برج بلم لیسبون | یکی از جاذبه های دیدنی کشور پرتغال

2 سال پیش 0 دیدگاه

پروژه ساخت برج بلند لیسبون در سال 1514 در دوران حکومت جانشین پادشاه قبلی شاه مانوئل اول آغاز شد. یک طراحی جدید برای برج‌های دفاعی توسط فرانسیسکو آرودا فراهم و ساخت برج در سال بعد کنار بندر بلن آغاز شد و پس از 6 سال در سال 1521 به پایان رسید. در دوران قدیم، برج بلم لیسبون به عنوان بخشی از برنامه‌های دفاعی برای شهر لیسبون و محافظت از این شهر در برابر دشمنان آن زمان ساخته شد و از آن جا که قرار بود این برج از بندر محافظت کند، وسط آب ریو تجو در رودخانه بزرگ تاگوس بنا شد.

این برج در سال 1983 به عنوان یکی از میراث‌های فرهنگی کشور پرتغال در یونسکو ثبت شد. امروزه نیز این برج زیبا و تاریخی و اهمیت ویژه‌ای برای پرتغالی‌ها دارد. این برج پس از تکمیل شدن به عنوان آیکون سمبلیکی از شهر لیسبون معرفی و شناخته شد. در ادامه درباره برج بلم لیسبون در سفر به پرتغال بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی برج بلم لیسبون

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری لیسبون برج بلم است. این برج به شکل شش ضلعی ساخته شده و چهار طبقه آن به شکل کمانی یک کشتی است که در آب فرو رفته است. دیدنی‌ترین نمای این برج یک نمای وصف‌نشدنی رو به دریا است. برج بلم لیسبون از سنگ آهنگ‌های سفید ساخته شده و بدون‌شک زیباترین بخش بلم را از نمای بیرونی آن به نمایش گذاشته است.

گردشگران تور پرتغال می‌توانند نشانه‌هایی از سبک باستانی و معماری مراکشی‌ها را در این برج تماشا کنند. این قلعه تاریخی زیبا در لبه رودخانه قرار گرفته و در نتیجه، گردشگران در بازدید از آن می‌توانند در حین قدم زدن از جادوی این قلعه زیبا بهره ببرند.

برج بلم در لیسبون

جالب ترین بخش‌های برج در لیسبون، گنبد پیازی شکل و به سبک قدیمی مراکشی آن است که بر بالای برج خودنمایی می‌کند. اما قطعا یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های آن ایوان سرپوشیده رنسانس رومی است که در جنوب این بنا قرار گرفته است؛ به همین دلیل از ساحل که نگاه می‌کنید، قابل مشاهده نیست. اگر داخل برج به قسمت بالایی آن بروید، می‌توانید چشم‌انداز وصف‌نشدنی و شگفت‌آور رودخانه تاگوس را مشاهده کنید، بهترین جا برای این کار قسمت تراس بزرگ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین رستوران‌های شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال

بالکن‌های برج با تزییناتی غنی از سنگ آهکی تراشیده شده‌اند که خود انعکاس‌دهنده ثروت این کشور در دوران مانوئلین است. طبقه همکف این برج در گذشته به عنوان زندان استفاده می‌شد و تراس بالای همکف با تندیسی از مریم مقدس و فرزندش تزیین شده که اعتقاد داشتند مسافران دریا را محافظت می‌کند.

 

جاذبه برج بلم لیسبون

در دهانه رودخانه تاگوس در شهر لیسبون و روبروی اصله اصلی برج بلم پرتغال قرار گرفته که به عنوان فانوس دریایی لیسبون نیز شناخته می‌شود.

برج کشور پرتغال جایی است که رودخانه تاگوس به اقیانوس اطلس تلاقی می‌کند و دریانوردان به لیسبون رسیدند تا از ساحل بلم که در برابر بادهای شدید اقیانوس اطلس پناه می‌گرفتند، خارج شوند.

طبقات برج بلم لیسبون

زمانی که داخل این برج قدم می‌گذارید، در طبقه همکف آن می‌توانید 16 پنجره با چندین جنگ‌افزار توپ ببینید. این برج بلم شهر لیسبون چهار طبقه دارد که هر طبقه با طبقه دیگر و پل‌های باریک و حلزونی شکل به هم وصل شده‌اند و اگر هر روز شلوغی بخواهید از این برج دیدن کنید، باید برای رفتن به طبقه بالا، روی این پله‌ها منتظر بمانید تا جمعیت عبور کنند.

 ترتیب این طبقه‌ها از پایین به بالا است؛ به این صورت که اول تالار فرمانروا بعد تالار پادشاه و بعد تالار حضار و بعد از آن، کلیسای کوچک و در آخر هم تراس‌ قرار دارد.

 

مسیر برج بلم لیسبون

کاربری برج بلم لیسبون در قدیم

هدف از برج بلم لیسبون پرتغال، حفاظت از ورودی بندر لیسبون و پیوستن به گروه بزرگ‌تری از ساختارهای دفاعی از قبل موجود بود. برج بلم و قلعه سائو سباستیا دا کاپاریکا که مستقیما روبروی یکدیگر قرار گرفتند، امکان تیراندازی از هر دو ساحل تاگوس را فراهم آورده‌اند.

علیرغم دفن زباله‌ها و گل و لای اطراف سازه، این برج 98 فوتی طرح اصلی و دو قسمتی خود را حفظ کرده است. این مجموعه از سنگ آهک محلی که به طور گسترده در پرتغال در این دوره مورد استفاده قرار می‌گرفت، ساخته شده که ترکیب آن با سنگر نشان‌دهنده مرحله انتقالی در معماری پرتغالی آن دوره است.

سطح پایینی سنگر نیز دارای یک طاق بادبزن بزرگ و 17 دهانه برای توپ است. سیاه‌چال‌ها در زیر این سطح پایین‌تر برای ذخیره باروت وجود داشتند و از سال 1580 به بعد به عنوان زندان نیز عمل می‌کردند.

 بیشتر بخوانید:  غذاهای محلی لیسبون | خوراکی‌های رنگارنگ پرتغال

قسمتی از برج بلم لیسبون در پرتغال تالار پادشاهان (سالا دوس ریس) است.

نام خود را از این عقیده گرفته است که پادشاهان از تماشای کشتی‌های روی رودخانه از ایوان رو به جنوب لذت می‌برند. در کف لژیا، هشت ماشیکلاسیون (منفذ کف) با ایجاد فضایی برای پرتاب اشیاء یا آب جوش یا حتی شلیک اسلحه از بالا، در برابر مهاجمان احتمالی محافظت می‌کردند. این اتاق همچنین دارای سه بالکن اضافی در هر طرف برج است. در نمای بیرونی و رو به سرزمین اصلی می‌توان مجسمه‌های سنت وینسنت، حامی برج و لیسبون و فرشته مایکل را دید.

بازدید از برج بلم لیسبون

یکی از بهترین نمونه‌های سبک معماری مانولین برج بلم لیسبون کشور پرتغال است که در اوایل قرن شانزدهم پرتغال رایج بود. این سبک که نه تنها در سراسر این کشور بلکه در امپراتوری آن گسترش یافت، ویژگی‌های گوتیک و رنسانس ایتالیا را در خود جای داده است.

به عنوان مثال در ستون بیرونی، طاق‌های گرد که بر روی ستون‌ها قرار گرفته‌اند، معماری ایتالیایی معاصر را تداعی می‌کنند. همچنین طاق‌های آج‌دار، ستون‌های باریک، گارگویل‌ها و دیوارهای بالکن نشان‌دهنده سبک گوتیک سنتی در پرتغال در دهه 1400 است. سبک برج بلم لیسبون ترکیبی از اجزای قرون وسطایی (یک برج) و رنسانس (یک سنگر) را ارائه می‌دهد.

راهنمای بازدید از برج بلم لیسبون

از دیگر ویژگی‌های مهم این سبک وجود نقوش دریایی است. در برج بلم لیسبون به ویژه در نمای جنوبی روبروی رودخانه، طناب‌های پیچ‌خورده‌ای که فریزها و گوی های بازویی را نشان می‌دهند، ارتباط ساختمان با فناوری را نمایش می‌دهند. این نمادها در اطراف نشان دوم مانوئل پادشاه را به عنوان نیروی محرکه در اکتشافات اقیانوسی پرتغال به نمایش می‌گذارد. صلیب‌های مرتبط با مسیحیت در سرتاسر ساختمان بر ارتباط سازه و دریانوردی و اکتشاف بیشتر تاکید می‌کنند.

 

 

جاذبه برج بلم در لیسبون

برج بلم به رهبری دریانورد، واسکو دوگاما را جشن می‌گیرد که در سال‌های 1497-1498 یک مسیر تجاری دریایی از پرتغال به هند ایجاد کرد. این برج به افتخار قدیس حامی لیسبون به عنوان برج سنت وینسنت نیز شناخته می‌شود.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات