حقایق جالب در مورد قلعۀ شیون، پربازدیدترین بنای تاریخی در سوئیس

3 سال پیش 0 دیدگاه

قلعه شیون در کشور سوئیس واقع  شده و در جزیرۀ کوچک و بسیار زیبایی قرار دارد که به دریاچۀ ژنو و کوه‌های آلپ متصل است. این قلعه از شهرت بالایی برخوردار است که در ادامه مقاله به این که چرا این قلعه زیبا و بکر به شهرت رسیده است، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

در زبان انگلیسی به قلعۀ شیون، chillon castle نیز می‌­گویند. این قلعه رمانتیک و رویایی در نزدیکی شهری به نام مونترو، در ناحیۀ غربی دریاچۀ ژنو واقع شده است. قلعۀ شیون از لحاظ شهرت و میزان بازدید گردشگران یکی از پربازدیدترین بنا­های تاریخی در کشور سوئیس محسوب می­‌شود.

بیشتر بخوانید: آداب و رسوم در سوئیس

شیون قلعه‌ای است که در موقعیتی بسیار زیبا و تماشایی، نزدیک به غربی‌ترین قسمت دریاچۀ ژنو و کوه‌های آلپ واقع شده است. قلعۀ شیون مدت ­زمانی در کنترل­ کردن امور تجاری پیرامون دریاچۀ ژنو، نقش مهمی را بازی می­‌کرد. این قلعه جای بسیار مناسبی برای سفرهای خانوادگی و دوستانه است. شما در بازدید از مناطق ژنو و لوزان و پیست‌های اسکی بسیار زیبای منطقۀ آلپ، می‌­توانید سفری تفریحی و کمی کوتاه به قلعۀ شیون داشته باشید که بسیار لذت­‌بخش و مطلوب است.

قلعه شیون در سوئیس

قدمت قلعۀ شیون چقدر است؟

قدمت قلعۀ شیون که در یک جزیرۀ کوچک قرار دارد، به قرن دوازده میلادی و زمان حکومت خاندان ساؤی و بعد از آن، خاندان ضابطان برنزی و کانتون­‌وود برمی‌­گردد. از این قلعه برای کنترل‌­کردن تجارت در دریاچۀ ژنو و راه‌های بسیار مهم و معروف به ایتالیا استفاده می‌­کردند. بیش از چهارصد سال، قلعۀ شیون زیر سلطۀ خاندان ساؤی قرار داشت که آن قسمت را به محل استراحت‌گاه تابستانی خودشان تبدیل کرده بودند و در سال‌های بعد، توسط کسی به نام پیتر دوم، این قلعه بسیار گسترش یافت. به بیان دیگر، قلعه‌­ای که اکنون می­‌بینیم، قسمت زیادی از ویژگی های ظاهری و نمای خود را از دوران خاندان ساؤی می­‌گیرد و هنوز نیز می­‌توان نقاشی‌های دیواری را که متعلق به آن زمان است، مشاهده کرد و لذت برد. این نقاشی‌ها متعلق به قرن چهارده میلادی است.

بازدید از قصر شیون

قلعۀ شیون در زمان برنی‌ها

پس از خاندان ساوی این قلعه سوییسی در سال 1536 میلادی، توسط برنی‌ها تصرف شد و سلطه‌گری آن‌­ها تا سال 1798 میلادی ادامه داشت. و پس از سال­‌‌ها، اهمیت و ویژگی استراتژیک خودش را از دست داد و به ­عنوان زندان برای زندانیان مذهبی و یا انبار­کردن سلاح‌های مهم و مهمات مورد استفاده قرار می­‌گرفت. این قلعه در طی اتفاقاتی از قرن نوزده میلادی به بعد، به طرز عجیبی به معروف‌ترین و مشهورترین بنا و ساختمان تاریخی کشور زیبای سوئیس تبدیل شد که هرسال حدود سیصد و پنجاه هزار نفر از این قلعۀ چشم‌نواز و زیبا بازدید می­کنند.

 یکی از راهبان به نام فرانسوا بونیوارد که از بومیان شهر ژنو است، به یکی از معروف‌ترین شخصیت‌­ها و کاراکتر­های مربوط به قلعۀ شیون مشهور است که در سال 1532 میلادی به مدت چهار سال در زندان قلعۀ شیون حبس شده بود.

تاریخچه قلعۀ شیون

شهرت قلعه شیون و لرد بایرون 

خاندان بزرگ ساؤی به پیروی از دین کاتولیک پرداخته بودند و فرانسوا بونیوارد در ارتباط با اصطلاحات و قوانین پروتستانی در سرزمین خاندان ساؤی‌ها صحبت کرده بود. در شهر دیدنی برن، هنگامی که پروتستان‌های این شهر، خاندان ساؤی را مجبور به بیرون رفتن کردند، این خاندان از بخش‌های غربی کشور سوئیس خارج شدند. در آن هنگام، بونیوارد هم توانست از زندان آزاد شود. این راهب، یعنی فرانسوا بونیوارد و قسمت زیادی از قلعۀ شیون، شهرت‌شان در ایالات انگلیسی‌زبان را مدیون فردی به نام لرد بایرون هستند که یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین شاعران کشور انگلستان بود.

بیشتر بخوانید: افراد مشهور در سوئیس را بشناسید

لرد بایرون در قرن هجده میلادی در سال 1816 و در طول بازدیدی که از قلعۀ شیون داشت، یک شعر حماسی 392 خطی به نام زندانی شیون سرود که در باب تخیلات شاعرانه با حقایق مخلوط است که زیبایی آن را دوچندان کرده است. بایرون به‌اشتباه باور داشت که بونیوارد به ستونی در قلعۀ شیون بسته شده بود و نامش را روی آن ستون حک کرد؛ اما این باور اشتباه بود. با این حال، این موضوع به جاذبه‌ای جذاب و دیدنی در این قلعه تبدیل شده است.

راهنمای مسیر ورود به قلعۀ شیون

راهنمای مسیر ورود به قلعۀ شیون

گردشگران و توریست­‌های دریاچۀ ژنو و حتی اسکی‌بازان منطقۀ آلپ در کشور سوئیس و فرانسه، به‌­راحتی می‌­توانند با قایق، ماشین، قطار و اتوبوس به قلعۀ شیون راه پیدا کنند.مسیر این قلعه بسیار نزدیک است و راه پر پیچ و خمی ندارد.همچنین موقعیت آب‌وهوایی این قلعه تأثیر زیادی بر گردشگران و توریست­‌ها و بازدیدکنندگان ندارد و در روزهایی که هوا بارانی و سرد باشد نیز می­‌توان به‌­آسانی از این قلعۀ زیبا و دیدنی بازدید کرد. باید بگوییم که بلیط‌های قلعۀ شیون را باید در کنار پل متحرک و معلق آن جزیرۀ کوچک و زیبا تهیه کنید و از راه همان پل متحرک که به قلعۀ شیون راه دارد، وارد شوید.

بیشتر بخوانید: کاخ‌های دیدنی و موزه‌های شهر لوسرن در سوئیس

از راهنمای صوتی که در این قلعه قرار دارد و به زبان‌های متفاوت و مختلف ارائه می‌­شود، می‌­توانید برای گردش در قلعۀ شیون استفاده کنید. تقریباً نزدیک به پنجاه عدد از اتاق‌های قلعۀ شیون برای بازدیدکنندگان و گردشگران باز گذاشته شده است تا بتوانند از آن­‌ها به منظره‌های بی‌نظیر و چشمگیر کوه‌های آلپ و دریاچۀ دیدنی ژنو بپردازند و لذت ببرند. از دیدنی‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های موجود در داخل قلعۀ شیون، می­توان سیاه‌چال‌ها و زندان‌های این قلعه را نام برد؛ به اضافۀ نمایشگاه‌های پربازدیدشان از دستشویی‌ها و سرویس‌های بهداشتی اتاق دوک ساؤی که از آن‌ها در قرون‌وسطی به­‌عنوان دکوری مورد استفاده قرار می­‌گرفت.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات