لشکر سفالین چین چیست؟ + حقایق و تاریخچه

2 سال پیش 0 دیدگاه

 در سال ۱۹۷۴ در یکی از استان‌های کشور چین به نام شیانشانکسی، کشاورزان برای رسیدن به آب مشغول حفاری زمین بودند که به یک حفره عظیم و اعجاب‌انگیز رسیدند. در آن حفره حدود ۸۰۰۰ سرباز سفالی انسان‌نما به همراه اسب‌ها و کالسکه‌هایشان کشف شد که مربوط به دوران پادشاهی کین شی هوانگ بود. بعد از کشف شدن این منطقه، اکتشافات اصلی آغاز شد. به گفته تاریخ‌دانان حدود ۷۰ هزار کارگر به مدت سه دهه بر روی این منطقه کار کردند و تاکنون مساحتی حدود ۵۱.۸ کیلومتر مربع از این مقبره کشف شده است. در واقع می‌توان گفت لشکر سفالین چین شامل: مجسمه هزاران سرباز سفالین به همراه ارابه‌ها و اسب‌ها و… است که یکی از مهم‌ترین یافته‌های آثار باستانی در سال‌های اخیر به شمار می‌آیند. ما در این مقاله قصد داریم به پاسخ این پرسش که لشکر سفالین چین چیست؟ بیشتر بپردازیم و همچنین درباره جاذبه لشکر سفالین چین یا همان لشکر سفالین شی آن چین صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که به مجموعه‌های تاریخی علاقمندید، توصیه می‌کنیم که از دیدن مجموعه لشکر سفالین در سفر با تور چین غافل نشوید و مطالب این مقاله را از دست ندهید.

تاریخچه لشکر سفالی چین

در کشور چین جاذبه‌های گردشگری جذاب و منحصر به‌فردی وجود دارد که در مورد هر کدام از آن‌ها داستان‌ها و افسانه‌های زیادی نقل شده است. می‌توان گفت بیشتر افسانه‌ها جنبه اسطوره‌ای دارند. یکی از آن جاذبه‌های توریستی، لشکر سفالین چین است؛ در ادامه با این ارتش سفالین چین بیشتر آشنا خواهید شد.

یکی از مجموعه‌های عتیقه و با ارزش جهان که قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، مجموعه لشکر سفالین چین است. موسس سلسله کین، فردی به نام کین شی هوانگ بود. او موفق شد که کشور چین را متحد کند و به عنوان اولین امپراتور چین از سال ۲۲۱ تا ۲۰۷ قبل از میلاد، بر سرزمین چین حکومت کند. کین شی هوانگ بعد از آنکه به قدرت رسید، دستور داد تا آرامگاهی برای خود بسازند تا بعد از مرگ در آنجا دفن شود. ساخت این پروژه عظیم ۱۱ سال طول کشید. در واقع لشکر سفالین چین به مجسمه‌های سفالی هزاران سرباز گفته می‌شود که در اطراف مقبره کین شی هوانگ کشف شده‌اند. گفته می‌شود که برای آنکه بعد از مرگ امپراطور، از سلطنت امپراطوری محافظت کنند و او را از گزند دشمنان دور نگه دارند دستور ساخت چنین ارتشی داده شده است. مجسمه‌های ارتش سفالی در اندازه‌های واقعی ساخته شده‌اند و می‌توان گفت انعکاسی از داخل و خارج قصر امپراطوری آن زمان است.

حقایق لشکر سفالین چین چیست؟

هدف شی هوانگ از ساخت مجموعه ارتش سفالین، جاودانه شدن سلطنت امپراطوری خود بود. محققان متوجه شدند که وسعت منطقه کشف شده حدود ۹۸ کیلومتر مربع است. این مجموعه به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. موزه لشکر سفالین چین با وجود مجسمه هزاران سرباز مجهز به همراه اسب‌هایشان و قرار گرفتن آنها با یک آرایش جنگی منظم، به یکی از اعجاب‌انگیزترین آثار باستانی تبدیل شده است.

بعد از کشف مجموعه لشکر سفالین چین توسط کشاورزان چینی به صورت کاملا اتفاقی، برآورد شد که لشکر سفالین شی آن چین شامل ۸ هزار سرباز، ۵۲۰ اسب و ۱۰۳ کالسکه نظامی است. این مجموعه در دامنه کوه لیشا در استان شانکسی کشور چین واقع شده است که سالانه مورد توجه تعداد بسیار زیادی از توریست‌ها و گردشگران قرار می‌گیرد. مجموعه سفالین چین در داخل گودال‌هایی قرار دارند که اندازه آنها حدود ۱۵ تا ۲۰ فوت در زیر زمین قرار دارد و اندازه هر کدام نیز با یکدیگر متفاوت است. هرکدام از راهروها به واسطه دیواره‌هایی از یکدیگر جدا شده‌اند و زیر پای سربازان نیز قطعه‌های سفالی وجود دارد که سربازان بر روی آن ایستاده‌اند.

مجموعه لشکر سفالین چین دارای ۳ گودال است. یک گودال کشف شده از همه بزرگ‌تر است و در آن سربازانی درجلوی صف‌های جنگی قرار گرفته‌اند و باقی سربازان به صورت کاملا مجهز پشت سر آنان ایستاده‌اند. داخل این گودال ۱۱ تا دالان وجود دارد که با آجرهای کوچک، فرش شده‌اند و سقف آنها از جنس چوب است.

بیشتر بخوانید: غار زیرزمینی ریدفلوت قصر هنرهای طبیعی

گودال دیگر در مسافت بیست متری شمال شرقی گودال قبلی قرار گرفته است. در این گودال صدها سرباز و حدود ۹۰ کالسکه چوبی وجود دارد. درون این حفره ارتشی با ۴ یگان وجود دارد که به این شرح است: یگان اول کمانداران نشسته و ایستاده، یگان دوم شامل کالسکه‌رانان جنگی، یگان سوم شامل سوار نظام‌ها و پیاده نظام‌ها و در نهایت یگان چهارم شامل تعداد بسیار زیادی از جنگجوهای مسلح است.

 گودال آخر نیز در قسمت شمال غربی گودال اول قرار دارد. این گودال ظاهراً مقر فرماندهی نیروهای مسلح بوده است و در آن ۶۸ سرباز و ۴ اسب به همراه کالسکه، وجود دارند.

 

صورت سربازان به سمت شرق قرار گرفته است و در آن زمان سمت شرق قلمرو دشمن بوده است. از طرفی تمام سربازان به صورت کاملا مجهز و منظم ایستادند.

متاسفانه بعد از مرگ کین شی غارت‌هایی صورت گرفت که موجب شد سر‌های سربازان و سلاح آنان را به یغما ببرند. همچنین بعد از غارت آنجا، مجموعه لشکر سفالین چین را به آتش کشیدند و این آتش‌سوزی موجب شد سقف آن مکان فرو بریزد و تعدادی از مجسمه‌ها را از بین ببرد. اگر به دقت به آثار آنها نگاه کنید، متوجه اثرات سوختگی روی بدن سربازان که به رنگ قرمز دیده می‌شوند، خواهید شد.

زمانی که باستان‌شناسان این مجموعه را یافتند، اکثر آن‌ها آسیب دیده بودند و نیاز به بازسازی و ترمیم داشتند. طبق گفته کارشناسان ارتش سفالین چین از خاک رس و گل سفال ساخته شده‌اند و جالب است بدانید که هنرمندان آن زمان توانستند با ظرافت هر چه تمام‌تر، هزاران سرباز را در اندازه‌های واقعی و با جزئیات کامل بسازند.

کین شی هوانگ پادشاه مقتدری بود که توانست تمام ارتش چین را انسجام ببخشد و بر سرزمین چین حکمرانی کند، در حقیقت شهرت وی به خاطر قدرتمند بودن و وضع قوانین و اجرای آنها بود. این امپراطور به علت خوردن یک ترکیب سمی که برای وی درست کرده بودند از دنیا رفت.

امروزه ارتش سفالین چین یا همان تراکوتا به عنوان یک سبک معماری و طراحی ساختمانی شناخته می‌شود. هیچ یک از سربازان لشکر سفالین چین شبیه به یکدیگر نیستند و جزئیات آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد؛ برای مثال: تعدادی از سربازان که به آنها پیاده نظام گفته می‌شود حالت ایستاده دارند و تعدادی دیگرکه به آنها کمانداران گفته می‌شود در حالت زانو زده قرار گرفته‌اند.

در ساخت سربازان ارتش سفالین چین از رنگ قرمز استفاده شده است و به جز آن ازرنگ‌های آبی آسمانی، سفید، قهوه‌ای، نارنجی و سبز یشمی نیز استفاده شده است. یکی از یافته‌های باستان‌شناسان شمشیر برنزی بود که جیان نام دارد و امروزه در موزه نگهداری می‌شود. در میان سربازان قد کوتاه‌ترین آنها ۱.۷۵ متر ارتفاع دارد و بلندقدترین آنها دارای ۲ متر ارتفاع است.

دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از تکنولوژی‌های چند بعدی و با بازسازی لشکر سفالین چین متوجه شوند که ارتش سفالین، با پوشش رنگارنگی در داخل این گودال‌ها قرار گرفته‌اند و رنگ لباس هر یک از آنان  با توجه به  مقام وجایگاهشان بوده است.

جذابیت لشکر سفالین چین بخاطر چیست؟

از نظر باستان شناسان وجود شمایل‌های بزرگ سفالی در درون گودال‌هایی عظیم برای مردم بسیار جذاب و قابل توجه است. ‌یک جاذبه لشکر سفالین چین این است که سربازان و سایر تجهیزات با جزئیات کامل ساخته شده‌اند. در داخل گودال‌ها علاوه بر تعداد بسیار زیاد سربازان واسب‌ها و ارابه‌ها، بقایای کاخ، انبارها، دفاتر و اصطبل‌ها نیز به چشم می‌خورند.

یک جاذبه لشکر سفالین چین به نوع سلاح‌ها و پوشش سربازان مربوط می‌شود و نشان‌دهنده سطح رفاه بسیار بالای مردم در آن زمان بوده است.

نوع ترکیبات و ساخت فلزات و استفاده از سنگ‌های زینتی، وجود ۴۰۰۰۰ سلاح برنزی و همچنین وجود کمان، تبرهای جنگی، تیر، نیزه و… که با یک لایه از کروم ساخته شده‌اند، همگی نشان‌دهنده ثروتمند بودن امپراطوری چین در آن زمان بوده است.

پس از کشف این مکان، بسیاری از مردم با استناد به افسانه‌ها می‌گویند که این لشکر سفالین شی آن چین، در واقع سربازان واقعی بودند که به همراه امپراطور برای محافظت از وی به خاک سپرده شده‌اند.

یک جاذبه دیگری که در ارتش سفالین به چشم می‌خورد، وجود مجسمه‌های سفالی در ابعاد کوچک‌تر از سربازان است. به گفته باستان‌شناسان این مجسمه‌های سفالی در حقیقت گروه آکروباتی هستند که به منظور سرگرم کردن سربازان به همراه ارتش، به جنگ‌ها فرستاده می‌شدند. از طرفی وجود مجسمه­های بسیار بلند که در حقیقت نماد ژنرال‌های جنگی ارتش هستند و کشف مقامات رسمی، اداری، نوازندگان و… از نکات قابل توجه برای باستان‌شناسان است.

تاریخ‌دانان به ارتش سفالین چین لقب گنجینه ناب را داده‌اند و این گنجینه جزء عجایب هشتگانه به شمار می‌آید.

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم یکی از جذابیت‌های لشکر سفالین شی آن چین، منحصربه‌فرد بودن شکل هر یک از جنگجویان و سایر تجهیزات است.

بسیاری از تجهیزات مجموعه لشکر سفالین شی آن چین، واقعی بوده و متعلق به شی هوانگ است؛ برای مثال، در میان ارابه‌های کشف شده، یکی از آن‌ها بزرگ‌تر از سایرین است و گفته می‌شود وزنی معادل ۱۰۶۱ کیلوگرم دارد. این ارابه بزرگ‌ترین ارابه امپراطوری است. همچنین در ساخت اسب‌ها و ارابه‌ها و تزیین آنان، از طلا و جواهرات قدیمی استفاده شده است که موجب زیبایی دو چندان آن‌ها می‌شود.

در خاک مقبره، درصد بسیار زیادی از جیوه کشف شده است که نشان‌دهنده صحت رودهای شبیه‌سازی شده است.

 بیشتر بخوانید: معبدهای شانگهای چین | زیباترین معابد شانگهای که باید ببینید

از دیگر عجایب لشکر سفالین چین، می‌توان به تسهیلات واقعی آنها همچون: شمشیر، نیزه و تیر و کمان‌ها اشاره کرد که وجود چنین تجهیزات واقعی، شباهت ارتش سفالین را به ارتش واقعی بیشتر می‌کند.

وجود یک جنگجوی سبز رنگ در داخل گودال دوم محققان را متعجب و حیرت‌زده کرده است. این جنگجو با سایر سربازان متفاوت است و تفاوت آن در رنگ سبز صورتش و همچنین گردن و گوش‌هایش نیز است.از طرفی رنگ ابروها و ریش‌های این سرباز مشکی، اما موهای آن قهوه‌ای است. همچنین این جنگجو یک روبان قرمزی بر سر دارد. باستان شناسان هنوز نتوانسته‌اند علت تفاوت این سرباز را با سایر سربازان دریابند.

ارتش سفالین چین دارای قدمت ۲۲۰۰ ساله است و یکی از وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین مقبره‌های باستانی و امپراطوری جهان است.

در مجموع می­توان گفت جای جای مجموعه لشکر سفالین چین، بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است. 

سخن پایانی

در سال ۱۹۷۴ میلادی، هنگامی که تعدادی از کشاورزان چینی به صورت کاملا اتفاقی برای رسیدن به آب، در نزدیکی کوهستان لیشا مشغول حفاری زمین شدند، به گنجینه چند هزار ساله‌ای دست یافتند که این گنجینه اکنون لقب عجایب هشت‌گانه جهان را بر سینه خود دارد. گنجینه کشف شده را امروزه به نام لشکر سفالین چین می‌شناسند که شامل هشت هزار سرباز چینی مجهز است که در داخل گودال‌های عظیمی قرار گرفته‌اند. موسس لشکر سفالین چین یا همان ارتش تراکوتا، فردی به نام کین شی هوانگ بود که توانست کشور خود را متحد و بر آنها حکومت کند. ساخت لشکر سفالین چین در آن زمان، در حقیقت نوعی هنر آیینی بوده است که به هنگام تدفین صورت می‌گرفت. کین شی هوانگ اعتقاد داشت که بعد از به خاک سپردن او در دنیایی دیگر، هنگامی که دشمن به او حمله می‌کند، وجود جنگجویان در کنار مقبره‌اش موجب محافظت از او خواهد شد.

 ارتش سفالین چین یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های باستانی به شمار می‌آید که شامل: سربازان جنگی مجهز به همراه اسب‌ها و ارابه‌ها و همچنین مقامات رسمی، اداری، آکروبات‌بازان و نوازندگان است. در مجموع بعد از کشف لشکر سفالین چین، مطالعات علمی بسیار زیادی بر روی این گنجینه صورت گرفته است و محققان به دنبال کشف حقایق و رازهای دیگری از این مجموعه هستند.

ما در این مقاله به این پرسش که لشکر سفالین چین چیست؟ پاسخ دادیم و سعی کردیم که مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

 

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات