آشنایی و نحوه بازدید از کلیسای سنت شاپل

3 سال پیش 0 دیدگاه

کلیسای سنت شاپل (Sainte chapelle) از جاهای دیدنی پاریس است که متأسفانه کمتر از سوی تورهای گردشگری بازدید می‌شود. این کلیسا در فاصله 400 متری کلیسای نوتردام قرار دارد که از معروف‌ترین کلیساهای شهر پاریس است. این کلیسا با زیبایی منحصربه‌فرد خود، بیشتر گردشگران را مسحور کرده است. 

کلیسای سنت شاپل فرانسه

تاریخچه کلیسای سنت شاپل پاریس

در مرکز شهر پاریس و در میان رود سن (seine) جزیره‌ای به نام ایل دو لا سیته (Île de la Cité) قرار دارد که یکی از اولین سکونتگاه‌های پاریس است. این جزیره مکانی تاریخی محسوب می‌شود و زمانی محل زندگی پادشاه فرانسه بوده است. در این جزیره، کلیسای نوتردام نیز قرار گرفته است. در حال حاضر پل جدید یا پون نوف (Pont Neuf) قدیمی‌ترین پل شهر محسوب می‌شود که سبب اتصال جزیره به پاریس می‌شود. همچنین نقطه صفر پاریس در این شهر واقع شده است. می‌توان گفت این جزیره قلعه‌ای است که در قرن 6 تا قرن 14 میلادی، پادشاهان فرانسه در آنجا زندگی می‌کردند. پس از آن تا وقوع انقلاب فرانسه، محل خزانه‌داری، مجلس نخبگان فرانسوی و دادگاه عالی فرانسه نیز بوده است.

Sainte Chapelle

در سال 1238 میلادی با دستور لویی نهم فرانسه (Louis IX of France) ساخت کلیسای دو طبقه سنت شاپل (Sainte chapelle) آغاز شد که مجموعه‌ای از یادمان‌های مقدس و آثار تاریخی مرتبط با حضرت مسیح (ع) است. لویی نهم با پرداخت 135 هزار لیور (livre) (واحد پول قدیم پادشاهی فرانسه) توانست چندین وسیله تاریخی و مقدس مانند تاج خار حضرت مسیح (ع) (Crown of Thorns) و البته صلیب را، از بالدوین دوم (Baldwin II) پادشاه قستنطنیه خریداری کند. در ادامه به توضیح تاج خار و صلیب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: خیابان‌ها و محله‌های دیدنی پاریس

کلیسای سنت شاپل پاریس

  • تاج خار و صلیب

رومیان باستان پس از شکنجه‌های فراوان حضرت مسیح (ع)، به نشان تمسخر، بعد از مصلوب‌کردن ایشان، تاجی از خار را بر سر پیامبر خدا قرار دادند. این تاج و صلیب برای مسیحیان جهان اهمیت فراوانی داشت و اکنون در کلیسای سنت شاپل قرار دارد؛ از این‌رو این کلیسا نه‌تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی پاریس به شمار می‌آید، بلکه به مکانی مقدس برای مسیحیان تبدیل شده است. در سال 1239 این اشیای مقدس به پاریس فرستاده شد. پادشاه نیز بلافاصله دستور داد یک هفته جشن شکرگزاری برپا شود. بعد از برگزاری جشن، شاه وارد کلیسا شد و اشیای تاریخی و مقدس را در صندوق نقره‌ای گران‌قیمت بسیار بزرگ قرار داد. گفتنی است این صندوق حدود 100 هزار لیور برای لویی نهم هزینه داشت. 

کلیسای معروف سنت شاپل

در سال 1248 ساخت کلیسای Sainte chapelle با هزینه 400 هزار لیور به پایان رسید. لویی نهم قصد داشت با ساخت این کلیسا، با کلیسای ایاصوفیه در استانبول رقابت کند. برای ساخت کلیسای سنت شاپل از کلیسای پالاتین شارلمانی در آخن (Aachen) الهام گرفته شده است؛ زیرا لویی نهم می‌خواست خود را وارث واقعی اولین امپراتور مقدس روم (شارلمانی) معرفی کند. نکته جالب درباره کلیسای سنت شاپل فرانسه این است که ارزش اشیای نگهداری‌شده در آن، سه برابر ارزش ساختمان کلیساست. برای دیدن این بنای تاریخی می توانید سفری به فرانسه داشته باشید.

با کلیسای سنت شاپل بیشتر آشنا شوید

کلیسای دو طبقه سنت شاپل فرانسه به‌ظاهر ساختمان کوچکی است، اما وقتی وارد آن می‌شوید، با ساختمان زیبایی با قاب‌های چوبی و پنجره‌های شیشه‌ای به رنگ‌های مختلف روبه‌رو می‌شوید؛ تا آنجا که از این همه زیبایی مسحور می‌شوید. این کلیسا نمونه‌ای تماشایی از سبک ریونانت (Rayonnant) گوتیک فرانسوی است. نمای این بنا را با سنگ‌کاری‌های کوچک تزیین کرده‌اند. در نمای این بنا 15 پنجره بزرگ قرار دارد. گفتنی است طرح شیشه‌های پنجره‌های این کلیسا، 1130 تصویر از انجیل را به نمایش گذاشته‌اند. این طرح‌ها با استفاده از دو رنگ آبی و قرمز انجام شده است.

معماری کلیسای سنت شاپل

 بیشتر بخوانید: گشت در پاریس

در طبقه دوم کلیسا چه چیزی در انتظار شما است؟

کلیسای سنت شاپل فرانسه در زمان‌های مختلف، بارها و بارها بازسازی شده است. در آخرین بازسازی، طبقه دوم را که محل زندگی پادشاه بود، با مجسمه‌ها و اشیای زینتی و قیمتی تزیین کردند که برای این بازسازی هزینه بسیاری پرداخت شد؛ برای مثال 113 شیشه رنگی و نقاشی‌شده در قطعات کوچک برای پنجره‌ها نصب شد که نوشته‌های روی شیشه‌ها به زبان فرانسوی بود. در طبقه اول این کلیسا مجسمه مریم مقدس به‌شکل قرون وسطی قرار گرفته است؛ یعنی آن را با رنگ قرمز و آب تزیین کرده‌اند. یک قرن پس از ساخت این کلیسا، پنجره‌ای گرد شبیه گل رز به آن اضافه کردند که برخلاف پنجره‌های دیگر که در آن‌ها تنها از رنگ‌های آبی و قرمز استفاده می‌شد، در این پنجره از رنگ سبز نیز استفاده شده است.

سنت شاپل فرانسه

وسعت شیشه‌های قسمت بالایی کلیسا حدود 600 مترمربع است. این کلیسا چندین بار در طول تاریخ با اتفاقات مختلفی مانند آتش‌سوزی و سیل صدمه دیده است. در زمان انقلاب فرانسه، ساختمان این کلیسا شاهد بیشترین آسیب‌ها بوده است؛ به نحوی که منار کلیسا را برداشتند؛ زیرا منار نشانه سلطنت بود و بیشتر آثار ارزشمند آن به تاراج رفت. البته بعد از مدتی، بعضی از اشیای گران‌بها را دوباره به کلیسا برگرداندند. امروزه اشیای مقدس این کلیسا در کلیسای نوتردام قرار دارد. چندی بعد این کلیسا به ساختمانی اداری تبدیل و بیشتر پنجره‌های آن برداشته شد. پنجره‌های باقی‌مانده را نیز درون قفسه‌های بزرگ مخفی کردند که این کار سبب شد شیشه‌ها از آسیب حفظ شوند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات