سفر به جنگل‌های آمازون، سفری به دنیای ناشناخته‌ها

4 ماه پیش 0 دیدگاه

 سبز و جذاب، خوفناک و حیرت‌انگیز و پوشیده از گونه‌های مختلف گیاهی تنها برخی از ویژگی‌های جنگل آمازون است. درست خواندید، جنگل‌های آمازون هم یکی از مقاصد گردشگری است که در مقاله پیش رو معرفی شده است؛ گستره‌ای از حیوانات گوناگون و جاذبه‌هایی که شما را به دنیای خیال سوق می‌دهد و سفر به جنگل‌ها شما را با بخشی از این دنیای شگفت‌انگیز آشنا می‌کند

آمازون، سفری به دنیای ناشناخته‌هاست. سفری که هرچقدر هم خود را برای اتفاقات عجیب و غریب آماده کرده باشید، باز هم در سفر به این مکان و مواجهه با مردم آن ممکن است شاهد اتفاقاتی باشید که حتی در خواب هم تصورش را نمی‌کردید.

پیش از سفر به جنگل‌های آمازون لازم است بدانید این جنگل‌های سرسبز حدود 40 درصد از آمریکای جنوبی و اکوسیستمی وسیع با هشت کشور و حدود 6.7 میلیون کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده‌اند. درواقع شما با سفر به جنگل‌های آمازون، بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی معروف جهان و همین‌طور رودخانه عظیم آمازون را خواهید دید که از آندهای پرو تا سواحل اقیانوس اطلس برزیل امتداد دارد.

بازدید از جنگل‌های بارانی آمازون در اولویت نخست بسیاری از گردشگرانی است که به آمریکای جنوبی سفر می‌کنند. البته با توجه به وسعت این جنگل‌ها گاهی تشخیص اینکه کدام کشور برای سفر بهتر است برای گردشگران دشوار می‌شود، اما معمولاً کشور برزیل انتخاب مناسب‌تری است؛ چراکه حدود 60 درصد جنگل‌های آمازون در این کشور قرار گرفته‌اند؛ بنابراین گردشگران با رزرو تور برزیل می‌توانند به کشوری سفر کنند که بیشترین قسمت جنگل‌های آمازون را در دل خود جای داده است.

در بازدید از جنگل‌های آمازون، با چه عجایبی روبه‌رو خواهیم شد؟

سفر به جنگل‌های آمازون، سفری است که روح و روانی ماجراجویانه را می‌طلبد چراکه در این سفر اتفاقاتی رخ می‌دهند که از قبل نمی‌توان آن‌ها را پیش‌بینی کرد. درواقع گردشگران در سفر به جنگل‌های آمازون باید خود را برای هر حادثه‌ای آماده کنند. آن‌ها از بدو ورود با عجایب خاصی روبه‌رو می‌شوند و ترس و نشاط و هیجان را با هم تجربه خواهند کرد. برخی از عجایب جنگل‌های آمازون عبارت‌اند از:

 

گونه‌های گیاهی متنوع که در عمرتان ندیده‌اید

یکی از عجایب جنگل‌های آمازون گونه‌های گیاهی متنوع و گسترده آن است. جنگل‌های آمازون بی‌اغراق یکی از جواهرات کره زمین است. این جنگل‌ها ریه‌های سیاره زمین هم نامیده می‌شوند و حدود 20 درصد اکسیژن جهان را تأمین می‌کنند. همچنین به‌عنوان مخزن کربن نیز عمل می‌کنند و بسیاری از زباله‌های هواپیماها، اتومبیل‌ها و نیروگاه‌های بشری را جمع‌آوری می‌کنند. از سوی دیگر منبع بسیاری از غذا و داروی جهان از این جنگل‌های بارانی بی‌نظیر تأمین می‌شود. جنگل‌های بارانی آمازون 7,000,000 کیلومتر مربع وسعت دارند و نیمی از جنگل‌های بارانی باقی‌مانده سیاره زمین را در خود جای داده‌اند.

جنگل‌های بارانی آمازون در 9 کشور جهان امتداد دارند، اما کشور برزیل بیشترین سهم را دارد؛ چراکه 60 درصد از این جنگل‌ها را در دل خود جای داده است. این جنگل‌ها تنوع زیستی فراوانی داشته و احتمالاً بیش از 56 میلیون سال نیز قدمت دارند. جالب است بدانید که در سال 2011، جنگل‌های آمازون به‌عنوان یکی از هفت عجایب طبیعی جدید جهان معرفی شد.

گیاهان جنگل آمازون

گونه‌های جانوری؛ تصویری از حیوانات وحشی و اهلی در یک قاب

از دیگر عجایب جنگل‌های آمازون، گونه‌های جانوری گسترده‌ای است که در این جنگل‌ها دیده می‌شود.

درواقع شما با سفر به جنگل‌های آمازون می‌توانید حداقل 10 درصد از تنوع زیستی و جانوری شناخته شده کل جهان را در این جنگل‌ها به‌صورت یکجا مشاهده کنید. از مرغ مگس‌خوار گرفته تا بیش از 1000 گونه متعدد از پرنده‌های مختلف در این جنگل‌ها در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

همچنین بیش از 500 گونه خزنده مختلف از جمله کایمان سیاه و آناکوندای سبز و بیش از 400 گونه دوزیست از جمله وزغ غول‌پیکر نیشکر و قورباغه سمی نیز در این جنگل‌ها یافت می‌شوند. این منطقه پناهگاهی برای بیش از 300 گونه پستاندار از جمله سمورهای غول پیکر، اوسلوت تنبل و غیره نیز به شمار می‌آید. همچنین یکی از آخرین پناهگاه‌های جگوارهاست.

با توجه به توضیحات فوق، در سفر به جنگل‌های آمازون چیزی که از بدو ورود شما را محو خود خواهد کرد تنوع گونه‌های زیستی و جانوری این جنگل‌هاست. زمانی که وارد جنگل می‌شوید صداهای حیوانات و پرندگان بی‌شماری را خواهید شنید. به درختان که نگاه کنید میمون‌های بازیگوشی را می‌بینید که از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و گاهی حتی هوس می‌کنند با شما هم وارد بازی شوند، اما در همین لحظات ناگهان عقاب‌های بزرگی را در آسمان جنگل‌های آمازون می‌بینید و ترسی وجود شما را فرا می‌گیرد.

در این هنگام با دسته‌های منظمی از کپی‌باراها (برگچه‌خوار) روبه‌رو می‌شوید که کنار رودخانه به ترتیب و با نظم خاصی نشسته‌اند و شاید هم انتظار شما را می‌کشیدند که از راه برسید و با آن‌ها بازی کنید. این موجودات به‌قدری زیبا و دوست‌داشتنی هستند که قطعاً وحشت دیدن عقاب‌ها را از یاد می‌برید.

کپی باراها در سفر به آمازون

قایق‌سواری در رودخانه آمازون

یکی دیگر از عجایب جنگل‌های آمازون رودخانه‌ای با طیف رنگ‌های گسترده است. رودخانه‌ای آرام که بهتر است حتماً با قایق به دل آن بروید و لذت سفر به جنگل‌های آمازون را با آن تکمیل کنید. رودخانه آمازون حدود 3000 گونه ماهی را در دل خود جای داده که این میزان بیشتر از هر سیستم رودخانه‌ای دیگری است. درواقع از هر پنج گونه ماهی یکی در این رودخانه زندگی می‌کند.

زمانی که سوار قایق می‌شوید به آب نگاه می‌کنید و طیف رنگ‌هایی را می‌بینید که تا آن زمان همه آن‌ها را یکجا ندیده بودید. توصیه می‌شود چشم از آب برندارید؛ چراکه دلفین‌های بازیگوش را هم قطعاً در این رودخانه خواهید دید. بعد از دیدن آن‌ها می‌توانید در قایق دراز بکشید و آسمان آبی را که پرندگان در بالای آن آواز می‌خوانند نگاه کنید. این لحظه همان لحظه‌ای است که جز صدای پرندگان، طوطی‌ها، وزش باد از بین درختان و صدای آرام آب، هیچ صدای دیگری را نمی‌شنوید.

بازدید از رودخانه آمازون

حشره‌های عجیب 

در بازدیدهای جنگل‌های آمازون، حشره‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. تخمین زده شده است که 2.5 میلیون گونه حشره در جنگل‌های آمازون وجود دارد. شما با سفر به جنگل‌های آمازون تنها بر روی یک درخت، انواع مورچه‌های مختلف را می‌بینید که قطعاً تا آن زمان نمونه آن‌ها را ندیده بوده‌اید. اگر کمی شجاع باشید می‌توانید برخی از حشرات را که در طول سفر به جنگل‌های آمازون ممکن است روی لباس شما بنشینند هم از فاصله خیلی نزدیک ببینید.

حشره های جنگل آمازون

 

مردم جنگل‌های آمازون چگونه افرادی هستند؟

در سفر به جنگل‌های آمازون اگر خوش‌شانس باشید ممکن است با مردم جنگل‌های آمازون هم روبه‌رو شوید. مردمانی که شاید تداعی‌گر کارتون‌های زمان کودکی‌تان باشند و درحالی‌که لباس‌های عجیبی بر تن دارند، مراسم‌ خاصی را اجرا می‌کنند.

البته مردم جنگل‌های آمازون را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. برخی از این افراد بومیانی هستند که در دل جنگل‌های آمازون زندگی می‌کنند و معمولاً هم با دیگر افراد جامعه هیچ‌گونه ارتباطی ندارند. برخی دیگر از مردم جنگل‌های آمازون در حاشیه جنگل‌ زندگی می‌کنند و سبک زندگی این دسته از افراد شباهت بسیار زیادی به سبک زندگی مردمان امروزی دارد.

مردم جنگل های آمازون

بهترین فصل سفر به آمازون

جنگل‌های بارانی آمازون در تمامی فصول سال میزبانان خوبی برای گردشگران بوده و هستند. البته این جنگل‌ها معمولاً در تمام فصول سال با بارش باران به استقبال گردشگران می‌روند؛ بنابراین انتظار نداشته باشید که همیشه با آسمانی آفتابی در این جنگل‌ها روبه‌رو شوید. هرچند با وجود این باران‌ها باز هم آب و هوای جنگل‌های آمازون معتدل است. با توجه به اینکه کدام کشور را برای سفر انتخاب می‌کنید میزان بارندگی باران در این جنگل‌ها متفاوت خواهد بود؛ از این‌رو توصیه می‌شود اگر قصد بازدید از جنگل‌های آمازون را دارید از ژانویه تا ژوئن را برای سفر انتخاب کنید.

در این زمان جنگل‌های آمازون به فصل پر آب معروف هستند و آب رودخانه‌ها به‌دلیل بارندگی مداوم بالاتر می‌آیند و همین موضوع امکان دسترسی و ناوبری بهتر با قایق را فراهم می‌کند. البته در این فصول قطعاً مجبور می‌شوید لباس گرم بیشتری بر تن کنید؛ چراکه هوا کمی متغیر است. همچنین بهتر است برای پشه‌های ریزی که ممکن است برایتان ایجاد مزاحمت کنند فکری بکنید.

سایر فصول سال را فصول کم آب می‌نامند. البته در مقابل بارندگی شدید ژانویه تا ژوئن به این فصول کم آب می‌گویند وگرنه که در این فصول نیز همچنان بارندگی ادامه دارد. بارش کم باران در این فصول بر ناوبری رودخانه تأثیر می‌گذارد، اما از سوی دیگر در این فصول مسیرهای پیاده‌روی بیشتر در دسترسی هستند و شما می‌توانید در قسمت‌های مختلف جنگل‌های آمازون کاوش کنید.

هما‌ن‌طور که توضیح داده شد برزیل یکی از بهترین کشورهایی است که می‌تواند برای سفر به جنگل‌های آمازون مناسب باشد. معمولاً بهترین زمان سفر به برزیل در بهار و پاییز است؛ چراکه در این زمان‌ها برزیل آب و هوای خوبی دارد و گردشگران در بازدیدهای جنگل‌های آمازون با مناظر زیبایی مواجه خواهند شد.

هزینه سفر به آمازون

معمولاً یکی از سؤالات رایج گردشگران برای سفر به جنگل‌های آمازون، بحث هزینه‌های سفر به این دنیای ناشناخته است. درواقع پاسخ صریحی نمی‌توان به این سؤال داد، اما تجربه نشان داده است سفر به جنگل‌های آمازون چنانچه با تور باشد، هزینه کمتری دارد. البته در سفر با تور هم با توجه به کشوری که برای سفر انتخاب می‌شود، تور تکی یا ترکیبی، امکانات تور و هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.

 

سخن پایانی

در این مقاله آژانس مسافرتی رز آبی در نقش یک راهنمای سفر به برزیل سعی بر این داشت تا هیجان‌انگیزترین قسمت برزیل یعنی جنگل‌های ناشناخته آمازون را به گردشگران معرفی کند؛ از این‌رو در مقاله فوق ابتدا برخی از عجایب این جنگل معرفی شدند. سپس در مورد مردم جنگل‌های آمازون توضیحاتی ارائه شد. همچنین بهترین زمان سفر به جنگل‌های آمازون بررسی و درنهایت نیز مختصری درباره هزینه‌های سفر به آمازون صحبت شد.

 

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا

49990000
مشاهده

تور اسپانیا-امارات

اسپانیا-یونان

49990000
مشاهده

تور فرانسه

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات