جاذبه اتمیوم در بلژیک و حقایق این بنای یادبود

2 سال پیش 0 دیدگاه

در سال 1958 جاذبه اتمیوم در بلژیک، برای نمایشگاه جهانی بروکسل ساخته شد. در آن زمان هیچ‌کس تصور نمی‌کرد بنای یادبود اتمیوم، بخشی دائمی از چشم‌انداز بروکسل شود، اما به‌زودی جایگاهی مانند برج ایفل برای فرانسوی‌ها را پیدا کرد. زمانی که نمایشگاه به پایان رسید، بلژیکی‌ها خواستند این سازه غول‌پیکر را حفظ کنند. درواقع Atomium یک کریستال آهن غول‌پیکر به ارتفاع 335 فوت است که از فولاد براق ساخته شده است. این بنا از 9 کره تشکیل شده است و به شکلی که اتم‌های آهن در آلوتروپ‌های دلتا و آلفا به خود می‌گیرند، چیده شده‌اند. در سفر با تور بلژیک به شهر بروکسل، بازدید از این جاذبه منحصربه‌فرد را از دست ندهید.

طراح جاذبه اتمیوم کیست؟

در ابتدا قرار بود آندره واترکین، مدیر فدراسیون شرکت‌های متالورژی، بنایی وارونه از برج ایفل را طراحی کند، اما درنهایت مطابق با موضوع عصر اتمی دهه 1950 Atomium را ساخت. مهندس آندره واترکین مأموریت داشت یک بنای یادبود برای اکسپو 58 طراحی کند. این بنا باید به یادبودی تبدیل می‌شد که دستاوردها و دانش صنعت فلز بلژیک را برجسته می‌کرد. اتمیوم در بروکسل باید خوش‌بینی و اعتماد به آینده را نشر می‌داد. طرح‌ها و مدل‌های waterkeyn تأیید شد. معماران آندره و ژان پولاک نقشه‌های ساختمان دقیقی از این سازه عظیم انجام دادند.

کارگران به مدت 19 ماه روی این سازه غول‌پیکر کار کردند. سرانجام در 17 آوریل 1958، در ساعت 2 بامداد Atomium به‌طور کامل به پایان رسید. اکسپو 58 درهای خود را در همان روز باز کرد. اتمیوم به‌تازگی بازسازی شده و به‌جز سه گوی فولادی همه چیز برای ورود به آن موجود است؛ از فضای نمایشگاه گرفته تا رستوران. همچنین مکانی برای خوابیدن بچه‌های مدرسه بلژیکی به این بنا اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: جاذبه لیژ | زیباترین شهر بلژیک که باید از آن دیدن کنید

همچنین در نزدیکی جاذبه اتمیوم، یک مینی‌اروپا قرار دارد. در این بخش یک پارک موضوعی با کپی‌های مینیاتوری از بناهای تاریخی اروپایی برای توریست‌ها وجود دارد. درمورد معماری، بلژیک حرف زیادی برای گفتن دارد؛ برای مثال یک واقعیت شگفت‌انگیز نشان می‌دهد بلژیک با بیش از 3000 قلعه، رتبه اول را در دنیا دارد.

طرح اولیه اتمیوم به‌قدری ضعیف بود که مدل‌های اولیه پیش‌بینی می‌کردند توسط بادهایی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت واژگون می‌شود. از آنجا که باد در بروکسل به‌طور معمول، دو برابر این سرعت می‌وزد، تغییرات سریعی در طراحی بنا برای تثبیت ساخت ایجاد شد؛ با این حال قرار نبود این سازه بیشتر از شش ماه دوام بیاورد، اما به‌دلیل محبوبیت عمومی که کسب کرد، هرگز خراب نشد، ولی در طول چند دهه هیچ‌گونه تعمیر و نگهداری مجدد صورت نگرفت.

اتمیوم بلژیک

طرح اولیه جاذبه اتمیوم

طراحی اولیه این بنا تا حدودی با آنچه امروز وجود دارد، متفاوت بود. پس از انجام آزمایش‌ها در یک تونل باد، تصمیم گرفته شد ستون‌های نگه‌دارنده برای افزایش ایمنی سازه فولادی اضافه شود. زمانی که این بنا ساخته شد، آسانسورهای ستون مرکزی سازه سریع‌ترین آسانسورهای جهان محسوب می‌شدند. از سوی دیگر، اتصالات در امتداد اشکال لوله‌ای به راه‌پله‌های بلند متکی بودند.

بازسازی اتمیوم

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، زمانی که این بنا در سال 1958 افتتاح شد، طرح اولیه این بود که پس از پایان نمایشگاه، این ساختار عظیم را از بین ببرند. جای تعجب نیست که چند دهه بعد Atomium نیاز زیادی به نوسازی داشته باشد. برای انجام تعمیرات، سازه از مارس 2004 تا فوریه 2006 به روی عموم بسته شد و تعدادی کار روی آن صورت گرفت:

  • پانل‌های آلومینیومی که در ابتدا کره‌ها را می‌پوشاندند با پانل‌های فولادی ضدزنگ جایگزین شدند.
  • کارهای زیادی روی نورپردازی خارجی گوی‌ها انجام شد و چراغ‌های ال‌ای‌دی تعبیه شد تا در شب و روز بسیار جذاب باشد.
  • طراحی Conix Architecten برای بازسازی Atomium شامل طراحی مجدد داخلی، متناسب با پوشش فولاد گالوانیزه در داخل کره‌ها انجام شد.
  • برخی فضاها کامل بازطراحی شدند که با حوزه مختص کودکان شروع شد.

 تعمیرات تا سال 2004 انجام شد؛ زمانی که درنهایت به مدت دو سال به‌دلیل بازسازی کامل در آستانه 50 سالگی تعطیل شد.

جاذبه اتمیوم بروکسل نشان‌دهنده چیست؟

برای بسیاری از مردم هنوز مشخص نیست Atomium دقیقاً چه چیزی را نشان می‌دهد. برخی افراد ادعا می‌کنند یک اتم آهن یا یک «مولکول آهن» را نشان می‌دهد. درواقع اتمیوم نشان‌دهنده نحوه چیدمان اتم‌های آهن در یک قطعه آهن است.

آهن از ساختار منظمی از اتم‌های آهن تشکیل شده است که به آن ساختار بلوری می‌گویند. این ساختار کریستالی به شکل مکعب‌های متوالی است. در هر گوشه و در مرکز هر مکعب یک اتم آهن وجود دارد. متالورژی‌ها این سازه را «مکعبی مرکزی فضایی» می‌گویند. 9 کره اتمیوم نشان‌دهنده اتم‌های آهن در یک مکعب ابتدایی است که 165 میلیارد بار بزرگ شده است.

شکل اتمیوم

جاذبه اتمیوم در بروکسل، از همان ابتدا تأثیر زیادی بر بازدیدکنندگان نمایشگاه اکسپو 58 گذاشت. در آن دوره این سازه، چیز شگفت‌انگیزی بود و هنوز هم هست. اتمیوم با 102 متر ارتفاع، گوی‌هایی با قطر 18 متر، لوله‌هایی با قطر 3.3 متر و وزن 2400 تن، پس از بازسازی به 2500 تن افزایش یافت؛ از این‌رو بنایی بی‌نظیر است. اتمیوم از فولاد ساخته شده است، اما معماران در ابتدا پوشش آلومینیومی کره‌ها را انتخاب کردند.

جاذبه اتمیوم بروکسل

شما می‌توانید از طریق پله‌ها و پله‌برقی‌های معمولی از یک کره به کره دیگر حرکت کنید. یک آسانسور با سرعت فراوان شما را به قسمت بالایی می‌برد،؛ جایی که منظره‌ای از فلات Heysel و بروکسل خیره‌کننده است. این بالابر با سرعت 5 متر در ثانیه به بالا می‌رسد و در سال 1958 سریع‌ترین بالابر جهان محسوب می‌شده است.

داخل اتمیوم

در طول بازدید از Atomium حتماً باید به بالای کره بروید تا از چشم‌انداز بی‌نظیر اطراف آن لذت ببرید. یک رستوران در طبقه بالای کره وجود دارد. در قسمت پایین، یک نمایشگاه دائمی درباره اکسپو 58 و ساخت اتمیوم مشاهده می‌کنید. سایر کره‌ها برای رویدادها و نمایشگاه‌های موقت استفاده می‌شوند. اگر با پله‌برقی از یک کره به کره دیگر بروید، می‌توانید از جلوه‌های نورپردازی دیدنی در لوله‌ها لذت ببرید.

 در غرفه اصلی، یک فروشگاه سوغاتی خواهید دید. 3 گوی بلند بیرونی به روی عموم بسته است. شما می‌توانید برای بازدید بلیت بروکسل اتمیوم را در غرفه کنار ورودی خریداری کنید. در روزهای شلوغ باید صف طولانی منتظران را در نظر بگیرید؛ بنابراین بهتر است بلیت‌های جاذبه اتمیوم را آنلاین خریداری کنید.

اتمیوم در بلژیک

چگونه به Atomium بروکسل برسیم؟

Atomium Brussels از جاذبه‌های مشهور بروکسل، در چند کیلومتری شمال مرکز شهر قرار دارد و می‌توان با ماشین یا مترو به آن دسترسی داشت. اگر از مترو استفاده می‌کنید، باید در ایستگاه متروی Heysel پیاده شوید که تنها 500 متر با ساختمان فاصله دارد. کسانی که با ماشین وارد می‌شوند می‌توانند از یکی از پارکینگ‌های متعدد اطراف استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای بازدید از کاخ سلطنتی بروکسل + خانه پادشاه بلژیک

پنج حوزه از حوزه‌ها برای عموم آزاد است. یکی از این حوزه‌ها نمایشگاهی دائمی را در خود جای داده است که جزئیات توسعه ساختمان، اطلاعاتی درمورد اکسپو 1958 و نقشی را که در توسعه بروکسل ایفا کرده است، در اختیار عموم قرار می‌دهد. سایر حوزه‌ها برای نمایشگاه‌های موقت در نظر گرفته شده‌اند؛ درحالی‌که یکی تنها به کودکان، با نمایش‌ها و رویدادهای تعاملی ویژه اختصاص دارد. در هر صورت، فراموش نکنید Atomium یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌های بلژیک و اروپاست؛ بنابراین داشتن یک تور با راهنما حتماً تجربه شیرینی برای شما رقم می‌زند.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات