تاریخچه کلیسای خون مقدس بروژ و معماری آن

2 سال پیش 0 دیدگاه

بروژ در بلژیک شهری با شهرت جهانی است که به‌دلیل معماری باورنکردنی خود شناخته شده است. کلیسای خون مقدس یک کلیسای کاتولیک رومی و کلیسایی کوچک در شهر بروژ در شمال غربی بلژیک است. کلیسای خون مقدس بلژیک، یک کلیسای کاتولیک رومی، یکی از ساختمان‌های باورنکردنی است و در یکی از معروف‌ترین میدان‌های شهر به ‌نام «دی‌ بورگ» واقع شده است. این کلیسا که در قرن دوازدهم ساخته شد، در اصل نمازخانه کنت‌های فلاندر بود که در قرن بیستم به‌عنوان یک کلیسای کوچک شناخته شد.

شهرت کلیسای خون مقدس به‌خاطر یادگاری است که در آن نگهداری می‌شود؛ تکه پارچه‌ای که اعتقاد بر این است به خون عیسی مسیح آغشته شده است. درواقع به خاطر همین یادگاری است که باسیلیکا شهرت به دست آورده است. در این کلیسا یادگاری از خون مقدس وجود دارد که گفته می‌شود یوسف آریماتیایی جمع‌آوری کرده و تیری آلزاس، کنت فلاندر از سرزمین مقدس آورده است. این بنا که بین سال‌های 1134 و 1157 به‌عنوان کلیسای کنت فلاندر ساخته شد، در سال 1923 به یک کلیسای کوچک تبدیل شد. در ادامه با تاریخچه کلیسای خون مقدس در سفر با تور بلژیک بیشتر آشنا خواهید شد.

بنیان‌گذاری کلیسای خون مقدس

کلیسای خون مقدس در بلژیک از دو کلیسای کوچک تشکیل شده است. کلیسای پایین نیز به‌عنوان کلیسای سنت باسیل شناخته می‌شود؛ درحالی‌که نمازخانه فوقانی به کلیسای خون مقدس شهرت دارد. کلیسای سنت‌ باسیل بین سال‌های 1134 تا 1149 به سبک رومی توسط تیری آلزاس کنت فلاندر ساخته شد.

کلیسای خون مقدس بروژ

کلیسای خون مقدس نیز به سبک رومی ساخته شد، اما بعدها در اواخر قرن پانزدهم به سبک گوتیک بازسازی شد. تنها چیزی که از کلیسای کوچک رومی اصلی باقی مانده، طاق‌های منحنی است که دسترسی به کلیسای کناری صلیب مقدس را فراهم می‌کند. ویژگی‌های مختلف دیگری نیز در قرن‌های بعد به این کلیسای فوقانی اضافه شد؛ برای مثال محراب اصلی کلیسا در قرن هفدهم تکمیل شد؛ درحالی‌که نقاشی دیواری روی دیوار پشت آن در سال 1905 ساخته شد.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مسیرهای طبیعت‌گردی استرالیا

یادگار باورنکردنی باسیلیکا

گفتیم که نکته مهم و برجسته کلیسا، خون مقدس مسیح است. براساس یک روایت، یوسف اهل آریماتیا هنگام مصلوب‌شدن عیسی خون او را با پارچه پاک کرد و بدین‌وسیله آن را به یادگاری مقدس تبدیل کرد. این یادگار برای بیش از هزار سال، تا زمان جنگ صلیبی دوم، در اورشلیم نگهداری می‌شد. داستان سفر این یادگاری از سرزمین مقدس به بروژ بلژیک در نقاشی دیواری پایینی روی دیوار پشت محراب اصلی کلیسای خون مقدس به تصویر کشیده شده است. این یادگاری اکنون در یک ویال کریستال سنگی در کلیسا نگهداری می‌شود که در یک استوانه شیشه‌ای کوچک با تاجی طلایی در دو طرف آن قرار داده شده که هیچ‌یک از آن‌ها تا امروز باز نشده است.

کلیسای خون مقدس کجاست

یکی از جذاب‌ترین حقایق درمورد کلیسای خون مقدس در بروژ این است که کلیسای پایینی هنوز ساختار اصلی رومی است که بین سال‌های 1134 و 1157 تکمیل شده است. به سفارش کنت فلاندر در آن زمان، مردی به ‌نام تیری آلزاس (1099-1168)، یکی از مهم‌ترین مردان اروپا در آن زمان، ساخته شد. او این کلیسا را به قدیس باسیل‌ کبیر (330-379) وقف کرد؛ مردی که در مسیحیت شرقی و غربی مقدس شمرده می‌شد.

بیشتر بخوانید: جاذبه‌های شهر دینانت | راهنمای سفر به شهر تاریخی دینان بلژیک

حقایق جالب‌تر درمورد کلیسای خون مقدس

  • دلیل وقف کلیسای کوچک به سنت باسیل این است که کنت فلاندر، روبرت دوم  (1065-1111) قبلاً یادگاری را که به او تقدیم شده بود به بروژ آورده بود. او یکی از شخصیت‌های اصلی جنگ صلیبی اول بود که به او لقب «رابرت اورشلیم» را داد.
  • نمای بیرونی باسیلیکا با مجسمه‌ها و مدال‌های برنزی طلاکاری شده است. این مجسمه‌ها نشان‌دهنده دوشس ایزابل بورگوندی، مریم بورگوندی، تیری آلزاس و فیلیپ آلزاس هستند.
  • چهره‌های نشان داده‌شده در مدال‌ها نشان‌دهنده آلبرت هفتم و ماکسیمیلیان سوم، مارگارت یورک و سیبیلا از آنژو هستند.
  • پلکان بزرگ که به کلیسای فوقانی منتهی می‌شود در جریان انقلاب فرانسه در اواخر قرن 18 به‌شدت آسیب دید.
  • پنجره‌های شیشه‌ای رنگی در کلیسای فوقانی در سال 1845 تکمیل شد.

حقایق کلیسای خون مقدس

سخن پایانی

شهر زیبای بروژ در بلژیک به‌قدری خوب نگهداری می‌شود که می‌گویند قدم‌زدن در شهر مانند قدم‌زدن در یک گالری معماری اروپایی است، اما این تنها ساختمان‌ها نیستند که به آن شهرت می‌بخشند. این شهر کلیسای خون مقدس است که گفته می‌شود یکی از محترم‌ترین آثار در تمام مسیحیت را در خود جای داده است.

باسیلیکا در قلب بروژ تاریخی قرار دارد و نقاط دیدنی مهم و جذاب بسیاری در منطقه عمومی وجود دارد. این مکان هنوز هم محل عبادت است و هر روز در اینجا مراسم عشای ربانی برگزار می‌شود. برای ورود به کلیسای خون مقدس، هزینه‌ای دریافت و لباس مناسب آن توصیه می‌شود. موزه‌ای در محل، آثار و آثار جالب بسیاری را در خود جای داده است که قدمت آن‌ها به قرن یازدهم بازمی‌گردد.

بهترین تورهای اروپایی

تور اسپانیا-امارات

تور فرانسه

تور فرانسه - بلژیک - هلند

تور فرانسه - سوئیس

متن دیدگاه

کاراکتر باقی مانده:

نظرات