معابد خاجوراهو هند | مکانی جذاب برای گردشگران

2 سال پیش 0 دیدگاه

معابد خاجوراهو هند در شهری باستانی در منطقه چاتارپور مادیا پرادش واقع شده است. معابد خاجوراهوی هند در قرون وسطی توسط سلسله چاندلا ساخته شده و به دلیل معماری به سبک ناگارا و مجسمه‌های زیبای نایکاها و خدایان، شهرت بسیاری دارد. شکوه مجسمه‌های پیچیده یکی از دلایلی است که آن را به مکانی محبوب برای بازدید در بین گردشگران در سفر به هند تبدیل می‌کند.

 معبد خاجوراهو کشور هند که بین سال‌های 950 تا 1050 بعد از میلاد توسط سلسله چاندلا ساخته شده‌اند، اشکال مختلفی مانند مدیتیشن، آموزه‌های معنوی، رابطه، از طریق هنر را نشان می‌دهند. این معابد به ‌خاطر صنایع‌دستی‌اش که شامل نمایش‌های باشکوهی از مجسمه‌های زیبا و مهارت‌های معماری استثنایی است، معروف هستند و آن‌ها را به یکی از خیره‌کننده‌ترین مکان‌های میراث جهانی یونسکو در هند تبدیل می‌کنند. معابد خاجوراهوی هند به سه گروه شرقی، غربی و جنوبی تقسیم می‌شوند. مجسمه‌های زیبا، دقیق و گویا، مجسمه‌های معابد خواجوراهوی هند شما را شگفت‌زده خواهند کرد. اگر دوست دارید با معبد خاجوراهو هند بیشتر آشنا شوید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: سوغات هند چیست؟ | صنایع دستی سنتی هند

بهترین زمان سفر به معابد خواجوراهوی هند

برای سفر به معبد خواجوراهو در هند حدود ماه فوریه برنامه‌ریزی کنید، زمانی که می‌توانید در جشنواره رقص  معابد خواجوراهو نیز شرکت کنید و شاهد جشنواره رقص خواجوراهو، که یکی از جشن‌های معروف هند است، باشید. این معبد شگفت‌انگیز، ترکیبی خیره‌کننده از هنر و معماری است. شما می‌توانید سمفونی فوق‌العاده‌ای از اجراهای رقص کلاسیک مسحورکننده را که توسط هنرمندان مشهوری که از شهرهای مختلف هند اجرا می‌شوند تجربه کنید.

معابد خاجوراهو هند

تاریخ معابد خاجوراهو

کتیبه‌های موجود در معابد خواجوراهو نشان می‌دهند که این زیارتگاه‌ها از سال‌های 950 تا 1050 میلادی ساخته شده‌اند. ساخت معبد را به حاکمان سلسله Chandela نسبت می‌دهند. اعتقاد بر این است که منطقه معبد با مساحت 20 کیلومترمربع در طول دوازدهم حدود 85 معبد داشته است. با این حال، تنها 25 معبد باقی مانده است. این معابد در فضایی به مساحت 6 کیلومترمربع مشخص شده‌اند. جالب است بدانید که گروه معابد خواجوراهو به دو دین جنیسم و ​​هندوئیسم، مرتبط هستند. معبد کاندریا مهادوا به عنوان بزرگ‌ترین و مشهورترین معبد در میان معابد باقی مانده شناخته می‌شود. این مکان با مجسمه‌های شماره‌گذاری شده است که جزئیات آن را نشان می‌دهد و در واقع غنای معماری باستانی کشور هند را منعکس می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قلعه سرخ دهلی (لال قلعه دهلی) کشور هند

معماری معابد خاجوراهو هند

معابد خاجوراهو هند دارای نمادهای معماری به سبک ناگارا هستند. آن‌ها بیشتر به خاطر مجسمه‌های وابسته به عشق شهوانی که دیوارهای معبد را می‌سازند، شناخته شده‌اند. این معابد که بر پایه‌های گرانیتی ساخته شده‌اند، با استفاده از ماسه سنگ بنا گشته‌اند. بیشتر معابد هندو، زیارتگاه‌های خاجوراهو از طرح طراحی Vastu-Purusha-Mandala پیروی می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های معابد خواجوراهوی هند این است که مجسمه‌ها در ردیف‌های متقارن تکرار می‌شوند، کنده‌کاری‌های بسیار پرآذین دیوارها، ستون‌ها، سقف این معابد را تزیین می‌کند. تابلو و مجسمه در این معابد دارای کتیبه هستند. به جز یک مورد، هر معبد در خواجوراهو رو به شرق و ورودی‌های آن هم در همان جهت است.

موزه معابد خاجوراهو

موزه باستان‌شناسی در خواجوراهو گنجینه‌ای از مجسمه‌ها و آثار هنری ساخته شده است. این موزه دارای پنج گالری است و بیش از 300 مجسمه در آن وجود دارد و از این تعداد 110 مجسمه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

معابد معروف در خاجوراهو

معابد خاجوراهو که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند، به دلیل ساختارهای وابسته به عشق شهوانی خود موردتوجه قرار گرفته است. سرزمین معابد زیبا، در مورد تاریخ و فرهنگ دوران گذشته صحبت می‌کند، اما این معابد بسیار بیشتر از ساختمان‌های وابسته به عشق شهوانی خود هستند. بهتر است نگاهی به حقایق جالبی درباره معابد خواجوراهو بیندازیم که قطعاً شما را مجذوب خود خواهند کرد.

معبد کاندیری ماهادف

معبد کاندیری ماهادف، در غرب معبد لاکشمانا، بزرگ‌ترین و تکامل‌یافته‌ترین معبد خاجوراهو از نظر ترکیب معماری و مجسمه‌سازی و یکی از بهترین‌های هند و احتمالاً در حدود سال 1020 ساخته شده است. حتی پیکره‌های این معبد بلندتر و باریک‌تر از جاهای دیگر هستند. حکاکی داخلی غنی شامل دو تورانا زیبا (درهای قوسی) است. سه باند مجسمه در اطراف مکان مقدس و گذرگاه، کهکشان کاملی از خدایان و الهه‌های هندو، میتونا، کنیزان آسمانی و شیرها را زنده می‌کنند.

معابد خاجوراهوی هند

معبد ماهادوا

معبد کوچک و عمدتاً ویران‌شده ماهادوا سکویی مشترک با کاندریا و دوی جاگدامبا است. ممکن است این معبد که اکنون به شیوا تقدیم شده، در اصل یکی از زیرمجموعه‌های معبد کاندریا مهادف بوده باشد که احتمالاً به همسر شیوا تقدیم شده است. در رواق مجسمه‌ای قابل‌توجه از مردی قرار دارد که شیری افسانه‌ای شاخ‌دار را نوازش می‌کند.

معبد چیتراگوپتا

 چیتراگوپتا کمی در شمال دیوی جاگدامبا قرار دارد و از نظر ساخت‌وساز شبیه به آن است. این معبد خاجوراهو، انبوهی از صحنه‌های مجسمه‌سازی مبارزه با حیوانات، دسته‌های سلطنتی، سنگ‌تراش‌ها در محل کار و رقص‌های شادی‌آور زندگی روستایی باشکوه چاندلاها را به تصویر می‌کشد.

معبد پارسوانات

معبد پارسوانات در جنوب که در اواسط قرن دهم ساخته شد، بزرگ‌ترین و بهترین در مجموعه گروه شرقی است. این معبد همچنین، برخی از بهترین مجسمه‌های خاجوراهو، از جمله تصاویر ویشنو را در خود جای داده است. برخلاف محاسبات پیچیده طرح گروه غربی، پلان این معبد یک مستطیل ساده است که یک گلدسته مجزا نیز در عقب دارد. مجسمه‌های فرشته‌های در حال پرواز و زیبایی‌هایی با چشم‌های آهسته با کودکان، لوازم‌آرایشی و گل‌ها، دیوارهای بیرونی را تزئین می‌کنند. مجسمه‌های این معبد حتی بافت لباس‌های نازک زنانه را نیز به خوبی به نمایش می‌گذارد.

معبد آدینات

معبد آدینات متعلق به اواخر قرن یازدهم، یک عبادتگاه کوچک در محوطه کوچکی با دیوار است که در جنوب شرقی غانتای واقع شده است. ایوان و مجسمه تیرتانکارا (به معنای واقعی کلمه «فوردساز، شخصیتی که دیگران را به سوی رهایی هدایت می‌کند) آدیناتا در آن واقع شده است. این معبد که در ابتدای دوران افول Chandelas ساخته شده، نسبتاً کوچک است، اما shikhara و پایه آن به طرز ارزشمندی تراشیده شده است.

معبد غانتای

در جنوب این سه معبد، به سمت مجموعه جین، گوهر کوچکی به نام معبد غانتای است. تنها چیزی که از این معبد باقی مانده ستون‌های آن است که با کنده‌کاری‌های مروارید و زنگ‌ها مزین شده است. تزئینات ورودی الهه جین هشت بازو سوار بر پرنده افسانه‌ای گارودا و نقش برجسته‌ای است که 16 رویای مادر ماهاویرا، بزرگ‌ترین شخصیت مذهبی در آیین جین و همتای بودا را نشان می‌دهد.

معبد برهما

معبد گرانیتی و ماسه‌سنگ برهما، یکی از قدیمی‌ترین معابد اینجا (حدود 900 سال)احتمالاً نام‌گذاری شده است. برهما، یکی از اعضای لقب سه‌گانه خدایان بزرگ هندو، همراه با شیوا و ویشنو، به ندرت معبدی برای خود می‌گیرد و این معبد دارای یک لینگا، نماد انتزاعی و فالوس‌شکل شیوا است. این بنا از نظر طراحی با بسیاری از معابد دیگر متفاوت است، به ویژه در ترکیب مواد و شکل معماری آن، تفاوت زیادی با دیگر معابد خواجوراهوی هند وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جاذبه کوچی | مناطق جذابی که در سفر به کوچی هند باید ببینید

معبد جاوری

معبد جاوری کوچک و متناسب که درست در جنوب معبد وامانا قرار دارد و تقریباً هم معاصر است، از طراحی سه زیارتگاه ساده‌شده‌ای برخوردار است. دو باند بیرونی اصلی میزبان دوشیزگان بهشتی هستند.

معبد وامانا

شمالی‌ترین معبد خاجوراهو، وامانا متعلق به اواخر قرن یازدهم است که به تجسم کوتوله ویشنو اختصاص یافته است (اگرچه تصویر موجود در پناهگاه بیشتر شبیه یک کودک قدبلند و حیله‌گر است). دیوارهای پناهگاه، باز بودن غیرمعمول الهیاتی را نشان می‌دهند که بیشتر نمایانگر خدایان و الهه‌های اصلی هستند. ویشنو در بسیاری از شکل‌های خود ظاهر می‌شود.

چه کسانی و چه زمانی معبد خاجوراهو هند را ساختند؟

گروه معابد خاجوراهو هند در دوران حکومت سلسله راجپوت چندلا ساخته شد. آن‌ها به محض اینکه در سراسر پادشاهی خود را به قدرت رسیدند، شروع به ساختن این مجموعه کردند که بعدها به Bundelkhand معروف شد. بیشتر معابد خاجوراهو بین سال‌های 950 تا 1050 پس از میلاد در زمان پادشاهان هندو یاسووارمان و دانگا ساخته شدند.

نام معبد خواجوراهو هند از کجا آمده است؟

طبق افسانه‌ها، معابد به عنوان دروازه خود، دو درخت خرما طلایی قرار دارند. این‌گونه بیان شده که خواجوراهو از کلمه «خاجور» به معنای نخل خرما گرفته شده است.

کشف معابد خاحوراهو هند

این معابد بیش از هزار سال قدمت دارند، اما به لطف کاپیتان تی اس برت در سال 1838 دوباره کشف و به جهان معرفی شدند. برت یک کاپیتان ارتش بریتانیا در یک وظیفه رسمی در خواجوراهو بود و دنباله‌ای ناشناخته را دنبال کرد.

معابد خاجوراهو در هند

مجسمه‌های معبد خاجوراهای هند

ظاهراً گفته می‌شود که مهاتما گاندی مجسمه‌های معابد خواجوراهو را بسیار مأیوس‌کننده می‌دانست و حامیانش را متقاعد می‌کرد که دیوارهای معبد را از نمایش «شرم‌آور و ناشایست» فرهنگ هند پاک می‌کنند. با این حال معابد تا امروز باشکوه ایستاده‌اند.

متعجب خواهید شد اگر بدانید علیرغم اینکه معابد خاجوراهو به خاطر مجسمه‌های وابسته به عشق شهوانی آن مشهور هستند، تنها 10 درصد از کنده‌کاری‌های معبد خاجوراهو فعالیت‌های جنسی را به تصویر می‌کشد.  90 درصد بقیه هم حکاکی‌های معمولی و زندگی مردم عادی را که در آن زمان زندگی می‌کردند به نمایش گذاشته شده است. مجسمه‌هایی از سفالگران، نوازندگان، کشاورزان و زنان نیز وجود دارد.

معابد بازمانده

 معابد خاجوراهو در سرتاسر جهان به خاطر مجسمه‌های وابسته به عشق شهوانی و حسی و کنده‌کاری‌های هنری، شناخته شده‌اند. این یک نمونه درخشان از معماری هند و فرهنگ آن در دوره قرون وسطی حاکمان Chandela است. این مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. تا قرن دوازدهم حدود 85 معبد وجود داشت، اما در قرن سیزدهم برخی از آن‌ها ویران شدند. امروزه تنها 22 معبد خاجوراهو در این مجموعه باقی مانده است.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات