پنج معبد ژاپن که نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند

3 ماه پیش 0 دیدگاه

خود را مقابل بنایی عظیم به رنگ سرخ با طاق‌های قرمز روشن تصور کنید که نقوش برجسته‌ای از اژدها بر مدخل ورودی آن از بنا محافظت می‌کند. افرادی عصا به دست با کلاهی بر سر از کنارتان رد می‌شوند و بوی عود مشامتان را پر می‌کند. این بنای اسرارآمیز و مرموز که مقابلش ایستاده‌اید، موزه ژاپن نیست؛ بلکه معبدی ژاپنی است که پیکره‌ها و مجسمه‌های سنگی غول‌پیکر محیط آن را به تسخیر خود درآورده‌اند.

بخار بخورها در هوا بالا می‌رود و عده‌ای در اطراف شیء بزرگی همچون دیگ ایستاده‌اند و با دست، بدن خود را لمس می‌کنند. نترسید! آن‌ها در حال برگزاری آیین پاک‌سازی هستند. آیا می‌دانید باید چه کاری انجام دهید؟ از آداب و قوانین بازدید از این معبد مطلعید؟ می‌دانید در این معابد می‌توانید از اقبال نیک و بد خود آگاه شوید؟  معبدهای ژاپن چه ویژگی‌هایی دارند؟ این نوشتار را دنبال کنید تا ضمن گرفتن پاسخ این سؤالات، شرح جامعی از معبدهای ژاپن به دست بیاورید.

ژاپن یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان و دارای گنجینه‌های تاریخی فراوانی است. یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های ژاپن که هر ساله گردشگران فراوانی را راهی این کشور می‌کند، معبدهای اسرارآمیز با قدمتی هزار ساله است که همچون کاخ امپراتوری توکیو به عنوان جاذبه‌های این کشور آسیایی به شمار می‌روند. به‌طورکلی معبدهای ژاپن به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • معابد بودایی: این زیارتگاه‌ها با برج‌های مرتفع و بلند، مربوط به پیروان مذهب بودا هستند و زائران در آن‌ها به پرستش و تکریم بودا می‌پردازند.
  • معابد شینتویی: این زیارتگاه‌ها به پیروان مذهب شینتو یا راه خدایان تعلق دارد. این پیروان معتقدند باید به ارواح و خدایان طبیعت احترام گذاشت.
  • معابد سنتی محلی: این معابد براساس فرهنگ‌ها و باورهای گوناگون محلی و منطقه‌ای بنا شده‌اند و هر یک به تناسب منطقه و ناحیه‌ای که در آن قرار دارند ویژگی‌های متفاوتی دارند. جوامع محلی از این معابد بیشتر به‌منظور برگزاری جشنواره‌ها و مراسم محلی استفاده می‌کنند.

حوالی ورودی معبدهای ژاپن، دیگ‌هایی پر از آب برای زائران قرار داده شده است. آن‌ها باید پیش از ورود به زیارتگاه، با ملاقه از میان دیگ آب بردارند و دست و صورت خود را بشویند و سپس وارد زیارتگاه شوند. اگر می‌خواهید در معبد ژاپن برای کسی دعا کنید ابتدا باید خود را با بخور تمیز کرده و سپس تعظیم کنید، بعد دو بار کف بزنید و سپس دوباره تعظیم کنید. معمولاً دعا کردن در این مکان بی‌صدا انجام می‌شود. در معبد می‌توانید شانس و اقبال خود را امتحان کنید. شما می‌توانید برگه شانسی را که به زبان بومی به آن اومیکوجی می‌گویند بگیرید. روی برگه یک درجه‌بندی از عالی تا افتضاح وجود دارد. اگر شانس شما بد بود نگران نباشید؛ شما باید سریع این برگه را در یکی از نقاط تعیین‌شده یا بر شاخه درختی ببندید. همان‌طور که می‌بینید بازدید از معبدهای ژاپن پر از آیین‌های جذاب و هیجان‌انگیز است. در ادامه با شگفت‌انگیزترین معبدهای ژاپن و پاگوداهای این کشور آشنا خواهید شد.  

  • معبد کیومیزو در ژاپن؛ چشم‌اندازی بی‌همتا از درختان گیلاس

این معبد ژاپن در کیوتو در یکی از بهترین نقاط شهر است که در جوار آبشار اوتووا قرار دارد. به باور محلی‌ها این مکان قدرت شفابخشی دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از فنجان‌های چوبی برای نوشیدن از آب جاری استفاده کنند. از نظر راهبان این معبد ژاپن مزایای مختلفی مانند سلامتی یا ثروت را به همراه دارد. این زیارتگاه بر روی شیب ساخته شده و با ایستادن بر عرشه چوبی عظیم آن می‌توان چشم‌انداز بی‌نظیری از درختان افرا و درختان گیلاس قرمز و صورتی را تماشا کرد. این معبد ژاپن که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، دارای چندین عمارت است. گردشگران می‌توانند در باغ‌های سرسبز قدم بزنند و از معبد جیشو بازدید کنند که به گفته بومیان شانس در عشق را افزایش می‌دهد.

بت‌کده کویاسو بخش دیگری از این زیارتگاه است که زائران در آن برای زایمان آسان و بدون درد دعا می‌خوانند. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های معبد کیومیزو، محل قرارگیری و مسیر رسیدن به آن است که دسترسی فوق‌العاده‌ای را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است. علاوه بر ایستگاه‌های تاکسی، از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو نیز با یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای می‌توان به این معبد ژاپن رسید. قدم زدن در منطقه هیگاشیاما با خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده مملو از درختان بونسای و بلوط، نماهای قدیمی، مغازه‌های شیرینی‌پزی و صنایع دستی بی‌شک موجب شگفتی هر گردشگر خواهد شد. این منطقه زیباترین نقطه در شهر کیوتو است و گردشگران بیشتر اوقات بهترین عکس‌های خود از تور ژاپن را در این منطقه ثبت می‌کنند.

 

  • معبد طلایی ژاپن؛ شکوهی زرین

کینکاکوجی یا معبد طلایی، یکی از معروف‌ترین معابد ژاپن و از جاذبه‌های دیدنی کیوتو است. این معبد معروف ژاپن زیارتگاهی بودایی است که در اواخر دهه 1300 ساخته شد، اما در اواسط قرن بیستم به دست یک راهب 21 ساله در آتش سوخت. برخی از محلی‌ها معتقدند آن راهب مسحور زیبایی معبد شده بود. سپس این زیارتگاه در دهه 1950 بازسازی شد. جاذبه اصلی این معبد ژاپن، بنای طلایی آن است؛ سازه‌ای سه طبقه که با ورق طلاکاری‌شده پوشانده شده است. این سازه بر لبه حوض کوچکی به نام کیوکوچی یا حوض آینه‌ای قرار گرفته است. در نیمه روز هنگامی که آفتاب با شدت بیشتری می‌تابد، اوج درخشش این بنای طلایی شکل می‌گیرد و تصویر چشم‌نوازی از آن  بر سطح آب حوض منعکس می‌شود. گردشگران پس از بازدید از بنای این معبد ژاپن، تصاویر زیبایی از این محل ثبت می‌کنند و پس از عکاسی با پرسه در باغ چای اطراف معبد یک فنجان ماچا می‌نوشند و از آمیزه درخشان این بنای باستانی و طبیعت لذت می‌برند.

  • معبد ایسه ژاپن؛ خانه شینتو مذهب ملی ژاپن

این معبد بزرگ ژاپن مقدس‌ترین مکان در سراسر ژاپن است. ایسه در استان میه واقع شده است و حدود یک ساعت از ناگویا و دو ساعت از اوزاکا فاصله دارد. قدمت این معبد ژاپن به قرن سوم میلادی می‌رسد. نکته مهم درباره آن این است که این مکان خانه شینتو، مذهب ملی ژاپن است که همین نکته آن را به مقدس‌ترین زیارتگاه شینتو کشور ژاپن تبدیل کرده است. این زیارتگاه خانه آماتراسو (الهه خورشید) برترین خدای ژاپنی است و طبق افسانه‌های ژاپنی، اعضای خانواده امپراتوری ژاپن از نوادگان او هستند.

  • معبد فوشیمی ایناری؛ صعود به کوهستان

این معبد ژاپن، از دیگر زیارتگاه‌های مهم شینتو در جنوب کیوتو است که به «ایناری» خدای محصول خوب و موفقیت در تجارت تقدیم شده است. این شهر به‌دلیل هزاران دروازه توری سرخ‌رنگ که شبکه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی در پشت ساختمان‌های اصلی آن قرار دارند، مشهور است. این دروازه‌های توری پر جنب و جوش سرخ و نارنجی که نزدیک کوه ایناری قرار دارند، فضایی چشم‌نواز پدید می‌آورند که یکی از معروف‌ترین تصاویر کشور ژاپن است. مسیرهای این معبد ژاپن به جنگل و کوه مقدس ایناری منتهی می‌شوند که 233 متر ارتفاع دارد و متعلق به محوطه معبد است.

در باور پیروان شینتو تصور می‌شود روباه‌ها پیام‌آوران ایناری هستند و از همین رو مجسمه‌های روباه زیادی در سراسر محوطه این معبد ژاپن به چشم می‌خورد. مضاف بر بناهای جذاب خود این معبد، مسیرهای کوهستانی رسیدن به آن نیز یکی از عوامل بازدید فراوان گردشگران از این منطقه است. صعود به قله کوه و بازگشت حدود دو تا سه ساعت به طول می‌انجامد. در طول مسیر، چندین زیارتگاه کوچک‌تر وجود دارد. همچنین چند رستوران در طول مسیر قرار دارند که غذاهای محلی متنوعی را سرو می‌کنند. پس از حدود 30 تا 45 دقیقه صعود و کاهش تدریجی تراکم دروازه‌های توری، بازدیدکنندگان تقریباً در نیمه راه کوه به تقاطع یوتسوتسوجی می‌رسند، جایی که می‌توان توقف کرد و از مناظر زیبای کیوتو لذت برد.

  • پاگوداهای ژاپن؛ بت‌کده توجی

پاگوداها بت‌کده‌های ژاپنی بناهای برج‌مانند مرتفعی با سقف‌های باریک هستند. یکی از بارزترین ویژگی‌های این بناهای ژاپنی، تکنیک‌های منحصربه‌فرد ساخت‌وساز استفاده‌شده برای مقاومت در برابر زلزله‌های شدید است. پاگوداهای سنتی ژاپنی ستون چوبی عظیمی در مرکز دارند که دارای اتصالات چوبی انعطاف‌پذیر است و تمامی پاگودا را از پایین به بالا پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب ستون چوبی، به‌طور مؤثر لرزش‌های زلزله را از داخل پاگودا جذب می‌کند. علاوه بر این، بت‌کده‌های ژاپنی از چندین طبقه (معمولاً 3 تا 5) تشکیل شده‌اند که اساساً لایه‌های مجزا و مانند جعبه‌هایی هستند که روی هم انباشته شده‌اند. پاگودا از نظر برخی به عنوان قدیمی‌ترین معبد ژاپن شناخته می‌شود.

هنگامی که زمین می‌لرزد، هر طبقه حرکت می‌کند و در جهت مخالف به عقب و جلو می‌چرخد (مانند یک مار) و به این ترتیب است که پاگودا تعادل خود را حفظ می‌کند. این ویژگی مقاومت فوق‌العاده‌ای در برابر لرزش زمین به سازه می‌دهد و پاگوداها حتی در هنگام زلزله‌های شدید به‌ندرت آسیب قابل توجهی می‌بینند. ژاپنی‌ها امروزه نیز با پیروی از چنین آموزه‌های کهن خود بناهای مدرنی چون برج توکیو را با ویژگی‌های ضد زلزله بنا کرده‌اند. یکی از زیباترین پاگوداهای ژاپن توجی نام دارد؛ بت‌کده‌ای بودایی که در سال 796 میلادی در کیوتو ساخته شد. این پاگودای پنج طبقه با 54 متر ارتفاع، بلندترین سازه چوبی ژاپن شناخته می‌شود.

سخن پایانی

بازدید از معابد پر رمز و راز کشور ژاپن سبب برانگیختن حس کنجکاوی برای کشف رمز و رازهای باستانی این کشور کهن می‌شود. همچنین مانند یوگایی عمیق، آرامشی وصف‌ناشدنی برای بازدیدکنندگان پدید می‌آورد. گردشگران هر ساله با سفر به ژاپن و بازدید از معبدهای ژاپن، نه‌تنها با فرهنگ و آداب و رسوم این کشور آسیایی آشنا می‌شوند، بلکه با ثبت عکس‌ها و تصاویری به‌یادماندنی تجربه دلچسبی از سفر را با خود به کشورشان می‌برند. برای اطلاع از شرایط تورهای این کشور از طریق راه‌های ارتباطی، با ما در ارتباط باشید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور یونان

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات