تاریخچه و حقایق جالب برج آلفرد انگلستان

2 سال پیش 0 دیدگاه

 برج آلفرد برجی سه‌وجهی است که در دامنه تپه‌ای در نزدیکی بروتون، در زمین‌های استورهد ساخته شده است. اگرچه این برج عجیب به نام پادشاه آلفرد کبیر که ساکسون بود شناخته می‌شود، درحقیقت چند قرن پس از دوران آن پادشاه ساخته شده است. هنری هور مگنیفیکنت دوم، انگلیسی ثروتمند در قرن 18 به فکر تغییر زمین‌های استورهد افتاد. وی برای بزرگداشت پایان جنگ هفت‌ساله علیه فرانسه و همچنین برای نشان‌دادن قدردانی خود از پادشاه آلفرد که پرچم خود را در همان زمین به اهتزاز درآورد تا به ارتش خود برای جنگ با دانمارک روحیه بدهد، این برج سه وجهی را ساخت و این اثر هنری را برج آلفرد نام نهاد. درون این برج مثلثی با اضلاع توخالی، ۲۵۰ پله وجود دارد که به‌صورت مارپیچی تا بالای برج ساخته شده‌اند. برای بازدید از منطقه نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید، اما هزینه ورودی این برج شگفت‌انگیز تاریخی تنها ۵ پوند است. برخی از انگلیسی‌ها این برج را به نام استورتون نیز می‌شناسند.

 برج شاه آلفرد

 در تاریخ کشور انگلستان آمده است که در ماه می سال ۸۷۸، پادشاه آلفرد بزرگ ارتش خود را در زمین‌های استورهد گرد هم آورد و اردو زد تا آن‌ها را از هر لحاظ، برای نبرد ادینگتون با کشور دانمارک آماده کند، اما نکته اصلی این است که این برج توسط این پادشاه و حتی در آن زمان ساخته نشده است. هنری هور، یک بانکدار انگلیسی با ثروتی هنگفت بود و به‌دلیل اشتیاق و علاقه‌ای که به تاریخ کشورش داشت، احساس کرد باید برای قدردانی از دستاوردهای پادشاه آلفرد کبیر و بزرگداشت پایان جنگ هفت ساله کاری کند؛ پس در سال ۱۷۶۲، تصمیم به ساخت برجی سه وجهی‌ در استورهد گرفت. او برای ساخت برج آلفرد، از هنری فلیتکرافت، یکی از معماران برجسته پالادیایی کمک گرفت. سرانجام ساخت این برج سه وجهی در سال ۱۷۷۲ به پایان رسید. همچنین مجسمه‌ای را از پادشاه آلفرد ساختند و با کتیبه‌ای در این برج به نمایش گذاشتند.

بیشتر بخوانید: بازدید از قلعه آروندل | قصر نجیب‌زادگان انگلیسی

جاذبه برج آلفرد

اگرچه سالانه هزاران هزار توریست از سراسر انگلستان و دیگر کشورها برای لذت‌بردن و قدم‌زدن در منظره بی‌نظیر باغ‌های استورهد به این منطقه سفر می‌کنند، بسیاری از توریست‌ها در سفر با تور انگلیس تنها از بیرون برج آلفرد بازدید می‌کنند و داخل آن نمی‌روند. شماری از محققان گمان می‌کنند این امر به این دلیل است که اطلاعات علمی انگلستان مطلب زیادی درباره برج آلفرد در وب‌سایت خود ندارد تا مخاطبان را جذب کند، اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر روزی به استورهد سفر کردید، لذت بازدید از داخل این برج را از دست ندهید.

در منطقه استورهد پیاده‌روهای بسیاری ساخته شدند تا بتوانید در محیطی مطمئن قدم بزنید، اما فراموش نکنید در فصل‌های سرد کفش مناسب بپوشید؛ چون زمین‌های اطراف باتلاقی خواهند شد. مسیرهای مجاز زیادی در اطراف استورهد وجود دارد که رایگان هستند و منطقه جنگلی اطراف برج کینگ آلفرد یکی از آن‌هاست. این منطقه شامل دره ولز در نزدیکی جنگل است که جاذبه تفریحی آن مورد توجه بسیاری از توریست‌ها قرار گرفته است.

از آنجا که برج سه وجه دارد، از نزدیک بسیار عجیب و منحصربه‌فرد است و کمی غیرواقعی به نظر می‌رسد، اما داخل آن دقیقاً مشابه تصورات شما درباره یک قلعه است، پلکانی بلند و طولانی تا بالای برج، به همراه الگویی خاص برای پنجره‌هایی که منظره مقابلشان را نمایش می‌دهند.

برج آلفرد در انگلیس

برای ساخت برج آلفرد از ۱.۲ میلیون آجر استفاده شده است؛ زیرا آجر ارزان‌تر از سنگ و در برابر هوازدگی مقاوم‌تر است؛ بنابراین سازنده با یک تیر دو نشان زده است؛ یعنی هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و هم برجی مقاوم ساخته است. براساس اسناد و حدس‌های محققان، هنگام ساخت برج از داربست استفاده نشده است. آن‌ها معتقدند در ابتدا داخل ساختمان و پله‌ها ساخته شده و سپس از داخل ساختمان و روی پله‌ها، بیرون آن را تکمیل کرده‌اند. شاید کمی غیرمنطقی باشد، اما تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد هنگام ساخت کارگران روی هیچ داربست یا نردبانی نایستادند؛ پس منطقی‌ترین فرضیه این است که اول پله‌های برج ساخته شده است. این کار بسیار خطرناک و پر ریسک به نظر می‌رسد، اما خوشبختانه حین ساخت هیچ حادثه ناگوار و مرگباری رخ نداده است.

برج آلفرد انگلیس

 متأسفانه برج آلفرد نیز در طول جنگ جهانی دوم از آسیب در امان نبود. هواپیمای نوردین نورسمن در سال ۱۹۴۴ روی برج سقوط کرد و این سانحه برای افرادی که محل زندگی‌شان اطراف برج آلفرد بود غیر قابل باور بود. در کمال تأسف، سه نفر از پنج خدمه هواپیما در این تصادف وحشتناک جان خود را از دست دادند و همین حادثه به ۱۰ متر بالای برج آلفرد آسیب جدی وارد کرد، اما در سال ۱۹۸۶ برای پایین آوردن مخروط آسیب‌دیده از هلیکوپتر کمک گرفتند و یک مخروط سنگی جدید جایگزین آن کردند. آسیب به‌حدی جدی بود که تعمیر مخروط آسیب‌دیده امکان‌پذیر نبود. مجسمه شاه آلفرد نیز آسیب دید و دست چپ آن کامل کنده شد، اما توانستند آن را تعمیر کنند و مجسمه را به شکوه اولیه خود بازگردانند. اگر روزی برای دیدن این برج سفر کردید نگاهی موشکافانه به ساختمان بیندازید؛ زیرا که قدمت تاریخی مخروط، از مابقی برج کمتر است و تفاوت آن را احساس خواهید کرد.

 بیشتر بخوانید: جاذبه بیرمنگام | هر آنچه لازم است درباره شهر بیرمنگام بدانید

سخن پایانی

 برج آلفرد انگلستان برجی سه‌وجهی است که به‌دلیل نوع معماری منحصربه‌فرد خود، یکی از برج‌های معروف دنیاست. این برج را هنری هور در سال ۱۷۷۲ ساخته و به خاطر دستاوردهای بزرگ آلفرد کبیر، به نام او نام‌گذاری شد. داخل این برج مانند دیگر برج‌ها، پلکانی تا مخروط ساخته شده و هر سه ضلع برج توخالی است. سالانه گردشگران بسیاری از این برج و مجسمه کینگ آلفرد بازدید می‌کنند و منطقه استورهد نیز مدنظر آنان قرار می‌گیرد. این برج منحصربه‌فرد ۲۵۰ پله دارد که می‌توانید یکی یکی آن‌ها را طی کنید تا به بالای برج برسید و از منظره بی‌نظیر اطراف لذت ببرید. فراموش نکنید که وقتی از مجسمه کینگ آلفرد بازدید کردید، به کتیبه کوچک زیر مجسمه نیز توجه کنید.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات