غذا در یونان

6 سال پیش 0 دیدگاه

غذا در یونان با الهام از دستورالعمل‌های قدیمی و تحت تأثیر فرهنگ‌های خاورمیانه، ایتالیایی و عثمانی در سراسر دنیا شناخته شده است. یونان همچنین به دلیل تاریخ شگفت‌انگیز، جزایر مسحورکننده و آب و هوای باشکوهش، گردشگران بسیاری را هر ساله به این کشور زیبا می‌کشاند. سبزیجات تازه، ماهی، روغن زیتون، گوشت و غلات و همچنین پنیر، نان، زیتون، سبزی و ماست از خوشمزه‌ترین غذاهای جهان است. از آداب و رسوم در یونان، جاذبه‌های دیدنی تا تنوع غذایی شگفت‌انگیز، یونان در سال 2021 به عنوان یکی از  بهترین مقاصد تعطیلات شناخته شد. در ادامه با معرفی بهترین غذاهای یونان همراه ما باشید.

غذای یونان

Papoutsakia (Stuffed Eggplants)

 پاپوتساکیا (بادمجان شکم‌پر)

بادمجان‌های شکم‌پر پاپوتساکیا برای نرم‌شدن در ابتدا پخته و سپس با سس گوشت و گوجه فرنگی پر می‌شوند و روی آن را با سس بشامل و پنیر می‌پوشاند تا به رنگ طلایی زیبایی برسد. این غذا که در نهایت شبیه به کفش‌های کوچک است را پاپوتساکیا به معنای (کفش کوچک) می‌نامند. طعم این غذا با توجه به مواد تشکیل‌دهنده‌اش، بسیار شبیه موساکاست.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به یونان

Soutzoukakia (Greek Meatballs) 

سوتزوکاکیا (کوفته یونانی) 

سوسیس‌های سوتزوکاکیا از غذاهای خوشمزه یونان است که با استفاده از مخلوط گوشت خوک و گوشت گاو، زیره و روغن زیتون همراه سس طبخ می‌شوند. در کنار این کوفته یونانی برنج سرو می‌شود و به عنوان یک وعده غذایی کامل در روزهای سرد زمستان عالی است.

غذاهای دریایی در یونان

غذاهای دریایی در یونان

غذاهای دریایی یونان از دیگر کشورهای مختلف بسیار متفاوت است و طعم بسیار لذیذی دارند. ماهی اختاپوس، صدف، ماهی مرکب، میگو جامبو، پای اسنپر و باربونی (کفال قرمز راه‌راه) از بهترین غذاهای دریایی یونان است که طعم آن‌ها را هیج جای دیگر امتحان نکرده‌اید.

کلفتیکو (Kleftiko) از غذاهای دریایی یونان 

کلفتیکو مانند غذاهای دریایی، گوشت بره در یونان بسیار تخصصی طبخ می‌شود. این غذای سنتی یونانی باید در فر به صورت آهسته با روغن زیتون، آب لیمو و سیر پخته شود. گوشت بره در ابتدا برای به دام انداختن دود و گرما، اجاق خاکی نامیده می‌شد. کلمه "کلفتیکو" به معنای "دزدیده شده" از کلفت‌ها (نوادگان یونانیان که شورشیان ضد عثمانی بودند) گرفته شده است. آن‌ها بز یا بره را می‌دزدیدند و به منظور جلوگیری از بو و طعم و ترس از گرفتار شدن گوشت را در کوره‌های زیرزمینی آماده می‌کردند.

Stifado

Stifado (Greek Beef Stew)

استیفادو (خورش گوشت گاو یونانی)

استیفادو از غذاهای سنتی یونان محسوب می‌شود که با استفاده از گوشت گاو سنتی یونانی با گوجه فرنگی، پیاز، دارچین، سرکه و انواع ادویه‌ها و گیاهان طبخ می‌شود. به‌طور سنتی، این غذا را باید با برنج، سیب‌زمینی چیپس، هیلوپیت (پاستای تخم مرغ)، یا پاستا اورزو/کریتاراکی سرو کرد. برای روزهای سرد زمستان، این غذا با پوره سیب‌زمینی طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

Kolokithokeftedes (Fried Zucchini/Courgette Balls)

(کدو سبز سرخ شده/ توپ کدو سبز)

Kolokithokeftedes از پیش غذاهای لذیذ کرت به شمار می‌رود که با بافتی خوش‌طعم یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های یونانی است و طرفداران بسیاری دارد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذا شامل کدو سبز، نعناع تازه، پنیر فتا و روغن زیتون است. توپ‌های کدو سبز با مقداری تزاتزیکی یا ماست ساده سرو می‌شوند و طعم بی‌نظیری دارند. این غذا همچنین مورد علاقه بسیاری از دوستداران گیاهخواران است.

خورش گوشت گاو با پاستا Orzo

Giouvetsi (Beef Stew with Orzo Pasta)

 Giouvetsi (خورش گوشت گاو با پاستا Orzo)

این غذای معروف یونان با پاستا ارزو، پیاز، سس گوجه‌فرنگی و گوشت گاو تهیه می‌شود. یک غذای کامل که خانواده‌ها را یکشنبه‌ها کنار هم جمع می‌کند و همه از خوردن آن لذت می‌برند.

Gemista

Gemista (Stuffed Veggies with Rice)

 Gemista (سبزیجات پر شده با برنج)

جمیستا از غذاهای سنتی یونان است که با استفاده از گوجه فرنگی پر شده با برنج، گیاهان مختلف و گوشت چرخ‌کرده آماده می‌شود. می‌توان به جای گوشت از انواع مختلف سبزی و ادویه‌جات نیز در تهیه آن استفاده کرد. این غذا همچنین با انواع سبزیجات مانند سیب‌زمینی یا فلفل سبز طعم بی‌نظیری دارد.

فاسولادا

Fasolada (Greek Bean Soup)

فاسولادا (سوپ لوبیا یونانی)

یکی دیگر از غذاهای  یونان که در سطح بین‌المللی چندان معروف نیست، اما Fasolada یک سوپ لوبیا سفید ساده و مقوی است که طرفداران بسیاری در یونان دارد. این غذای لذیذ با لوبیا، گوجه‌فرنگی خرد شده، هویج، کرفس و پیاز آماده و برای طعم دادن اغلب از برگ بو، جعفری و آویشن استفاده می‌شود.

بوگاتسا

Bougatsa (Custard Pie with Phyllo Pastry)

بوگاتسا (پای کاستارد با شیرینی فیلو) یک دسر در صبحانه یونانی     

 یک دسر صبحانه یونانی که با کاسترد سمولینا یا پنیر تهیه می‌شود. این خوراکی یونانی با استفاده از لایه‌هایی از فیلوی ترد، خمیر نازکی که در شیرینی‌ها استفاده می‌شود، پیچیده می‌شود. دارچین و پودر قند برای تزیین استفاده شده و طعم دلپذیرتری ایجاد می‌کند.

تیروپیتا

Tiropita (Greek Cheese Pie)

 تیروپیتا (پای پنیر یونانی)

تیروپیتا که در یونان به عنوان «پای پنیر یونانی» شناخته می‌شود، در سرتاسر یونان طرفداران بسیاری دارد. این خوراکی لذیذ در وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده بسیار مناسب است. برای آماده کردن ماده اصلی می‌توان از انواع پنیر (بیشتر فتا) استفاده کرد. پنیر فتا خردشده با دو نوع پنیر زرد دیگر مخلوط می‌شود تا طعم لذیدتری پیدا کند. سپس مواد آماده شده در خمیر فیلو قرار می‌گیرد و روی آن را با روغن زیتون یا کره ذوب شده می‌پوشانند. پس از آماده‌شدن خمیر آن را در فر قرار داده تا ترد و طلایی شود. این غذای لذیذ با مرغ نیز سرو می‌شود.

 Feta Cheese with Honey

 Feta Cheese with Honey

پنیر فتا با عسل از غذاهای یونانی

ترکیب عسل و پنیر فتا ممکن است عجیب باشد اما این غذا طعم فوق‌العاده‌ای دارد و هرگز نباید آن را از دست داد. پنیر فتا در لایه‌هایی از فیلو پخته می‌شود و روی آن را با مقداری عسل یونانی و دانه‌های کنجد تزئین می‌کنند. 

Horta (Leafy Boiled Greens)

هورتا (سبزیجات برگی آب‌پز)

هورتا یک غذای کلاسیک سبزیجات در یونان است که از سبزی‌های برگ‌دار کم آب‌پز از جمله ولیت، کاسنی، قاصدک یا خردل تشکیل شده است که با لیمو یا سرکه و روغن زیتون مزه‌دار و سرو می‌شود. 

گلوله‌های پنیر سرخ شده

 Tirokroketes (Fried Cheese Balls) 

 Tirokroketes (گلولههای پنیر سرخ شده) 

به گلوله‌های پنیر سرخ شده گفته می‌شود که دوست‌داران پنیر به آن علاقه بسیاری دارند. این لقمه‌های کوچک خوشمزه که با ترکیب پنیرهای مختلف، گراویرا، فتا و گودا تهیه می‌شوند، معمولا به عنوان پیش غذا سرو شده که  پنیر را قبل از سرخ شدن با خرده نان باید مخلوط کرد.

سبزیجات بو داده

Briam (Roasted Vegetables)

 بریام (سبزیجات بو داده)

 از غذاهای یونان که کاملا گیاهی است و گیاهخواران علاقه بسیاری به آن دارند. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذا شامل کدو سبز، بادمجان و سیب‌زمینی مخلوط شده با سس گوجه‌فرنگی است که برای تزئین از پونه کوهی استفاده می‌کنند. برای تهیه این غذای خوشمزه مدیترانه‌ای باید سبزیجات را با سیر، پیاز و روغن زیتون طعم‌دار کرد و سپس آن را پخت.

لوبیا غول‌پیکر

Gigantes (Giant Beans)

Gigantes (لوبیا غولپیکر)

 لوبیاهای غول‌پیکر یک وعده غذایی بسیار لذیذ و سالم است که در سس گوجه‌فرنگی و سبزیجات تازه پخته می‌شود. برای تزئین می‌توانید از پنیر فتای خردشده استفاده کنید.

دولماد

Dolmades (Stuffed Grapevine Leaves)

دولماد (برگ انگور پر شده)

Dolmades به عنوان یک غذای گیاهی در همه رستوران‌های یونانی یافت می‌شود و در سراسر جهان شناخته شده است. این غذا با استفاده از برگ‌های خوش‌طعم انگور، برنج با طعم لیمو، گیاهان تازه و ادویه‌جات آماده می‌شود. پس از پرشدن برگ انگور برای نرم شدن، آن‌ها را گرد کرده و می‌جوشانند. به جای برگ انگور همچنین می‌توان از برگ کلم استفاده کرد. 

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها در آتن

Amygdalota

آمیگدالوتا یک کلوچه بادام بدون گلوتن

از بهترین خوراکی‌های یونانی می‌توان به آمیگدالوتا اشاره کرد که یک کلوچه بادام بدون گلوتن است که در یونان طرفداران بسیاری دارد‌. این میان‌وعده با یک فنجان قهوه گرم یونانی طعم لذیذی دارد و برای یک جمع خانوادگی و فضای دوستانه مناسب است. این غذا در مناطق مختلف یونان به صورت متفاوت تهیه شده، اما بادام به عنوان ماده اصلی در هر منطقه استفاده می‌شود‌ و روابط گرم دوستانه را منعکس می‌کند.

قهوه یونانی

Ellinikos (Greek Coffee)

Ellinikos (قهوه یونانی)

Ellinikos هنوز هم به عنوان محبوب‌ترین سبک قهوه شناخته می‌شود‌ و در یونان شهرت بسیاری دارد. این قهوه در یونان با نام بریکی در قوری مسی با دسته بلند سنتی سرو می‌شود. Ellinikos مانند Vari Glyko به معنای شیرین قوی و تقریبا عسلی، Metrios به معنای شیرینی متوسط ​​و Sketos mening بدون شکر سه طعم مختلف این قهوه هستند.

دیپ یونانی فاوا

Greek Fava Dip (Yellow Split Pea Puree)

دیپ یونانی فاوا (پوره نخود زرد)

دیپ یونانی فاوا از غذاهای خوشمزه یونان است که با نخود زردرنگ آماده می‌شود. این غذا بیشتر در جزیره سانتورینی یونان پیدا می‌شود و بسیار شهرت دارد. بااین‌حال، در سراسر یونان همچنان به عنوان یکی از بهترین غذاها به شمار می‌رود‌. خامه‌ای با طعم فوق‌العاده که برای پیش غذا در روزهای زمستانی بسیار عالی است. این پیش غذای لذیذ را با مقداری روغن زیتون فوق بکر میل کنید.

فراپه

فراپه (Frappe) از نوشیدنی‌های سرد یونان

فراپه از نوشیدنی‌های محبوب یونان است که در روزهای گرم تابستان طرفداران بسیاری دارد. فراپه آب و دانه‌های قهوه فوری دو جزء اصلی این قهوه هستند. این نوشیدنی اعتیادآور، خوشمزه با جذابیت قوی، یک نوشیدنی عالی و بدون کالری اضافی محسوب می‌شود‌.

قیمت غذا در یونان

هزینه غذا در یونان برای بسیاری از مسافران معیار مهمی تلقی می‌شود که باید قبل از برنامه‌ریزی سفر یونان آن را در نظر گرفت. بسیاری از مردم فکر می‌کنند، یونان به عنوان یک مقصد اروپایی بسیار گران است. بااین‌حال غذاخوردن در یونان به خصوص در رستوران‌های و کافه‌های شیک نسبتا مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. غذاهای یونانی به‌طور کلی کمتر از کشورهای اروپای غربی بوده و تنوع غذاها و نوشیدنی‌ها بسیار زیاد است. 

قیمت غذا در یونان در نقاط مختلف کشور متفاوت است. برای مثال در تابستان، شهرهای بزرگ مانند آتن و تسالونیکی یا جزایر محبوب، غذاها گران‌تر هستند. غذاهای خیابانی مانند کباب، جایرو، سوولاکی مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده، مثلا ساندویچ از حدود 3.00-4.00 یورو به علاوه حدود 1.5 یورو برای یک نوشابه شروع می‌شود.

بوگاتسا، تیروپیتا و اسپاناکوپیتا از شیرینی‌های سنتی یونانی است که در همه جای این کشور پیدا می‌شود. این شیرینی‌های خوشمزه در وعده صبحانه یا ناهار بسیار لذیذ هستند. یک شیرینی خوب حداقل 2.00 یورو هزینه دارد و قیمت‌ها در هر رستوران یا منطقه‌ای که در آن هستید، متفاوت است.

تگ ها غذا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات