شهر مدینه الزهرا اسپانیا؛ شهری گمشده و عجیب

3 سال پیش 0 دیدگاه

تاریخ مدینه‌­ الزهرا (شهر درخشان)، کاخ شهری باشکوه و مرموز که برای عبدالرحمن سوم در دامنۀ کوه‌های سیرا مورنا در پنج مایلی شهر ساخته شده است، در بین افسانه‌ها و قصه‌های زیادی پوشیده مانده است. بر­اساس باور عمومی، عبدالرحمن سوم پس از اعلام خلیفه در سال 929 میلادی، پس از یک سال قدرت، تصمیم به ساختن هشت کاخ شهر به افتخار کاخ مورد علاقۀ خود، کاخ الزهرا گرفت. بااین‌حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که دلیل واقعی خلیفه این بوده است که مدینه‌الزهرا، ترویج تصویر جدید خلافت مستقل غربی بوده است که در آن زمان به‌­تازگی ایجاد شده بود و به­‌عنوان یکی از قوی‌ترین پادشاهی‌ها در اروپای قرون وسطی بود.

بازدید از این شهر اسرارآمیز به همۀ علاقمندان میراث اسپانیایی-اسلامی در تور اسپانیا و کوردوباتوصیه می‌شود. شهر مدینه‌­ الزهرا در اسپانیا، از سه سکوی پلکانی تشکیل شده که با دیوارهایی جدا شده و توسط دیوارهای مستحکم‌تر محصور شده بود. باغ‌هایی با آلاچیق‌ها و باغ‌های میوه در این شهر فراوان بود؛ پایین‌ترین تراس شامل مسجد جماعت، بازارها و احتمالاً محله‌های مسکونی برای مسکن و تجارت مرتبط با بازار بود. در ادامۀ مقاله، توصیف کامل­‌تری از ظاهر این کاخ شهر می‌دهیم.

آشنایی با شهر مدینه‌­ الزهرا اسپانیا

مجموعۀ وسیع مدینه‌­ الزهرا اسپانیا، نمونه‌ای منحصر­به­‌فرد از معماری اولیۀ اسلامی در شبه­‌جزیرۀ ایبری اسپانیا است. در ابتدای مقاله اشاره کردیم که در اواسط قرن دهم، عبدالرحمن سوم که خلیفۀ قرطبه شده بود، بنای شهر - کاخ مدینه‌­ الزهرا را برای تضمین برتری خود در قلمرو اندلس آغاز کرد. با این‌کار، عبدالرحمن از سنت اسلامی شرقی پیروی می‌کرد که حاکمان مدینه یا محله‌های شهری را که شامل مناطق خصوصی و عمومی می‌شدند، در تأسیس شهر به کار می‌بستند. این مجموعه که درست در غرب شهر کوردوبا اسپانیا ساخته شده است، مدینه‌­ الزهرا کوردوبای اسپانیا نامیده می‌شود. همان­‌طور که اشاره شد، مدینه‌­ الزهرا در حدود 7 کیلومتری شهر کوردوبا واقع شده است.

 مدینه‌الزهرا اسپانیا

بیشتر بخوانید: آشنایی با شهر طلایی سالامانکا اسپانیا | شهری تاریخی و دیدنی

ساخت شهر مدینه‌­ الزهرا اسپانیا

این شهر در سه تراس ساخته شده بود که توسط دیوار شهری احاطه شده بود و قلعۀ سلطنتی در بالاترین قسمت قرار داشت. سطح پایینی به محل زندگی و مسجد اختصاص داشت که بیرون از دیوارها ساخته شده بود. در منابع تاریخی ثبت شده است که ده هزار نفر روزانه در ساخت مجموعۀ کاخ مشغول بودند. عبدالرحمن سوم تصویر شهر جدید را مانند گل سرسبد پادشاهی قدرتمند به نمایش می‌گذارد. او در این شهر حکومت کرد. مرمرهای غنی از بنفش و قرمز، طلا و سنگ‌­های قیمتی و همچنین کار ماهرانۀ صنعت‌گران از بهترین معادن و کمک­‌های افسانه­‌های بیزانس، به شکوه کامل مدینه‌­ الزهرا در کوردوبا کمک کرد. این شهر در نزدیکی بارسلون قرار دارد و با تور بارسلون نیز می‌توانید از آن بازدید کنید. 

مدینه‌­الزهرا در اسپانیا

مدینه‌­ الزهرا کوردبا اسپانیا

قسمتی از قلعه که عمومی بود، محل بازدید رسمی بود. در بالاترین قسمت، تالار بلند با پنج شبستان تزئین­‌شده با طاق‌نما قرار داشت. پایین‌تر، تالار غنی قرار داشت؛ این اتاق به سه شبستان با طاق‌های مرمری قرمز و آبی تقسیم می‌شد که دو طرف ساختمان بسته بود، اما در مرکز باز بود. تزئینات آتائوریک (نقوش گیاهی حکاکی‌شده) و مصالح گران‌قیمت به‌کار رفته است. این تالار دارای حمام بوده و به باغ زیبای مرتفع باز می‌شده است. این باغ به چهار قسمت تقسیم می‌شد که یک خانۀ ییلاقی در وسط و چهار حوض داشت. افسانه‌­ها، حاکی از آن است که حوض روبروی هال حاوی جیوه بوده و منطقه را با هزاران رنگ چشمک‌­زن روشن می‌کرده است.

شهر مدینه‌­الزهرا اسپانیا

مجموعه‌ای از خیابان‌های شیب­دار و باریک ما را به دروازۀ بزرگ شرقی می‌رساند؛ جایی‌که فرستادگان خارجی مهم توسط خلیفه پذیرایی می‌شدند. در مقابل این، دروازۀ بزرگی قرار دارد که هیئت تشریفات برای ورود تازه‌­واردان آماده می‌شدند. در خارج از دیوارهای شهر، مسجدی قرار دارد که گفته‌می‌شود در کمتر از یک ماه ساخته شده است.

مدینه‌­الزهرا در کوردوبا

بیشتر بخوانید: مسجد قرطبه اسپانیا کجاست

کشف مدینه‌­ الزهرا اسپانیا

بیست و پنج سال طول کشید تا خلیفه عبدالرحمن مدینه‌­ الزهرا را بسازد. این شهر فقط شصت و پنج سال وجود داشت. به مدت نه قرن کسی از آن یاد نکرد و زیر پوشش خاکی سخت فراموش شد. بازدید از مدینه‌­ الزهرا به‌معنای بازدید از منطقۀ تاریخی نیست. در مدینه‌­ الزهرا شما با حجم انبوه قطعاتی که در طی سالیان متمادی حفاری به‌دست آمده است، روبرو می‌شوید.

کشف مدینه‌­الزهرا در کشور اسپانیا

البته اقداماتی برای حفاری قسمت‌­های آن انجام شده است، اما با توجه به وسعتی که این شهر بزرگ دارد، این اقدام سال‌های بسیار طول خواهد کشید. مرکز بازدیدکنندگان یک نمایشگاه و سینما است و نمای احتمالی و پیش‌­فرض شهر در اوج شکوفایی آن را به‌نمایش می‌گذارد. تورهای گردشگری برای بازدید از شهر مدینه‌­ الزهرا در اسپانیا برگزار می‌شود که گردشگران می‌توانند برای شناخت این شهر، در این تورهای گردشگری سفر به اسپانیا شرکت کنند.

مدینه‌­الزهراکوردوبا

بیشتر بخوانید: بازدید از 10 موزه برتر بارسلون را از دست ندهید | موزه بارسلونا

نابودی مدینه‌­ الزهرا در اسپانیا

مدینه‌­ الزهرا به علت جنگ‌های داخلی بسیاری که در آن رخ داد، نابود شد. اوج این جنگ‌ها در سال 1010 بود. بِربرها که برای کمک به خلیفه در مقابله با مسیحیان به شهر آمده بودند، علیه او شورش کردند و شهرهای بسیاری از جمله مدینه‌­ الزهرا را به غارت بردند. این شهر طی سال‌های بعدی کم­‌کم به فراموشی سپرده شد و بخش‌های زیادی از آن زیر خاک مدفون گشت.

مدینه‌­الزهرا کوردوبا اسپانیا

تا اینکه در سال 1910 میلادی تاریخ­‌شناسان و کارشناسان باستان‌شناسی، به حفاری‌هایی در قسمت‌های مختلف آن که در زیر خاک مدفون شده بود، پرداختند. این ویرانه‌ها به مرور زمان به نفوذ یکی از تأثیرگذارترین فرهنگ‌های اسلامی در اروپا خاتمه داد؛ اما تأثیر عمیقی را که پیشرفت‌های جبر و معماری و ترجمۀ آثار بزرگ ادبی در این دوران روی فرهنگ اروپایی گذاشته است، نمی‌توان نادیده گرفت. خلافت اموی اندلس از سال 929 تا 1031 میلادی پا­بر­جا بود و این دوره را عصر طلایی اندلس به‌حساب می‌آورند. این مکان باشکوه، در پی جنگ‌های داخلی اندلس در اواخر قرن یازدهم ویران شد. درحال‌حاضر، چیزی به جز ویرانه‌هایی از مدینه‌­ الزهرا باقی نمانده است. عمر این شهر بسیار کوتاه بود؛ شهری که بسیار مورد علاقۀ خلیفه بود.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات