آشنایی با دریاچه پلاستیرا در کشور یونان

2 سال پیش 0 دیدگاه

دریاچه پلاستیرا با جنگل‌های سرسبز متشکل از درختان بلوط، چنار و شاه­‌بلوط و آب فراوان روان، منظره‌ای جادویی دارد. این یک مکان ایده‌­آل برای تعطیلات عاشقانه و یک مقصد مورد­علاقه برای ماه­‌عسل زوج‌های جوان است. این مکان زیبایی است که فرصتی برای تعطیلات پر­جنب­‌و­جوش با فعالیت‌های متنوع مانند اسب­‌سواری، دوچرخه­‌سواری در کوهستان، قایق­رانی، قایق­‌سواری، رامبلینگ و رفتینگ را ارائه می‌دهد.

دریاچه پلاستیرا در کشور یونان، یک انتخاب ایده‌­آل برای دوست‌داران طبیعت و گردشگران مذهبی است؛ زیرا کلیساها و صومعه‌های متعددی در این منطقه وجود دارد که الهام­‌بخش‌ترین آن­‌ها صومعه‌های متئورا در بالای برج‌های صخره‌ای است و فاصلۀ چندانی با دریاچه پلاستیرا ندارد. دریاچه پلاستیرا یکی از بهترین مقاصد یونانی است که باید از آن بازدید کرد.

معرفی دریاچه پلاستیرا

دریاچه پلاستیرا که در سال 1960 با ساخت سد تاوروپوس به‌وجود آمد، به­‌سرعت به یک زمین بازی بین‌المللی برای بازدیدکنندگانی که به‌­دنبال یک تجربۀ واقعی یونانی بودند، تبدیل شد و مزایای اقتصادی و تفریحی فراوانی برای ساکنان محلی ایجاد کرد. این مخزن از طغیان رودخانۀ تاوروپوس که به‌­طور مرتب منطقه را ویران می‌کرد، جلوگیری می‌کند. اکنون آب‌آبیاری، برق آبی و آب‌آشامیدنی منطقه را تأمین می‌کند. مناظر طبیعی دریاچه پلاستیرا و فضای عمومی آرامش به ساحل دریاچه، حس جنگلی دست‌­نخورده و کم‌­سکونت را می‌دهد که تاریخ ملی زیادی در ترکیب آن قرار گرفته است.

دریاچه پلاستیرا یونان

دریاچه پلاستیرا دو ساحل عمومی شنا دارد و مکان‌هایی برای اجارۀ قایق‌های کوچک، کانو، کایاک یا «دوچرخه‌های دریایی» ارائه می‌دهد. این منطقه به­‌خاطر غذاهای محلی عالی شناخته‌­شده است و کافه‌های محلی اغلب ماهی قزل‌­آلای تازه سرو می‌کنند. شکل محلی سرگرمی عصرگاهی حول بسیاری از میخانه‌های همسایگی می‌چرخد که شراب‌های محلی مخصوص خود و نسخۀ یونانی «فست­‌فود» را ارائه می‌دهند. بسیاری از روستاها سالانه جشنواره‌های محلی برگزار می­‌کنند که اغلب بر تعطیلات مذهبی متمرکز است.

بیشتر بخوانید: غار ملیسانی در یونان | از زیباترین غارهای دنیا

اماکن تاریخی مجاور دریاچه پلاستیرا در کشور یونان

تعداد زیادی قلعه و صومعه‌های باستانی و با­اهمیت از نظر معماری، کوه‌های مشرف به دریاچه پلاستیرا را زیبا می‌کنند. قدمت برخی از آن­ها به امپراتوری بیزانس می‌رسد و قلعۀ فنار تنها قلعۀ بیزانسی است که هنوز در غرب تسالی وجود دارد. این قلعه در زمان ترکان عثمانی به­‌عنوان پادگان و پس از آزادسازی، مجدداً توسط ارتش یونان مورد استفاده قرار گرفت. درگذشتۀ باستان، این قلعه گذرگاه اپیروس به تسالی را کنترل می‌کرد.

صومعۀ مقدس کورونا در اوایل قرن دوازدهم مشرف به دشت تسالی ساخته شد. این صومعه مانند قلعه، باشکوه و عظیم، دارای نقاشی‌های دیواری و نقاشی‌های مربوط به دهۀ ۱۵۰۰ است. ورودی زیر یک تخته، گذرگاهی مخفی را پنهان می­‌کرد که در زمان اشغال امپراتوری عثمانی توسط ترکیه به مؤمنان پناه می‌داد.

دریاچه پلاستیرا در یونان

فعالیت‌های تفریحی در دریاچه پلاستیرا یونان

دریاچه پلاستیرا، مکان مناسبی برای ورزش‌های کوهستانی و انواع فعالیت‌های تفریحی در فضای باز مانند دوچرخه­‌سواری، اسب‌­سواری، قایق‌­رانی، دوچرخه­‌سواری در آب، پاراگلایدر و قایق‌­سواری است. همچنین، می‌توانید اسکی را در استراحتگاه کوچک کارامانولی یا عبور از درۀ چشم‌گیر «جریان بزرگ» امتحان کنید.

تفریحات دریاچه پلاستیرا کشور یونان

غذاهای محلی دریاچه پلاستیرا در یونان

در این منطقه می‌توانید از گوشت کبابی و خورشتی، ماهی قزل‌­آلای پخته­‌شده با زغال چوب و سایر غذاهای سنتی یونانی لذت ببرید. همچنین، رستوران‌های سنگی در دل کوه را هم فراموش نکنید. این رستوران‌‌های سنگی به‌­دلیل غذاهای خوب و فضای مهمان­‌نواز خود مشهور هستند. صبح و بعدازظهر، درحالی‌که در کنار دریاچه پلاستیرا در آفتاب می‌نشینید، می‌­توانید از یک قهوۀ آرام لذت ببرید.

باغ گیاه‌شناسی نئوهوری

در ضلع غربی دریاچه، نزدیک نئوهوری، باغ گیاه‌­شناسی زیبایی وجود دارد. در مساحتی به وسعت 10 هکتار، سفری جذاب، نه تنها در اطراف این اکوسیستم خاص، بلکه همچنین در کل گیاهان یونانی ارائه می‌دهد. یک مرکز آموزش محیطی کاملاً مجهز در مدرسۀ سنگی قدیمی در مرکز شهر نئوچوری قرار دارد. دیگر موزه‌های کوچک در این منطقه بر تاریخ کفش‌ها و گیاهان و جانوران محلی آن تمرکز دارند.

دریاچه پلاستیرا در کشور یونان

بیشتر بخوانید: کوه المپوس (کوه المپ) | جاذبه‌ای افسانه‌ای و ناشناخته در یونان

روستاهایی با امکانات رفاهی چشم‌گیر در مسیر دریاچه

روستا­های مجاور دریاچه پلاستیرا، ارزش قدم‌­زدن را دارند: فیلاکتی، با میدان شهر دوست‌داشتنی‌اش، در تابستان عالی است و لامبرو، کریونری (با کلیسای زیبای Ai-Giorgis) و کاستانیا در میان صنوبرها منتظر شما هستند. با دنبال­‌کردن مسیر کنار دریاچه، هم‌زمان با رفتن به مناطق کوهستانی، می‌توان ده‌ها روستای مهمان‌نواز را کشف کرد که در یک محیط طبیعی افسانه‌وار ظاهر می‌شوند. روستاهای کنار دریاچه کالیویا پزولاس و نئوهوری، توسعه‌­یافته‌ترین روستا­ها هستند و دارای زیرساخت‌های مناسب برای ارائۀ گسترده‌ای از فعالیت‌های فضای باز هستند. در فاصلۀ چند­قدمی نئوهوری، باغ گیاه‌­شناسی را خواهید دید. این یک بهشت روی زمین است که میزبان گیاهان بزرگ محلی است و همچنین گونه‌های نمایندۀ جانوران محلی در داخل رصدخانۀ حیوانات وحشی موجود است.

آشنایی با دریاچه پلاستیرا یونان

از میان تمام روستاهای کوهستانی، برخی از آن­ها برجسته هستند؛ مانند کاریتسا با صومعۀ معروف به «پاناگیا پلکیتی»، حکاکی­‌شده در صخره­ای عظیم و «غار گکیس». روستای کاستانیا برای تفرجگاه‌­های عاشقانه در جنگل مجاور مناسب است. روستای مسنیکولاس به­‌خاطر نوشیدنی‌های بی‌نظیرش مشهور است و صومعۀ «کورونی» در نزدیکی آن قرار دارد. روستای مرفونی زادگاه نیکولاس پلاستیراس است. روستای مشاتو دارای سنت غنی شراب‌کاری است. روستای بلوکومیتیس نمایشی عالی از معماری سنتی محلی را ارائه می‌دهد. روستای نرا (پری) یک جاذبۀ دیدنی است. درنهایت، در روستای فیلاکتی از میدان سنگ‌فرش بی‌­نظیر و فواره‌های زیبای سنگی آن لذت خواهید برد.

نمای دریاچه پلاستیرا از بالا

دریاچه پلاستیرا یا تاوروپوس در 25 کیلومتری کارتیتسا، قلمرو تسالی یونان مرکزی، تقریباً در 340 کیلومتری آتن و حدوداً در 230 کیلومتری تسالونیکی واقع شده است. دریاچه تیرا، دریاچه‌ای مصنوعی در بین کوه‌های باشکوه آگرافا است که در نزدیکی خط ساحلی آن یک دریاچه روستایی زیبا وجود دارد. این منطقه، یک مکان طبیعی دست‌نخورده است. جنگل‌های کاج شگفت‌انگیز و فریبنده رودخانه آچلوس مقاصدی هستند که باید از آن‌ها دیدن کرد. این منظرۀ معجزه‌­آسایی است که به‌عنوان یک خلسه از طبیعت با گیاهان و جانوران زیبا در نظر گرفته می‌شود. این منطقه با مناظر جذاب، برگ‌های خرد­شده و صدای آب شما را آرام می‌کند و واقعاً گیراست.

سفر به دریاچه پلاستیرا در یونان

بیش‌تر روستاها، به‌­ویژه نئوهوری و نریدا، منظره‌ای زیبا از دریاچه را ارائه می‌دهند. در کنار شهرک Zigogianneika، درست قبل از رسیدن به سد، خیره‌­کننده‌ترین منظره را از یک موقعیت مرتفع پیدا خواهید کرد. این دیدبان معروف، در ارتفاع 1350 متری قرار دارد و از آن می‌توان منظرهایی زیبا از آبدره‌های متوالی، جزیرۀ نیاگا و شکوه پانوراما دریاچه با قله‌های بلند کوهستانی را مشاهده کرد که در لبۀ افق نقاشی شده است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه پلاستیرا

دریاچه Plastiras در تمام طول سال دارای یک ویژگی منحصر­به‌­فرد است. آب‌های کریستالی دریاچه پلاستیرا و سرسبزی غنی اطراف آن به­‌طور هماهنگ با قله‌های کوه‌های منطقۀ آگرافا و روستاهای کوچک سنتی آن ترکیب می­‌شود. زیبایی بی­‌نظیر این دریاچه، باور این موضوع را که واقعاً مصنوعی است، سخت می‌کند. این دریاچه که توسط دامنه‌های کوهستانی وحشی احاطه شده است، یک مقصد عالی در تمام طول سال است. اگر قصد سفر به یونان و بازدید از دریاچه پلاستیرا را دارید، بهتر است بدانید دریاچه پلاستیرا در پاییز و بهار بهترین حالت خود را دارد.

بازدید از دریاچه پلاستیرا کشور یونان

بیشتر بخوانید: 10 مورد از بهترین هتل‌های سانتورینی یونان را بشناسید

دریاچه پلاستیرا در زمان جنگ جهانی

این منطقه از یونان به­‌خاطر میهن­‌پرستی و فداکاری خود در طول قرن‌ها تهاجم، اشغال و تلاش برای انقیاد مشهور است. مردم کوه‌های آگرافا می‌گویند قلب تپندۀ یک یونان آزاد این‌جاست. آن­ها هرگز تحت کنترل کامل امپراتوری عثمانی نبودند و این منطقه، مرکز برجستۀ یونان در طول اشغال نازی‌ها بود. مکانی که اکنون در زیر دریاچه پلاستیرا غوطه‌­ور شده است، محل یک باند هوایی مخفی متفقین بود که توسط مردم ساخته شده بود و در روز توسط درختان مخفی می‌شد و در شب با آتش‌­سوزی روشن می‌شد تا هواپیماهای کوچک فرود بیایند.

خود دریاچه پلاستیرا به نام ژنرال نیکولاس پلاستیرا نام‌گذاری شده است که برای اولین بار این پروژه را در سال 1925 برای کاهش سیل در محل زندگی خود طراحی کرد. در زمان تصویب پروژه، امکانات برق­ آبی به برنامه‌ها اضافه شد. اکنون، انگیزه‌های میهن‌­پرستانۀ منطقه برای ارائۀ آموزش‌های زیست­‌محیطی، حفظ تاریخ گذشته و اکوتوریسم در منطقه درحال رشد است.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات