جزیره جوندا | بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین جزیره در کشور ترکیه

2 سال پیش 0 دیدگاه

جزیره جوندا ترکیه که نام دیگر آن، جزیره علی‌بی نیز است، بزرگترین مجمع‌الجزایر جزیره آیوالیک در ترکیه است که از نظر تاریخی به مجمع یونانی الجزایر اکاتونیسا نیز نامیده می‌شود. این جزیره در خلیج ادرمیت در ساحل شمال‌غربی ترکیه واقع شده‌است و در سواحل آیوالیک در استان بالیکسیر ترکیه، با مساحت 23 کیلومترمربع است.

آشنایی با جزیره جوندا ترکیه

جوندا بزرگترین جزیره از 22 جزیره است که توسط آیوالیک، ناحیه شمال دریای اژه در ترکیه اداره می‌شود. تعداد کمی از مردم در ترکیه این جزیره را «Cunda» می‌نامند و  ساکنان سابق؛ مسیحیان ارتدوکس شرقی امپراتوری عثمانی، آن را "Moschonisi" یا جزیره معطر می‌نامیدند. یک بنای تاریخی اولیه در جزیره جوندای کشور ترکیه وجود دارد بنام کلیسای  تاکسیارک‌ها که برجسته‌ترین نقطه عطف جزیره جوندا است و یک کلیسای یونانی سابق متعلق به قرن نوزدهم است. برخلاف بسیاری از کلیساهای مجاور که از آن زمان به مسجد تبدیل شده اند، کلیسای تاکسیارک‌ها به‌عنوان یک موزه سکولار فعالیت می‌کند که در آن بازدیدکنندگان می‌‌توانند از هنر و معماری قدردانی کنند.

این کلیسا که امروزه به‌عنوان موزه‌ای پر از اشیاء قدیمی از جمله کشتی‌های مدل، مجموعه چای مینیاتوری، و ساعت‌های زنگ‌دار است، گردشگران بسیاری را به‌خود جذب می‌کند. پنجره‌های قوسی توخالی و شکستگی‌های عمیق روی اپیس کلیسا در وضعیتی خراب بود که در سال 2014 بازسازی شد. دیگر کلیساهای موجود در جزیره جوندا نیز بازسازی شده‌اند ، البته دیگر به‌عنوان کلیسا از آن استفاده نمی‌شوند و تبدیل به کتابخانه یا مسجد شده‌است. یکی‌دیگر از کلیساهای جزیره جوندا در کشور ترکیه متروکه شد و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. طبق گزارش‌های اسقف نشین کلیسای قسطنطنیه، نزدیک به 6000 ساکن روم در اوایل قرن بیستم فرار کردند. مسلمانانی که از کرت و میتیلین آمده بودند، ساکنین جدید جزیره جوندا ترکیه را تشکیل می‌دهند. مردم محلی کنونی جزیره جوندا از نوادگان آن‌ها هستند.

جزیره جوندا در کشور ترکیه

در سیستم آموزشی ملی ترکیه درج شده‌است که چشم انداز قومی کنونی جزیره جوندا ترکیه و آیوالیک و نیز آثار تاریخی  باعث تبادل جمعیتی که بین یونان و ترکیه در سال 1923 روی داد، شد. این تبادل حدود 400000 مسلمان ساکن یونان و نزدیک به 1.2 میلیون روم در ترکیه را آواره کرد.

مانند بسیاری از شهرهای یونانی در سراسر ترکیه، جمعیت یونانی آیوالیک در سال 1922 یک شبه ناپدید شد. پس از پیروزی ترکیه بر یونان در جنگ یونان و ترکیه، دو طرف تصمیم گرفتند یونانیان ترکیه را با مسلمانان ترک ساکن یونان مبادله کنند. قبل از آن در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، تنش‌ها بین این دو گروه بالا گرفت و قتل عام‌های گاه‌وبیگاه توسط هر دو طرف انجام می شد. بنابراین با توجه به تاریخ پر فراز و نشیب منطقه، دیدن این که این کلیسای یونانی به دقت توسط مقامات محلی بازسازی و مرمت شده‌است، بسیار خوب است.

از آن‌جایی که هیچ مسیحی ارتدوکس یونانی برای دعا در اینجا باقی نمانده‌است، کلیسای تاکسیارک‌ها به‌عنوان یک نقطه عطف فرهنگی در سال 2013 به‌طور رسمی افتتاح شد. درست مانند آیوالیک، جزیره جوندا پیوند عمیقی با دریا دارد و نمی‌توان جزیره جوندا را بدون دریا تصور کرد. در بروشور وزارت فرهنگ و گردشگری که به این شهر اختصاص داده شده ‌است، ذکر شده‌است که داستان‌های مردم و ساختمان‌ها با دریا شروع می‌شود و به آن ختم می‌شود.

بیشتر بخوانید: باغ لوکزامبورگ پاریس هدیه ناپلئون + نحوه بازدید آن

فعالیت‌های جزیره جوندا ترکیه

امروزه، بازدیدکنندگان جزیره جوندا می‌توانند این فعالیت‌ها را انجام دهند:

  • خرید روغن زیتون محلی
  • خرید پنیر لور عالی و تازه
  • خوردن شربت در کاسه لوکما
  • خوردن غذاهای ترکیه‌ای ویژه مانند پنیر ساگاناکی گرم و گل‌های کدو سبز پر شده
  • خوردن میگوهای پخته‌شده با آویشن
  • رفتن به قهوه‌خانه با سقف بلند روی اسکله

مکان‌های دیدنی جزیره جوندا

در ادامه به معرفی معروف‌ترین مکان های دیدنی جزیره جوندا می‌پردازیم:

کلیسای تاکسی‌یارحیس

کلیسای Taksiyarhis، یکی از مهم‌ترین نقاط تاریخی جزیره جوندا ترکیه است، در سال 1873 ساخته شد. این بنای تاریخی که توسط موزه و بنیاد فرهنگ بازسازی شده است، در مرکز جزیره جوندا قرار دارد و به‌خاطر موقعیت مکانی مناسب، گردشگران بسیاری را به‌خود جذب می‌کند. این کلیسا که به‌سبک نئوکلاسیک ساخته شده، با سنگ‌های استخراج شده از معادن منطقه و از سنگ‌های عظیم ساخته شده‌است. این کلیسا، اولین مکانی است که بعد از ورود به جزیره جوندا ترکیه باید بازدید کنید.

جاذبه‌های جزیره جوندا در ترکیه

موزه رحمی‌ام جزیره جوندا

دقیقاً مانند آیوالیک، جزیره کوندا یک کلیسای ارتدوکس یونانی چشم‌گیر دارد که از آن زمان به موزه سکولار تبدیل شده‌است. اما موزه‌ای کاملا متفاوت. قدمت این کلیسا به سال 1873 باز می‌گردد، زمانی‌که نزدیک به 100000 یونانی در جزیره زندگی می‌کردند و نام اصلی کلیسا همان آیوالیک است. در سال 1927 این کلیسا به مسجد تبدیل شد. و از آن‌جایی که هر گونه نمایش هنری از انسان‌ها یا خدایان در اسلام ممنوع است، گاهی‌اوقات برخی از چهره‌ها را با چهره‌های مفقود می‌بینید. به‌طرز غم‌انگیزی، ساختمان بعداً در زلزله سال 1944 آسیب دید و سپس متروک شد. اگرچه برای چندین دهه صحبت‌هایی در مورد بازسازی کلیسای آسیب دیده وجود داشت، اما تا سال 2011 که این ساختمان به بنیاد رحمی‌ام کوچ منتقل شد، هیچ اتفاقی نیفتاد.

بیشتر بخوانید: گردش در ساحل آمالفی، خیره‌کننده‌ترین ساحل ایتالیا

تپه عاشقانه

یکی‌دیگر از جاذبه‌های جزیره جوندا ترکیه، منظره‌ای منحصربه‌فرد به نام تپه عاشقانه است که محیطی شگفت‌انگیز را به مسافران ارائه می‌دهد که در آن می‌توانند جزیره را از منظره چشم پرنده تماشا کنند. در این نقطه که به یکی از نمادهای جزیره جوندا تبدیل شده‌است، اولین آسیاب بادی جزیره نیز وجود دارد. این آسیاب که در سال 2007 بازسازی شد، اکنون به‌عنوان کتابخانه و کافه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتابخانه با نام "کتابخانه سویم و نجدت کنت" مکانی ایده‌آل برای گذراندن اوقات‌خوش برای گردشگران است.

مناطق دیدنی جزیره جوندا ترکیه

حتی در قرون گذشته، این سازه به‌عنوان یک کتابخانه صومعه‌ای عمل می‌کرد که دارای مجموعه بزرگی از کتاب‌های مذهبی بود. یک کافه درست بیرون وجود دارد، و مکانی محبوب برای بازدیدکنندگان جزیره است که می‌توانند بایستند و از مناظر باشکوه دیدن کنند و چای یا قهوه خود را روبروی این تپه بنوشند.

پارک طبیعی جزایر آیوالیک

پارک طبیعی جزایر آیوالیک، یکی از بزرگترین پارک‌های طبیعی ترکیه است. این پارک که یکی از مکان‌های دیدنی جزیره جوندا است که با زیبایی طبیعی خود جلب توجه می‌کند.

سواحل جزیره جوندا

باید بدانید که امکان آمدن به جزیره جوندا  ترکیه و بازگشت بدون بازدید از سواحل آن وجود ندارد. سواحل زیادی برای شنا در جزیره جوندا وجود دارد که چند مورد از آن به شرح زیر است.

  • خلیج پاتریسا
  • ساحل کلئوپاترا
  • ساحل عمومی خلیج ارتونچ
  • ساحل چاتالتپه
  • ساحل صدف

جزیره جوندا کشور ترکیه

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی آمستردام

خیابان‌های جزیره جوندا

جزیره جوندا کشور ترکیه با بافت نوستالژیک، خانه‌های سنگی و گل‌های رنگارنگ شما را به رویایی شیرین می‌برد. در این خیابان‌ها می‌‌توانید از آرامش‌خاطر لذت ببرید، معماری قدیمی یونان را در بناهای سنگی این جزیره می‌توانید ببنید. می‌توانید در کافه‌های رنگارنگی که در خیابان‌ها پرسه می‌زنید بنشینید تا استراحت کنید و از لذت خود لذت ببرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات