت قرار دارد (یکی نمادی از خشکی و دیگری دریا است؛ هر کدام نمادی از زمان به عنوان چیزی که در سنگ قرار گرفته و تغییرناپذیر است). 

شبستان کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا

نما رو به طلوع خورشید در شمال شرقی کلیسای لاساگرادا فامیلیا قرار دارد که نمادی برای تولد مسیح است و به سه رواق تقسیم شده که هر یک نمایانگر یک فضیلت الهیاتی (امید، ایمان و نیکوکاری) است. درخت زندگی بر فراز درگاه عیسی در رواق خیریه واقع شده است. چهار برج، نما را تکمیل می‌کنند و هر یک به یک قدیس (متیاس رسول، سنت برنابا، جود رسول و سیمون غیور) اختصاص یافته است.

بخش داخلی کلیسای لاساگرادا فامیلیا

پلان کلیسا یک صلیب لاتین با پنج راهرو است. طاق‌های شبستان مرکزی به چهل و پنج متر و طاق شبستان‌‌های جانبی به سی متر می‌رسد. گذرگاه دارای سه راهرو است. ستون‌های آن روی یک شبکه 7.5 متری قرار دارند. بااین‌حال، ستون‌های اپیس که بر پایه دل ویلار قرار گرفته‌اند، به شبکه نمی‌چسبند و بخشی از ستون‌های سرپایی برای انتقال به شبکه نیاز دارند و در نتیجه الگوی نعل اسبی در طرح آن ستون‌ها ایجاد می‌کنند.

نمای داخلی کلیسای لاساگرادا فامیلیا بارسلونا

تقاطع بر روی چهار ستون مرکزی پورفیری استوار است که از یک هایپربولید بزرگ ساخته شده که توسط دو حلقه دوازده هیپربولید (درحال‌حاضر در دست ساخت) احاطه شده است. طاق مرکزی به شصت متر می‌رسد. این اپید با یک طاق هیپربولید به ارتفاع هفتاد و پنج متر پوشیده شده است. گائودی قصد داشت که در ورودی اصلی هدف قرار دهد که طاق‌های شبستان را ببیند.

بیشتر بخوانید: بازدید از 10 موزه برتر بارسلون را از دست ندهید | موزه بارسلونا

جزئیات هندسی

برج‌های نمای عیسی مسیح با تاج‌هایی به شکل هندسی پوشیده شده‌اند که یادآور سبک کوبیسم هستند (آن‌ها در حدود سال 1930 به پایان رسیدند) و تزئینات پیچیده آن معاصر با سبک هنر نوست، اما سبک منحصربه‌فرد گائودی از طبیعت نشأت می‌گرفت، نه هنرمندان یا معماران دیگر.

گائودی در طرح‌های بعدی کلیسای لاساگرادا فامیلیا (به‌طور واضح‌تر پس از سال 1914) از ساختارهای هیپربولید استفاده کرد، با این حال مکان‌ها در شبستان وجود دارد. طرحی که با طراحی سطوح قاعده‌ای گائودی برابری نمی‌کند و هیپربولید ظاهر می‌شود. به عنوان مثال، در اطراف صحنه با پلیکان، نمونه‌های متعددی وجود دارد (از جمله سبدی که توسط یکی از چهره‌ها دیده شده است). یک هیپربولید به درخت سرو (با اتصال آن به پل) پایداری ساختاری می‌بخشد. در نهایت، مناره‌های «میتر اسقف» با ساختارهای هیپربولید پوشیده شده‌اند.

کلیسای لاساگرادا فامیلیا چه زمانی تکمیل می‌شود؟

یکی از رایج‌ترین سوالات مربوط به ساگرادا فامیلیا این است که این سازه چه زمانی تکمیل می‌شود. جواب دادن به این سوال سخت است. از زمان تأسیس آن در سال 1882، به لطف کمک‌های مالی تا اینجای اثر ساخته شده است. به همین دلیل ممکن است تاریخ دقیق اتمام ساخت کلیسای لاساگرادا فامیلیا مشخص نباشد.

راهنمای بازدید از کلیسای لاساگرادا فامیلیا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات