موزه بریتانیا؛ معرفی کامل بخش‌های موزه انگلیس

3 ماه پیش 0 دیدگاه

 

در موزه بریتانیا قدم بزنید و منشور حقوق بشر را بخوانید! با مومیایی‌های مصر باستان ملاقات کنید و از ابهت نیم‌تنه سلاطین رم شگفت‌زده شوید.

همه این‌ها در موزه بریتانیا وجود دارد؛ مکانی اعجاب‌انگیز با بیش از 7 هزار اثر باستانی و گنجینه‌های نادر از زمان پیدایش انسان تا امروز. همه آثار این موزه نماد و نشانه‌هایی از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف دنیا هستند و هر کدام رمز و رازهای گسترده‌ای در سینه پنهان کرده‌اند. بازدید از تمام قسمت‌های این موزه حداقل به یک هفته زمان نیاز دارد؛ از این‌رو توصیه می‌شود اگر زمان کافی برای بازدید ندارید، بخش‌هایی را که برایتان جذابیت بیشتری دارند از قبل انتخاب کنید تا در زمانتان صرفه‌جویی شود.

این موزه با عظمت، در سال 1753 میلادی در خیابان گریت راسل لندن ساخته شد و در تمامی این سال‌ها میزبان بسیار خوبی برای کل مردم دنیا بود. همین مهمان‌نوازی سبب شده است که همه ساله حدود 6 میلیون گردشگر برای بازدید از این موزه اعجاب‌انگیز به انگلیس سفر کنند. معمولاً یکی از همیشگی‌ترین برنامه‌های تور لندن در تمامی آژانس‌های مسافرتی نیز بازدید از موزه بریتانیا در لندن است.

معرفی اصلی‌ترین سالن‌های موزه بریتانیا

موزه بریتانیا لندن را از لحاظ غنی‌بودن و عظمت می‌توان مادر موزه‌های لندن و پیشکسوت موزه‌های جهان محسوب‌ کرد. سنگ بنای این موزه را هنس اسلون بنا کرد؛ کاوشگری که آثار باستانی متعددی را از کشورهای گوناگونی همچون مصر، رم، یونان و... جمع‌آوری کرد و طبق وصیت او، این آثار پس از مرگش به جرج دوم واگذار شد. آرزوی هنس اسلون این بود که تمام مردم دنیا بتوانند این آثار را ببینند و لذت ببرند و این خواسته وی چند سال پس از مرگ او رنگ واقعیت به خود گرفت.

بسیاری از موزه‌های لندن همچون موزه ویکتوریا و آلبرت بسیار غنی هستند، اما در مقابل عظمت و بخش‌های متعدد موزه بریتانیا، جایگاه کمتری دارند هرچند بازدید از این موزه نیز به گردشگران توصیه می‌شود. هرکدام از بخش‌های موزه ویکتوریا در لندن، یک دنیا حرف در دل خود دارند. با رز آبی همراه شوید تا با هم گشتی در موزه بریتانیا لندن بزنیم.

 

بخش ایران باستان و خاورمیانه

در موزه بریتانیا لندن بخشی با عنوان خاورمیانه تدارک دیده شده است. در این بخش مجموعه‌های متعددی از آثار باستانی مربوط به ایران، فلسطین، عراق، افغانستان و دیگر کشورهای خاورمیانه نگهداری می‌شود. شاید کمی باورش سخت باشد، اما در موزه بریتانیا قسمت ایران، بیش از 13 هزار اثر نفیس از تمدن ایران باستان انتظار شما را می‌کشند که به آن‌ها سر بزنید و با دیدن آن‌ها به اصالت ایرانی خود بیش از بیش افتخار کنید.

آثاری همچون منشور حقوق بشر کورش، اثر نفیس خمسه نظامی، کلاه‌خود و زره شاه‌عباس، کاشی‌های هنرمندانه عهد سلجوقی، سفال‌های لعاب‌دار نیشابور، ارابه طلایی چهار اسب و.... را می‌توانید در موزه بریتانیا قسمت ایران تماشا کنید. همچنین در این موزه با فرش‌ها و قالی‌های ناب ایرانی که نشان از فرهنگ و تمدن ایران هستند هم مواجه خواهید شد که با احتیاط و احترام در این موزه نگهداری می‌شوند. اگر کمی پیش‌تر بروید حتماً جام نقره ساسانی را که در مازندران کشف شده است و همینطور بازوبند طلایی بز و پرنده هما که متعلق به 500 سال پیش و زمان هخامنشیان است در موزه بریتانیا قسمت ایران خواهید دید.

بخش ایران موزه بریتانیا

بخش مصر و سودان باستان

در بخش دیگری از موزه بریتانیا لندن، آثار باستانی مصر و سودان نیز انتظار شما و باقی گردشگران از سراسر دنیا را می‌کشند تا خودی نشان دهند. جالب است بدانید بیش از چند صد اثر نفیس و باارزش از مصر و سودان باستان در این قسمت از موزه بریتانیا در لندن وجود دارند. حدود 160 شیء با ارزش باستانی از مصر در بدو تأسیس موزه را هنس اسلون به موزه بریتانیا در لندن اهدا کرد. دیگر آثار باستانی مصر نیز در زمان فرمانروایی ناپلئون بر فرانسه جمع آوری شدند، اما  این گنجینه‌های گرانبها، پس از شکست نیروهای فرانسوی در جنگ نیل، توسط ارتش انگلیس مصادره به موزه بریتانیا آورده شدند.

از مهم‌ترین و جذاب‌ترین آثار باستانی مصر در این موزه می‌توان به مومیایی‌های خاندان سلاطین مصر،  تندیس‌های نیم‌تنه سلاطین مصر همچون مجسمه رامسس دوم، سنگ‌نبشته روزتا (رشید) و... اشاره کرد. جالب است بدانید سنگ نبشته روزتا به این دلیل که در رمزگشایی زبان مصر باستان  و همینطور خط هیروگلیف نقش چشمگیری داشته است، در سراسر جهان شهرت بسیاری دارد.

تمامی این گنجینه‌های با ارزش به همراه آثار ناب و دیدنی دیگری از 3000 سال تاریخ مصر باستان، در قسمت گالری مصری‌ها قرار گرفته‌اند که بازدید از آن‌ها نیز برای عموم مردم آزاد است. ناگفته نماند اگر کمی شجاع باشید می‌توانید به طبقه دوم گالری این بخش از موزه مصر و سودان باستان هم سر بزنید تا بتوانید مهمان 140 مومیایی مصری شوید. همچنین در قسمت گالری مصر، مجسمه‌های مصری مجموعه‌ای از تصاویر و مجسمه‌ها را خواهید دید که به خوبی گویای حقایق بسیار عجیبی از اعتقادات مصریان باستان هستند.

بخش مصر موزه بریتانیا؛ داخل موزه بریتانیا

undefined

بخش رم و یونان باستان

در بخش جذاب دیگری از موزه بریتانیا می‌توانید مجموعه مرمرهای الگین را بازدید کنید. این مجموعه مرمرها زمانی بخشی از معبد 2500 ساله پارنتون را تشکیل می‌داده‌اند و رازهای بی‌شماری را درسینه خود حفظ کرده‌اند. این معبد متعلق به خدای آتنا در یونان باستان بوده است. همچنین اگر به گشت و گذار در این بخش موزه ادامه دهید 17 مجسمه و 15 صفحه سنگی معبد پارالیسوس را نیز از نزدیک خواهید دید. البته تعداد صفحات سنگی این معبد 92 صفحه بوده است که 15 صفحه آن در موزه بریتانیا به‌خوبی حفظ و نگهداری می‌شوند.

آثار رم موزه بریتانیا

 کشتی ساتوون هوو

بازدید از موزه بریتانیا لندن با دیدن آثار برجای مانده از کشتی ساتوون هوو، رنگ دیگری به خود می‌گیرد. بقایای این کشتی در سال 1937 درحالی‌که پر از گنجینه‌هایی از طلا و جواهرات بوده است درمنطقه ساتوون هوو یافت شده است. این کشتی 27 متری، یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های موزه بریتانیا را تشکیل می‌دهد و آثار بی‌نظیری از پادشاهان انگلوساکسون همچون ظرف‌های نقره دوران بیزانتین، کلاه‌خودهای آهنی، تابوت‌های مجلل و... در این کشتی قرار داده شده‌اند و در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. با بازدید از این کشتی قطعاً به تاریخ علاقه‌مند خواهید شد.

آثار کشتی ساتون هو از آثار موزه بریتانیا

کتابخانه بریتانیا

بخش دیگری از موزه بریتانیا را کتابخانه عظیم و باشکوهی با 15 میلیون جلد کتاب تشکیل می‌دهد. در این کتابخانه بیش از 40 هزار نسخه خطی و همینطور 400 هزار کتاب چاپی وجود دارد و وجود همین گنجینه‌ها کتابخانه موزه بریتانیا را به بزرگ‌ترین کتابخانه جهان تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند که این کتابخانه تا سال 1973 به طور کامل بخشی از موزه بریتانیا بود، اما مدتی بعد کتابخانه ملی بریتانیا به طور موقت به آن الحاق شد و بعد از گذشت مدتی مستقل شده و از تلفیق این دو کتابخانه با یکدیگر بزرگ‌ترین کتابخانه جهان زاده شد.

کتابخانه بریتانیا

قیمت بلیط موزه بریتانیا

ورودی موزه بریتانیا برای عموم مردم اعم از مردم انگلیس و سایر گردشگران رایگان است، اما برای بازدید از برخی قسمت‌های ویژه موزه که آثاری از موزه‌های معتبر جهان را در خود جای داده‌اند، باید هزینه‌ای پرداخت کنید. این آثار ویژه معمولاً از دیگر موزه‌های جهان به امانت گرفته شده‌اند و به همین دلیل بازدید از آن‌ها هزینه دارند. روزهای بازدید از این موزه در تمام فصول در روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 5 عصر است. بدون اغراق بازدید از موزه بریتانیا در لندن، یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب تور اروپا است.

 

سخن پایانی

در این مقاله دست در دست رز آبی به قسمت‌های مختلف موزه بریتانیا در لندن سر زدیم و از قسمت‌های مختلف مربوط به ایران باستان، رم، یونان، مصر و سودان را بازدید کردیم. قطعاً از بزرگی و عظمت این موزه بوجد آمده‌اید و در بخش ایران باستان به اصالت ایرانی خود افتخار کردید. همان‌طور که گفته شد بازدید از این موزه جز برخی از قسمت‌های خاص آن که از دیگر موزه‌های جهان به عاریه گرفته شده‌اند، رایگان است. به این موزه زیبا و جذاب بروید و سفری لذت‌بخش را در تاریخ ملل مختلف تجربه کنید.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات