غذاهای محلی لیسبون | خوراکی‌های رنگارنگ پرتغال

2 سال پیش 0 دیدگاه

لیسبون شهری مدرن و پایتخت کشور پرتغال است. لیسبون با بیش از دو میلیون جمعیت، یکی از مقاصد گردشگری زیبا در اروپا محسوب می‌شود؛ اما برخلاف اکثر شهرهای بزرگ اروپا که با گسترش شهرهای مدرن در اطراف شهرهای قدیمی شکل گرفته‌اند، این شهر بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است. سرسبزی کشور پرتغال باعث پرورش خوب دام و به­‌وجود­آمدن فرآورده­‌های گوشتی لذیذی در این کشور شده است. ازهمین‌رو، در لیسبون پرتغال می‌توانید غذاهای محلی و سنتی متنوعی را پیدا کنید. غذا­خوردن پرتغالی‌ها معمولاً چند ساعت طول می‌کشد و از پیش‌­غذاها، غذاهای اصلی و دسرهای مختلف تشکیل می‌شود، پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام سفر به کشور پرتغال و بازدید از شهر لیسبون حتما این غذاهای لذیذ و خوشمزه را امتحان کنید.

قبل از معرفی غذاهای محلی و لذیذ لیسبون پرتغال، جالب است بدانید علاوه‌بر غذاهای گوشتی، سبزیجات، به­‌خصوص کاهو، در فرهنگ این شهر نقش مهمی دارد. در ادامه با غذاها و خوراکی‌های رنگارنگ پرتغال بیشتر آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.

غذا در فرهنگ پرتغال

فرهنگ کشور پرتغال مملو از عناصر مختلفی است که با‌هم در تعامل هستند. این ویژگی باعث ایجاد فضای هیجان‌­انگیز و پرنشاطی شده است. این فرهنگ در هنر، مذهب، ادبیات و حتی فوتبال تنیده شده است. غذا در فرهنگ پرتغال جایگاه ویژه‌ای دارد و شهر لیسبون در پرتغال از این فرهنگ غنی غذایی بی‌بهره‌ نمانده است. لیسبون پرتغال به‌­سبب غذاهای محلی لذیذش بسیار مورد ستایش قرارگرفته‌است. این فرهنگ متنوع غذایی توانسته است فضای دلچسبی را برای مسافران خود مهیا کند.

غذاهای محلی لیسبون پرتغال

بیشتر بخوانید: جامع‌ترین راهنمای سفر انفرادی به پرتغال

کاهو لقب مردم لیسبون

کاهو به‌­اندازه‌­ای برای مردم لیسبون پرتغال مهم است که باعث شده است به­‌عنوان لقب مردم این شهر معرفی شود. دلیل به‌­وجودآمدن این لقب غیرمتعارف، محبوبیت این سبزی بین لیسبونی‌ها در گذشته است. گفته می­‌شود مردم لیسبون به‌­خاطر نبود غذای کافی درگذشته، از کاهو بسیار استفاده می‌کردند و حتی آن را به­‌عنوان غذای اصلی مصرف می‌کردند. کاهو هنوز هم نقش مهمی در فرهنگ و آشپزی لیسبون دارد؛ به­‌طوری که وقتی در رستوران‌های لیسبون سالاد سفارش می‌دهید، کاهو ترکیب اصلی و واجب آن است که گاهی با مواد دیگر مثل گوجه، پیاز و هویج ترکیب می‌شود.

شیرینی پاستل دوناتا

تارت تخم‌­مرغ یا پاستل دوناتا یکی از دسرهای محلی و لذیذ در لیسبون است. گفته می‌شود که منشأ اصلی آن همین شهر است. از آن‌جا که ماکائوی چین درگذشته مستعمرۀ پرتغال بود، در دهۀ 80 میلادی پرتغالی‌های زیادی به ماکائو می‌رفتند و فرهنگ غذایی خود را به اشتراک می‌گذاشتند. این شیرینی لذیذ در رستوران‌های این شهر نیز شهرت بسیار دارد. امروزه این شیرینی را با دستورالعمل‌های مختلفی درست می‌کنند. مواد تشکیل‌­دهندۀ اصلی آن شامل خمیر، تخم­‌مرغ و شیر است. این شیرینی با ورقه‌های نازک خمیر درست می‌شود که مغز آن ترکیبی از شیر و تخم‌­مرغ است و روی آن را با لایه‌ای از خامه می‌پوشانند. از حقایق جالب در مورد لیسبون این است که تنها ۳ نفر در دنیا دستور تهیۀ اصلی این شیرینی را می‌دانند و آن را به‌­صورت محرمانه حفظ کرده‌اند! این دسر محبوبیت زیادی بین مردم و حتی توریست‌ها دارد.

غذاهای محلی لیسبون در پرتغال

ماهی ساردین، غذای سنتی پرتغال

ماهی ساردین یکی از غذاهای کلاسیک کشور پرتغال است و در فستیوال‌ها و جشن‌های سنتی جزو غذاهای اصلی محسوب می‌شود. ازاین‌رو، غذاهای دریایی زیادی در لیسبون طبخ شده و ماهی ساردین در هر رستوران این شهر پیدا می‌­شود. محبوبیت ماهی در لیسبون با موعظه‌های قدیسی به نام سنت آنتونی آغاز شد. در افسانه‌ها آمده است که ماهی‌ها به موعظه‌های او گوش می‌دادند و آن را نشانۀ خداوند می‌­دانستند. غذاهای دریایی بخش عمده‌ای از غذاهای محلی این شهر را تشکیل می‌دهند و دنیای بدون ساردین برای پرتغالی‌ها غیر­قابل تصور است؛ اما متأسفانه جمعیت این ماهی ارزشمند در دهۀ گذشته به­‌دلیل تغییرات آب‌­و­هوایی بیش از حد کاهش یافته‌است. ساردین‌ها آب‌های خنک را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین، با افزایش دما در اقیانوس اطلس، به‌سمت شمال حرکت کرده‌اند. همین دلیلی شده‌است که بسیاری از ساردین‌های محلی از بریتانیا یا فرانسه وارد ‌شود. ساردین غذای محبوب تابستانی است. بوی ساردین کبابی در تمام محله‌های لیسبون به‌مشام می‌رسد و اغذیه­‌فروشی‌های زیادی ماهی ساردین را به‌همراه نان مزه­‌دار­شدۀ سوخاری درست می‌کنند.

غذاهای محلی لیسبون کشور پرتغال

صدف خوراکی از نمادهای غذایی لیسبون

برای کشوری که به اقیانوس اطلس نزدیک است، جای تعجب نیست که صدف و ماهی جزو نمادهای غذایی محسوب شود. یکی از خوشمزه‌ترین‌‌‌ و‌‌‌‌ اجتناب­‌ناپذیرترین غذاهای پرتغال، صدف خوراکی است که در رستوران‌های لیسبون به­‌راحتی پیدا می‌شود. گفته می‌­شود که این غذای دریایی از اسم یک شاعر پرتغالی گرفته شده‌است. سرچشمۀ این غذای محلی در منطقۀ (Estremadura) است. صدف خوراکی جزو پیش­‌غذاهای محلی دل‌چسب به‌حساب می‌آید. این غذا از صدف، روغن زیتون، سیر، گشنیز، نمک، فلفل و لیمو تشکیل شده‌است. مسافرانی که از رودخانۀ تاگوس (Tagus)  بازمی‌گردند، از لذت بی‌نهایت مزه­‌مزه­‌کردن صدف به‌همراه نانی خوب شگفت­‌زده می­‌شوند و مدام در مورد آن صحبت می‌کنند. این غذای دریایی با دستورالعملی راحت، می‌­تواند گزینۀ مناسبی برای پایان روز در کنار بندر لیسبون باشد.

غذاهای محلی در لیسبون

هشت­‌پای کبابی

غذاهای دریایی در لیسبون به‌بهترین شیوه طبخ می‌شوند. صدف‌ها و اختاپوس‌های جنوب پرتغال از بهترین‌های دنیا هستند. هشت‌­پا یکی از غذاهای سنتی و کلاسیک پرتغال است که در لیسبون به‌شیوه‌های متنوعی درست می‌شود. این گوشت لذیذ را باید به‌همراه روغن‌زیتون و سیب­‌زمینی پخته در فر یا روی گریل آرام‌­آرام حرارت داد تا به گوشت فرصت پخت بهتری بدهد. این غذا که در شب کریسمس نیز سرو می‌شود، جزو یکی از غذاهای نمادین در پرتغال، به‌­خصوص لیسبون است.

غذاهای محلی در شهر لیسبون

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر دیدنی پورتو + معرفی ۱۱ جاذبه پورتو برای سفر به پرتغال

باکالیائو، غذای پرطرفدار پرتغالی

پرتغال بزرگ‌ترین مصرف‌­کنندۀ ماهی کاد در جهان است. این غذا که به‌دوست وفادار معروف است، به‌شیوه‌­های مختلفی درست می‌شود. از 365 روشی که برای طبخ ماهی کاد در پرتغال وجود دارد، لیسبون یکی از بهترین روش‌­ها را دارد. دستورپخت این ماهی از منطقه‌ای در مرکز پرتغال (منطقه‌ای که لیسبون را در برمی‌گیرد) سرچشمه گرفته‌است. این غذای دریایی باید به همراه سیب­‌زمینی و پیاز و تخم­‌مرغ سرخ­‌شده به­‌آرامی پخته‌شود و درنهایت، با خامه و زیتون تزئین ‌شود. این ماهی محبوب در شب کریسمس هم سرو می‌شود. گفته می‌شود وقتی وایکینگ‌ها در جستجوی نمک به پرتغال رسیدند، به مردم ساکن در پرتغال شیوۀ نگهداری ماهی در نمک را نشان دادند. از آن‌جا که مصرف گوشت حیوانات در بسیاری از روزهای روزه‌­داری در تقویم کاتولیک‌ها ممنوع است، مصرف ماهی در پرتغال طرفداران بسیاری دارد.

معرفی غذاهای محلی لیسبون پرتغال

مرغ کبابی، خوراک لذید لیسبون

مردم لیسبون علاقۀ زیادی به خوردن فرآورده‌های گوشتی دارند و با گوشت مرغ، غذاهای متنوعی درست می‌کنند. یکی از غذاهای محلی این شهر، مرغ کبابی است که با سبزیجات و سیر مزه­‌دار­شده طبخ می‌شود. این گوشت لذیذ را باید آرام‌­آرام با حرارت کم گریل کرد. می‌توانید این غذای خوشمزه را به‌همراه خوراکی‌های خوشمزۀ دیگر میل کنید.

سوپ سبز پرتغالی

غذاهای پرتغال به‌­تنهایی یک فرهنگ مستقل است. سوپ سبز پرتغالی یکی از محبوب­‌ترین غذاهای سنتی در لیسبون است. مواد اصلی این غذا شامل سیب­‌زمینی و کلم است که همواره در خانه‌­ها طبخ می‌شود. این سوپ به‌همراه تکه‌های سوسیس رنگ و بویی دودی پیدا می‌کند. طرز تهیۀ این سوپ بسیار راحت است و تا قبل از اینکه حباب قابلمه روی اجاق گاز را تشخیص دهید، بوی بهشتی آن را حس خواهید کرد. سوپ کالدو در انگلیس به سوپ کالی نیز معروف است.

آشنایی با غذاهای محلی لیسبون در پرتغال

آلیرا، خوراک محبوب گوشتی پرتغال

در اکثر غذاهای گوشتی در پرتغال حداقل یه نوع سوسیس سنتی وجود داد. سوسیس را به شکل­‌های متنوعی از جمله سرخ‌­کرده و کباب­­‌شده می‌توان آماده کرد. این سوسیس تاریخچۀ جالبی با خود دارد. در قرن پانزدهم یهودیان پرتغال برای فریب و تفتیش عقاید مردم و برای اینکه نمی‌توانستند گوشت خوک بخورند، آن را به شکل سوسیس آماده می‌کردند. این روزها می‌توان آلیرا را با گوشت خوک یا بدون آن پیدا کرد.

بهترین غذاهای محلی لیسبون کشور پرتغال

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین غذاهای محلی ترکیه که باید امتحان کنید.

خوراک پرتغالی کوزیدو

کوزیدو یک غذای قدیمی در پرتغال است که در قرن 19 به‌وجود آمده است. در آن زمان، خدمتکارانی که با اربابان خود زندگی می‌کردند، سعی می‌­کردند با پسماندهای خانه آشپزی کنند. این خوراک در اصل از ترکیب قسمت‌های باقیماندۀ حیوان و سبزیجات دور­ریختنی درست می‌شود. این غذا حاوی هویج، شلغم، لوبیا، کلم، نخود، سیب­‌زمینی و قطعات گوشت است. رستوران‌ها این غذا را فقط در روزهای مشخصی سِرو می‌کنند. دلیل اصلی آن این است که صبر می‌کنند مواد اضافی غذاها و تکه‌های گوشت باقیمانده در روزهای قبل را در این سوپ استفاده کنند.

معروف‌ترین غذاهای محلی در لیسبون

شهر لیسبون در پرتغال اگرچه شهری خواب­‌آلود به‌نظر می‌رسد، اما مملو از صحنه‌های شگفت‌­انگیز و غذاهای لذیذی است که هر کدام فرهنگ مخصوص به‌خود را دارد. به‌علت مجاور­بودن این شهر با اقیانوس، غذاهای دریایی بی‌شماری در این شهر زیبا سِرو می‌شود.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات