غارهای الفنتا در شهر بمبئی | جاهای دیدنی هند را بشناسید

2 سال پیش 0 دیدگاه

بمبئی، پایتخت تجاری هند، به دلیل ویژگی‌های گردشگری آن شناخته شده است. بناهای تاریخی و مجسمه‌های زیادی در بمبئی وجود دارد که مردم در تعطیلات از آن‌ها دیدن می‌کنند. یکی از این مکان‌ها، غارهای الفنتا در هند است که در جزیره‌ای در نزدیکی ساحل شهر بمبئی قرار دارد. این غارها بین قرن پنجم تا هفتم میلادی توسط پادشاهان هندو ساخته شده است.

ساختار غارهای الفنتای هند ترکیب کاملی از سبک دراویدی و ناگارا در معماری هندو را نشان می‌دهد. این ترکیب، آن را به یکی از معدود معبد تبدیل می‌کند که دو سبک مختلف از ساخت معبد در کنار هم را نشان می‌دهد. در ابتدا غراپوری نامیده می‌شد، اما بعدا به نام فیل معروف شد. این سایت میراث جهانی به لرد شیوا اختصاص داده شده است و دارای معماری و مجسمه‌های شگفت‌انگیزی است که قدمت آن‌ها به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد. پس در این راهنما، شما را با غارهای الفنتا در هند آشنا می‌کنیم.

درباره غارهای الفنتای بمبئی

غارهای الفنتا در وسط بندر بمبئی، در سواحل بمبئی واقع شده‌اند. این جزیره در دوران باستان با سه نام مختلف شناخته می‌شد. به آن جزیره غاراپوری یا غاراپور می‌گفتند که به معنی شهر غارها، سوناپوری و الپاتاست. سرخپوستان باستان بر این باور بودند که شیوا لینگام خود را در این مکان تأسیس و عصر جدیدی را ایجاد کرد به‌نام "عصر شانیور". دو تیم در تاریخ طولانی غارهای الفنتا در هند کار کردند، یکی در قرن پنجم و دیگری قبل از قرن 15.  

در زمان سلسله موریان، در قرن پنجم میلادی، دو برادر، مانکو و چارانکو در آن کار می‌کردند. آن‌ها مسئول ایجاد معابد صخره‌ای در این‌جا بودند که به عنوان غارهای 1 تا 6 شناخته می‌شدند. به گفته مورخان، اعتقاد بر این است که آن‌ها متعلق به یک قبیله غیرآریایی به نام "مالاس" بودند که بین قرن ششم قبل از میلاد تا قرن دوازدهم پس از میلاد بر بخش‌های وسیعی از هند باستان حکومت می‌کردند. تیم دوم احتمالا از خارج از ماهاراشترا بود.

غارهای الفنتا هند

مورخان، شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد مردم کونکان خود را «کونکانا» می‌نامیدند. این کلمه شبیه زبان کانادایی است که در آن «کو» به معنای همان است درحالی‌که «نا» به معنای سرزمین است. از این رو Ko-na-nak-desa Konkan می‌دهد. مورخان بر این باورند که تیم دوم احتمالا متعلق به قوم کانارس زبان کانادایی است که با ساختن زیارتگاه‌ها و مجسمه‌های جدید در قرن دهم، مسئولیت احیای شکوه باستانی غارهای الفنتا را بر عهده داشتند.

بیشتر بخوانید: جاذبه دیدنی شهر ریشی‌کش، شهر یوگا در هند

حقایقی در مورد معماری غارهای الفانتا

غارهای الفنتا در هند گروهی از معابد صخره‌ای هستند که حفاری شده‌اند تا پنج معبد مختلف را که به لرد شیوا تقدیم شده‌ را نشان دهند که در این مکان به همراه خدایان دیگری مانند گانشا ویشنو، سوریا، راوانا و دورگا یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین تصاویری بر روی این دیوارها حک کرده‌اند که صحنه‌هایی از اساطیر هند را به تصویر می‌کشد و بسیار شبیه به تصاویری است که در غار نقاشی‌های آجانتا و الورا دیده می‌شود.

علاوه‌بر این‌ها، چندین مجسمه دیگر نیز خدایان، الهه‌ها و شیاطین را به تصویر می‌کشند. از میان سه غار حکاکی شده از سنگ‌های عظیم بازالت، زیارتگاهی نیز وجود دارد که به لرد گانشا اختصاص یافته است.

غارهای الفنتا در هند

در غارهای الفنتا از چه چیزهایی می‌توان بازدید کرد؟

بازدیدکنندگانی که از این مکان دیدن می‌کنند، هفت معبد مختلف را در این‌جا خواهند دید که بین سال‌های 500 تا 1050 پس از میلاد ساخته شده‌اند. مردم همچنین می‌توانند در پشت‌آب‌های بمبئی، واقع در نزدیکی جزیره‌ای که این غارها در آن قرار دارند، قایق‌سواری کنند. همچنین موزه‌ای در این مکان وجود دارد که مجسمه‌ها و مصنوعات معروف غارهای الفنتا را در خود جای داده است. مجسمه‌هایی که سه خدای مختلف گانشا، ویشنو و شیوا را به تصویر می‌کشند نیز در این مکان حفاری شده‌اند، همراه با زیارتگاهی که یک خدای هفت چهره ساداشیوا را در زیارتگاه مرکزی واقع در داخل معبد اصلی نگهداری می‌کند. یک مجسمه گاو نر ناندی نیز وجود دارد که در یکی از این غارها دیده می‌شود.

مجسمه‌های داخل غار و اهمیت آن‌ها

غارهای الفنتا هند، یک مکان میراث جهانی یونسکو و یک نقطه توریستی مهم در شهر بمبئی، مجسمه‌های هندو و همچنین مجموعه‌ای از کتیبه‌های نوشته شده به خط براهمی از قرن اول قبل از میلاد را در خود جای داده است. این غار حکاکی‌ها لرد شیوا را در نقش ماهایوگی نشان می‌دهد که در حال رقص لرد ناتاراجا و گانگاداراست. این مجسمه‌ها پیکره‌هایی در اندازه واقعی هستند که از یک تکه سنگ حکاکی شده‌اند که بعدا تکمیل شده است، همان‌طور که از شیکاراها (بالای تزئینی) مشهود است که بعدا اضافه شدند.

غارهای الفنتا بمبئی

مجسمه‌های یافت شده در غارهای الفنتا در بمبئی عبارتند از:

الهه مادر زمین

این مجسمه مربوط به دوره گوپتا از قرن پنجم میلادی است و الهه‌ای را نشان می‌دهد که روی یک فیل نشسته است. او چهار دست دارد و دو دستش شکسته است. نمادهای خورشید و ماه بر سر او به ترتیب برای زمان و مرگ است. اعتقاد بر این است که او یک گاوآهن، یک صدف، یک شاخه درخت، یک چرخ گردان و یک گل نیلوفر آبی در دستان خود دارد که به ترتیب نشان‌دهنده باروری، شکوفایی و درستی است. این الهه همچنین چندین حیوان مانند طاووس و غیره در کنار خود دارد.

سیوا ناتاراجا

این مجسمه لرد شیوا را به عنوان رقصنده کیهانی خلقت و نابودی نشان می‌دهد. این بنا در قرن دهم میلادی توسط یک پادشاه پالاوا ساخته شد و شاهکاری از هنر کشور هند است. پای راست لرد شیوا بلند و از زانو خم شده و پای چپ پایین آویزان است و سرش به عقب برگشته و چشمانش در مراقبه بسته است.

او طبل کوچکی به شکل ساعت شنی در دست دارد که نشان‌دهنده زمان است. مجسمه کوچکی از یک گاو نر پشت سر او ایستاده است که بر روی دیو جهل به نام آپاسمارا پوروشا می‌رقصد و جهل، تنبلی یا فراموشی را نشان می‌دهد که باعث می‌شود اعمال معنوی را نادیده بگیرد.

سرمایه به شکل اسب از Aihole

پادشاه Chalukya Mangalesha این پایتخت ستون را از سال 543 تا 568 پس از میلاد ساخته است. شبیه سر اسب با ساختار نوک تیز در زیر آن بوده که به عنوان تکیه‌گاه برای بستن اسب‌ها استفاده می‌شده است.

غارهای الفنتا در بمبئی

معماری غارهای الفنتا بمبئی هند

هیچ کنده‌کاری و مجسمه‌ای که در آجانتا یا الورا می‌بینیم، وجود ندارد، اما معماری غار Elephanta حتی شگفت‌انگیزتر است. به نظر می‌رسد یک قلعه با دیوارهای عظیم اطراف آن و تنها ورودی/خروجی غارها از طریق پله‌های باریک بریده شده از صخره است که با عبور از یک پل از روی آب می‌توان به آن نزدیک شد.

مجسمه عظیم گانشا دارای ستون‌های حکاکی شده زیبایی و همچنین دو معبد کوچک‌تر داخل آن است. مجسمه‌های لرد ویشنو، دورگا در حال کشتن ماهیشاسورا، لینگودباوا (نمایشی از سیوا که از لینگام باز بیرون می‌آید) و غیره هستند. مجسمه سیوا ناتاراجا بهترین نمونه از هنر چولا در شمال هند است. این لرد شیوا را به عنوان رقصنده کیهانی نشان می‌دهد که رقص الهی خود را برای از بین بردن جهل اجرا می‌کند.

مجسمه‌های دیگری که غارهای الفانتا به آن‌ها معروف هستند، عبارتند از: تری مورتی (نیم‌تنه‌ای سه سر برهما، ویشنو و سیوا)، آرداناریش‌وارا (نیمی نر و نیمی ماده - مرد-شیر)، هاریهارا (نیمی نر، نیمی زن که نماینده سیوا با همسر است. پارواتی)، ماهساملوخا (لرد شیوا با خشم با بازوهای متعدد به تصویر کشیده شده است) گاجالاکشمی (تنه ای که در آن الهه لاکشمی بر روی برگ نیلوفر آبی بیرون آمده از آب ظاهر می‌شود) و غیره.

مجسمه‌ای به شکل اسب از Aihole توسط پادشاه Chalukya Mangalesha از سال 543 تا 568 پس از میلاد ساخته شد که نشان‌دهنده یک ساختار نگهدارنده برای بستن اسب‌هاست. معماری غار الفانتا شامل دیوارهای عظیمی است که آن را با پله‌های باریک به‌عنوان ورودی/خروجی در میان آب احاطه کرده‌ که توسط غارهای بریده‌شده از صخره‌ها شبیه به قلعه‌ها هستند. الفانتا یک سایت میراث جهانی است که تحت حفاظت سازمان باستان‌شناسی هند قرار دارد.

نحوه دسترسی به غارهای الفنتا در بمبئی

نزدیک‌ترین فرودگاه، فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی در سحر است که حدود 16 کیلومتر با آن فاصله دارد. علاوه‌‌براین، یکی دیگر از نزدیک‌ترین گزینه‌ها، فرودگاه جوهوست که تنها 7 کیلومتر با سایت فاصله دارد. اتوبوس‌هایی که توسط BEST حرکت می‌کنند، از ایستگاه CST و ایستگاه اتوبوس swargate حرکت و به سمت Alibag می‌روند. غارها کمی دورتر از جاده اصلی در محلی به نام غاراپوری یا جزیره الفانتا قرار دارند. گردشگران می‌توانند برای رفتن به این جزیره از ایستگاه CST تاکسی کرایه کنند.

غارهای الفنتا بمبئی هند

بهترین زمان برای بازدید از غارهای الفنتا بمبئی

بهترین زمان برای بازدید از غارها از اکتبر تا ژوئن است که هوا نسبتا خنک و خشک باقی می‌ماند. سطوح رطوبت در این مدت به اندازه کافی برای کاوش در مکان مناسب باقی می‌ماند. گردشگران باید از بازدید از جولای تا سپتامبر خودداری کنند؛ زیرا بارندگی شدید باعث می‌شود بیشتر قسمت‌های جزیره غیرقابل دسترس باشد. با توجه به این‌که جزیره توسط دریا احاطه شده است، گردشگران ممکن است در بازدید از مکان‌های اطراف بمبئی با مشکل مواجه شوند.

 اگر قصد سفر به هند و بازدید از غارهای الفنتا بمبئی را در فصل باران‌های موسمی دارید، عاقلانه است که در طول سفر خود یک چتر همراه داشته باشید. بااین‌حال، مردم همچنین می‌توانند این غارها را در طول سال کاوش کنند، اما باید قبل از برنامه‌ریزی سفر، بررسی کنند که آیا کشتی‌ها فعال هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید: معابد خاجوراهو هند | مکانی جذاب برای گردشگران

هزینه ورودی و زمان بازدید از غارهای الفانتا در بمبئی

هزینه ورودی برای بازدیدکنندگان هندی به ازای هر نفر 40 روپیه است، درحالی‌که بلیط برای اتباع خارجی 600 روپیه است و برای کودکان زیر 15 سال هزینه ورودی وجود ندارد. غارها همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر باز هستند، به جز دوشنبه که بسته است. بااین‌حال، زمان‌بندی ممکن است بسته به شرایط آب‌وهوایی کمی متفاوت باشد، بنابراین گردشگران باید قبل از بازدید، بررسی کنند.

معرفی غارهای الفنتا هند

چیزهایی که هنگام بازدید از غارهای الفانتا باید به‌خاطر بسپارید:

  • با در نظر گرفتن زمان کشتی، برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید؛
  • تورهای با راهنما در غارهای الفانتا فقط با راهنمایان مجاز در دسترس هستند؛
  • مراقب میمون‌ها باشید و مواد غذایی را در کیف خود نگهداری کنید؛
  • مقدار زیادی آب بنوشید؛
  • کفش راحت بپوشید؛
  • از عینک آفتابی و کلاه خود استفاده کنید؛
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

علاوه‌بر غارهای الفانتا، چندین غار دیگر نیز در بمبئی وجود دارد. قدیمی‌ترین غارهای کانهری در نزدیکی بوریوالی است که در قرن اول قبل از میلاد ساخته شد و حاوی استوپاها، زیارتگاه‌ها و مجسمه‌های بودایی بود. در دو مرحله - 150 بعد از میلاد تا 600 بعد از میلاد، حکاکی شده که مرحله دوم کیفیت اثر هنری بهتری نسبت به فاز اول دارد. کنده‌کاری‌ها تاریخ بسیار خوبی دارند زیرا در 1800 سال گذشته در معرض شرایط بیرونی قرار داشته‌اند. مجموعه دیگری از غارهای سنگی در جزیره Elephanta در بندر بمبئی واقع شده است. سه گروه اصلی از معابد غار در این‌جا وجود دارد که قدمت آن‌ها به حدود قرن ششم پس از میلاد باز می‌گردد. شهر جزیره در آن زمان غراپوری نامیده می‌شد که به Elephanta یا Elpata تبدیل شد.

طراحی فیگورهای غارهای الفنتا در هند

معابد صخره‌ای الورا در صخره‌های بازالتی در کنار هم حفر شده بودند. ساخت‌وساز در سال 600 بعد از میلاد آغاز شد و تا 300 سال بعد ادامه یافت. در این‌جا 34 غار وجود دارد که از این تعداد 12 غار هندو، 17 معبد بودایی و 5 معبد هستند. معروف‌ترین معبد کایلاش است که به شیوا اختصاص داده شده است. دیگر آثار تاریخی معروف در نزدیکی بمبئی غارهای کارلا، غارهای بدسا و غارهایکانهری هستند.

قدمت غارهای Bedsa به قرن دوم قبل از میلاد یا قبل از آن براساس برخی گزارش‌ها باز می‌گردد. آن‌ها در سال 1819 توسط کاپیتان جان اسمیت در طی یکی از شکارهای او برای یافتن گنجی که گفته می‌شود در صومعه‌های بودایی باستانی توسط مهاجمان خارجی مانند اسکندر مقدونی و غیره دفن شده بود، دوباره کشف شدند. غارهای کارلا بین قرن اول قبل از میلاد تا قرن دهم پس از میلاد ساخته شده‌اند.

آن‌ها همچنین به عنوان غارهای Kanheri-Karla یا Kala-Kachha شناخته می‌شوند. کلمه "خال" به معنای "پنجره" است و شکل این سازه‌های صخره‌ای باعث شده است که به این نام خوانده شوند. این غارها چندین استوپای بودایی دارند که در دوره‌های بعد بزرگ‌تر شدند. اولین کاوش در این‌جا حدود سال 170 بعد از میلاد انجام شد، اما کار عمده از قرن اول بعد از میلاد شروع شد و تا اواخر قرن پنجم بعد از میلاد ادامه یافت.

 

گشت‌وگذار در غارهای الفنتا در هند

مکان‌های معروف نزدیک غارهای الفنتا

  • کلیسای Mount Mary Bandra

 کلیسای بانوی ما از کوه که معمولا به عنوان کلیسای کوه مریم شناخته می‌شود، یک کلیسای کاتولیک رومی است که در بندرا، بمبئی واقع شده است. با وجود این که عمارت کلیسا 100 سال قدمت دارد، تاریخچه مجسمه فعلی بانوی ما به قرن شانزدهم باز می‌گردد، زمانی که کشیشان یسوعی از پرتغال مجسمه را به مکان فعلی رساندند و کلیسایی ساختند.

Girgaon Chowpatty – Girgaon Chowpatty ساحل Girgaon Chowpatty می‌تواند یک نقطه محلی برای کاوش و معروف‌ترین ساحل در بمبئی باشد. ساحل، مقصد محبوبی برای ماساژ، یوگا و قدم زدن با سرعتی آرام است. همچنین یک مکان محبوب برای کسانی است که به دنبال استراحت با خانواده و دوستان خود پس از کار هستند. شما می‌توانید در ساحل استراحت کنید و در حین تماشای غروب خورشید در دریای عرب، چای داغ، بلپوری و پانیپوری بنوشید.

بیشتر بخوانید: جاذبه کوچی | مناطق جذابی که در سفر به کوچی هند باید ببینید

  • پایانه چاتراپاتی شیواجی

 پایانه چاتراپاتی شیواجی مهاراجه یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن است که بمبئی را با سایر مناطق ملی متصل می‌کند. این بنا علاوه‌بر اهمیت آن در دنیای تجاری، یک سازه شاخص است که به سبک ویکتوریا-گوتیک ساخته شده است و قبلا به عنوان پایانه ویکتوریا شناخته می‌شد. مهندسان بریتانیایی و صنعتگران هندی به مدت یک دهه برای ساخت این سازه کار کردند.

  • دروازه هند

این طاق سنگی خیره‌کننده مشرف به دریای عرب است و برای بزرگداشت اولین بازدید پادشاه جورج پنجم و ملکه مری ساخته شده و یکی از محبوب‌ترین نقاط برای بازدید از بمبئی برای مردم بمبئی است که برای قدم زدن در اطراف یا تماشای کشتی‌هایی که وارد بندر و از آن خارج می‌شوند، بازدید می‌کنند. همچنین به عنوان دروازه هند شناخته می‌شود و مکان بسیاری از گشت‌و‌گذارهای مجلل با قایق است. هر توریستی که به بمبئی می‌آید، باید از این مکان دیدن کند.

  • هتل تاج محل

معروف‌ترین و معتبرترین هتل مجلل تاج محل در مقابل ساختار دروازه هند واقع شده است. Marine Drive یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی معروف بمبئی که می‌توانید در کنار دریا بنشینید یا در تفرجگاه قدم بزنید و مکانی که زوج‌ها، کودکان و پیاده‌روان صبح زود را خواهید دید که وقت خود را سپری می‌کنند و در معرض نسیم تازه دریا می‌نشینند.

Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya - حدود 5 کیلومتر از Marine Drive فاصله دارد.

  • گالری هنری جهانگیر

یک گالری هنری معروف است که تنها 5 کیلومتر از مارین درایو فاصله دارد.

  • فواره فلورا

در فورت یکی دیگر از سازه‌های معروف بین مارین درایو و دروازه هند بوده و فقط یک چشمه آب است اما تاریخ و مکان دیدنی جالبی در بمبئی دارد.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات