کلیسای کورا در استانبول، تلفیقی از هنر بیزانس و هنر اسلامی

2 سال پیش 0 دیدگاه

کلیسای کورا که در منطقه تاریخی ادیرنکاپی شبه جزیره تاریخی و بخشی از یک صومعه متعلق به قرن ششم، واقع شده است، مکانی چشم‌گیر است که در آن می‌توانید برجسته‌ترین نمونه‌های نقاشی روم شرقی و بیزانس قرن چهاردهم به همراه بهترین موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری حفظ‌شده در جهان را ببینید.

با لغو تصمیم شورای دولتی در سال 2019، چورا دوباره به مسجد تبدیل شد و با فرمان ریاست جمهوری که در روزنامه رسمی در 21 اوت 2020 منتشر گردید، عبادت در آن آغاز شد. در اين مقاله در مورد کلیسای کورا و موزه کاریه و تاریخچه بنا به‌طور مفصل صحبت خواهیم کرد. اگر آماده باشید، راهنمای بازدید و آشنایی با تاریخ کلیسای کورا شروع می‌شود!

معرفی کلیسای کورا در استانبول

موزه کاریه واقع در شبه جزیره تاریخی، یک بنای باشکوه مسیحی است که قدمت آن به قرن ششم باز می‌گردد. در زمان امپراتوری روم شرقی، صومعه چورا یک مجموعه ساختمانی بزرگ و کلیسای چورا نیز مرکز این مجموعه بود. کلیسای چورا در خیابان چورا استانبول هماهنگی خیره‌کننده‌ای با خانه‌های چوبی اطراف خود دارد. موزه کاریه که با ابطال تصمیم شورای دولتی به مسجد تبدیل شده بود، در 30 اکتبر 2020 به‌عنوان موزه متوقف شد اما این بدان معنا نیست که دیگر ارزش بازدید ندارد.

این موزه که میراث جهانی استانبول است، نقش کلیدی در زنجیره گردشگری این شهر دارد. کلیسای کورا که میزبان آثار هنری بی‌نظیری است، حال‌و‌هوای قرون وسطی را به زمان حال می‌آورد. مسجد و موزه استانبول Kariye که فرهنگ‌ها و باورهای مختلف را با هم جمع می‌کند، با تصاویر روی دیوارهایش شما را به اعصار مختلف می‌برد. این بنای تاریخی که می‌توان از آن به‌عنوان یک ارزش جهانی یاد کرد، میراث تاریخی مشترک نه تنها استانبول بلکه جهان است.

کلیسای چورا در استانبول

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه که باید امتحان کنید.

تاریخ کلیسای کورا در استانبول

کلمه Kariye در یونان باستان به معنای منطقه روستایی و خارج از شهر است. این مکان به این دلیل نام‌گذاری شده که خارج از دیوارهای شهر استانبول قرار گرفته است. بااین‌حال، اکنون در داخل دیوارهای قسطنطنیه و توسط تئودوسیوس ساخته شده است. این بنا در سال 534 و زمان سلطنت ژوستینیانوس ساخته شد که در واقع بخشی از صومعه چورا بود. این موزه، تاریخچه‌ای عمیق دارد. مشخص است که در طول زمان مرمت‌های زیادی را پشت سر گذاشته و در پایان قرن یازدهم بازسازی شده است.

کلیسا و صومعه بین سال‌های 1282-1328 به‌طورکامل ویران و در دوره آندرونیکوس دوباره تعمیر شد. موزه کاریه که در سال 1321 به شکل نهایی خود رسید، پس از فتح استانبول مدتی به کلیسا بودن خود ادامه داد، سپس توسط وزیر اعظم هادیم علی پاشا به دستور سلطان دوم ساخته و در سال 1511 در زمان بایزید اول به مسجد تبدیل شد. مناره و محراب اضافه شده به این بنا آن را به مسجد اتیک علی پاشا معروف کرد، بدون آن که اصالت خود را از دست بدهد. از سوی دیگر، برخی از نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های موزه چورا با گچ و دریچه‌های چوبی پوشانده شد.

آدرس کلیسای چورا در استانبول

کلیسای کورا استانبول در تاریخ خود یکی از دیدنی‌های استانبول و همان‌طورکه گفتیم، در مقیاس ملی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این ساختمان که در سال 1945 به‌عنوان آثار ملی اعطا شد، در سال 1948 به اداره موزه‌ها ملحق گردید. سپس به‌عنوان موزه استانبول چورا در معرض دید عموم قرار گرفت. کلیسای کورا استانبول که میزبان نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌های اواخر دوره بیزانس است، پس از ایاصوفیه و توپکاپی به پربازدیدترین موزه تبدیل شده است.

البته این یک واقعیت است که بعد از تبدیل آن به مسجد، تمهیدات مختلفی برای عبادت اندیشیده شد. به‌عنوان مثال، کف با فرش پوشیده شده و تاسیسات تهویه، صدا، روشنایی و گرمایش تعبیه شده است. شما نمی‌توانید مانند یک موزه معمولی از این مکان بازدید کنید و رفت‌وآمد بازدیدکنندگان محدود است.

هزینه ورودی کلیسای کورا

هزینه ورودی کلیسای کورا    

همان‌طورکه در بالا اشاره کردیم، این موزه درحال‌حاضر یک مسجد است. بنابراین ورود به مسجد کاریه هزینه‌ای ندارد و هر روز هفته، پذیرای بازدیدکنندگان است.

کلیسای کورا استانبول

بیشتر بخوانید: جزیره جوندا | بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین جزیره در کشور ترکیه

ویژگی‌های کلیسای کورا   

باید فضاهای ساختمان را به‌صورت‌کلی در نظر گرفت. ساختمانی که منعکس‌کننده استانبول قرون وسطایی است، با طراحی، ابعاد فضا، سبک معماری، استفاده از مصالح و عناصر تزئینی مانند نقاشی‌های دیواری و موزاییک، تجسم تاریخ است! کلیسای کورا که ارزش‌های زیبایی‌شناختی، تکنیک‌های ساخت، محیط اجتماعی و معماری دوره خود را آشکار می‌کند، با بسیاری از مساجد با ویژگی‌های خود متفاوت است.

در ساختمانی که معماری نامتقارن و پیچیده حاکم است، نقاشی‌های انتخاب شده با چیدمان خاص خودنمایی می‌کند. به‌عنوان مثال، زندگی حضرت مریم  و عیسی مسیح بر روی موزاییک‌ها به تصویر کشیده شده است و موضوع مرگ و آخرت در بخش پاركلشن پرداخته شده است. موزه کاریه که از نظر تاریخی و هنری جزو آثار گرانبهای استانبول است، حتی اگر مسجد هم باشد باز هم شایسته بازدید است.

کلیسای کورا در استانبول

ویژگی‌های معماری کلیسای چورا در استانبول

این مکان در دوره‌های مختلف بر روی هم ساخته شده و الحاقاتی نیز صورت گرفته است. بنابراین پلان معمولی ندارد. در ابتدا به‌عنوان یک باسیلیکا برنامه‌ریزی شده بود، اما بعدا به صلیب یونانی بسته تغییر یافت. سپس Kiborion برنامه‌ریزی شد. البته ما امروز نمی‌توانیم این نقشه‌ها را در ساختمان رعایت کنیم. اين كليسا، با وجود این که ظاهری بسیار ساده دارد و دیوارهای آجری‌اش خارج آن است، اما در داخل کاملا آراسته است.

چشم‌گیرترین قسمت، نمای شرقی است. این مکان به دلیل شیب نسبت به سایر نماها بالاتر است. نما که با چیدمان و طاقچه‌های آجری توجه را به‌خود جلب می‌کند، نشان دهنده درک زیبایی شناختی از معماری بیزانس است. نمای جنوبی هم معماری گوتیک و هم هنر اسلامی را نشان می‌دهد. در این نما یک کلیسای کوچک باریک با یک شبستان قرار دارد. این سازه که در زیرزمین ساخته شده است «پارکلزیون» نام دارد و بنای طاقدار تا حدی با گنبد پوشیده شده است. طاقچه بیرونی که در امتداد نمای غربی قرار دارد، نمای کنونی را تشکیل می‌دهد. در نمای بیرونی مسجد از نیم پایه‌ها، طاق‌های گرد، ردیف‌های آجرکاری سنگی و طاقچه‌ها استفاده شده است.

درباره کلیسای چورا در استانبول

کلیسای کورا که شبستان آن با صفحات مرمر تزئین شده است، از نظر ساختار شبیه ایاصوفیه است. تکنیک تقسیم یک لایه سنگ مرمر به دو قسمت و کنار هم قرار دادن آن هم در ایاصوفیه و هم در این‌جا مورد استفاده قرار گرفت. این موزه که 5 بار بازسازی شده، بارها مورد مرمت قرار گرفته و 16 پنجره دارد.

اندازه فضای اصلی مسجد 10.5×15 متر است. مشاهده می‌شود که در دیوارها و کف از سنگ مرمر استفاده شده است. کلیسای کورا، ساختاری مستطیل شکل طولی دارد و به لطف ساختار بادوام خود از بسیاری از بلایای طبیعی جان سالم به در برده است. فرش‌های مسجد همان فرش‌هایی است که در مسجد ایاصوفیه کبیر بافته می‌شود. این فرش‌های آورده شده از مانیسا تقریبا 400 مترمربع هستند. مسجدی که گنبد فوقانی آن با طاق‌نما پوشیده شده دارای یک اپیس واحد است و گنبد پوشاننده آن به شکل لبه‌دار ساخته شده است. این‌ها ویژگی‌های معماری کلیسای کورا است.

بازدید از کلیسای چورا در استانبول

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره باغ وحش و باغ گیاه‌شناسی بوداپست مجارستان

در کلیسای کورا چه چیزی وجود دارد؟

این موزه با نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌هایی که هر کدام شاهکار هستند، قلب شما را لمس می‌کند و برای روح شما مفید است. موزائیک و نقاشی‌های دیواری کلیسای کورا، برای انتقال بصری موضوعات مذهبی به مسیحیان بی‌سواد و افزودن شکوه به ساختمان‌ها و غنی‌سازی فضای داخلی استفاده می‌شد. مسجد Kariye استانبول همچنین با نقاشی‌های دیواری و موزاییک‌هایی تزئین شده که شامل صحنه‌هایی از عهد عتیق، پرتره‌ها، اناجیل آخرالزمان و عهد جدید است که به ترتیب زمانی مرتب شده‌اند.

آشنایی با کلیسای کورا استانبول

پس زمینه‌ها که مانند وسایل صحنه هستند، با جزئیاتی مانند گیاهان و پارچه تزئین شده‌اند. نقاشی‌های دیواری، شمایل‌ها و موزاییک‌های این‌جا در مجموع به 94 می‌رسد. کلیسای چورا در استانبول با این آثار خاص، مکان مناسبی برای علاقه‌مندان به تاریخ است. این موزاییک‌ها که بارها در شاخه‌های تاریخ هنر معماری مورد بررسی قرار گرفته‌اند، مراحل تعمیر و نوسازی را نیز طی کرده‌اند. کسانی که ترجمه کتاب مقدس را می‌خوانند، هیچ مشکلی در درک این موزاییک‌ها ندارند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات