راهنمای بازدید از رصدخانه رویال گرینویچ برای عاشقان نجوم

2 سال پیش 0 دیدگاه

یکی از بهترین مناظر افق لندن را می‌توان در رصدخانه رویال گرینویچ یافت؛ موزه‌ای که بخشی از موزه‌های سلطنتی گرینویچ به همراه موزه ملی دریایی، کاتی سارک و خانه ملکه است، اما رصدخانه سلطنتی فقط درباره مناظر نیست. بازدیدکنندگان می‌توانند درمورد تاریخچه زمان گرینویچ و همچنین مطالعه کیهان در مجموعه تاریخی بیاموزند. نکته جالبی درباره این رصدخانه موقعیت آن است. خط نصف النهار مبدأ دقیقاً از این موزه عبور می‌کند. شما می‌توانید پاهای خود را روی این خط فرضی بگذارید و پس از آن به طرف عظیم‌ترین و باشکوه‌ترین تلسکوپ دنیا بروید و بریتانیا را مشاهده کنید.

 

تاریخچه رصدخانه رویال گرینویچ

رصدخانه رویال گرینویچ که در پارک گرینویچ واقع شده، محل زمان گرینویچ است که به GMT شهرت دارد. این سازه زمانی ایجاد شد که پادشاه چالز دوم یک کمیسیون سلطنتی را برای تحقیق درمورد نجوم منصوب کرد و یکی از اعضای کمیسیون کریستوفر فرن، پیشنهاد استفاده از آن را داد.

قلعه گرینویچ، که در ویرانه‌ای بود، به‌عنوان محل رصدخانه علمی جدید قرار داده شد. ساختمان برای اولین بار در اوت 1675 آغاز به فعالیت کرد و در طول سال‌ها گسترش یافت. این مکان از قرن نوزدهم به‌عنوان اولین نصف‌النهار بوده است که به طور رسمی برای نشان دادن زمان جهانی در سال 1884 در کنفرانس بین‌المللی مریدین در واشنگتن دی سی ایجاد شد. رصدخانه رویال گرینویچ در سال 1960 به روی عموم مردم باز شد و برای اولین بار به بازدیدکنندگان اجازه ورود به خانه فلمستید را داد. در سال 2007 نیز با گالری‌های جدید، یک مرکز آموزشی و سیاره نمای پیترو هریسون بازگشایی شد که در تور انگلیس می‌توانید از آن بازدید کنید. 

رصدخانه رویال گرینویچ کجاست

چطور به رصدخانه رویال گرینویچ برسیم؟

رصدخانه رویال گرینویچ به‌راحتی از مرکز لندن در دسترس است. بازدیدکنندگان می‌توانند با قطار سبک معروف به DLR یا با قایق به آنجا برسند. چندین ایستگاه در نزدیکی رصدخانه وجود دارد، از جمله ایستگاه Cutty Sarkdlr که اسکله گرینویچ و سه ایستگاه راه آهن (گرینویچ، بلک هلث و مازی هل) است. هنگام حرکت از مرکز لندن بهترین ایستگاه‌ها برای خروج، ایستگاه‌های Connon Street، London Bridge و Bank هستند که همگی به مترو متصل می‌شوند. اتوبوس‌های 53-54-202 و 380 نیز در نزدیکی رصدخانه توقف می‌کنند.

توجه به این نکته مهم است که بازدیدکنندگان از هر ایستگاه راه آهن برای رسیدن به رصدخانه رویال گرینویچ باید به سر بالایی پیاده‌روی کنند؛ البته مسیر برای دسترسی با ویلچر وجود دارد. اگر رانندگی می‌کنید به‌خصوص در تعطیلات آخر هفته، پارکینگ محدود در اطراف گرینویچ را در نظر بگیرید. پارکینگ‌های متعددی در اطراف پارک گرینویچ وجود دارد که هرکدام از آن‌ها امکان پارک حداکثر 4 ساعت را دارند. همچنین یک پارکینگ عمومی در موزه ملی دریایی وجود دارد که از بازدیدکنندگان هریک از موزه‌های گرینویچ از جمله رصدخانه سلطنتی گرینویچ استقبال می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه و حقایق جالب برج آلفرد انگلستان

در رصدخانه رویال گرینویچ چه چیزی باید دید و انجام داد؟

در رصدخانه رویال گرینویچ و اطراف آن چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد؛ بنابراین حتماً حداقل چند ساعت به خودتان فرصت دهید. بازدیدکنندگان می‌توانند با ایستادن روی خط واقعی (prime meriden) که در قیمت بلیت رصدخانه گنجانده شده است شروع کنند و تلسکوپ بزرگ استوایی، بزرگ‌ترین تلسکوپ تاریخی بریتانیا را که بیش از 100 سال قدمت دارد، بررسی کنند. از دیگر موارد قابل توجه نمایش داده شده می‌توان به ساعت‌های هریسون، ساعت دروازه شپرد و توپ زمان اشاره کرد. همچنین اتاق هشت‌ضلعی فضای خاطره‌انگیزی در رصدخانه محسوب می‌شود اگرچه در بلیت رصدخانه گنجانده نشده، بازدیدکنندگان می‌توانند یکی از نمایش‌های فضایی را در سیاره نمایی پیتر هریسون تجربه کنند. این‌ها شامل قمرهای فراتر از شمارش درباره قمرهای متعدد منظومه شمسی و ماجراجویی فضای تد یک برنامه آموزشی برای افراد زیر 7 سال است. رویدادها و فعالیت‌های ویژه در رصدخانه مکرر است.

 

تاریخچه رصدخانه رویال گرینویچ

خوردن و آشامیدن

کافه و تراس (Astronomy) همه روزه از ساعت 10 صبح تا 30/4 بعدازظهر باز است و میان‌وعده‌ها و غذاها را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. درصورت بارندگی تراس بیرونی هم پوشیده می‌شود. همچنین می‌توانید غذا و نوشیدنی با خود همراه داشته باشید و آن را در پارک گرینویچ میل کنید.

 

نکاتی برای بازدید

گزینه‌های بلیت رصدخانه سلطنتی می‌تواند گیج‌کننده باشد؛ زیرا راه‌های متعددی برای ورود به سایت وجود دارد. بهترین معامله بلیت روز کاوشگر است که شامل دسترسی به رصدخانه و همچنین موزه ملی دریایی، کاتی سارک و خط مریدین است. برای بلیت بزرگ‌سال و کودک هزینه جداگانه‌ای وجود دارد و هر بلیت شامل راهنمای صوتی است. گزینه دیگر اینکه اگر فکر می‌کنید بیش از یک‌بار در سال به این مکان سفر می‌کنید، عضویت خانوادگی بگیرید که شامل نمایش‌های افلاک‌نما و برابر با هزینه دو بلیت یک‌روزه بزرگ‌سالان است.

بازدید از رصدخانه رویال گرینویچ

نمایش‌های افلاک‌نمای پیتر هریسون جداگانه رزرو می‌شود؛ بنابراین کمی درباره نمایشی که می‌خواهید در طول بازدید خود تجربه کنید، جست‌و‌جو کنید. رزرو زودهنگام آنلاین به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته و تعطیلات دیگر توصیه می‌شود. والدین با بچه‌ها در رصدخانه رویال گرینویچ در طبقه همکف پایین، امکاناتی از قبیل تعویض پوشک نوزاد و دسترسی به توالت‌ها را پیدا می‌کنند. همچنین اگر کیف و کت‌های زیادی دارید، رختکنی نیز در محل وجود دارد. درحالی‌که رصدخانه سلطنتی نمایشگاه‌های ویژه‌ای را برای کودکان ندارد، موزه ملی دریایی دو گالری اختصاصی برای کودکان دارد و میزبان «سه‌شنبه بازی» با فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده برای جوانان است.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از قلعه زیبای بامبورگ در انگلستان

 مانند بسیاری از جاذبه‌های معروف لندن، رصدخانه سلطنتی و سایر موزه‌های اطراف می‌تواند بسیار شلوغ شود. بیشتر گروه‌های مدرسه بعدازظهرها بازدید می‌کنند که سبب شلوغی جمعیت هم می‌شود. اگر به آنجا می‌روید ابتدا به خط prime meridian بروید؛ جایی که خطوط ممکن است طولانی باشد، اما می‌توانید تا قبل از رفتن به نمایشگاه‌ها عکس بگیرید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات