غذا در چین

5 سال پیش 0 دیدگاه

غذا در چین با تاریخی طولانی یکی از جنبه‌های مهم فرهنگ چینی محسوب می‌شود که در سبک‌های متعدد، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد. رنگ، عطر، طعم در غذاهای سنتی چینی در سراسر دنیا زبانزد است. کشور بزرگ چین با تنوع آب و هوایی در هر منطقه، باعث خلق تفاوت‌های بسیاری در مواد اولیه محلی و آداب غذاخوری مردم شده و سبک آشپزی متفاوتی را ایجاد کرده است.

غذاهای سیچوان، آشپزی هونان، آشپزی شاندونگ، آشپزی ژجیانگ، آشپزی فوجیان، آشپزی آنهویی، غذاهای کانتونی و غذاهای جیانگ سو در هشت منطقه، شیوه و سبک آشپزی منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه با معرفی چین و غذاهای خوشمزه‌اش با ما همراه باشید‌.

Kung Pao Chicken

مرغ کونگ پائو از غذاهای معروف سیچوان

مرغ کونگ پائو (宫保鸡丁 gōngbào jīdīng) از غذاهای معروف سیچوان به شمار می‌رود و چینی‌ها و گردشگران، علاقه بسیاری به این خوراک لذیذ دارند. مرغ خرد شده، چیلی خشک، خیار و بادام‌زمینی سرخ‌شده (یا بادام هندی) از مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذاست. کونگ پائو در سراسر دنیا شهرت دارد که آن را با مرغ خردشده به سبک غربی با اضافه کردن نشاسته ذرت، سبزیجات، سس ترش و شیرین و سیر له‌شده آماده می‌کنند.

Hot Pot

 هات پات از غذاهای محبوب در استان سیچوان و چونگ کینگ

 هات پات (火锅 huǒguō)، از بهترین غذاهای چین است و به ویژه در استان سیچوان یا چونگ کینگ طرفداران بسیاری دارد. مردم پشت یک میز ناهارخوری جمع می‌شوند و در یک قابلمه آبگوشت، از سوپی که روی یک اجاق با مواد غذایی و چاشنی ها در اطراف قابلمه پخته می‌شوند، لذت می‌برند. تمام ورقه‌های گوشت و سبزیجات طعم بی‌نظیری ایجاد می‌کنند و می‌توانید چاشنی‌های مختلفی را به غذا اضافه کنید. هات دیگ در گذشته فقط در زمستان پخته می‌شد، اما امروزه در تمام طول سال مصرف می‌شود.

هات پات از غذاهای سنتی چین شناخته می‌شود و برای معاشرت با دوستان و اقوام بسیار مناسب است. این غذا مردم را کنار هم دور دیگ جمع می‌کند و در حین پخت غذا از خوردن، نوشیدن و سرگرمی لذت می‌برند.

Dim Sum

دیم سام کانتونی

دیم سام (点心 diǎnxin) از غذاهای محبوب کانتونی است و در طیف وسیعی از غذاهای کوچک، از جمله کوفته، رول، کیک و گوشت، غذاهای دریایی، دسر و سبزیجات طبخ می‌شود. امروزه برای سرو این غذا بیش از هزار ظرف متفاوت وجود دارد. سرچشمه دیم سام متعلق به شهر گوانگژوست و مردم گوانگدونگ به خاطر علاقه به نوشیدن چای در صبح در طول مهمانی همراه این غذا، چای میل می‌کنند. این خوراک همچنین دوستان و اقوام را دور هم جمع می‌کند و بهترین بخش در گردهمایی‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سوغاتی‌های چین

Dumplings

پیراشکی در شمال چین

از غذاهای سنتی چین می‌توان به پیراشکی (饺子 jiǎozi) اشاره کرد که به ویژه در شمال چین طرفداران بسیاری دارد. مواد اصلی تشکیل‌دهنده این غذا شامل گوشت چرخ‌کرده و یا سبزیجات است که در یک لایه خمیر نازک پیچیده می‌شود. همچنین می‌توان مواد میانی را با گوشت خوک چرخ کرده، میگوی خرد شده، مرغ چرخ کرده، گوشت گاو و سبزیجات پر کرد. سپس کوفته‌ها را می‌توان آب‌پز، بخارپز یا سرخ کرد.

این غذای سنتی در شب سال نوی چینی طبخ می‌شود و از آنجایی که آن‌ها به شمش‌های نقره چینی (پول چینی در زمان‌های قدیم) شباهت دارند، مردم بر این باورند که هرچه تعداد کوفته‌های بیشتری در جشن‌های سال نو بخورند، درآمد بیشتری در سال جدید به دست خواهند آورد.

درست کردن کوفته یک راه خوب برای داشتن معاشرت با دوستان و اقوام است و می‌توان اوقات لذت‌بخشی را سپری کرد. در سال نوی چینی خانواده‌های بسیاری در آشپزخانه‌های خود این غذا را درست می‌کنند.

Ma Po Tofu

ما پو توفو یکی از معروف‌ترین غذاهای چوان

یکی از معروف‌ترین غذاهای آشپزی چوان، توفو ما پو (麻婆豆腐 Mápó dòufǔ است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. این خوراکی چینی از کشک لوبیا همراه با مقداری گوشت چرخ کرده (گوشت خوک یا گاو) در یک سس تند درست می‌شود. لوبیا سیاه تخمیر شده و رب چیلی برای تهیه سس استفاده می‌شوند. مخترع این غذا یک مادربزرگ اهل چنگدو در استان سیچوان بود.

 ma در زبان چینی به معنای «پاک‌مارک‌شده» و «po» به معنای مادربزرگ است. از آنجایی که فامیلی مادر بزرگ "چن" نام داشت و دارای صورتی چروکیده بود، مردم این غذا را توفو نامیدند. این غذای معروف چین در ژاپن نیز بسیار شهرت دارد و طعم تند و معطر آن، بی‌نهایت لذیذ است‌.

Char Siu

 گوشت چار سیو

در زبان کانتونی، char به معنای «چنگال» و siu به معنای «برشته کردن» است، بنابراین char sui (叉烧 chāshāo) به معنای «چنگال برشته شده» است. نوعی گوشت خوک کباب کانتونی که با برنج یا رشته فرنگی مصرف می‌شود. همچنین به عنوان پرکننده در بائوزی (نوعی نان پر شده بخارپز) استفاده می‌شود.

 Chow Mein

غذای قدیمی چاو من

 در مورد پیدایش چو ماین داستان جالبی وجود دارد. مخترع این غذا زنی به نام شان گو است که در استان جیانگ سو زندگی می‌کرد. در آن زمان، کارگران در حال ساخت یک سد بزرگ برای جلوگیری از طغیان رودخانه بودند و شان گو برای آن‌ها غذا می‌پخت، او متوجه شد که غذا در هوای گرم به راحتی و سریع خراب می‌شود. چاو ماین غذایی بود که برای مدت طولانی‌تری سالم باقی می‌ماند و به راحتی استفاده می‌شد.

در گذشته سرخ کردن بهترین روش پخت نودل به حساب می‌آمد. Chow Mein به معنی «نودل سرخ شده» از رشته فرنگی، گوشت (معمولا مرغ، گوشت گاو، میگو یا خوک)، پیاز و کرفس تهیه می‌شود. رشته‌ها برای مدتی در آب جوش پخته می‌شوند و بعد از سرد شدن، آن‌ها را سرخ می‌کنند.

Fried Rice

برنج سرخ شده

برنج سرخ شده (炒饭 chǎofàn) از غذاهای خوشمزه چین است که طرفداران بسیاری دارد. این غذا با استفاده از برنج سرخ شده، تخم مرغ، سبزیجات، غذاهای دریایی یا گوشت تهیه می‌شود. یکی از رایج‌ترین غذاهای چینی که به عنوان آخرین وعده غذایی با گوشت یا سبزیجات سرو می‌شود.

در اواخر سلسله چینگ (۱۶۴۴–۱۹۱۲)، یک مقام دیپلماتیک مهم به نام لی هنگ‌ژانگ به سرآشپز خود دستور داد تا غذایی بپزد که هم مورد علاقه چینی‌ها باشد و هم خارجی‌ها از آن لذت ببرند. برنج سرخ شده یانگژو معروف‌ترین برنج سرخ شده در چین شناخته شده و از ترکیبات معمولی برنج، میگو، تخم‌مرغ و گوشت خوک کبابی تهیه می‌شود.

Twice-Cooked Pork Slices

برشهای گوشت خوک دو بار پخته شده

گوشت خوک دو بار پخته (回锅肉 huíguōròu) یکی از معروف‌ترین غذاهای گوشت خوک سیچوان و از بهترین غذاهای چین به شمار می‌رود. گفته می‌شود این غذا در عصر سلسله سونگ (960-1279)توسط یک شاعر چینی به نام سو دانگپو (معروف به سوشی) اختراع شد.

یک روز سونگ قصد داشت یک غذای خوک خوشمزه برای دوستانش درست کند، سپس خوک را در قابلمه  جوشاند و از خانه بیرون رفت، اما فراموش کرد آن را خاموش کند. پس از بازگشت، متوجه شد که گوشت خوک در حال جوشیدن بسیار نرم شده و نسبت به روش قبلی، بافت نرم‌تر و خوشمزه‌تری دارد. پس آن را در قابلمه برگرداند و با مواد دیگر ترکیب کرد و دوستانش را تحت تاثیر قرار داد. از آن زمان این غذا گوشت خوک دو بار پخته نامیده شد.

نام چینی آن huiguorou به معنای «گوشت برگردانده شده به قابلمه» است. برای طبخ این غذا ابتدا گوشت خوک را در قابلمه می‌جوشانند و سپس همراه مواد دیگر مانند رب لوبیا (دوبانجیانگ)، سویای سیاه تخمیر شده (دوچی)، سیر، زنجبیل و ... دوباره می‌پزند.

Sichuan Pork

گوشت خوک سیچوان

گوشت خوک سیچوان یا «برش‌های گوشت خوک پخته شده» (水煮肉片 shuǐzhǔ ròupiàn)، از غذاهای معروف چین در سیچوان است. در ابتدا گوشت خوک را با سفیده تخم‌مرغ می‌پوشانند و برای حفظ طراوت به آن، نشاسته اضافه می‌کنند و سپس آن را در آبگوشت قرار می‌دهند. آبگوشت گوشتی از غذاهای محبوب سیچوان بوده که طعم تندی دارد و هر تکه گوشت، حاوی آب فراوان با عطر تند و تازه و معطر است.

Xiaolongbao

یک نان بخارپز چینی

یک نان بخارپز چینی که در جیانگ سو و شانگهای بسیار محبوب است. Xiǎolóngbāo (小笼包 'نان‌های سبد کوچک') نوعی بائوزی است که به طور سنتی در یک سبد کوچک بامبو پخته می‌شود. این غذا را می‌توان همراه گوشت خوک و یا گوشت گاو، گوشت خرچنگ، میگو، غذاهای دریایی و سبزیجات میل کرد.

برای خوردن گوشت خوک بخارپز روش‌های متفاوتی وجود دارد، می‌توانید در ابتدا گوشه کوچکی از خمیر و سس سوپ خوشمزه را میل و یا می‌توانید از نی برای خوردن آن، استفاده کنید و سپس مواد پر شده و خمیر را بخورید.

Zhajiangmian

ژاجیانگمیان از غذاهای شاندونگ

ژاجیانگمیان (炸酱面 /jaa-jyang-myen/ 'نودل سس سرخ شده') این غذای چینی که متعلق به  آشپزی شاندونگ است از رشته فرنگی غلیظ  گندم و سس ژاجیانگ تهیه می‌شود. برای تهیه سس باید گوشت خوک یا گوشت گاو را جوشاند و با خمیر سویای تخمیر شده و نمک تهیه کرد.

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین رستوران‌ها و کافه‌ها در پکن

ژاجیانگ در زبان چینی به معنای سس سرخ شده و mian  به معنای رشته فرنگی است. این غذا به عنوان یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده در پکن محبوبیت بسیاری دارد. ژاجیانگمیان توسط امپراتور گوانگسو سلسله چینگ در شاندونگ معرفی شد. ملکه دواگر سیکسی همراه همسر خود در سفر به پکن به یک رستوران رفتند و یک کاسه ژاجیانگمیان سفارش دادند. آن‌ها آنقدر این غذا را دوست داشتند که کاسه دیگری سفارش دادند. سپس ملکه دواگر سیکسی، سرآشپز این غذای لذیذ را به پکن آورد. از آن زمان به بعد، این غذا در پکن و اطراف چین به شهرت رسید.

Fish with Sichuan Pickles 

ماهی با ترشی سیچوان 

ماهی همراه با ترشی سیچوان یکی از بهترین غذاها در تور چین شناخته می‌شود. ماهی کپور از پروتئین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی غنی تشکیل شده است و  اسید لاکتیک موجود در ترشی آهن موجود در غذا را بهتر جذب کرده و باعث افزایش اشتها می‌شود. این غذا را هم می‌توان تند و هم ترش آماده کرد. منبع اصلی این غذا به طور دقیق مشخص نیست در حالی که روش پخت و پز در مناطق مختلف بسیار متفاوت است.

Fried Eggs with Tomatoes

تخم‌مرغ سرخ شده با گوجه فرنگی

تخم‌مرغ سرخ‌شده با گوجه فرنگی یک غذای چینی است که با گوجه‌فرنگی و تخم‌مرغ درست می‌شود. طعم آن، ترش و شیرین است و مخصوصا برای افراد مسن و کودکان، خوراکی مناسبی به شمار می‌رود. مواد اولیه و طبخ آسان این غذا ان را به یکی از محبوب‌ترین غذاهای مورد علاقه دانشجویان چینی مهاجر تبدیل کرده است، زیرا هم پخت راحتی دارد و تا حدودی سبب می‌شود دلتنگی خانه کمتر شود.

Hot Spicy Dip

دیپ تند تند

دیپ تند تند به نوعی نسخه ساده شده هات دیپ است و تنها تفاوت آن در این است که گوشت و سبزیجات را روی یک چوب بامبو گذاشته و در سوپ قرمز در حال جوش فرو می‌برند. مواد مورد استفاده در هر دو غذا یکسان بوده و بزرگ‌ترین تفاوت در سرعت طبخ آن است. فروشندگان خیابانی این غذا را ارائه می‌دهند و در 20 سال گذشته محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

قیمت غذا در چین در برخی رستوران‌ها گران است، اما این غذاخوری‌ها بدون دکوراسیون مجلل، سرکارگرهای رستوران شیک و نه حتی تابلوی معقول توانسته طرفداران بسیاری را به سمت خود بکشانند. چند میز، دو اجاق گاز و چوب بامبو در سراسر زمین وجود دارد که بسیار شگفت‌انگیز هستند. این مناطق همیشه مملو از جمعیت بوده که از غذاهای خوشمزه لذت می‌برند.

سوسیس چینی

 سوسیس‌ها که از گوشت خوک تهیه شده به قطعات کوچک خرد می‌شوند و با نمک، شکر، سس سویا، فلفل سیچوان و سایر مواد مزه‌دار می‌شود. سپس گوشت خوک در هوا خشک و یا دود می‌شود. این خوراکی چینی را می‌توان در یخچال، حدود سه ماه نگهداری کرد. گوانگدونگ، گوانگشی، سیچوان، هونان و شانگهای از مناطقی هستند که می‌توانید این غذا را تهیه کنید. سوسیس به طور کلی در چین به دو دسته تقسیم می‌شود: سوسیس به سبک سیچوان و سوسیس سبک کانتونی. سوسیس کانتونی شیرین و سوسیس سیچوان طعم تندی دارد. این سوسیس‌ها در سال نوی چینی طبخ می‌شوند و بسیار محبوب هستند.

هزینه غذا در چین

قیمت غذای چینی از صبحانه، غذاهای اصلی، میان‌وعده‌ها و غذاهای خیابانی متفاوت است. هزینه یک صبحانه چینی معمولا بین 5 تا 20 یوان (1 تا 3 دلار آمریکا) است. از صبحانه سنتی چینی می‌توان به رشته فرنگی، نودل برنج، ونتون، جیان بینگ، همبرگر چینی، گوان بینگ، بائو زی، مان تو، شیائو لانگ بائو، شما تیائو، دو هوآ، تخم‌مرغ و غیره اشاره کرد. یک کاسه نودل را می‌توانید به قیمت متوسط ​​10 یوان تهیه کنید. یک کاسه نودل گوشت گاو لانژو حدود 10 یوان و در لانژو فقط 7 یوان و در پکن یا جاهای دیگر 15 یوان است. یک کاسه نودل ژاجیانگ پکن از 20 یوان تا 30 یوان در پکن نیز متفاوت است. جیان بینگ، گوان بینگ و همبرگر چینی نیز از 5 یوان تا 10 یوان قیمت دارند.

تگ ها غذا

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات